Avia - transportní vůz (A30N) / ŠOK, ABC / 1:32 - HOTOVO
Napsal: sob 19.9.2020 22:02
Smutná zpráva o úmrtí Václava Šorela (12. 9. 2020) mne zastihla při stavbě této jeho vystřihovánky. Přál bych si, aby v té chvíli věděl, že jsme na jeho papírové modely nezapomněli a že s k nim budeme vracet...
Název modelu: Avia - transportní vůz (A30N)
Autoři: Václav Šorel a František Kobík / ŠOK
Vydavatel: ABC č. 11 / roč. 25 (vyšlo 5. 2. 1981)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno)
Rozsah: 2,9 str. A4
Počet dílů: 21 číslovaných / 38 fyzických
Tuto skříňovou transportní Avii lepím vůbec poprvé, její vydání v roce 1981 mne minulo, jelikož jsem tehdy coby středoškolák již ábíčko neodebíral a zabýval se jinými koníčky. Vystřihovánku jsem tak objevil až po letech a zjistil, že navazuje na vozy Avia téže autorské dvojice z minulosti - na pojízdnou prodejnu potravin A30 z ABC č. 5/19 a na modrý valník A15 z č. 21/18:
Stejnou přepravní Avii A30L zpracoval o deset let později Michal Antonický v měřítku 1:43 pro ABC č. 18/35 (květen 1991) a lze do ní naložit formuli Easter Avia AE-3F, která vyšla jako vlepovaná příloha v témže ábíčku (stavba modelu: Michal Kavalier, foto: -StF-):
Nuže, jdeme na to, lepím z originálu. Návod je napsán na rubu hned prvního vystřihovaného dílu (šasi), ale není složitý - lepí se prostě podle čísel a logiky věci. Pár drobných doplňkových návodných kreseb je pro úsporu místa namalováno přímo na dílu šasi.
K lepení láká barevná návodná kresba, vlastně ilustrace hotového modelu, poznávací to znak a styl vystřihovánek z dílny ŠOK:
Dlouhé a ploché šasi hrozí zkroucením => konstrukci zpevňuji kostrou z kartonu:
Rovněž kabina si zasluhuje dobré podlepení a zpevnění, ať se neprolamuje:
Kabinu možno posadit na šasi. Červený proužek na kabině jsem obtáhl vodovou barvou, jelikož tisk červené nedopadl moc dobře, i celkový soutisk barev je jen-tak-tak:
Následuje velké dilema – zda udělat skříň otevírací či nikoli. Návod připouští otevírání zadních dveří skříně a stejně tak to přímo naznačuje návodná kresba. Jsem si vědom komplikací, které při tomto řešení nastanou, jelikož konstrukční řešení je až příliš jednoduché, nijak neřeší podobu interiéru a nutnost podlepení velké skříně.
Nakonec se rozhoduji pro skříň otevírací - když už je tak namalována na návodné kresbě, nemohu přece couvnout, že - a snažím se řešit jeden problém za druhým:
Co prosklení oken? Když se dostanu do skříně, je blbé nechat okna papírová... když je prosklím, bude na modelu rozpor: kabina s okny papírovými a skříní prosklenou... nakonec se rozhoduji pro tuto kombinaci, u které nevím, jak esteticky nakonec dopadne - čili skříň bude prosklená, kabina šoféra však nikoli.
Co interiér skříně? Jdu cestou minimalismu - skříň uvnitř podlepuji bílým kartonem, nic dalšího uvnitř nebude. Pozor je třeba již dávat na otevírací dveře, které musí být rovněž podlepeny - čili jaké vůle kde budou, jak se vlastně dveře mají dovřít.
Co boční dveře skříně na jejím pravém boku? Udělat je také otevírací? Nakonec ne, nechávám je v původním znění bez titulků, zavřené. Pouze je naznačuji i uvnitř - domaloval jsem je i ve skříni.
Nakonec jsem skříň jakýmsi způsobem zkrotil. Dveře jdou jemně dovřít s lehounce sametovým KLAP-KLAP :
Všechny červené a většinu modrých pruhů na kabině i skříni jsem přemaloval červenou a modrou vodovkou, jelikož kvalita tisku mne neuspokojila. Na pravém boku skříně jsem modře přebarvil i nápis AVIA TEAM.
Proužky na bocích skříně na sebe nenavazují ideálně a po usazení na šasi není červený a modrý proužek ve stejné výšce jako pruhy na kabině - na modelu M. Antonického proužky na kabině a skříni navazují na sebe lépe. Rovněž dle návodné kresby by pruhy navazovat měly:
Následovat budou práce na podvozku.
Název modelu: Avia - transportní vůz (A30N)
Autoři: Václav Šorel a František Kobík / ŠOK
Vydavatel: ABC č. 11 / roč. 25 (vyšlo 5. 2. 1981)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno)
Rozsah: 2,9 str. A4
Počet dílů: 21 číslovaných / 38 fyzických
Tuto skříňovou transportní Avii lepím vůbec poprvé, její vydání v roce 1981 mne minulo, jelikož jsem tehdy coby středoškolák již ábíčko neodebíral a zabýval se jinými koníčky. Vystřihovánku jsem tak objevil až po letech a zjistil, že navazuje na vozy Avia téže autorské dvojice z minulosti - na pojízdnou prodejnu potravin A30 z ABC č. 5/19 a na modrý valník A15 z č. 21/18:
Stejnou přepravní Avii A30L zpracoval o deset let později Michal Antonický v měřítku 1:43 pro ABC č. 18/35 (květen 1991) a lze do ní naložit formuli Easter Avia AE-3F, která vyšla jako vlepovaná příloha v témže ábíčku (stavba modelu: Michal Kavalier, foto: -StF-):
Nuže, jdeme na to, lepím z originálu. Návod je napsán na rubu hned prvního vystřihovaného dílu (šasi), ale není složitý - lepí se prostě podle čísel a logiky věci. Pár drobných doplňkových návodných kreseb je pro úsporu místa namalováno přímo na dílu šasi.
K lepení láká barevná návodná kresba, vlastně ilustrace hotového modelu, poznávací to znak a styl vystřihovánek z dílny ŠOK:
Dlouhé a ploché šasi hrozí zkroucením => konstrukci zpevňuji kostrou z kartonu:
Rovněž kabina si zasluhuje dobré podlepení a zpevnění, ať se neprolamuje:
Kabinu možno posadit na šasi. Červený proužek na kabině jsem obtáhl vodovou barvou, jelikož tisk červené nedopadl moc dobře, i celkový soutisk barev je jen-tak-tak:
Následuje velké dilema – zda udělat skříň otevírací či nikoli. Návod připouští otevírání zadních dveří skříně a stejně tak to přímo naznačuje návodná kresba. Jsem si vědom komplikací, které při tomto řešení nastanou, jelikož konstrukční řešení je až příliš jednoduché, nijak neřeší podobu interiéru a nutnost podlepení velké skříně.
Nakonec se rozhoduji pro skříň otevírací - když už je tak namalována na návodné kresbě, nemohu přece couvnout, že - a snažím se řešit jeden problém za druhým:
Co prosklení oken? Když se dostanu do skříně, je blbé nechat okna papírová... když je prosklím, bude na modelu rozpor: kabina s okny papírovými a skříní prosklenou... nakonec se rozhoduji pro tuto kombinaci, u které nevím, jak esteticky nakonec dopadne - čili skříň bude prosklená, kabina šoféra však nikoli.
Co interiér skříně? Jdu cestou minimalismu - skříň uvnitř podlepuji bílým kartonem, nic dalšího uvnitř nebude. Pozor je třeba již dávat na otevírací dveře, které musí být rovněž podlepeny - čili jaké vůle kde budou, jak se vlastně dveře mají dovřít.
Co boční dveře skříně na jejím pravém boku? Udělat je také otevírací? Nakonec ne, nechávám je v původním znění bez titulků, zavřené. Pouze je naznačuji i uvnitř - domaloval jsem je i ve skříni.
Nakonec jsem skříň jakýmsi způsobem zkrotil. Dveře jdou jemně dovřít s lehounce sametovým KLAP-KLAP :
Všechny červené a většinu modrých pruhů na kabině i skříni jsem přemaloval červenou a modrou vodovkou, jelikož kvalita tisku mne neuspokojila. Na pravém boku skříně jsem modře přebarvil i nápis AVIA TEAM.
Proužky na bocích skříně na sebe nenavazují ideálně a po usazení na šasi není červený a modrý proužek ve stejné výšce jako pruhy na kabině - na modelu M. Antonického proužky na kabině a skříni navazují na sebe lépe. Rovněž dle návodné kresby by pruhy navazovat měly:
Následovat budou práce na podvozku.