VAZ 2121 – Niva / Ladislav Müller, ABC / 1:32 - HOTOVO
Napsal: sob 29.2.2020 19:45
Název modelu: VAZ 2121 – Niva
Autor: Ladislav Müller
Vydavatel: ABC č. 12 / roč. 21 (vyšlo 16. 2. 1977)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno), délka modelu: 114 mm
Rozsah: 1,4 str. A4
Počet dílů: 31 číslovaných / 61 fyzických
Autorský kód modelu: ML-24-00
Lepeno: z ábíčkovského originálu
Kdo si občas listujete starými ABC, patrně jste na tuto červenou ladu narazili ykskrát, přičemž yks = číslo větší než moc. Nemám jedinou použitelnou fotku tohoto klasického modelu z ábíčkovské historie, což je pro mne motivací si ji pořídit... čili model si nejprve slepit.
Je to echt-müllerovánka se vším, co k takové echt-müllerovánce patří a co tak mám(e) rád(i), že :
Nijak moc atraktivní předloha
Nijak moc atraktivní kresba a zpracování (tyto první dva aspekty vedly k tomu, že se model lepil a lepí velmi málo, žádné reedice se nedočkal a je prakticky nevídaný. Pokud se mýlím, šoupněte zde fotky vašich VAZů Niv!)
Poněkud odrazující návodná kresba (gor pro útlocitné povahy zmlsané návodkami arch. Vyškovského)
Jako všechny modely automobilů L. Müllera má i tento VAZ zpracován interiér kabiny
Vzhledem k ruční a lehce volnomyšlenkářské kresbě a konstrukci můžeme očekávat pár WTF-breakdowns, čili nečekané pasti při stavbě a balancování na hraně útesu
A když vydržíme až do konce a z útesu nespadneme, přes výše uvedené odrazující features nás čeká milý a působivý modýlek. Jak je to možné? Inu, protože tomu tak je u müllerovánek VŽDY!
Foto předlohy vypůjčeno z galerie pod tímto článkem: https://veteran.auto.cz/clanek/279/lada ... ho-klasika" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuže, lepme. Matlám z chlupatého originálu z ABC starého 43 let.
Hned první základní díl mi dal vzpomenouti na jiný Müllerův model, a sice na lokomotivu Škoda 55 E řady ES 499 001 (stavba modelu zde) - i u této Nivy jsem se zaseknul hned na začátku stavby: velký díl podvozku 1 je poněkud záhadný. Návod nabádá na „rovné slepení“, ale bočnice 1a+1b jsou nadvakrát zalomeny, do mělké kolébky. Konstrukce podvozku 1 zjevně nepočítá se zalomením, je to prostě plochá deska, na které bude sedět celý model. Vzniká dilema, zda podvozek zalomit dle jeho bočnic, nebo ho udělat plochý a rovný.
Návodná kresba napovídá, že podvozek je do kolébky, stejně tak i charakter karosérie, čili po zralé úvaze původně rovný díl podvozku nadvakrát lámu dle jeho bočnic. Díl je místně podlepen kartonem:
Na podvozku výše je vícero otazníků, např. vlepení těch dvou bleděmodrých „tunelů“, držáků os kol 2 - jsou tam v tom místě na podvozku jakési trojice chlopní, které jsem vůbec nepochopil a ušmikl jsem je.
Podvozek je slepen a mohu se jen modlit, že jsem zvolil správnou cestu a že model vůbec půjde dostrkat do neurážlivého cíle.
Následuje motor s rezervním kolem 5 - je to celé pouhý kvádřík, no stress. Tím, že sedí na přizvednuté přídi podvozku, je jeho styčná plocha menší a motor mi vpředu přečuhuje o 1,5 mm přes okraj podvozku - no, paráda. Jestli na to pak nepůjde narazit kastle, budu muset předek motoru prostě krutě odřezat a karosérii zalepit napevno, bez možnosti odkrytí takového horroru pod ní. Uvidíme. Zatím se nebudu předčasně strašit:
Na obrázcích výše je již přidána přístrojová deska 6+6a. Ta dá opět trochu uvažování, jak se má vlastně ten díl naohýbat a složit. Bůh suď. Jaksi jsem ji tam dostal.
Přidána podlaha s centrálním tunelem 8 (který mi po naohýbání vyšel poněkud šuro) a zadní sedačka 12+13 se zadními podběhy 8d+8e:
Následuje volant 7, u kterého je drobná past v tom, že se skládá z rubu a líce - což si chudák modelář nemusí hned všimnout, jelikož obě strany volantu jsou na listu nakresleny dosti daleko od sebe a návod na slepení volantu ze dvou dílů neupozorňuje. Obruč volantu dělám z O-kroužku, střed je původní.
Tři páky řazení a redukce 9+10+11 jsem chtěl udělat původní papírové - Pámbu je mi svědkem, že jsem chtěl! Ale při slepování jejich dvou stran se mi v mých gramlavych pazurach dílky prostě rozpadly na molekuly papíranu müllernatého a nešlo je sloučit do původní pákové sloučeniny. Čili jsem je elegantním obloukem hodil do koše a páky vyrobil trapácky ze špendlíků:
Na řadě jsou dvě přední sedadla 14:
Pokračování (možná) příště .
Autor: Ladislav Müller
Vydavatel: ABC č. 12 / roč. 21 (vyšlo 16. 2. 1977)
Měřítko: 1:32 (neuvedeno), délka modelu: 114 mm
Rozsah: 1,4 str. A4
Počet dílů: 31 číslovaných / 61 fyzických
Autorský kód modelu: ML-24-00
Lepeno: z ábíčkovského originálu
Kdo si občas listujete starými ABC, patrně jste na tuto červenou ladu narazili ykskrát, přičemž yks = číslo větší než moc. Nemám jedinou použitelnou fotku tohoto klasického modelu z ábíčkovské historie, což je pro mne motivací si ji pořídit... čili model si nejprve slepit.
Je to echt-müllerovánka se vším, co k takové echt-müllerovánce patří a co tak mám(e) rád(i), že :
Nijak moc atraktivní předloha
Nijak moc atraktivní kresba a zpracování (tyto první dva aspekty vedly k tomu, že se model lepil a lepí velmi málo, žádné reedice se nedočkal a je prakticky nevídaný. Pokud se mýlím, šoupněte zde fotky vašich VAZů Niv!)
Poněkud odrazující návodná kresba (gor pro útlocitné povahy zmlsané návodkami arch. Vyškovského)
Jako všechny modely automobilů L. Müllera má i tento VAZ zpracován interiér kabiny
Vzhledem k ruční a lehce volnomyšlenkářské kresbě a konstrukci můžeme očekávat pár WTF-breakdowns, čili nečekané pasti při stavbě a balancování na hraně útesu
A když vydržíme až do konce a z útesu nespadneme, přes výše uvedené odrazující features nás čeká milý a působivý modýlek. Jak je to možné? Inu, protože tomu tak je u müllerovánek VŽDY!
Foto předlohy vypůjčeno z galerie pod tímto článkem: https://veteran.auto.cz/clanek/279/lada ... ho-klasika" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuže, lepme. Matlám z chlupatého originálu z ABC starého 43 let.
Hned první základní díl mi dal vzpomenouti na jiný Müllerův model, a sice na lokomotivu Škoda 55 E řady ES 499 001 (stavba modelu zde) - i u této Nivy jsem se zaseknul hned na začátku stavby: velký díl podvozku 1 je poněkud záhadný. Návod nabádá na „rovné slepení“, ale bočnice 1a+1b jsou nadvakrát zalomeny, do mělké kolébky. Konstrukce podvozku 1 zjevně nepočítá se zalomením, je to prostě plochá deska, na které bude sedět celý model. Vzniká dilema, zda podvozek zalomit dle jeho bočnic, nebo ho udělat plochý a rovný.
Návodná kresba napovídá, že podvozek je do kolébky, stejně tak i charakter karosérie, čili po zralé úvaze původně rovný díl podvozku nadvakrát lámu dle jeho bočnic. Díl je místně podlepen kartonem:
Na podvozku výše je vícero otazníků, např. vlepení těch dvou bleděmodrých „tunelů“, držáků os kol 2 - jsou tam v tom místě na podvozku jakési trojice chlopní, které jsem vůbec nepochopil a ušmikl jsem je.
Podvozek je slepen a mohu se jen modlit, že jsem zvolil správnou cestu a že model vůbec půjde dostrkat do neurážlivého cíle.
Následuje motor s rezervním kolem 5 - je to celé pouhý kvádřík, no stress. Tím, že sedí na přizvednuté přídi podvozku, je jeho styčná plocha menší a motor mi vpředu přečuhuje o 1,5 mm přes okraj podvozku - no, paráda. Jestli na to pak nepůjde narazit kastle, budu muset předek motoru prostě krutě odřezat a karosérii zalepit napevno, bez možnosti odkrytí takového horroru pod ní. Uvidíme. Zatím se nebudu předčasně strašit:
Na obrázcích výše je již přidána přístrojová deska 6+6a. Ta dá opět trochu uvažování, jak se má vlastně ten díl naohýbat a složit. Bůh suď. Jaksi jsem ji tam dostal.
Přidána podlaha s centrálním tunelem 8 (který mi po naohýbání vyšel poněkud šuro) a zadní sedačka 12+13 se zadními podběhy 8d+8e:
Následuje volant 7, u kterého je drobná past v tom, že se skládá z rubu a líce - což si chudák modelář nemusí hned všimnout, jelikož obě strany volantu jsou na listu nakresleny dosti daleko od sebe a návod na slepení volantu ze dvou dílů neupozorňuje. Obruč volantu dělám z O-kroužku, střed je původní.
Tři páky řazení a redukce 9+10+11 jsem chtěl udělat původní papírové - Pámbu je mi svědkem, že jsem chtěl! Ale při slepování jejich dvou stran se mi v mých gramlavych pazurach dílky prostě rozpadly na molekuly papíranu müllernatého a nešlo je sloučit do původní pákové sloučeniny. Čili jsem je elegantním obloukem hodil do koše a páky vyrobil trapácky ze špendlíků:
Na řadě jsou dvě přední sedadla 14:
Pokračování (možná) příště .