Kraz 255b, AKC-4-255b /1:43
Napsal: stř 1.12.2021 22:21
Ahoj, chtěl bych vám ukázat jeden model na zakázku který jsem dělal minulý týden. Kolega v práci mě oslovil jestli by nebylo možné udělat model Krazu 255 s cisternou na raketové palivo se kterým jezdil na vojně,že tento model nemůže nikde sehnat.Domluvili jsme se tedy že jako základ použiji kovový model Krazu s cisternou na naftu v měřítku 1:43 od Avtoistorie a nástavbu vytvořím podle fotografií.
Začal jsem tedy shánět podklady a mnoho jsem toho nenašel.Cisterna AKC-4-255b sloužila k přepravě a krátkodobému skladování paliva do raketového systému S 200 který byl v Československu v pěti oddílech.Vše podléhalo určitému stupni utajení. To vyplývá i z vyprávění kolegy, například školení probíhalo v letním pařáku v zaligrované místnosti,přečerpávání paliva v noci v lese atd.Zásobníky na palivo byly rozmístěny na různých místech. Úkolem kolegy bylo navážet nové palivo, které přečerpávací povětšinou z cisteren s ruskyjazyčnou obsluhou z čehož se dá usuzovat že palivo bylo dováženo ze SSSR. Palivo podléhalo degradaci a po nějaké době uskladnění bylo nutno ho obměnit, takže ze zásobníků se odváželo do Lovosic kde ho nějak dál zpracovávali.Samotné palivo byla agresivní žiravina, cisterna byla vyrobena z čistého hliníku protože oxid hliníku který se vytvořil na stěnách zabraňoval dalšímu naleptáváni, jako těsnění se používal myslím že říkal teflon,vše ostatní to rozežíralo.Vše tedy muselo těsnit kam to káplo tam potom nic nerostlo.V krátkém popisu cisterny na válka.cz se píše že AKC-4-255b byla určena na přepravu okysličovadla, kolega ale říká že v ní vozili jen palivo, okysličovadlo se vozidlo v cisternách na Tatrách přičemž mezi palivem a okyslič. musela být za jízdy dodrzěna vzdálenost 100m,což za určitých situaci nešlo dodržet. Takže mé hledání podkladů bylo nedostačující ale nakonec jsme sehnali fota ze soukromého archívu která jsou pořízena někdy po revoluci v nějakém bazaru s vojenskou technikou.
A mohl jsem začít, nejprve sem upravil autíčko a po oddělání původní cisterny jsem předělal pravou palivovou nádrž na levo pod řidicovo dveře. No a pak přišla na řadu cisterna, trochu jsem bojoval s některými proporcemi je to vše dělané podle oka z fotek ale nakonec jsem s vysledkem spokojený. Nakonec ještě majáček a bylo hotovo.Taková blbost řeknete si ale zabralo to cca 20 hodin práce. Kolega měl radost a to je hlavní. Kdyby někdo měl i jiná fota nebo věděl o tomto něco víc napište sem zajímá mě to i když model je už hotový.Mějte se Vojta.
Začal jsem tedy shánět podklady a mnoho jsem toho nenašel.Cisterna AKC-4-255b sloužila k přepravě a krátkodobému skladování paliva do raketového systému S 200 který byl v Československu v pěti oddílech.Vše podléhalo určitému stupni utajení. To vyplývá i z vyprávění kolegy, například školení probíhalo v letním pařáku v zaligrované místnosti,přečerpávání paliva v noci v lese atd.Zásobníky na palivo byly rozmístěny na různých místech. Úkolem kolegy bylo navážet nové palivo, které přečerpávací povětšinou z cisteren s ruskyjazyčnou obsluhou z čehož se dá usuzovat že palivo bylo dováženo ze SSSR. Palivo podléhalo degradaci a po nějaké době uskladnění bylo nutno ho obměnit, takže ze zásobníků se odváželo do Lovosic kde ho nějak dál zpracovávali.Samotné palivo byla agresivní žiravina, cisterna byla vyrobena z čistého hliníku protože oxid hliníku který se vytvořil na stěnách zabraňoval dalšímu naleptáváni, jako těsnění se používal myslím že říkal teflon,vše ostatní to rozežíralo.Vše tedy muselo těsnit kam to káplo tam potom nic nerostlo.V krátkém popisu cisterny na válka.cz se píše že AKC-4-255b byla určena na přepravu okysličovadla, kolega ale říká že v ní vozili jen palivo, okysličovadlo se vozidlo v cisternách na Tatrách přičemž mezi palivem a okyslič. musela být za jízdy dodrzěna vzdálenost 100m,což za určitých situaci nešlo dodržet. Takže mé hledání podkladů bylo nedostačující ale nakonec jsme sehnali fota ze soukromého archívu která jsou pořízena někdy po revoluci v nějakém bazaru s vojenskou technikou.
A mohl jsem začít, nejprve sem upravil autíčko a po oddělání původní cisterny jsem předělal pravou palivovou nádrž na levo pod řidicovo dveře. No a pak přišla na řadu cisterna, trochu jsem bojoval s některými proporcemi je to vše dělané podle oka z fotek ale nakonec jsem s vysledkem spokojený. Nakonec ještě majáček a bylo hotovo.Taková blbost řeknete si ale zabralo to cca 20 hodin práce. Kolega měl radost a to je hlavní. Kdyby někdo měl i jiná fota nebo věděl o tomto něco víc napište sem zajímá mě to i když model je už hotový.Mějte se Vojta.