Bn2t Hutnik / WAK / 1:25 / HOTOVO
Moderátor: jozkin
Bn2t Hutnik / WAK / 1:25 / HOTOVO
V roce 1956 objednala „Jedność“ ze Siemianowice Śląskie u firmy Fablok 10 úzkokolejných parních lokomotiv pro trať 630 mm pro technologickou dopravu v areálu závodu. Nová lokomotiva se musela vejít pod nízké průjezdy a průmyslová zařízení, takže výška nesměla přesáhnout 2200 mm. Výroba podvozku pro nový parní stroj byla spuštěn na konci roku 1956, kotle byly objednány v továrně Sosnowiec. Zakázka byla zrealizována začátkem roku 1958. Lokomotivy byly provozovány do roku 1991, kdy byly poslední dva stroje (č. 2 a č. 5) staženy z provozu a předány do muzeí. Parní lokomotivau HJ 2 vlastní Muzeum úzkorozchodné železnice v Sochaczew poblíž Varšavy, zatímco HJ 5 byla umístěna před nádražím v Tłuszczu.
Model je vytvořen podle plánů z knihy „Úzkorozchodné železnice v Horním Slezsku“ a fotografií muzejní kopie stroje v podobě posledních let služby, stojící ve vesnici Tłuszcz. Konstrukce lokomotivy je svařovaná. Budka lokomotivy je šroubovaná, pravděpodobně po opravách v ocelárnách.
Tolik úvod z obálky modelu (v polštině, takže překlad já a google, ergo za případné nedostatky se omlouvám). Model samotný vyšel u WAKu v po číslem 2/2018 a má obtížnost 3 z 5. Měřítko je 1:25. U modelu je na výběr mezi olejovým osvětlením (montováno z výroby) nebo elektrickým osvětlením. V e-shopech se objevují fotky ze stavby, nejspíše zkušebního modelu, který je přebarvovaný. Galerii z jiných staveb jsem nenašel, když už, tak jednotlivé fotky nevalné kvality. Nejdřív jsem pojal myšlenku, že by to mohlo pomoct tam, kde není z obálky modelu jasné zřejmá barva některých nepapírových prvků, ale ukázalo se, že i ty, které tam vidět jsou, jsou přímo v rozporu se stavbou, takže uvidíme. Tisk je parádní, papír je skvělý (nevrství se ani při vlhčení, stáčí se snadno), akorát je na návin trochu tlustý, takže spoje nutno upravovat. Takových dílů ale nebude moc.
Jinak je to můj druhý polský model a první lokomotiva v životě, takže s ambicemi se to snažím nepřehnat. Bude stačit když z toho vyjde lokomotiva, když mě u toho netrefí, když to dodělám do deseti let a když to bude lepší, než předchozí pokus (tím myslím TKSko).
Zkouška šestihranů. Ty jsou u jednotlivých dílů připravené, i když ne zcela u všech. Nýty připravené nejsou, takže s tím ještě uvidíme.
A pak základ podvozku.
Zatím to parádně sedí. Kromě dílu 1f, který není naznačen kam patří (asi jde o vnitřní výztuhu konstrukce podvozku), zatím žádný problém.
Model je vytvořen podle plánů z knihy „Úzkorozchodné železnice v Horním Slezsku“ a fotografií muzejní kopie stroje v podobě posledních let služby, stojící ve vesnici Tłuszcz. Konstrukce lokomotivy je svařovaná. Budka lokomotivy je šroubovaná, pravděpodobně po opravách v ocelárnách.
Tolik úvod z obálky modelu (v polštině, takže překlad já a google, ergo za případné nedostatky se omlouvám). Model samotný vyšel u WAKu v po číslem 2/2018 a má obtížnost 3 z 5. Měřítko je 1:25. U modelu je na výběr mezi olejovým osvětlením (montováno z výroby) nebo elektrickým osvětlením. V e-shopech se objevují fotky ze stavby, nejspíše zkušebního modelu, který je přebarvovaný. Galerii z jiných staveb jsem nenašel, když už, tak jednotlivé fotky nevalné kvality. Nejdřív jsem pojal myšlenku, že by to mohlo pomoct tam, kde není z obálky modelu jasné zřejmá barva některých nepapírových prvků, ale ukázalo se, že i ty, které tam vidět jsou, jsou přímo v rozporu se stavbou, takže uvidíme. Tisk je parádní, papír je skvělý (nevrství se ani při vlhčení, stáčí se snadno), akorát je na návin trochu tlustý, takže spoje nutno upravovat. Takových dílů ale nebude moc.
Jinak je to můj druhý polský model a první lokomotiva v životě, takže s ambicemi se to snažím nepřehnat. Bude stačit když z toho vyjde lokomotiva, když mě u toho netrefí, když to dodělám do deseti let a když to bude lepší, než předchozí pokus (tím myslím TKSko).
Zkouška šestihranů. Ty jsou u jednotlivých dílů připravené, i když ne zcela u všech. Nýty připravené nejsou, takže s tím ještě uvidíme.
A pak základ podvozku.
Zatím to parádně sedí. Kromě dílu 1f, který není naznačen kam patří (asi jde o vnitřní výztuhu konstrukce podvozku), zatím žádný problém.
Naposledy upravil(a) yvan dne pát 3.9.2021 19:32, celkem upraveno 1 x.
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Přidána podlaha v budce a k ní i sloupek brzd. Madlo z drátu je improvizace, protože šablonu jsem v sešitě nenašel. Mohlo by to i fungovat, kdyby to nebylo zalepené. Pak ještě díly k perům a držáky ke kotli.
Pod budkou je pak na konci nějaké udělátko, takže to už je tam taky. Vedení k perům ještě chybí, jaksi pozapomenuto do lakovny.
No a protože jedu zatím pořád podle čísel, tak mám připravené i další drobnosti, které přijdou na podvozek po kolech. Větší matice na dílech 12 v sešitu nejsou, takže jsem použil externí. Stejně tak jsem zvýraznil prvky na sestavě 23 pomocí kornováků (super věc).
Zatím co do přesnosti výborné. Následovat budou kola. Tam se ukáže, co vydržím.
Pod budkou je pak na konci nějaké udělátko, takže to už je tam taky. Vedení k perům ještě chybí, jaksi pozapomenuto do lakovny.
No a protože jedu zatím pořád podle čísel, tak mám připravené i další drobnosti, které přijdou na podvozek po kolech. Větší matice na dílech 12 v sešitu nejsou, takže jsem použil externí. Stejně tak jsem zvýraznil prvky na sestavě 23 pomocí kornováků (super věc).
Zatím co do přesnosti výborné. Následovat budou kola. Tam se ukáže, co vydržím.
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Ivan a lokomotiva ?! No to vypadá zajímavě . Zatím to je teda Tvoje klasická precizní práce . Budu sledovat .
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Tý jo Ivan a mašinka Tak to musím sledovat
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
To je skoro jako název večerníčku Před sedmou teda další pokračování.
První kolo. Sedí to fantasticky, akorát vnější obvodový pásek je o necelé dva milimetry delší (což není snad ani nedostatek). Ostatní obvody, i vnitřní i vnější, sedí na desetinu přesně. Luxus.
Dokonce sem zatím nezaprasil ani tu bílou bočnici ani světle šedý obvod, což teda neříkám hop, protože času je na to ještě dost, ale žije šance, že to udržím. Paprsky teda zaberou spoustu času na doměřování. Červené hrany ještě poladím až budou všechny.
Tak ještě třikrát
První kolo. Sedí to fantasticky, akorát vnější obvodový pásek je o necelé dva milimetry delší (což není snad ani nedostatek). Ostatní obvody, i vnitřní i vnější, sedí na desetinu přesně. Luxus.
Dokonce sem zatím nezaprasil ani tu bílou bočnici ani světle šedý obvod, což teda neříkám hop, protože času je na to ještě dost, ale žije šance, že to udržím. Paprsky teda zaberou spoustu času na doměřování. Červené hrany ještě poladím až budou všechny.
Tak ještě třikrát
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Paráda Ivane!
Tu čistotu jaksi nemůžu furt pochopit
Tu čistotu jaksi nemůžu furt pochopit
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
A je to vůbec z papíru ? Taky tu čistotu nechápu .
- bedatruhlar
- Příspěvky: 497
- Registrován: pát 20.1.2012 22:36
- Bydliště: kyjovsko
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Hm ten člověk se rozhodnul mě znechutit už i mašinky ,no co už. Má to hezký.
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
To ste si trochu zapřeháněli
Pokračování večerníčku. Vůbec mě ty paprsky nebavily. Taky je každé kolo jiné. Fotky nic moc, leze mi tam retuš. Ale na jejich obranu, zas tolik nekecají, bude to chtít ještě ulíznout.
Původně mě napadlo, že už kola přilepím, abych mohl nahodit brzdy, ale po zralé úvaze s tím počkám až budou hotové táhla, protože bez nich už se vidím jak to trefuju. Takže jenom tak o několik kroků dopředu pro představu. Mimochodem doplněny tyčky k perům.
A včil asi parní stroje.
Pokračování večerníčku. Vůbec mě ty paprsky nebavily. Taky je každé kolo jiné. Fotky nic moc, leze mi tam retuš. Ale na jejich obranu, zas tolik nekecají, bude to chtít ještě ulíznout.
Původně mě napadlo, že už kola přilepím, abych mohl nahodit brzdy, ale po zralé úvaze s tím počkám až budou hotové táhla, protože bez nich už se vidím jak to trefuju. Takže jenom tak o několik kroků dopředu pro představu. Mimochodem doplněny tyčky k perům.
A včil asi parní stroje.
- štefíno
- Příspěvky: 902
- Registrován: sob 21.1.2012 10:33
- Bydliště: Zlín / Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Ses dal na mašinky jo? Parádně slepené, jako vždy
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
No, Miro, co sem viděl, tak ty taky tak nějak
Ty parní stroje. Jsou naštěstí jenom dva, ale i tak je tam 64 šestihranů a 36 nýtů. Šestihrany jsou celkem nezáludné, sešit je obsahuje s rezervou, takže podlepit, vyřezat (žiletkou nejlépe) a zaretušovat není problém, v pinzetě se to udrží. Pak sem teda pátral jak na ty nýty, protože ty mají z pinzety tendenci střílet, protože jak sem zjistil, optimální velikost bude asi kornovák 10, což je 0,75 mm průměr. Takže prý se to vyrazí z barevného papíru aby se to nemuselo retušovat a pak stačí kapka na místo na plechu, položit a přitlačit.
Ovšem teda takovou zelenou bych asi nenašel, takže holt sem v jedné z klubových debat nadhodil, že to holt asi vyrazím z rezervy a zaretušuju. Tím debata v podstatě skončila, nebo teda hned jak se předseda dosyta vysmál. Což mě ovšem správně nakoplo
Problém je samozřejmě v tom, že papír je dost silný (což je žádoucí), ale při vyražení má tím tendenci se deformací rozvrstvit, takže nýt není moc výrazný. Takže sem plošku z rezervy rozvrstvil a tenkou vrstvu podlepil dvacítkou (volební lístky například, kancelářský je už moc). Po proschnutí sem vyrazil nýty a retušoval. Držet 0,75 nýt v pinzetě, byť by byla sebemenší, je otázka chvilky (než to lupne a je pryč, takže sem ten první už nenašel). Takže nejlíp se mi osvědčilo si ten nýt vzít prstem a na prstu ho dokola objet hranou štětce (plochý a položený). Prvním dotekem se nýt přilepí na barvu k prstu a pak už se to oťupe. Pak stačí špičkou pinzety podebrat (ostrou a tenkou pinzetou), přičemž když jsou hrany ještě trochu mokré, tak na ní nýt i trochu drží, a na kapku lepidla na plechu hranou položit, aby se chytl lepidla a pinzetou přitlačit. S tímto postupem už sem žádný neztratil
Nakonec to byl celkem relax, překvapilo mě, jak dobře to šlo. Naproti tomu nafotit to tak, aby to aspoň trochu vypadalo jako v reálu, se mi ne a ne podařit. Fotil sem to snad dýl, než lepil dohromady. Takže fotka není uplně top, ale furt to nejostřejší, co se mi povedlo
Otvory nahoře jsou moje úprava, původně je tam jenom místo pro přilepení, ale mě přijde bezpečnější tohle.
Ty parní stroje. Jsou naštěstí jenom dva, ale i tak je tam 64 šestihranů a 36 nýtů. Šestihrany jsou celkem nezáludné, sešit je obsahuje s rezervou, takže podlepit, vyřezat (žiletkou nejlépe) a zaretušovat není problém, v pinzetě se to udrží. Pak sem teda pátral jak na ty nýty, protože ty mají z pinzety tendenci střílet, protože jak sem zjistil, optimální velikost bude asi kornovák 10, což je 0,75 mm průměr. Takže prý se to vyrazí z barevného papíru aby se to nemuselo retušovat a pak stačí kapka na místo na plechu, položit a přitlačit.
Ovšem teda takovou zelenou bych asi nenašel, takže holt sem v jedné z klubových debat nadhodil, že to holt asi vyrazím z rezervy a zaretušuju. Tím debata v podstatě skončila, nebo teda hned jak se předseda dosyta vysmál. Což mě ovšem správně nakoplo
Problém je samozřejmě v tom, že papír je dost silný (což je žádoucí), ale při vyražení má tím tendenci se deformací rozvrstvit, takže nýt není moc výrazný. Takže sem plošku z rezervy rozvrstvil a tenkou vrstvu podlepil dvacítkou (volební lístky například, kancelářský je už moc). Po proschnutí sem vyrazil nýty a retušoval. Držet 0,75 nýt v pinzetě, byť by byla sebemenší, je otázka chvilky (než to lupne a je pryč, takže sem ten první už nenašel). Takže nejlíp se mi osvědčilo si ten nýt vzít prstem a na prstu ho dokola objet hranou štětce (plochý a položený). Prvním dotekem se nýt přilepí na barvu k prstu a pak už se to oťupe. Pak stačí špičkou pinzety podebrat (ostrou a tenkou pinzetou), přičemž když jsou hrany ještě trochu mokré, tak na ní nýt i trochu drží, a na kapku lepidla na plechu hranou položit, aby se chytl lepidla a pinzetou přitlačit. S tímto postupem už sem žádný neztratil
Nakonec to byl celkem relax, překvapilo mě, jak dobře to šlo. Naproti tomu nafotit to tak, aby to aspoň trochu vypadalo jako v reálu, se mi ne a ne podařit. Fotil sem to snad dýl, než lepil dohromady. Takže fotka není uplně top, ale furt to nejostřejší, co se mi povedlo
Otvory nahoře jsou moje úprava, původně je tam jenom místo pro přilepení, ale mě přijde bezpečnější tohle.
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Zaretušovat nýt 0,75 průměr . No klobouk dolů . Dals to chlape .
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Já vím, že tu budu za šťouru, ale tohle
OT: Na parních lokomotivách může mít jeden parní stroj až 4 válce a šoupátka. Jsou i konstrukce se dvěma parními stroji (lokomotivy soustav Mallet, Meyer, Garrat, ozubnicové lokomotivy apod.), to je takové uspořádání, kde do každého a z každého stroje jde pára nezávisle na sobě. Chudák strojvedoucí má pak v kuchyni víc hejblat a sladit navzájem práci obou parních strojů, aby se nehádaly, je občas docela makačka na bednu.
Tak to jenom pro pořádek, ať se vyjadřujeme technicky správně.
není správně. V terminologii konstrukce parních lokomotiv je takto uspořádaný parní stroj jenom jeden, má dva válce (to je ta věc dole) a dvě šoupátka (nahoře). Parní stroj je totiž to, čím pára projde z kotle do komína v jednom pracovním cyklu. Buď jsou válce na obou stranách stejné - dvojčité stroje - pak jde o jednoduchou expanzi, to je náš případ, nebo je každý válec jiný, pára vstoupí nejdřív do menšího vysokotlakého a z něj pak do většího nízkotlakého válce a práci odevzdá nadvakrát - to jsou sdružené parní stroje s dělenou expanzí páry.yvan píše:Ty parní stroje. Jsou naštěstí jenom dva...
OT: Na parních lokomotivách může mít jeden parní stroj až 4 válce a šoupátka. Jsou i konstrukce se dvěma parními stroji (lokomotivy soustav Mallet, Meyer, Garrat, ozubnicové lokomotivy apod.), to je takové uspořádání, kde do každého a z každého stroje jde pára nezávisle na sobě. Chudák strojvedoucí má pak v kuchyni víc hejblat a sladit navzájem práci obou parních strojů, aby se nehádaly, je občas docela makačka na bednu.
Tak to jenom pro pořádek, ať se vyjadřujeme technicky správně.
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
To vůbec nevadí, naopak, klidně šťourej, aspoň se něco dozvím
Pro tento týden to uzavřu jedním zdvojeným celkem. Řekl bych, že jde o nárazníky (nebo narážecí ústrojí). Oba stejné, jeden dozadu, jeden dopředu. Taková oddychovka. Číselně jsou sice až ke konci, ale byly na stránce, kterou už sem rozřezal dřív, tak sem to vyřídil.
Na fotkách vidno na bílé nějaké šmouhy, to výhledově ještě prověřím.
Pro tento týden to uzavřu jedním zdvojeným celkem. Řekl bych, že jde o nárazníky (nebo narážecí ústrojí). Oba stejné, jeden dozadu, jeden dopředu. Taková oddychovka. Číselně jsou sice až ke konci, ale byly na stránce, kterou už sem rozřezal dřív, tak sem to vyřídil.
Na fotkách vidno na bílé nějaké šmouhy, to výhledově ještě prověřím.
Re: Bn2t Hutnik / WAK / 1:25
Podobně z jiné rozřezané stránky zbyly menší oddíly s naftovými lampami. Ty elektrické světla se mi nezdály tak efektní, tak to vyhrály tyhle. Napoprvé sem asi nepochopil, jak je to myšleno, protože kroužek e není vůbec v návodovce. Nakonec jsem to vyřešil tak, že sem ho nepoužil a podlepil sem ten bílý rovnou. Ten se ale nevejde do obvodu lampy, takže jsem ho obalil bílým páskem, hlavní plášť jsem zúžil a bílou sekci pak nasunul na něj. Plášť je i zkrácený, protože mi propadávalo zadní čelo. Na něm nejsou místa pro přilepení horního pásku, takže je tam od oka (nebo spíš tak, jak je v návodovce).
Původní text: Stejně od oka jsou oba drátky, protože šablony v sešitu nejsou. A držák je v sešitu jenom jeden (pokud ho někde nenajdu, ale ten jeden byl osamoceně), což teda moc nevadí, je to jenom černý pásek do L.
Edit: Upraveno, moje chyba, držáky světel v sešitě jsou a šablony taky. Na první fotce je držák špatně, má to být podle druhé fotky.
Původní text: Stejně od oka jsou oba drátky, protože šablony v sešitu nejsou. A držák je v sešitu jenom jeden (pokud ho někde nenajdu, ale ten jeden byl osamoceně), což teda moc nevadí, je to jenom černý pásek do L.
Edit: Upraveno, moje chyba, držáky světel v sešitě jsou a šablony taky. Na první fotce je držák špatně, má to být podle druhé fotky.
Naposledy upravil(a) yvan dne sob 9.1.2021 19:24, celkem upraveno 1 x.