Pneumatiky a disky:
Stavbu Komatsu jsem započal první návodnou kresbou - tedy pneumatikami. Nebylo to vůbec jednoduché. Dlouho jsem si návodnou kresbu prohlížel a přemýšlel co kam patří, jak se má co natvarovat a tak. Dost mi pomohlo vlákno od Lukáše, který staví také komatsu. Bohužel se na foru nedochoval jím vytvořený příčný řez pneumatikou, tak jsem musel vše od znova promýšlet. Nakonec jsem se s tím asi porval úspěšně, i když na nějaká úskalí jsem narazil.
Jak už jsem psal, kola jsem už od začátku plánoval, že budou přebarvená.
Návodná kresba:
Rovnou okomentuji problematické díly: Díl 1g má být celkem hodně nabombírovaný a tvoří jakýsi žlábek mezi dílem 1h a 1a. Díly 1b a 1c jsem nalepil na sebe, myslím si, že tvoří jakýsi profil na boku pneumatiky. Díl 1f jsem vůbec nepoužil, vše jsem lepil natupo.
První kolo jsem si připravil, sesumíroval jsem si díly, podlepil jsem si bočnice a dezén. Pak jsem zjistil, že vyřezávat dezén bude peklo, tak jsem ukecal Tomáše Herdera, aby mi připravil laserové výpalky špalků na pneumatiky a hned to šlo lépe od ruky. Tímto Tomovi moc děkuji, usnadnilo mi to spoustu práce, v nynější době 14.2.2021 zápasí v nemocnici se zákeřným covidem, ale už je na tom lépe a brzy ho snad pustí domů.
U stavby prvního kola jsem si vychytal postup lepení a u dalších kol už to byla spíše rutina. Dílů bylo poměrně hodně a furt dokola to samé. Byl jsem schopen slepit až 1,5 kola za den. Nejdéle trval asi boční plášť.
Momentka při stavbě kola - nejspíše zrovna probíhala výměna pláště, protože se mi ho nepovedlo u prvního kola úplně dobře natvarovat. Snažil jsem se aby přes obvod dezénu nic nepřesahovalo a tak jsem násilně lepil kraj pláště na kraj dezénu a asi si každý dovede představit co se stalo u posledních zoubků
... U druhého už jsem byl chytřejší a přečnívající boční plášť jsem po obvodě zastřihnul.
Před nalepením dezénu jsem každý kousek natvaroval viz foto výše, aby dezén lépe kopíroval kruhový tvar pneumatiky. Ruce černé a bolavé. Pocit z odvedené práce však k nezaplacení
.
Zde krátké video z montáže dezénu. Poslední dílek byl vždy za odměnu. Promiňte mi mé amatérské záběry
...
https://youtu.be/EYN-FZqzJuk
Detail zastřiženého obvodu pláště a na druhém snímku detail natvarování dílu 1g - není natvarovaný moc, bál jsem se zkroucení.
Když jsem měl kola slepená, pustil jsem se do nástřiku základní barvy a plniče, resp. tmelu ve spreji. Použil jsem sprej z hobby marketu. Na všechny kola padlo asi 4x400ml balení spreje. Na každém kole jsou tři nástřiky, na nějakém lokálně i více, když jsem uznal, že by to ještě chtělo zdokonalit. Zdálo se to nekonečné, neustále jsem běhal s kolečkama ven a dovnitř, patlal na ně vrstvy barvy, několikrát jsem je vybrušoval do dokonalosti. K dokonalosti mají daleko, ale na takto velkém modelu jsou vyhovující ( alepoň pro mne).
Kola v základu, mohu se vrhnout na nápisy a poslední nástřik základovkou na nápisy.
Ty nápisy, to byla, promiňte mi to slovo, opravdu onanie. Pro plastičnost jsem si nápisy podlepil dvěma vrstvami papíru 160g. Vyřezávání byla opravdu lahůdka. Odměnou bylo pak lepení na kola. Použil jsem vteřinové lepidlo a přípravek pro přesnější rozmístění.
A konečně, kola s nápisy. Můžeme jít nastříkat barvu. Použil jsem Agamu odstín pneumatik. Odstín byl naprosto dokonalý, ale stříkání bylo horší, celkem se ucpávala pistole a bylo potřeba nepřetržitě pracovat, jinak se pistole ucpala. Celý nástřik mi trval asi 4h a děkuji tímto Lukášovi S. u kterého jsem nástřik provedl a byl i pod jeho odborným dohledem. Co se týče stříkací pistole, jsem začátečník.
Kola nabarvena! Konečně! Stálo to zato
i když už zde mám osazené (zatím nasucho) disky, jejich stavbě se budu ještě zde věnovat.
Disky kol:
Na těchto snímcích je zachycena nepřesnost v průměrech obručí, které tvoří profil disků. První disk jsem tedy udělal takto a ostatní jsem udělal jinak, nakreslil jsem si v cadu obruče znovu a po několika zkouškách nanečisto jsem vytiskl na barevný papír sérii obručí, které byly přesné. Papíru však nemám nazbyt, takže proběhla lehčí recyklace na již nastřižený arch.
Ani obruče okolo moc neseděly, ale s tím se dalo poradit lépe. Horší bylo nacpat disk do pneumatiky. Všechny vnitřní otvory v pneumatikách jsem musel dodatečně lehce zvětšit, ale to šlo celkem dobře pomocí ostrého skalpelu. Po napasování disku do pneumatiky, jsem zjistil, že je disk úzký a já nejsem schopný nasadit druhý přítlačný kroužek disku ( díl 1u). Kdybych ho nasadil, pneumatika by se hodně zdeformovala. Další disky (tedy díly 1n a 1o) jsem uměle rozšiřoval asi o 2mm abych si alespoň trochu pomohl. První disk bude umístěn na jednu ze dvou dvojmontáží u zadních kol, tak aby nebyl moc vidět. Moc se mi nepovedl, experimentoval jsem ještě se seříznutím obvodu dílu 1u, aby lépe dosedl na kónus pneumatiky, ale to se neukázalo jako vhodné...
Nyní jsem přistoupil k barvení matiček, kterých bylo také požehnaně. Vždy jsem využil balení všech 50ti modelářských špendlíků a udělal jsem jednu várku matiček. To znamená, napíchnout, nalepit vyčuhující šroub, nechat uschnout a pak jsem je vždy smočil do barvičky abych je obarvil. Při takových množstvích odmítám každou zvlášť barvit štětcem nebo na modelu. Na kola jich padlo asi 250ks.
Poté přišly nalepit na připravenou vnitřní obruč, kterou jsem 3x podlepil barevným kartonem (185g)
A konečně všechna kola nabarvena a osazena disky, prozatím nasucho. Teď nalepit matičky a můžeme se pyšnit uzavřenou kapitolkou. Jen pro zajímavost, v tomto měřítku tato kapitola činí asi 15 stránek A3
Výsledek posuďte sami
Já myslím, že to stálo za to
Dalším postupem bude rám celého monstra. Už ho mám rozdělaný, ale příspěvek bude, až zase dokončím nějaký celek a bude se mi chtít strávit 1 den shromážděním fotek a myšlenek
.... Tak zase někdy u žluté příšery. I když teď byla spíš černá
Na tomto snímku si můžete povšimnout designové stěrky na stěně, je to Ottocento v bílém odstínu.
V průběhu stavby kol jsem se pustil i do přestavby pokoje a jednu stěnu jsem si takto upravil, a svoji modelářskou dílnu jsem přesunul do 1.NP do mého pokoje, z přízemí, kde mi furt někdo strkal sušák s prádlem a podobné, modelařině ne moc přívětivé, věci
.