Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25
Napsal: pát 27.8.2021 22:05
Ahoj všem,
chtěl bych vás seznámit s novým projektem do kterého jsem se pustil. Po dodělání Dtčka jsem nevěděl co dělat a manželka povídá že bych mohl slepit něco co mi koupila, třeba to velké ruské auto a bylo jasno dalším projektem bude tahač Maz – 537G.
O automobilce Maz jsem toho moc nevěděl takže jsem trochu googlil a zpracoval referátek,je to trochu delší ale snad vám to nebude vadit.O některých verzích vozů jsem do teť neměl tušení.
Minsk Automobile Plant ( MAZ - Minskyi Avtomobilnyi Zavod ) je výrobce automobilů v Bělorusku a jeden z největších výrobců ve východní Evropě.
Historie automobilky v Minsku začíná 6 dní po osvobození města od Němců 9. srpna 1944 a to tím že v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu USA se ve starých opravnách začaly montovat nákladní vozy Studebaker. Teprve v roce 1945 se vláda rozhodla v podniku vytvořit těžká nákladní vozidla, prvními stroji, které byly vyrobeny 7. listopadu 1947, byly 6tunové sklápěče MAZ-205 s přímými nástavbami, vytvořené specialisty z automobilky Yaroslavl Plant (YaAZ).Jeho základem byl vůz YAZ-200, po kterém MAZ-205 zdědil čtyřválcový dvoutaktní vznětový motor YAZ-204A (4650 cm 3, 110 k) s přímým vstřikováním, který vycházel z amerických motorů „GM 4-71“ (GM). Auto s rozvorem 3 800 mm. bylo vybaveno pětistupňovou převodovkou, pneumatickými brzdami, kabinou ze dřeva a kovu. S celkovou hmotností 12,8 tun vyvinul sklápěč maximální rychlost 50 km / h.
V roce 1950 byla do Minsku převedena výroba 7tunových nákladních vozidel YAZ-200 s palubní plošinou, která od února 1951 získala značku MAZ-200. Navenek se vyznačovaly svislou mřížkou chladiče a novým znakem ve formě chromovaného bizona. Vůz byl vybaven stejným motorem, rozvorem zvětšeným na 4520 mm. a vyvinul rychlost 65 km / h. V roce 1951 se objevila první vlastní verze MAZ-200G. V následujícím roce byla zahájena výroba tahače MAZ-200V s modernizovaným dvoutaktním vznětovým motorem YaAZ-204B (130 k), určeným pro silniční vlak s celkovou hmotností 23,2 tuny.Po nějaké době začala společnost MAZ vyrábět pro svá vozidla vlastní přívěsy. V roce 1955 se objevil nákladní vůz na přepravu dřeva MAZ-501 (4 × 4) s 10stupňovou převodovkou, permanentním pohonem obou náprav a asymetrickým uzávěrem středového diferenciálu, který přenášel 2/3 točivého momentu na zadní nápravu. Ve spojení s 2nápravovým uvolňovacím přívěsem mohl vyvést z lesa 30metrové délky stromů o hmotnosti až 15 tun.
Maz - 205
V roce 1950 byla v závodě MAZ vytvořena konstrukční kancelář pro velmi těžké nákladní vozy, které vedl slavný konstruktér B.L. Shaposhnik (1902-1985).
Pod jeho vedením byl 17. září 1950 sestaven první 25tunový důlní sklápěč MAZ-525 se čtyřtaktním vznětovým motorem D-12A, V12 (38,8 litrů, 300 k), 2-diskovou spojkou s hydraulickou spojkou, mechanickou pětistupňovou převodovkou,posilovačem řízení, celokovovou karoserií a korbou s objemem 14,3 m 3. S celkovou hmotností 50 tun vyvinul sklápěč rychlost 30 km / h. V roce 1957 byla zahájena výroba třínápravového vozidla MAZ-530 (6 × 4) s nosností 40 tun a celkovou hmotností 77,5 tuny. Výkon motoru byl zvýšen na 450 koní.Poprvé byla na tomto automobilu použita hydromechanická převodovka, která zahrnovala měnič točivého momentu, 3stupňovou planetovou převodovku, diferenciál s vnitřním rozvodem a planetová kola. MAZ-530 vyvinul rychlost 42 km / h a spotřeboval 200 litrů paliva na 100 km.
V červnu 1954 byla vytvořena speciální konstrukční kancelář pod vedením B.L. Shaposhnik pro vývoj vozidel s pohonem všech kol. V roce 1956 se objevil první vůz MAZ-535 (8 × 8) s motorem o výkonu 375 hp, který brzy následovalo jeho zesílené dvojče -MAZ-537 (525 k). Využili starý vznětový motor D-12A, hydromechanickou převodovku, planetové převodovky kol, posilovač řízení a uzamykatelné diferenciály.V armádě sloužili jako tahače podvalníků a balistických raket. V národním hospodářství pracovali v odlehlých oblastech na dodávku potrubí nebo zejména těžkých nákladů. Pokud jde o kvalitu, v SSSR si nebyli rovni, nadarmo závod poskytoval 10letou záruku na své vozy. Od roku 1960 závod na výrobu kolových traktorů Kurgan (KZKT) ovládá výrobu rodiny MAZ-535/537 a společnost MAZ pokračuje ve vývoji strojů nové rodiny MAZ-543 se dvěma kabinami, které dostaly neoficiální název „Uragan“ . V roce 1958 společnost MAZ sestavila první vzorky série „500“ automobilů nové generace s kabinou nad motorem, ale až v roce 1965, po rekonstrukci závodu, byla zahájena jejich sériová výroba.
Maz - 525, Maz - 537 a Maz - 500
Základní model s celkovou hmotností 14,2 tuny vyvinul rychlost 75 km / h a měl spotřebu paliva 25 litrů. na 100 km. Jeho prvními variantami byly palubní MAZ-500G s markýzou a tahač MAZ-500V pro tažení 14tunového návěsu MAZ-5243. V roce 1965 závod vyrobil severní verzi MAZ-512 a tropickou MAZ-513, stejně jako 7tunový sklápěč MAZ-503 s korbou o objemu 3,8 m 3 a krátký podvozek MAZ- 504 (základna 3280 mm), který pracoval s návěsem MAZ-5245 jako součást silničního vlaku o celkové hmotnosti 24 tun.Experimentální sklápěče MAZ-510 s jednou kabinou a korbou s ochranným štítem a MAZ-511 s obousměrným převrácením byly velmi originální.V roce 1970 byla rodina 500 modernizována. Rozvor palubního modelu MAZ-500A se zvýšil o 100 mm, nosnost se zvýšila na 8 tun. Odvozené modely se odpovídajícím způsobem změnily.
V roce 1988 začala spolupráce s německou společností MAN (MAN), jejíž motory o výkonu 360 koní byly poprvé instalovány na tahačích MAZ-54326 a MAZ-64226. A v roce 1988, na pařížském autosalonu, závod představil experimentální „nákladní automobil budoucnosti“ - MAZ-2000 „Perestroika“ dlouhý 15 m se všemi pohonnými jednotkami umístěnými uvnitř otočného podvozku pod vysoce efektivní kabinou. 14. dubna 1989 byl sestaven miliontý nákladní vůz. Jednalo se o tahač MAZ-6422 předaný do prvního moskevského automobilového závodu. Souběžně s tím byla úspěšně rozvíjena výroba těžkých vícenápravových vozidel dvojího užití.
Maz - 510,MazMan - 54326,Maz 2000
Tyto vozidla byla založena na podvozcích MAZ-543A (8 × 8) a MAZ-547 (12 × 12), které sloužily jako nosiče strategických raket. Od roku 1973 byla na základě prvního modelu zahájena výroba civilního 20tunového valníku MAZ-7310 (8 × 8) a nosiče dřeva 73101 s naftou D-12A (525 k). Na jejich základě byl následně vytvořen tahač 7410, 20tunový sklápěč 7510 a nosič trub 7910. Po modernizaci v roce 1979 zahájil závod výrobu modernizovaných nákladních vozidel 73123, tahačů 73132 a sklápěčů 7516. Od roku 1986 se vyrobila 21tunová palubní verze 7313 (8 × 8) s výkonem 525 koní a 6nápravový jeřábový podvozek 7913 (12 × 10) s výkonem 650 koní.
Maz - 543 valník,Maz - 7510 sklápěč,Maz - 7910 nosič trub a Maz - 547 v provedení dempr
Na jednotkách sériových nákladních vozidel byl vyvinut čtyřnápravový 21tunový sklápěč MAZ-6515 (8 × 4) s naftovým motorem o výkonu 425 hp. Sedmnápravový podvozek 7912 a 7917 nesoucí rakety byl vyroben pro sovětskou armádu, 8nápravová vozidla 7922 a 7923 pro dodávky strategických raket Topol, stejně jako jedinečné 8nápravové a 12nápravové transportéry 7906 a 7907. V roce 1991 byla tato výroba transformována do samostatného podniku - Minsk Wheel Tractor Plant (MZKT).Dnes tento závod produkuje vozidla pod značkou Volat. Přechod k hospodářským reformám na počátku 90. let. byl poznamenán významnými ekonomickými a politickými převraty, které postavily MAZ na pokraj katastrofy.
Modelářům známý Maz - 7922 Topol - M,Maz - 7906,Maz - 7907 to by byl model pro masochisty
Společnost MAZ se ale dokázala zotavit, modernizovat své předchozí vozy a vytvořit novou čtvrtou generaci. Spolu s ruskými motory Yaroslavl a Tutaevsky se stále více používají německé motory MAN, americké Cummins a dokonce i britské Perkins. Tahače řady Mainline používaly 9stupňové převodovky YaMZ, 12 nebo 16stupňové převodovky Eaton a ZF, elektromechanické uzávěrky diferenciálu, pohodlné kabiny s vysokou střechou, nastavitelné sedadlo a sloupek řízení. 11. března 1997 sjel z montážní linky první dvounápravový tahač páté generace rodiny „5440“ pro silniční vlak s celkovou hmotností 44 tun, který vyvinul rychlost 120 km / h. Na přání zákazníka může být vybaven různými motory s výkonem 370-600 koní, 9, 12 a 16stupňovými převodovkami, listovými pružinami nebo vzduchovým odpružením s elektronickou kontrolou tuhosti.
Navzdory všem obtížím zaujímá Minsk Automobile Plant s 20 tisícovým týmem vedoucí pozici ve výrobě nákladních vozidel v zemích SNS. MAZ v 80. letech. vyrobil až 40 tisíc nákladních vozidel ročně, poté v 90. letech. 12 tisíc (v roce 2000 bylo smontováno 13085 podvozků). Závod nadále vyrábí širokou škálu různých přívěsů a návěsů a od roku 1993 má také pobčku na výrobu vícemístných autobusů. Od svého založení společnost MAZ vyrobila více než 1,2 milionu vozidel.
Autobus Maz - 103,Maz - 5440,MazMan - 54326
Zdroje: globusks.ru , Wikipedie ,Válka.cz
Tady je průjezd kolony Mazů 537 z Ukrajiny https://www.youtube.com/watch?v=_DaOBGOlwfE" onclick="window.open(this.href);return false;
Maz 537
Výrobce: MAZ,KZKT, Minsk, Bělorusko
Konfigurace pohonu: 8x8
Hmotnost vozidla (kg): 21 600 - 23 000
Délka (m): 8,96
Šířka (m): 2,885
Výška (m): 2,88
Rozvor (m): 6,05
Rozchod (m): 2,22
Motor: D-12A-525, diesel
Výkon motoru (koně): 525
Dosah (km): 650
Maximální rychlost (km/h): 55-60
Maximální rychlost s naloženým přívěsem/návěsem (km/h): 20-40
Kapacita nádrže (l): 840
Maximální šířka příkopu, který může vůz překonat (m): 1,0
Maximální úhel stoupání (stupně): 38
Zavedení do služby: 1960
A teť k modelu, je to asi největší projekt který jsem zatím dělal tak snad stavba nebude trvat věčnost. Vystřihovánka je klasika Model-KOM, autorem modelu je Marek Bonek. Auto a podvalník mají rozsah 22 stran A3 +5 stran návodovek.Návodovky jsou nepřehledné 5 přez 9,takže první čím jsem začal bylo že jsem si je okopíroval následně rozstříhal a nalepil na papíry v pořadí jak by bylo nejlépe postupovat při stavbě. Vznikl tím přehledný sešit asi o 20 listech.
No a stavbu jsem zahájil rámem.
chtěl bych vás seznámit s novým projektem do kterého jsem se pustil. Po dodělání Dtčka jsem nevěděl co dělat a manželka povídá že bych mohl slepit něco co mi koupila, třeba to velké ruské auto a bylo jasno dalším projektem bude tahač Maz – 537G.
O automobilce Maz jsem toho moc nevěděl takže jsem trochu googlil a zpracoval referátek,je to trochu delší ale snad vám to nebude vadit.O některých verzích vozů jsem do teť neměl tušení.
Minsk Automobile Plant ( MAZ - Minskyi Avtomobilnyi Zavod ) je výrobce automobilů v Bělorusku a jeden z největších výrobců ve východní Evropě.
Historie automobilky v Minsku začíná 6 dní po osvobození města od Němců 9. srpna 1944 a to tím že v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu USA se ve starých opravnách začaly montovat nákladní vozy Studebaker. Teprve v roce 1945 se vláda rozhodla v podniku vytvořit těžká nákladní vozidla, prvními stroji, které byly vyrobeny 7. listopadu 1947, byly 6tunové sklápěče MAZ-205 s přímými nástavbami, vytvořené specialisty z automobilky Yaroslavl Plant (YaAZ).Jeho základem byl vůz YAZ-200, po kterém MAZ-205 zdědil čtyřválcový dvoutaktní vznětový motor YAZ-204A (4650 cm 3, 110 k) s přímým vstřikováním, který vycházel z amerických motorů „GM 4-71“ (GM). Auto s rozvorem 3 800 mm. bylo vybaveno pětistupňovou převodovkou, pneumatickými brzdami, kabinou ze dřeva a kovu. S celkovou hmotností 12,8 tun vyvinul sklápěč maximální rychlost 50 km / h.
V roce 1950 byla do Minsku převedena výroba 7tunových nákladních vozidel YAZ-200 s palubní plošinou, která od února 1951 získala značku MAZ-200. Navenek se vyznačovaly svislou mřížkou chladiče a novým znakem ve formě chromovaného bizona. Vůz byl vybaven stejným motorem, rozvorem zvětšeným na 4520 mm. a vyvinul rychlost 65 km / h. V roce 1951 se objevila první vlastní verze MAZ-200G. V následujícím roce byla zahájena výroba tahače MAZ-200V s modernizovaným dvoutaktním vznětovým motorem YaAZ-204B (130 k), určeným pro silniční vlak s celkovou hmotností 23,2 tuny.Po nějaké době začala společnost MAZ vyrábět pro svá vozidla vlastní přívěsy. V roce 1955 se objevil nákladní vůz na přepravu dřeva MAZ-501 (4 × 4) s 10stupňovou převodovkou, permanentním pohonem obou náprav a asymetrickým uzávěrem středového diferenciálu, který přenášel 2/3 točivého momentu na zadní nápravu. Ve spojení s 2nápravovým uvolňovacím přívěsem mohl vyvést z lesa 30metrové délky stromů o hmotnosti až 15 tun.
Maz - 205
V roce 1950 byla v závodě MAZ vytvořena konstrukční kancelář pro velmi těžké nákladní vozy, které vedl slavný konstruktér B.L. Shaposhnik (1902-1985).
Pod jeho vedením byl 17. září 1950 sestaven první 25tunový důlní sklápěč MAZ-525 se čtyřtaktním vznětovým motorem D-12A, V12 (38,8 litrů, 300 k), 2-diskovou spojkou s hydraulickou spojkou, mechanickou pětistupňovou převodovkou,posilovačem řízení, celokovovou karoserií a korbou s objemem 14,3 m 3. S celkovou hmotností 50 tun vyvinul sklápěč rychlost 30 km / h. V roce 1957 byla zahájena výroba třínápravového vozidla MAZ-530 (6 × 4) s nosností 40 tun a celkovou hmotností 77,5 tuny. Výkon motoru byl zvýšen na 450 koní.Poprvé byla na tomto automobilu použita hydromechanická převodovka, která zahrnovala měnič točivého momentu, 3stupňovou planetovou převodovku, diferenciál s vnitřním rozvodem a planetová kola. MAZ-530 vyvinul rychlost 42 km / h a spotřeboval 200 litrů paliva na 100 km.
V červnu 1954 byla vytvořena speciální konstrukční kancelář pod vedením B.L. Shaposhnik pro vývoj vozidel s pohonem všech kol. V roce 1956 se objevil první vůz MAZ-535 (8 × 8) s motorem o výkonu 375 hp, který brzy následovalo jeho zesílené dvojče -MAZ-537 (525 k). Využili starý vznětový motor D-12A, hydromechanickou převodovku, planetové převodovky kol, posilovač řízení a uzamykatelné diferenciály.V armádě sloužili jako tahače podvalníků a balistických raket. V národním hospodářství pracovali v odlehlých oblastech na dodávku potrubí nebo zejména těžkých nákladů. Pokud jde o kvalitu, v SSSR si nebyli rovni, nadarmo závod poskytoval 10letou záruku na své vozy. Od roku 1960 závod na výrobu kolových traktorů Kurgan (KZKT) ovládá výrobu rodiny MAZ-535/537 a společnost MAZ pokračuje ve vývoji strojů nové rodiny MAZ-543 se dvěma kabinami, které dostaly neoficiální název „Uragan“ . V roce 1958 společnost MAZ sestavila první vzorky série „500“ automobilů nové generace s kabinou nad motorem, ale až v roce 1965, po rekonstrukci závodu, byla zahájena jejich sériová výroba.
Maz - 525, Maz - 537 a Maz - 500
Základní model s celkovou hmotností 14,2 tuny vyvinul rychlost 75 km / h a měl spotřebu paliva 25 litrů. na 100 km. Jeho prvními variantami byly palubní MAZ-500G s markýzou a tahač MAZ-500V pro tažení 14tunového návěsu MAZ-5243. V roce 1965 závod vyrobil severní verzi MAZ-512 a tropickou MAZ-513, stejně jako 7tunový sklápěč MAZ-503 s korbou o objemu 3,8 m 3 a krátký podvozek MAZ- 504 (základna 3280 mm), který pracoval s návěsem MAZ-5245 jako součást silničního vlaku o celkové hmotnosti 24 tun.Experimentální sklápěče MAZ-510 s jednou kabinou a korbou s ochranným štítem a MAZ-511 s obousměrným převrácením byly velmi originální.V roce 1970 byla rodina 500 modernizována. Rozvor palubního modelu MAZ-500A se zvýšil o 100 mm, nosnost se zvýšila na 8 tun. Odvozené modely se odpovídajícím způsobem změnily.
V roce 1988 začala spolupráce s německou společností MAN (MAN), jejíž motory o výkonu 360 koní byly poprvé instalovány na tahačích MAZ-54326 a MAZ-64226. A v roce 1988, na pařížském autosalonu, závod představil experimentální „nákladní automobil budoucnosti“ - MAZ-2000 „Perestroika“ dlouhý 15 m se všemi pohonnými jednotkami umístěnými uvnitř otočného podvozku pod vysoce efektivní kabinou. 14. dubna 1989 byl sestaven miliontý nákladní vůz. Jednalo se o tahač MAZ-6422 předaný do prvního moskevského automobilového závodu. Souběžně s tím byla úspěšně rozvíjena výroba těžkých vícenápravových vozidel dvojího užití.
Maz - 510,MazMan - 54326,Maz 2000
Tyto vozidla byla založena na podvozcích MAZ-543A (8 × 8) a MAZ-547 (12 × 12), které sloužily jako nosiče strategických raket. Od roku 1973 byla na základě prvního modelu zahájena výroba civilního 20tunového valníku MAZ-7310 (8 × 8) a nosiče dřeva 73101 s naftou D-12A (525 k). Na jejich základě byl následně vytvořen tahač 7410, 20tunový sklápěč 7510 a nosič trub 7910. Po modernizaci v roce 1979 zahájil závod výrobu modernizovaných nákladních vozidel 73123, tahačů 73132 a sklápěčů 7516. Od roku 1986 se vyrobila 21tunová palubní verze 7313 (8 × 8) s výkonem 525 koní a 6nápravový jeřábový podvozek 7913 (12 × 10) s výkonem 650 koní.
Maz - 543 valník,Maz - 7510 sklápěč,Maz - 7910 nosič trub a Maz - 547 v provedení dempr
Na jednotkách sériových nákladních vozidel byl vyvinut čtyřnápravový 21tunový sklápěč MAZ-6515 (8 × 4) s naftovým motorem o výkonu 425 hp. Sedmnápravový podvozek 7912 a 7917 nesoucí rakety byl vyroben pro sovětskou armádu, 8nápravová vozidla 7922 a 7923 pro dodávky strategických raket Topol, stejně jako jedinečné 8nápravové a 12nápravové transportéry 7906 a 7907. V roce 1991 byla tato výroba transformována do samostatného podniku - Minsk Wheel Tractor Plant (MZKT).Dnes tento závod produkuje vozidla pod značkou Volat. Přechod k hospodářským reformám na počátku 90. let. byl poznamenán významnými ekonomickými a politickými převraty, které postavily MAZ na pokraj katastrofy.
Modelářům známý Maz - 7922 Topol - M,Maz - 7906,Maz - 7907 to by byl model pro masochisty
Společnost MAZ se ale dokázala zotavit, modernizovat své předchozí vozy a vytvořit novou čtvrtou generaci. Spolu s ruskými motory Yaroslavl a Tutaevsky se stále více používají německé motory MAN, americké Cummins a dokonce i britské Perkins. Tahače řady Mainline používaly 9stupňové převodovky YaMZ, 12 nebo 16stupňové převodovky Eaton a ZF, elektromechanické uzávěrky diferenciálu, pohodlné kabiny s vysokou střechou, nastavitelné sedadlo a sloupek řízení. 11. března 1997 sjel z montážní linky první dvounápravový tahač páté generace rodiny „5440“ pro silniční vlak s celkovou hmotností 44 tun, který vyvinul rychlost 120 km / h. Na přání zákazníka může být vybaven různými motory s výkonem 370-600 koní, 9, 12 a 16stupňovými převodovkami, listovými pružinami nebo vzduchovým odpružením s elektronickou kontrolou tuhosti.
Navzdory všem obtížím zaujímá Minsk Automobile Plant s 20 tisícovým týmem vedoucí pozici ve výrobě nákladních vozidel v zemích SNS. MAZ v 80. letech. vyrobil až 40 tisíc nákladních vozidel ročně, poté v 90. letech. 12 tisíc (v roce 2000 bylo smontováno 13085 podvozků). Závod nadále vyrábí širokou škálu různých přívěsů a návěsů a od roku 1993 má také pobčku na výrobu vícemístných autobusů. Od svého založení společnost MAZ vyrobila více než 1,2 milionu vozidel.
Autobus Maz - 103,Maz - 5440,MazMan - 54326
Zdroje: globusks.ru , Wikipedie ,Válka.cz
Tady je průjezd kolony Mazů 537 z Ukrajiny https://www.youtube.com/watch?v=_DaOBGOlwfE" onclick="window.open(this.href);return false;
Maz 537
Výrobce: MAZ,KZKT, Minsk, Bělorusko
Konfigurace pohonu: 8x8
Hmotnost vozidla (kg): 21 600 - 23 000
Délka (m): 8,96
Šířka (m): 2,885
Výška (m): 2,88
Rozvor (m): 6,05
Rozchod (m): 2,22
Motor: D-12A-525, diesel
Výkon motoru (koně): 525
Dosah (km): 650
Maximální rychlost (km/h): 55-60
Maximální rychlost s naloženým přívěsem/návěsem (km/h): 20-40
Kapacita nádrže (l): 840
Maximální šířka příkopu, který může vůz překonat (m): 1,0
Maximální úhel stoupání (stupně): 38
Zavedení do služby: 1960
A teť k modelu, je to asi největší projekt který jsem zatím dělal tak snad stavba nebude trvat věčnost. Vystřihovánka je klasika Model-KOM, autorem modelu je Marek Bonek. Auto a podvalník mají rozsah 22 stran A3 +5 stran návodovek.Návodovky jsou nepřehledné 5 přez 9,takže první čím jsem začal bylo že jsem si je okopíroval následně rozstříhal a nalepil na papíry v pořadí jak by bylo nejlépe postupovat při stavbě. Vznikl tím přehledný sešit asi o 20 listech.
No a stavbu jsem zahájil rámem.