Karosa C744 ČSAD Autobusy Plzeň / Venca 21 / 1:43 - HOTOVO
Napsal: sob 14.3.2020 21:15
Je na čase tochu oživit autobusové vlákno. Ačkoli mám už několik let (!) v počítači rozkreslený model Crosswaye Line 13M společnosti Busem, nějak jsem se na něm zasekl, předevěím na předním čele (interiér jsem ještě ani nezačal), takže to vypadá na velmi dlouhou dobu. Proto jsem se někdy o Vánocích rozhodl, že postavím něco rychlejšího, co nebudu muset vymýšlet od začátku, ale kde využiji již použitou konstrukci. Volba padla na kloubovou Karosu C744. Váhal jsem mezi nejhezčí verzí od Záruby (již cca 8 let sešrotovanou) a druhou nejhezčí verzí - plzeňskou. Rozhodnutí bylo celkem rychlé - Zárubovu už mám coby ručně kreslenou obludu 1:25 z mého modelářského pravěku a vůz plzeňského ČSAD bude zároveň připomínkou a malou rozlučkou s tímto dopravcem, jenž v červnu 2020 po mnoha letech na Plzeňsku končí a nahrazuje ho nadnárodní Arriva.
Předlohou modelu je původně zlínský vůz, který byl v roce 1997 zařazen do plzeňského ČSAD. Zde se v průběhu let stal doslova žijící legendou, neboť v posledních letech provozu se jednalo o poslední Karosu C744 v pravidelném linkovém provozu v ČR a fotit a obdivovat ho přijížděli autobusoví nadšenci z celé republiky. Od října 2019 je vůz odstaven ve své domovské provozovně v Kralovicích, kde čeká na svůj další osud.
Více informací a fotografií vozu zde: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21944" onclick="window.open(this.href);return false;
Jak jsem již psal - na modelu jsem začal pracovat během vánočního volna a tento týden jsem měl hotovo, co se týče grafické práce. Včera, tedy v pátek třináctého jsem si kloubáka nechal vytisknout. Vše se vešlo na čtyři archy A3. Pozdějij sem zjistil, že jsem na několik drobnějších dílů zapomněl, jedná se o části, které zatím nebudu potřebovat, tak to zatím nebudu řešit a dotisknu je až později. Třeba ještě objevím nějaké další nedostatky.
Náhled na jediný originál:
Snažil jsem se, aby byl model co nejvěrnější své předloze, postupoval jsem podle fotografií různě nalezených po internetu, nicméně třeba fotku interiéru tohoto konkrétního vozu jsem našel pouze jednu, takže interíér nemusí zcela přesně odpovídat skutečnosti. Ale základní věci, jako druh a barevné provedení sedaček, podlahy a vnitřních plechových částí budou správně.
Na skutečném voze byla v roce 2015 vymněněna přední maska z jiného, vyřazeného vozu. Tato maska má delší zelené pruhy a navíc nápis ČSAD autobusy Plzeň a použil jsem ji i pro model, protože se mi prostě líbí víc, než ta původní. Naopak na levém boku bylo někdy mezi roky 2009 a 2013 vymněněno víko kufru a nyní tak na něm zelené firemní pruhy správně nenavazují. Tam jsem naopak zachoval to původní ve správném grafickém provedení. Model je tedy mírně idealizován, ve skutečnosti takto nikdy nevyjel, ale jedná se o nepodstatné detaily a v podstatě každý svůj model nějakým způsobem idealizuju.
Ještě včera večer jsem vyřízl a vytvaroval přední část karoserie, dnes jsem pokračoval vyřezáváním oken, ale zatím je toho málo na report. Doufám, že zítra přinesu další postup a i nějaké fotky.
Předlohou modelu je původně zlínský vůz, který byl v roce 1997 zařazen do plzeňského ČSAD. Zde se v průběhu let stal doslova žijící legendou, neboť v posledních letech provozu se jednalo o poslední Karosu C744 v pravidelném linkovém provozu v ČR a fotit a obdivovat ho přijížděli autobusoví nadšenci z celé republiky. Od října 2019 je vůz odstaven ve své domovské provozovně v Kralovicích, kde čeká na svůj další osud.
Více informací a fotografií vozu zde: https://seznam-autobusu.cz/vuz/21944" onclick="window.open(this.href);return false;
Jak jsem již psal - na modelu jsem začal pracovat během vánočního volna a tento týden jsem měl hotovo, co se týče grafické práce. Včera, tedy v pátek třináctého jsem si kloubáka nechal vytisknout. Vše se vešlo na čtyři archy A3. Pozdějij sem zjistil, že jsem na několik drobnějších dílů zapomněl, jedná se o části, které zatím nebudu potřebovat, tak to zatím nebudu řešit a dotisknu je až později. Třeba ještě objevím nějaké další nedostatky.
Náhled na jediný originál:
Snažil jsem se, aby byl model co nejvěrnější své předloze, postupoval jsem podle fotografií různě nalezených po internetu, nicméně třeba fotku interiéru tohoto konkrétního vozu jsem našel pouze jednu, takže interíér nemusí zcela přesně odpovídat skutečnosti. Ale základní věci, jako druh a barevné provedení sedaček, podlahy a vnitřních plechových částí budou správně.
Na skutečném voze byla v roce 2015 vymněněna přední maska z jiného, vyřazeného vozu. Tato maska má delší zelené pruhy a navíc nápis ČSAD autobusy Plzeň a použil jsem ji i pro model, protože se mi prostě líbí víc, než ta původní. Naopak na levém boku bylo někdy mezi roky 2009 a 2013 vymněněno víko kufru a nyní tak na něm zelené firemní pruhy správně nenavazují. Tam jsem naopak zachoval to původní ve správném grafickém provedení. Model je tedy mírně idealizován, ve skutečnosti takto nikdy nevyjel, ale jedná se o nepodstatné detaily a v podstatě každý svůj model nějakým způsobem idealizuju.
Ještě včera večer jsem vyřízl a vytvaroval přední část karoserie, dnes jsem pokračoval vyřezáváním oken, ale zatím je toho málo na report. Doufám, že zítra přinesu další postup a i nějaké fotky.