Historie
Samohybné dělo Sd.Kfz.166 Brummbär (medvěd), se začalo vyrábět roku 1943 na popud samotného führera, který sám začal vymýšlet inovaci v podobě osazení samohybky minometem ráže 210 mm, tento plán se však nikdy nerealizoval.
Brummbär využíval podvozku v té době nejtěžšího německého tanku Panzer IV. Na podvozku byla pak navařena rozměrná hranatá a těžká věž. Poháněl ho motor Maybach HL 120 TRM
Výzbroj tvořila houfnice StuH 43 L/12 ráže 150 mm a délkou hlavně pouhých 180 cm, s váhou téměř 2 tun a dostřelem 4300 m.
Protipěchotní ochrana z prvu chyběla úplně, později byl namonován kulomet MG 34.
Bojovou premiéru si Brummbär odbyl v operaci Zitadelle, kde se projevili jeho nedostatky jako velká váha a absence pěchotní rychlopalné zbraně, takže byla vélká část strojů zničena. Později se Brummbär účastnil mimo jiné i v bojích v Československu a Maďarsku.
Stavba modelu
Pokud vás některé napadne že už jsem někdy někde fotky modelu brummbära prezentoval tak máte pravdu. Stavěl jsem tenhle model asi před třemi lety jako svého prvního poláka a pokazil jsem co jsem mohl. Využil jsem Numiho ( dík ) sbírky a objednal ho znovu. Budu se snažit ho stavět podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, při stavbě hodně používám pro inspiraci fotky od Bernieho z jeho skoro legendární čistokrásné stavby tohoto stroje. Z rychlostí to je horší, mám možnost lepit pouze o víkendech a navíc mi do toho leze stavba messra, i když ten je ted uložen k ledu, takže to bude běh na hodně dlouhou trať. Grafické zpracování Brumma je krásné, opravdu na úrovni Hala
Začal jsem klasicky vanou a obšívkou, zde se vyskytl problém. Nevím jestli zato můžu já, ale vnější obšívka mi vzadu přečuhuje dobrý 1,5 mm a vnitřní jsem musel vzadu o ten samí díl zkracovat. jinak ovšem vše padlo krásně, hodně času se snažím věnovat retuši a správnému stínování dílků.
-----
Počítal jsem původně s dlouhou stavbou ale s takhle dlouhou zase ne
Naštěstí vánoční klid mi umožnil si k tomu zase chvilku sednout, ale, ale moje oleštění stěn a retuš za žárovkového světla modelu neudělala dobře, asi si ted myslí o zlodějích
co k tomu říct, musím to přeretušovat, zjemnit křídou a zítra si du koupit, něco co svítí bíle
-----
dneska po příchodu od zubaře s oteklou hubou jsem se rozhodl vyfotit dosavadní postup
Začal sem práce v interiéru
tu u té nástavby ve prostřed je třeba celé to podlepit kartonem jinak to bude prohnuté
momentálně mám rozdělané náhony na přední kola, pověstné svou nepřesností takže bojuju jak se dá
-----
převodovka, náhon a ridičovo apartmá je již pevně přiherkulesováno na svých místech
vyskytl se problém ve vystřihovánce, ta plošinka před řidičovýma nohama ( jsou na ní přilepeny pedály) je krátká v oblasti kde se lepí na převodovku, když jsem studoval bernieho fotky tak jsem zjistil že to řešil zabarvením šedivou, já tam přilepil kousek z náhradních čtverečků ve šmikajdě, ale asi jsem měl taky barvit, není to ono...
následuje práce na motoru
-----
motor už mám hotový asi týden ale až teď sem se dostal k tomu ho nafotit
exhumoval jsem některé části z mého starého brumma, respektive ty tři kolena dole a ještě nějaké zrezlé serepetičky...tehdy, při první stavbě, se mi totiž podařilo namíchat dobrý odstín a při lepení tohoto motoru sem s retuší zápasil snad nejvíc z celé stavby
-----
takže, po delší době jsem zhruba dokončil houfnici, práce byla pohodová, všechno sedělo , až na stáčené díly hlavně a osy otáčení houfnice, tam si dejte pozor.
Největší problém ale bylo napasování spodku od houfnice do vany, hádala se s převodovkou o místo, nakonec to vyřešil až skalpel, více ale na fotkách
zde je již zmíněná chyba vystřihovánky
dále budou následovat blatníky
-----
Člověk si tak odpočine u těhle hranatých tvarů...
Blatníky, nejvíce barvené díly na modelu , jsou na svých místech. Kvůli popletení stran jsem musel navíc barvit i vnější boční strany blatníků, naštěstí jsem trefil odstín a není to moc poznat. Lepil jsem je vteříňákem, byly různě zprohýbané a herkulem to nedrželo.
Pak následovaly držáky nábojů, tréning na kolmé vyřezávání.
-----
Začínám věž:
Nepovedlo si mi uprostřed toho kruhu dodržet hrany, ale naštěstí tam přijde kryt.
-----
Věž je zhruba smontovaná a připravená na detaily.
Měl jsem problém tam nacpat ty police, vycházejí o něco níž než mají.
Jinak relax
No, a teď si budu muset najít nějakou povídavou nahrávku a dokončit tohle strašidlo a náboje
-----
Klid převánoční doby mi konečně umožnil dodělat pár prací na brummovi.
Jedinou upravou bylo seříznutí hrany přední strany věže, jinak by nešla přilepit na vanu.
Jinak vše ve věži sedlo perfektně
-----
Po dnešku mám za sebou přední stranu vany, na problém volných pantů jsem nenarazil. Jen modelování těch oblých ,,výfuků" byl docela oříšek.
Kompletace věže a vany se docela blíží, až mám z toho vítr
-----
Včera jsem si udělal radost spíchnutím poslední práce před přilepením věže.
Tím byl oblý díl kanonu, poměrně náročný na tvarování. Původně jsem měl v plánu dát brumovi také plachtovinu na kanon jako bernie, ale ještě se uvidí. Docela se mi ta polokoule líbí.
-----
Po pár chvilích přemýšlení jsem vzal do ruky lepidlo a rozhodl se zkusit štěstí. S výsledkem jsem víceméňě spokojen. Je už pozdě a fotit při žárovce není dobré, takže jen jedna ochutnávka
-----
Přídána zadní nadmotorová část, jediným místem děsu bylo lepení k zední stěně věže, měl jsem jí maličko prohlou a vznikly mi tam mezery. Vyzkoušel jsem na vyplnění postup vteřiňák+barva a povedlo se, vznikne dojem jemného sváru.
Zde je vidět chyba, zapříčeněná delší vnější obšívkou, vznikne mi mezera mezi zadním čelem mot. prostoru a čelem nadmotorové části, vyplním to asi další deskou kartonu. Mezera není centimetrová, horní čelo ještě přijde přirazit dolů
-----
Poslední dnešní zářez v podobě Věcí Větracích . Po frustrujícím zjištění, že motor a následně i tyhle větráčky budou jen minimálně vidět (brum bude stejně jako bernieho v jedoucím momentě), jsem se vykašlal na kulaté čepičky a tyčku na druhé straně větráčků.
-----
Sd.Kfz. 166 Brummbar / GPM / 1:24
Modely soutěžní kategorie PT
Moderátor: jenda.e
Zpět na „Pásová technika / Tracked vehicles, tanks“
Přejít na
- Úvodní informace
- ↳ Co a jak na tomto DF, o nás
- Papírové modely - kategorie
- ↳ Malá dopravní technika / Small vehicles, cars
- ↳ Sport a F1
- ↳ Veterány
- ↳ Ostatní
- ↳ Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks
- ↳ Autobusy
- ↳ Hasiči a vozidla veřejných (komunálních) služeb
- ↳ Nákladní vozy a tahače
- ↳ Sport a Dakar
- ↳ Stavební stroje
- ↳ Vojenská technika
- ↳ Zemědělská a lesnická technika
- ↳ Pásová technika / Tracked vehicles, tanks
- ↳ Letecká a kosmická technika / Aircraft, real space
- ↳ Lodě / Ships
- ↳ Architektura / Architecture
- ↳ Hrady, zámky, tvrze
- ↳ Lidové stavby
- ↳ Městské stavby
- ↳ Sakrální stavby
- ↳ Ostatní
- ↳ Železnice / Rail cars and engines
- ↳ Sci-fi, fantasy a ostatní papírové modely / Sci-fi, fantasy and other paper models
- ↳ Astro Racers 2015 - teamy
- ↳ Diorámata a miniboxové krajiny / Dioramas and displays
- ↳ Miniboxové krajiny
- ↳ Ostatní
- ↳ Kuriozity / Crazy oddities
- Papírové modely - ostatní
- ↳ Stavba, konstrukce, tipy a triky
- ↳ Podklady ke stavbě
- ↳ Novinky na trhu / New models in the market
- ↳ Novinky významných vydavatelů - ČR
- ↳ Novinky významných vydavatelů - Polsko
- ↳ Modely na internetu / Free downloads
- ↳ Galerie postavených modelů / Galleries of finished models
- ↳ Galerie autorů
- ↳ Richard Vyškovský - 90 let
- ↳ Ladislav Badalec - 75 let
- ↳ Fota měsíce - archiv
- Soutěže a výstavy
- ↳ Kalendář akcí / Calendar of paper shows
- ↳ Archiv
- ↳ Ohlédnutí za akcemi / Photos from paper shows
- Obecná témata
- ↳ Pohledem do historie / Historic paper models
- ↳ ABC
- ↳ 2020
- ↳ 2018
- ↳ 2017
- ↳ 2016
- ↳ 2015
- ↳ 2014
- ↳ 2013
- ↳ 2012
- ↳ CPM z.s. + Muzeum papírových modelů
- ↳ Bazar
- ↳ Kde co koupit
- ↳ Laserové doplňky k modelům
- ↳ Obecná diskuse
- ↳ Schůzky modelářů
- ↳ Karanténa