Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Ahoj všichni.
Nevím proč, zřejmě vlivem velmi líbivé předlohy, jsem se pustil do modelu z Betexy,
pod kterým je podepsaný P. Bestr.
Kdo chce, je stále k dispozici zde: https://www.betexa.cz/tahac-peterbilt-1541" onclick="window.open(this.href);return false;
Stavbu jsem začal 15.4.23, tak jsem zvědav, kolik let mi bude stavba trvat.
Vzhledem k tomu, že jsem začal podnikat, tak volného času moc není,
a jde mi to jak psovi pastva...
Držím se návodu a trpim...
Obrázky dodám někdy brzy.
Martin
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Může "někdo" smazat tuhle zprávu? Já nevím jak.
Naposledy upravil(a) Makr dne pon 3.7.2023 12:36, celkem upraveno 2 x.
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Třetí a poslední pokus.
Jestli se ani tohle nepovede, tak prosím moderátory o smazání vlákna.
Na tohle nemám ani čas, ani náladu :-(((((
Pro citlivé povahy: Zatím bez retuše, něco zatím bez zabroušení.
Šasi celkový pohled.
Obrázek Obrázek
Pohled na uložení pružinové sestavy- podotýkám chybné uložení- Návodná kresba je příšerná! Zadní díly jsou kresleny obráceně,
a pochopitelně jsem to zjistil až po nalepení. Navíc zadní držáky pružin mají "osazení" na traverzy, které je také chybné. Je třeba ho doplnit. Přibližně o 3mm.
Ta mezera je dobře vidět na fotce.
Oblouk za přední nápravou jsem nasílil kartonem. Jestli je to nesmysl se ukáže "časem". Jednoduché přeložení z vystřihovánky mi připadalo nedostatečné.
Obrázek Obrázek Obrázek
Pár drobností. Opět nedostatečnost návodné kresby. Až (ze zoufalství) slepené jednoduché verze šasi jsem zjistil správnou polohu uložení pružiny, jejích držáků i směrování dílečků před brzdovými válci (nebo co to je)
Obrázek Obrázek
Takže shrnutí stavby do této fáze:
Absolutně nedostačující a chybná návodná kresba.
Doporučuji slepení jednoduché verze šasi , na které je graficky (skoro) vše zakresleno, jak to patří.
Mnohem lepší, než návodná kresba.
Zatím se mi nepodařilo zjistit, jak nalepit dílky č.10. Na šasi zvenku nad pružinou.
Návodný text není o nic lepší. Viz: Nápravu slepte z bloku 22 a doplňků 23-31 je nedostačující.
Dílečky mají šipkou označené pozice/polohy, ale nejde rozeznat, proč, kam, jak, z jakého důvodu, návaznost.
Pro začínající modeláře veeelmi matoucí a nepřehledné.
Ahoj příště.
Uživatelský avatar
JoskaM
Příspěvky: 1636
Registrován: sob 21.1.2012 9:17
Bydliště: Kralupy nad Vltavou

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od JoskaM »

jo tak to jsem velmi rád, že se do toho synek nepustil, asi bych bublal vzteky a jeho to demotivovalo.
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

JoskaM píše:jo tak to jsem velmi rád, že se do toho synek nepustil, asi bych bublal vzteky a jeho to demotivovalo.
Vystihovánka obsahuje spoustu nezvykle a ne úplně šťastně řešených dílů, které začínajícímu modeláři můžou a pravděpodobně budou dělat potíže.
Mimo jiné je značení ohybů nedokonalé, často chybějící, takže i já jsem někdy tápal, jak co narýhovat. Obzvlášť u držáků pružin a náprav.
Povětšinou malé chlopně odstřihávám a lepím natupo.

Přidávám obrázek, jak má být přilepená soustava listových pružin.
Vycházím podle grafiky jednoduchého šasi. Doufám, že mě to později nějak nepříjemně nepřekvapí.
Při porovnání s jednoduchým šasi to sedí.
Pružiny na zadním uložení sedí o 1mm s přesahem vzadu, (ne zároveň, jak ukazují značky na pružině), a vpředu přibližně o 2mm dále.
Ta ploška s označením nalepení dílu 11 na levém boku tam nemá co dělat. Zřejmě to zamaluju akrylovkou při retuši.
Obrázek Obrázek Obrázek
Dříve zmíněnou mezeru v zadním uložení pružiny jsem jen vycpal destičkou z 2mm tlustého kartonu.
Celková šířka šasi... Šasi se mi zdálo po přilepení předního ukončení "traverz" prohnuté, tak jsem to změřil a? Výsledek je na fotkách.
Rozdíl kolem 1mm. Vzadu jsem uchoval stejnou šířku, ale bílé místo s označením budu muset zamalovat.
Těžko říct, jestli jsou ta přední a zadní ukončení rámu správně, nebo jsou delší příčné díly. Pochozí plech díl č.37 (na fotkách ještě není) je kratší, takže by bylo dobré o 1mm zkrátit příčky na šasi a je vyřešeno.
Řezat to nebudu, už to tak nechám.
Tloušťku podlepení traverz jsem dodržel. Předpokládám, že nebyla odečtena tloušťka papíru při kreslení u příček.
Ty jsou ve vystřihovánce zakončeny chlopničkami z obou stran, takže nasílení materiálu (prodloužení příček) je znát. Odstřihnout ukončovací chlopně a zkrátit příčky, dle potřeby
Obrázek ObrázekObrázek
Držáky tlumičů také upravím, až budou hotové tlumiče. Teď nedovedu odhadnout, zda se vejdou. Bílá ploška je nakreslena pro traverzu nenasílenou o karton,
což je požadavek v návodu. Tak to je zatím vše, na co jsem "přišel".
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Ahoj.
Stavba s velkými přestávkami pokračuje a stále zjišťuji další a další nesrovnalosti, či nepřesnosti.
Na prvních fotkách jsou vidět mezery na nápravách, které měly překrývat držáky náprav, a pohled na rozdílnou grafiku obou verzí šasi.
Původně jsem se na to chtěl vybodnout, ale nedalo mi to. Ten našikmo kardan se mi prostě hodně nelíbil.
Obrázek Obrázek Obrázek
Nebyl jsem si jistý, která grafika je správně, otevřel jsem tedy stavebnici Italeri a zkonfrontoval to s jejich návodem.
První část kardanu jsem urval, prostě jsem to za Boha nemohl odříznout a trochu jsem to pomačkal. Následně spojka z 1mm kartonu a vyosení té utržené části.
Obrázek Obrázek Obrázek
Další co je špatně jsou příčné vzpěry, či co to je - díly č.43 Jedna část je na šasi, druhá na kardanu.
Ve vystřihovánce je to opačně a v návodu nakreslena jen jedna.
Obrázek
Nelíbilo se mi řešení kardanových spojek, tak jsem je trochu předělal.
Obrázek Obrázek Obrázek
Ze stejného důvodu i materiálu jsou vyrobeny i tlumiče. A trochu mě mrzí, že jsem nepodlepil držáky "válečků" na "konzolkách" před nápravami.
Svislá část (držák válečků) měl být tlustější a bez chlopní na šasi. Nejen, že to divně vypadá, ale má to snahu se pořád někam vyklánět...
Obrázek Obrázek
To je zatím vše, co mám.
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Ahoj.
Další prací byla přední náprava. U té jsem odstřihl oblepovací část a nápravu sprostě podlepil dvěma vrstvami 2,5mm tlustého kartonu.
Předpokládám, že model nebude lehký, tak ať náprava drží. 1mm kartonem jsem podlepil i držáky disků a držáky "válečků".
Obrázek Obrázek
Byly také doplněny tlumiče. Dříve jsem psal o bílém místě na přední části levé strany šasi, že tam nemá být. "Teď" jsem zjistil,
že tam být má, ale ne s označením nalepení dílu 11 (na fotce výše), ale číslem 65. To je blok řízení, který ale nemůžu nalepit.
Důvodem je (opět, a s čistým svědomím si dovoluji říct), příšerná návodná kresba, ze které nelze rozeznat, v jaké poloze má být díl nalepen.
Stejně jako díly č.10, které asi budou držet kabinu. Jejich poloha snad bude snadno rozeznatelná postupem stavby.
Obrázek Obrázek
Poté následoval motor.
Zde je spodní část (vana?) o několik mm delší, než má být. V zadní části má být s motorem v rovině, na kterou se nalepí rozvodovka.
Myslím si, že se ta věc tak jmenuje. Vpředu proto přesahuje o 2-2,5mm a toto místo přesahu je zamalováno barvou. Nemělo by to být vidět.
Obrázek Obrázek
Zmíněná rozvodovka má trojúhelníkové držáky po stranách. Bezva. Ale celková šířka je jako vnější šířka šasi. Je tedy nutnost je zkrátit.
Ne však oba stejně. Tento blok je mimo osu. Opět mi pomáhá jednoduchá verze šasi, na které je vše zakresleno, byť s maličkými rozdíly.
U nalepení motoru s rozvodovkou do šasi je NUTNOST lepit je samostatně, a k sobě až bude rozvodovka vklíněna do šasi. Jinak to to tam NEDOSTANETE!
Pomačkané rozvodovky na fotkách si moc nevšímejte. Měl jsem ji s motorem spojenou a zkusil vklínit do šasi. Nelze. Byla tedy odtržena, odříznuta a poničena. Měl jsem velkou radost :-/
Abych to napravil, vybrousil jsem kostičku z polystyrenu a vystřihovánkou oblepil. Není to krása, ale co nadělám. Další model jsem kvůli tomuto rozstříhat nechtěl.
Obrázek Obrázek
Následně byl dotvořena poslední část kardanu a celé spojeno v celek. Začíná to těžknout a jsem rád za tu podlepenou přední nápravu.
Obrázek Obrázek Obrázek

A tady už pohled na celé šasi. Je to dlouhé, jak čekání na platbu od zákazníků, a nevejde se mi to ani do záběru.
Retuš je na fotkách opravdu šílená. Naštěstí jen na fotkách.
Obrázek Obrázek
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Ahoj lidi. Jste-li tady...
Pokračuji dle návodu, který jsem ale přejmenoval na "lehce doprovodný text", než návodný text... I v něm je spousta nedostatků.
Až s instalací zástěrek jsem si vydedukoval, že malé bílé tečky na šasi mají být průběžné otvory pro osy držící blatníky a zástěrky.
Prosím autora o sjednocení ohybových značek a ostatního značení. Otvory jsou vyříznutí prosím o vyznačení červenou úhlopříčkou,
a kolečka (dírky) červeným křížkem. Děkuji. Nemít malou modelářskou vrtačku, tak nevím, jak bych se s tím teď trápil.
Stejně tak porovnáním návodu ze stavebnice Italeri je zjištěno, že oblý díl pod motorem/rozvodovkou je na návodné kresbě zakreslen opačně,
a bílé kolečko na jeho ploše o průměru asi 6?mm má být otvor. Opět absence značení. Ach jo....
Jestli se mi podaří vrtačkou otvor udělat netuším. Možná to nechám, abych neudělal víc škody, než užitku.
Ale štve mi to dost. Opět: Kvalitní návodná kresba by tomuto zabránila.
Obrázek Obrázek
Dost stěžování.
Doplněny zástěrky. Držák zástěrek tvoří papírová rulička vytisklá stříbrnou a její průměr je 2mm. Tloušťka papíru je (odhaduji) 180-200g,
tak jsem ji odstřihl a zástěrky nalepil natupo k ose z drátu. Zkoušel jsem ji přesto narulovat i s navlhčením, a papír se mi ne ohýbal, ale lámal.
Dále je v návodu zmínka o nějakých krytech, tvořených díly 71, 72, 73. Na kresbě je jeden nakreslen nad přední částí motoru.
POZOR, blatníky nejsou nakresleny jako levý a pravý, jsou oba stejné. Docela "legrační", když se jedná o blatníky,
jak jsem zjistil záhy prostudováním fotek modelu z obálky :-((( Proč sakra tyto fotky nejsou větší? :-(
Na fotce s mými otisky :-O (později vymažu). Některé díly jsou možná ještě bez retuše. A oblemcaná točna.
Obrázek Obrázek Obrázek
Tady je točna na celém segmentu i s modulem zadních světel. Ta mají místo celkového nasílení jen drátkem olemované kraje a samotné lucerny zakápnuté Herkulem.
Obrázek Obrázek Obrázek
Na šasi to celému segmentu docela sluší. Celou plochu jsem lehce doplnil o drátky a "špalíčky" z kartonu. Vypadá to lépe, než jen "pomalovaná placka".
Co mě ale opravdu štve, to je nepochopitelné ponechání spoje pláště nádrže na viditelném místě.
Rozhodl jsem se "obruče" nádrží nasílit a nalévací hrdla udělat jinde. Raději ať spoj není vidět, než abych to měl hned před očima.
Jistě to bude hezký model, myslím tím předlohu modelu, ne mojí práci O:-/ a to je jediný důvod, proč budu pokračovat ve stavbě,
i když mě tyto a již dříve popsané "drobnosti" poměrně hodně štvou. Také mohu podotknout, že model má velký potenciál pro tunery.
I na fotkách hotového modelu na obálce je model doplněn o spoustu, převážně chromovaných dílů z plastikové stavebnice. I když... Nemůžu si pomoct,
nějak to není "ono".
Přilepením nádrží má být podvozek dokončen a následně pokračovat kabinou. Doporučuji ale udělat nejdříve kola, protože zástěrkám hrozí poškození.
Už teď poměrně těžké šasi stojí na zástěrkách, které jsem v ose zatím pro jistotu nezakápnul lepidlem. Tak raději ať stojí na kolech.
To je pro teď vše.
Kárl
Příspěvky: 148
Registrován: úte 24.1.2012 18:40
Bydliště: Třebenice

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Kárl »

Ahoj,
neboj jsme tu, jen ani nedutáme, nebo jak se to říká.
Nechceme tě vyplašit :)
Jak píšeš o tý práci, tak ta je cajk. Pereš se s tím dobře.
Snad to dorazíš, jsem zvědavej na komplet.
Tak pevný nervy a hodně zdaru. ;)
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Kárl píše:Ahoj,
neboj jsme tu, jen ani nedutáme, nebo jak se to říká.
Nechceme tě vyplašit :)
Jak píšeš o tý práci, tak ta je cajk. Pereš se s tím dobře.
Snad to dorazíš, jsem zvědavej na komplet.
Tak pevný nervy a hodně zdaru. ;)
Ahoj lidi.
Díky Kárl-ovi vím, že tu někdo je se mnou O:-) , což je fajn.
Ne, vyplašit se nenechám, ale přiznávám, že pokračováním prací jsem víc a víc "rozladěnej".
Důvod č.1.
Výše jsem psal o "obruči" pod motorem. Na fotce návodné kresby je označena č. 17 a je nakreslena obráceně.
Myslel jsem si, že to nebude vadit, ale? Vadí! A hodně. To bílý kolečko chca nechca musím vyříznout a díl otočit. Důvod?
Tím otvorem prochází výfukové potrubí. Takže se bude řezat, trhat, ničit a retušovat a pravděpodobně i nadávat. Ach ta "KRESBA"!
Obrázek
Tam kde je špička skalpelu je díra na rouru vejfuku do motoru, odkud má procházet tím otvorem. Nedá se to pořádně vyfotit.
Důvod č 2.
V této fázi je dobré- lepší, postavit šasi na kola. Začal jsem tedy kola, ale? Ve vystřihovánce chybí 4 ks bočnic č. 175.
Obrázek
Na jednu stranu si říkám: Je to na vnitřní boky dvojmontáže, to se zapatlá barvou, ale i tak mě to štve.
Tyto bočnice jsou třeba pro obě verze složitosti kol. Tak si říkám, jestli se mi chce něco kreslit a dodělávat, (nebo kvůli tomu a možná i jiným věcem),
co mě ještě čekají, rozstříhat další sešit, (koupil jsem celkem 3 :-/). Tomáš Bělka z Betexy má jistě radost O:-)
Nebo si kola prostě udělat svoje. Třeba bukový, nebo naházet z plasťáku...?
Ještě jsem se nerozhodl. U těchto kol bych velice uvítal vypálené dezény. M-1:24 si je zaslouží. Nemá někdo v "repertoáru? Koupím.
. Uvidím časem. Přestalo se mi (zatím) chtít do kol.
I ty běhouny vypadají divně. Zřejmě protože mají prohozené barvy. No řekněte sami.
Obrázek
Poslední prací na šasi byly nádrže. Ty jsou v tisku stříbrné. Zde musím pochválit tiskárnu za tisk. Barva drží velmi dobře a naprosto
fantasticky se retušuje akrylovkou Hliník č.99. Ale(!) ve vystřihovánce nejsou nakresleny jako levá a pravá, a spoj jejich pláště není na ideálním místě.
Z proužku papíru jsem tedy udělal obruče pláště, plastická hrdla a hned vypadají o dost lépe. Si myslím. Mohu je tedy natočit, jak potřebuji.
Obrázek Obrázek
Zatím je ale nebudu na šasi upevňovat, (stejně jako blatníky, kvůli poloze vůči kolům), protože tuším, že boční "spojlery" mi polohu hrdla
ukážou líp. Holt jedno původní nakreslené hrdlo bude kdesi zespodu. Pravděpodobně to překryji po usazení nádrží barvou.
Ještě k použitému papíru. Ten je poměrně tuhý a místo plynulého ohýbání se rád (jak to říct) krabatí. U starších vydání. Novější vydání prý je modelářsky přívětivější.
Abych tomu u nádrží zabránil, namotal jsem papír 160g na vodovodní plastovou trubku, průměr 24,8mm (půlcoulka?) a udělal v podstatě kopyto, následně oblepené origo pláštěm.
S tímto výsledkem jsem spokojený, protože toto nasílení mi umožňuje více zbrousit hrany válců, které tak vypadají lépe.
Takže kola zatím odkládám, a budu páchat boudu. Konečně jiné barvy, než šedé. Fota dodám asi večer, abych rozbil tu spoustu písmenek.
A díky kolegovi za upozornění, že je to tříčtvrtka trubka .-) Já holt žiju v metrickém světě, a coule a jiné sprosťárny mi vůbec nelezou do hlavy. O:-)
Naposledy upravil(a) Makr dne čtv 27.7.2023 23:43, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
OrasM
Příspěvky: 150
Registrován: pon 10.10.2022 7:51

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od OrasM »

Práca Ti ide dobre, nedaj sa odradiť. Teraz to bude trápenie, ale potom keď dokončíš model tak budeš mať z neho iný pocit ako keby išiel parádne a jednoducho ;)

Nedá mi a tak to napíšem, tá trubka je 3/4". Jeden col (") = 32mm a trojštvrťka je teda cca 24mm. Hold vodárčina sa vo mne nezaprela :D
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Ahoj.
Přece jen chci šasi hodit na kola, i když se mi do nich nechce.
Dokreslil jsem si tedy zbývající bočnice, překreslil pláště,
doplnil upravené zadní zavěšení pružin a nakreslil objímky kardanů.
Vše kresleno v Gimp-u.
Obrázek
A zde prosím o radu: Rozměrově jsem vycházel ze skenu vystřihovánky,
a výstup na tisk byl o (odhaduji) 5 procent menší. Ví někdo proč,
a jak to udělat, aby měl výstup stejnou velikost jako originál?
Výslednou stránku sem chci připnout, ale nevím, jak to rozměrově sjednotit.
Tisknout stránky s odhadovaným přidáváním procent se mi nechce.
Nerad dělám práci "od oka"...
Uživatelský avatar
cornell
Příspěvky: 24
Registrován: pon 3.1.2022 10:28

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od cornell »

Su dve moznosti. Bud sa stala chyba uz pri skenovani, alebo mas pri tlaci zapnutu funkciu "zmensit na okraje stranky". Treba to vypnut a tlacit v mierke 100%. Ak to nepojde pridaj si do kresby pomocne pravitko napr. 100mm a skusaj az kym nebudes na presnom rozmere. :)
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Ahoj lidi.
Dle instrukcí a rad otce Cornelia i jiných, jsem obrázek v gimp znovu otevřel,
zvětšil, (sice jen odhadem o 50pixelů), a po tisku byl obrázek hádejte co.
Byl větší, nebo menší? Ano, to nejmíň předpokládaný. Byl menší! Nechápu nic.
Zkoušel jsem všechny možnosti jak přímého tisku z programu, tak tisku z uloženého obrázku, a to i v různých formátech.
A výsledek vždy menší, nebo ještě menší. Po odstranění zatržítka "Vyplnit stránku obrázkem" byl samozřejmě také výstup menší.
Celkem jsem spáchal 12 úplně zbytečných tisků, a přiznává, nemám na tohle nervy.
Mám připraveno několik modelů na zveřejnění, ale po tomhle to prostě neudělám.
Toť zatím vše. Já jsem svoje nápady zcela vyčerpal. Nemam čas, a ani kousek chuti s tím hnít na místě.
Naposledy upravil(a) Makr dne čtv 12.10.2023 23:08, celkem upraveno 1 x.
Makr
Příspěvky: 309
Registrován: ned 4.3.2012 16:09

Re: Peterbilt 377 A/E / Betexa / 1:24

Příspěvek od Makr »

Pomalu a po malých kouskách pokračuji na Ruské ruletě s podtitulem Peterbilt...
Kola jsem zatím nechal spát a pokračuji kabinou, kde je prvním krokem slepení kabiny s krytem motoru.
Kabinu jsem poprvé slepil špatně. Ohnul jsem zadní chlopně do "vinglu" a slepil kabinu nejdříve po obvodu. Obrázky jsou zatím bez retuše, ale už se správně naohýbanou zadní částí kabiny do oblouku.
Kdo namítne, že to mam hnusný, tak souhlasím. Teď už sice vím, jak to slepit, ale podruhé to dělat nechci a nebudu. Snad se mi podaří vše zamalovat.
Obrázek Obrázek
Nikdy jsem nebyl zastáncem žebrování, ale tady bych žebra uvítal. Autor řeší tyto velké díly (podle mého názoru) velmi složitě. Myslím si, že by bylo lepší, i pro práci s interiérem, slepit nejdříve obvod kabiny, a na ní posadit samostatnou část střechy. Spára tam stejně je, tak proč si ní práci neusnadnit...
Až po tvarování střechy jsem zjistil, že chlopně nemají být ohnuté naostro, ale plynule podle zakřivení kabiny. :-/
Jako vodítko pro poloměr mi posloužila až následně vystižená podlaha. Opět nadávám na návodnou kresbu, kde to nejde poznat předem.
Ohledně tohoto spoje doporučuji chlopně sprostě odříznout a nalepit je zespoda. Já už je tak nechal ze strachu, že by se mi nepodařilo díly správně ve spoji oddělit.
Je tam hnusný spoj s převýšením tloušťky materiálu. No... Když se dívám na fotky, tak to asi zkusim. Spoj je fakt hnusnej.
Pozor! Takto má autor řešené všechny spoje na kabině, i sleeperu! Je lepší to vše odřezat a vylepit zevnitř podloženými pomocnými chlopničkami.
Ke krytu motoru se má přilepit dekl chladiče. Chlopně na krytu motoru je dobré nechat, ne podlepené chlopně, ale naříznout, a lehce ohnout, aby chladič lépe seděl. Límec chladiče má přesahovat přes rovinu krytu motoru.
U tohoto krytu můžete vyříznout místa pro mřížku, ale POZOR! Mřížka, která se má vlepit zevnitř, je akorát od výřezu k výřezu. Při vyříznutí z archu proto přidejte 2mm na každou stranu.
Já to řešil dodatečným vlepováním proužků, protože jsem měl už namazáno lepidlem, a nic lepšího už nešlo vymyslet, aby byla mřížka správně pod úrovní, a přesto rovná.
Nevím, jestli to bude na fotce vidět...
Obrázek Obrázek
Následovat měly blatníky na kryt motoru, ale šlo mizerně poznat, odkud kam. Rozhodl jsem se tedy nejdříve zpracovat nárazník se světly.
Světla jsem nejdříve slepil podle "rady" návodu do zpracovaných blatníků, ale pro zbytečnou složitost a nemožnost se dostat do malých prostor jsem spodní plochu nárazníku podlepil 2mm tlustým kartonem,
který mi skvěle vymezil prostor a na něj nalepil světla. Mělo to další výhodu, hned se ukázala kolidace chlopní od krytu motoru se světly, které jsem následně ostříhal, dle potřeby.
Tady prvně zpracovaná světla:
Obrázek Obrázek Obrázek
A tady už na kartonu, který mi také vytvořil dostatečnou plochu pro lepidlo pro přilepení blatníků. Od té chvíle byla přesná poloha blatníků jasná.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Další je na řadě interiér.
Že mě spousta dílů mate a nevím předem jak je natvarovat je víc než jasné. Například spodní část podlahy je barevná od motoru, kde v podstatě nebude vidět.
Obrázek Obrázek
Že autor neřeší přední část kabiny zevnitř v místě skel, to mě překvapilo. Tuto část je třeba si dodělat. Já si pomohl folií na skla. Místo použití tvarově nevhodné šablony z návodné kresby, jsem si uřízl celý kus přes obě skla.
Zde je skvělá možnost, folii zevnitř nabarvit šedou interiérovou barvou (mě tu sedí Revell 371) a tato část bude vyřešena. Že mě to napadlo až po provedení prací, které mi toto neumožňují je bohužel fakt.
Takže já to budu muset řešit dodatečným barvením. A ne, na tohle se netěším.
Také bude trochu potíž po vlepení vnitřků do kabiny. Nasílí se tloušťka a bude třeba podlahu o to ubrat.
Obrázek
Interiér není složitý. Až potud, kdy ho budete chtít vsunout dovnitř. Vůbec nesedí tvar palubní desky do tvarování deklu motoru.
Palubní desku jsem musel dodatečně rozstříhat, abych celý interiér dostal na místo. Šlo hlavně o její celkové snížení.
Uprostřed sedí dobře, ale ke stranám ji bylo třeba odřezat o přibližně 4mm, plus potřebný oblouk, podle zakřivení krytu motoru.
Po tomto aktu na ní není hezký pohled... Ten "motýlek" je odříznutá část. Palubní desku jsem odříznul, abych snížil odpor tuhého papíru, při vtlačování interiéru na místo.
Obrázek
Tady je vidět mezera mezi motorovým krytem a palubní deskou. Uprostřed díra, po stranách nadoraz. Také to, jak bude nutné okolí skel zamalovat. Vědět to tak předem...
Obrázek Obrázek
Další kapitola bude vlepování vnitřních ploch do kabiny.
Tady tuším další zlořádstvo, kdy po nasílení vlepených boků bude potřeba zúžit i samotnou palubní desku.
A poslední obrázek je nasucho vložený strop do kabiny.
Už teď se mu tam nechce. Velmi pravděpodobně odříznu ty proužky. Podlepím ho kartonem a jeden předem nabarvený proužek tam vlepím až po usazení stropu,
se kterým ten strop olemuju. Aspoň se tím zakrejou případné mezerky.
Obrázek
To je zatím vše.
Naposledy upravil(a) Makr dne pát 13.10.2023 8:27, celkem upraveno 1 x.
Odpovědět

Zpět na „Nákladní vozy a tahače“