Objasnění několika věcí-začátečník
Moderátor: spida
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
svěrák a kladivo je nutné , když chlopeň nechce držet ?
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Aby toho nebylo málo, tak podložky Tamiya jsou také údajně jen jinak potištěné Olfy za méně peněz...
Jestli všechny cesty vedou do Říma, tak všechny podložky jsou Olfa.
Jestli všechny cesty vedou do Říma, tak všechny podložky jsou Olfa.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Uvědomte si prosím, že Zdeněk je modelářem velezkušeným. Začátečníkům či labilnějším povahám kladivo do výbavy určitě nepatří - stopy po jeho úderech jsou z povrchu modelu neodstranitelné.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Zdenda tím kladivem za pomoci svěráku dává ty správné a ladné tvary karoseriím "fofrrakví", které má v oblibě.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Tak jsem tedy nakonec, po pročtení příspěvků a trošce promýšlení, si pořídil tu pracovní podložku Tchibo. Stála 249kč, což je dobrá cena a musím říct, že vypadá moc pěkně. Myslím, že pro začátek bude dostačující. Rozhodně lepší, než kus kartonu či lina. A pokud se osvědčí a hlavně vydrží, budu jedině rád, že existuje i levná alternativa k prověřené a kvalitní, ale bohužel drahé podložce OLFA.Ladislav IV píše:Klidně jdi do té podložky od Tchiba 250kč není zas taková suma
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Dobrý den,
tak děkuji za všechny rady. Dle informací, které jsem si přečetl na starém fóru (doporučená výbava modeláře) a díky radám zde od vás si myslím, že bych to podstatné měl už vědět, stejně tak bych měl mít veškerou doporučenou (potřebnou) výbavu. Řezač OLFA již nedám z ruky a prakticky okamžitě jsem přestal používat nůžky a pouze vyřezávám. Je to nesrovnatelně lepší. Lepidlo Herkules taktéž jedna radost, lepí, rychle schne, drží. Rýhování nakonec zase tak složité nebylo a je to úplně něco jiného, než když to člověk danou část jen ohne. O víkendu jsem se pustil do svého prvního modelu a myslím, že na to, že jsem se modelům přibližně 7 let nevěnoval, tak to zase tak hrozné není. Samozřejmě ale stále je co zlepšovat... Přeci jen se některé kousky nepovedly nebo ne zcela. Ještě bych se ale chtěl zeptat k tomu rýhování. Vzhledem k tomu, že se teď budu zabývat především miniboxy, budu v naprostém většině případů rýhovat z vnitřní (rubové) strany modelu. Problém mám ale s tím, jak rýhovat na druhé straně tak, abych se trefil co nejpřesněji na lomovou čáru. Zatím to dělám tak, že danou část přiložím na okno a přes prosvítající papír najdu lomové čáry a s pomocí pravítka narýhuji. Občas to ale bývá problém, protože někdy prostě není model dobře vidět (špatný tisk, tmavé barvy). Máte nějakou radu, jak na to lépe? Děkuji.
tak děkuji za všechny rady. Dle informací, které jsem si přečetl na starém fóru (doporučená výbava modeláře) a díky radám zde od vás si myslím, že bych to podstatné měl už vědět, stejně tak bych měl mít veškerou doporučenou (potřebnou) výbavu. Řezač OLFA již nedám z ruky a prakticky okamžitě jsem přestal používat nůžky a pouze vyřezávám. Je to nesrovnatelně lepší. Lepidlo Herkules taktéž jedna radost, lepí, rychle schne, drží. Rýhování nakonec zase tak složité nebylo a je to úplně něco jiného, než když to člověk danou část jen ohne. O víkendu jsem se pustil do svého prvního modelu a myslím, že na to, že jsem se modelům přibližně 7 let nevěnoval, tak to zase tak hrozné není. Samozřejmě ale stále je co zlepšovat... Přeci jen se některé kousky nepovedly nebo ne zcela. Ještě bych se ale chtěl zeptat k tomu rýhování. Vzhledem k tomu, že se teď budu zabývat především miniboxy, budu v naprostém většině případů rýhovat z vnitřní (rubové) strany modelu. Problém mám ale s tím, jak rýhovat na druhé straně tak, abych se trefil co nejpřesněji na lomovou čáru. Zatím to dělám tak, že danou část přiložím na okno a přes prosvítající papír najdu lomové čáry a s pomocí pravítka narýhuji. Občas to ale bývá problém, protože někdy prostě není model dobře vidět (špatný tisk, tmavé barvy). Máte nějakou radu, jak na to lépe? Děkuji.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Ahoj,
pokud to nenaruší plochu daného dílu, tak je nejjednodušší přenést rysku na opačnou stranu modelu tím, že si označíš její konce vpichem např. kružítka z líce. Na rubu už jen uděláš čáru od dirky k dirce.
W
pokud to nenaruší plochu daného dílu, tak je nejjednodušší přenést rysku na opačnou stranu modelu tím, že si označíš její konce vpichem např. kružítka z líce. Na rubu už jen uděláš čáru od dirky k dirce.
W
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Ahoj,
já to dělám tak, že zásadně rýhuji ještě předtím, než vyseparuji konkrétní díl z archu. Volný papír kolem dílu využiji na přenesení si značky na rub. A zejména v případě malých dílků je okolní papír důležitý pro to, aby se ti to neposouvalo pod pravítkem.
Místo pro naříznutí z rubu si označím kraťoučkým řezem skalpelem na vyznačené čárky mimo díl (proříznu papír zkrz). Přijde mi to ergonomičtější, než se tam snažit trefit špendlíkem nebo kružítkem. Pokud je málo místa (zoubky, složité tvary), přichází samozřejmě na řadu špendlík nebo jehla. Když pak arch otočíš, bez problému spojíš rýhou dva propíchnuté body.
"Okenní afinitu" bych být tebou moc nepoužíval, zejména po večerech je silně nepraktická
já to dělám tak, že zásadně rýhuji ještě předtím, než vyseparuji konkrétní díl z archu. Volný papír kolem dílu využiji na přenesení si značky na rub. A zejména v případě malých dílků je okolní papír důležitý pro to, aby se ti to neposouvalo pod pravítkem.
Místo pro naříznutí z rubu si označím kraťoučkým řezem skalpelem na vyznačené čárky mimo díl (proříznu papír zkrz). Přijde mi to ergonomičtější, než se tam snažit trefit špendlíkem nebo kružítkem. Pokud je málo místa (zoubky, složité tvary), přichází samozřejmě na řadu špendlík nebo jehla. Když pak arch otočíš, bez problému spojíš rýhou dva propíchnuté body.
"Okenní afinitu" bych být tebou moc nepoužíval, zejména po večerech je silně nepraktická
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Ahoj, děkuji za rady. Určitě to vyzkouším.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Dobrý den, potřeboval bych ještě poradit s jednou nejasností. Včera jsem si jentak ze zvědavosti pročítal návod k modelu Zetor 16145 turbo z ABC a zarazila mě jedna věc. A to postup rýhování. V návodu je napsáno, že části, které se budou rýhovat z lícové strany, jsou označeny plnou čarou a části, které se budou rýhovat z rubové strany, čerchovanou. Přitom ve vystřihovánce jsou plnou čarou označeny ty části, které se zjevně budou ohýbat dovnitř modelu a čerchovaně ty části, které se budou ohýbat ven. Zaskočilo mě, že dle návodu se má rýhovat obráceně, tedy na protilehé straně. Co to a proč to? Rýhuje se přeci na straně, kam půjde ohyb nebo ne? Děkuji.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Rýhuje se (někdo nařezává) na straně, kde bude hrana.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Je to trochu složitější.
Při nařezávání vzniká řez, který přerušuje horní vrstvu papíru, ale zachovává její délku. Aby nedošlo k deformaci papíru, je potřeba při nařezávání ohnout tak, aby nařezaná hrana byla na vnější straně ohybu, tedy vytvářela hranu.
Při rýhování se pouze vytvoří rýha, neboli protlačí se papír, čímž se jakoby horní vrstva zkrátí a ohýbá se rýhou dovnitř. Tím se papír deformuje méně, než kdyby byl ohnutý na druhou stranu. V praxi ale záleží na papíru a na vyvinutém tlaku. Stačí vyzkoušet na konkrétním papíře, na kterou stranu při kterém ohybu musíš jak zatlačit, abys dostal tu nejlepší hranu při zachování tisku (mohl by popraskat nebo se odřít). Když bude tisk poškozený, je rovnou lepší rýhovat, protože to bude potřeba zaretušovat tak jako tak a z principu rýhováním nevytvoříš tak ostrou hranu jako nařezáváním.
Při nařezávání vzniká řez, který přerušuje horní vrstvu papíru, ale zachovává její délku. Aby nedošlo k deformaci papíru, je potřeba při nařezávání ohnout tak, aby nařezaná hrana byla na vnější straně ohybu, tedy vytvářela hranu.
Při rýhování se pouze vytvoří rýha, neboli protlačí se papír, čímž se jakoby horní vrstva zkrátí a ohýbá se rýhou dovnitř. Tím se papír deformuje méně, než kdyby byl ohnutý na druhou stranu. V praxi ale záleží na papíru a na vyvinutém tlaku. Stačí vyzkoušet na konkrétním papíře, na kterou stranu při kterém ohybu musíš jak zatlačit, abys dostal tu nejlepší hranu při zachování tisku (mohl by popraskat nebo se odřít). Když bude tisk poškozený, je rovnou lepší rýhovat, protože to bude potřeba zaretušovat tak jako tak a z principu rýhováním nevytvoříš tak ostrou hranu jako nařezáváním.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Tohle se přece už řešilo na začátku tohohle vlákna.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Takže, chápu-li to dobře, tak vždy na protilehlé straně (naproti hraně)? Tím pádem by to tedy odpovídalo jak je to popsáno v návodu.frydek665 píše:Rýhuje se (někdo nařezává) na straně, kde bude hrana.
Re: Objasnění několika věcí-začátečník
Jestli jsem tomu porozumněl správně. Nařezává se, jak je uvedeno i v příspvku nad, na protilehlé straně (naproti hraně)?yvan píše:Při nařezávání vzniká řez, který přerušuje horní vrstvu papíru, ale zachovává její délku. Aby nedošlo k deformaci papíru, je potřeba při nařezávání ohnout tak, aby nařezaná hrana byla na vnější straně ohybu, tedy vytvářela hranu.
To znamená, že rýhování se provádí na té straně, kam se bude ohýbat daná část?Při rýhování se pouze vytvoří rýha, neboli protlačí se papír, čímž se jakoby horní vrstva zkrátí a ohýbá se rýhou dovnitř. Tím se papír deformuje méně, než kdyby byl ohnutý na druhou stranu.
V podstatě je tedy jedno, na které straně budu rýhovat/nařezávat, záleží, co bude vypadat lépe(ostřejší hrana)?V praxi ale záleží na papíru a na vyvinutém tlaku. Stačí vyzkoušet na konkrétním papíře, na kterou stranu při kterém ohybu musíš jak zatlačit, abys dostal tu nejlepší hranu při zachování tisku (mohl by popraskat nebo se odřít). Když bude tisk poškozený, je rovnou lepší rýhovat, protože to bude potřeba zaretušovat tak jako tak a z principu rýhováním nevytvoříš tak ostrou hranu jako nařezáváním.
Pardon, že se ptám stále hloupě, ale je to pro mě novinka a žádný návod na to nemám.