MTZ - 50 / Orel / 1:25 HOTOVO !!!
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
MTZ - 50 / Orel / 1:25 HOTOVO !!!
Zdravím všechny,a přeji hodně zdravi a modelářských úspěchů do nového roku 2019.
Jelikož doma máme několik traktorů v 1:1 rozhodl sem se že by nebylo od věci rozšířit i modelovou sbírku o nějaký kousek.Rozhodování tentokrát nebylo těžké neboť v archivu jsem měl jen MTZ-50 od Orla.
Historie Minského traktorového závodu:
Traktorový závod v Minsku byl založen v roce 1946,v místním jazyce se nazýval Minskij traktornyj zavod,proto se používala zkratka MTZ.MTZ se zanedlouho staly nejdůležitějším producentem v Sovětském svazu.Tovární haly v Minsku opustilo více jak tři miliony vozidel.Z toho bylo do spřátelených zemí nebo do zemí třetího světa vyvezeno kolem půl milionu traktorů.Na počátku historie závodů byly pásové traktory,až roku 1953 se objevil MTZ-2,model s koly opatřenými pneumatikami.MTZ-1 byla tříkolová verze tohoto typu.Sověti se pokoušeli zavést typ konstrukce oblíbený ve Spojených státech ,ale neúspěšně ,stejně jako ve zbytku Evropy.Obě verze měly diesel motor o výkonu 37 koní.Asi opět let později následoval model MTZ-5 ,který měl buď elektrické nebo benzinové startování a byl vybaven hydraulickým zařízením.Skutečně úspěšný model byl však až MTZ-50 případně jeho varianta s pohonem všech kol MTZ-52.Vyráběl se v letech 1961 až 1985 a ve všech variantách se ho vyrobilo neuvěřitelných 1 250 000 ks,během let výroby prošel řadou úprav například koncem 60 let byl navýšen výkon z 50 na 60 koní.Traktor MTZ-50 lze potkat všude kam sahal vliv sovětů.V roce 1974 představil Minský závod silnější typ MTZ-80 s výkonem 80 koní a 22 stupňovou převodovkou,což umožňovalo maximální rychlost 35 km/h. Roku 1984 následoval MTZ-100 S výkonem 100 koní.Po rozpadu Sovětského svazu vyráběl závod v Minsku dál osvědčené modely.Bělorusko se náhle stalo z jedné ze sovětských republik samostatným státem,samozřejmě s úzkým napojením na Rusko.Pro velký traktorový závod v malém Bělorusku se nyní stal nejdůležitějším cílem export.V roce 1994 byla představena důležitá novinka model MTZ-1221 s výkonem 130 koní.Firma začala důsledně používat označení Belarus. Došlo k novému rozdělení výrobních řad,nejmenší modely jsou v řadě 300,řada 500 byla následníkem po MTZ-50 a po MTZ-80 přišla řada 800.Poté přišly modely 1522 a 1523 s výkonem 155 koní.Roku 2007 byly do výrobního programu zařazeny modely 2822 a 3022 o výkonu 280 a 303 koní koncipované pro velké zemědělské podniky,Důležitým pozitivem byl jejich šestiválcový motor Deutz. Kromě středních a velkých modelů získával stále víc na důležitosti segment jednodušších traktorů s výkonem do 80 koní které si našli své zákazníky především v cizině.V současnosti Belarus vyváží své stroje do Evropy ,Asie ale i Ameriky a stal se tak nezastupitelným výrobcem velkých ale i malých traktorů.
MTZ-50 a 52,traktory na vývoz se odlišovali červenou barvou,jinak byli schodné s těmi určenými pro domácí trh.
Zdroj: Obrazový atlas traktory Michael Dorfinger 2012,Wikipedia
K modelu:
Ze šmikajdy lze sestavit více verzí traktoru,jak MTZ-50 tak verzi s předním náhonem MTZ-52.Plus jsou volitelné další detaily jako třeba dva druhy kapot dvě verze výfuku atd.,dokonce to vypadá že lze sestavit dva modely protože je zde plno duplicitních dílů.Model má také dvě verze co se týče složitosti.Dobrý dojem ze sešitu bohužel kazí špatný soutisk zrovna na stránce se spoustou drobných dílů.
Stavbu jsem začal kabinou v sešitě označenou písmenem D. Byl tu jen jeden problém a to že přední čelo kabiny je vyšší než zbytek a musel sem poté upravit střechu.Dole u dveří pak zase kousek chyběl.Pokračoval jsem interierem kde došlo na úpravu pístnice,nádrží na palivo kde jsem musel vytmelit rádiusy protože v originále tam vznikal jakýsi podivný schod.No a když jsem pracoval s tmelem upravil jsem i světla a udělal jim ze zadní strany oblinu. Na kabině chci dodělat ještě zrcátko a klobouček větráku na střeše. Teť pracuji na převodovce.
Jelikož doma máme několik traktorů v 1:1 rozhodl sem se že by nebylo od věci rozšířit i modelovou sbírku o nějaký kousek.Rozhodování tentokrát nebylo těžké neboť v archivu jsem měl jen MTZ-50 od Orla.
Historie Minského traktorového závodu:
Traktorový závod v Minsku byl založen v roce 1946,v místním jazyce se nazýval Minskij traktornyj zavod,proto se používala zkratka MTZ.MTZ se zanedlouho staly nejdůležitějším producentem v Sovětském svazu.Tovární haly v Minsku opustilo více jak tři miliony vozidel.Z toho bylo do spřátelených zemí nebo do zemí třetího světa vyvezeno kolem půl milionu traktorů.Na počátku historie závodů byly pásové traktory,až roku 1953 se objevil MTZ-2,model s koly opatřenými pneumatikami.MTZ-1 byla tříkolová verze tohoto typu.Sověti se pokoušeli zavést typ konstrukce oblíbený ve Spojených státech ,ale neúspěšně ,stejně jako ve zbytku Evropy.Obě verze měly diesel motor o výkonu 37 koní.Asi opět let později následoval model MTZ-5 ,který měl buď elektrické nebo benzinové startování a byl vybaven hydraulickým zařízením.Skutečně úspěšný model byl však až MTZ-50 případně jeho varianta s pohonem všech kol MTZ-52.Vyráběl se v letech 1961 až 1985 a ve všech variantách se ho vyrobilo neuvěřitelných 1 250 000 ks,během let výroby prošel řadou úprav například koncem 60 let byl navýšen výkon z 50 na 60 koní.Traktor MTZ-50 lze potkat všude kam sahal vliv sovětů.V roce 1974 představil Minský závod silnější typ MTZ-80 s výkonem 80 koní a 22 stupňovou převodovkou,což umožňovalo maximální rychlost 35 km/h. Roku 1984 následoval MTZ-100 S výkonem 100 koní.Po rozpadu Sovětského svazu vyráběl závod v Minsku dál osvědčené modely.Bělorusko se náhle stalo z jedné ze sovětských republik samostatným státem,samozřejmě s úzkým napojením na Rusko.Pro velký traktorový závod v malém Bělorusku se nyní stal nejdůležitějším cílem export.V roce 1994 byla představena důležitá novinka model MTZ-1221 s výkonem 130 koní.Firma začala důsledně používat označení Belarus. Došlo k novému rozdělení výrobních řad,nejmenší modely jsou v řadě 300,řada 500 byla následníkem po MTZ-50 a po MTZ-80 přišla řada 800.Poté přišly modely 1522 a 1523 s výkonem 155 koní.Roku 2007 byly do výrobního programu zařazeny modely 2822 a 3022 o výkonu 280 a 303 koní koncipované pro velké zemědělské podniky,Důležitým pozitivem byl jejich šestiválcový motor Deutz. Kromě středních a velkých modelů získával stále víc na důležitosti segment jednodušších traktorů s výkonem do 80 koní které si našli své zákazníky především v cizině.V současnosti Belarus vyváží své stroje do Evropy ,Asie ale i Ameriky a stal se tak nezastupitelným výrobcem velkých ale i malých traktorů.
MTZ-50 a 52,traktory na vývoz se odlišovali červenou barvou,jinak byli schodné s těmi určenými pro domácí trh.
Zdroj: Obrazový atlas traktory Michael Dorfinger 2012,Wikipedia
K modelu:
Ze šmikajdy lze sestavit více verzí traktoru,jak MTZ-50 tak verzi s předním náhonem MTZ-52.Plus jsou volitelné další detaily jako třeba dva druhy kapot dvě verze výfuku atd.,dokonce to vypadá že lze sestavit dva modely protože je zde plno duplicitních dílů.Model má také dvě verze co se týče složitosti.Dobrý dojem ze sešitu bohužel kazí špatný soutisk zrovna na stránce se spoustou drobných dílů.
Stavbu jsem začal kabinou v sešitě označenou písmenem D. Byl tu jen jeden problém a to že přední čelo kabiny je vyšší než zbytek a musel sem poté upravit střechu.Dole u dveří pak zase kousek chyběl.Pokračoval jsem interierem kde došlo na úpravu pístnice,nádrží na palivo kde jsem musel vytmelit rádiusy protože v originále tam vznikal jakýsi podivný schod.No a když jsem pracoval s tmelem upravil jsem i světla a udělal jim ze zadní strany oblinu. Na kabině chci dodělat ještě zrcátko a klobouček větráku na střeše. Teť pracuji na převodovce.
Naposledy upravil(a) Vojta S dne pon 29.7.2019 21:46, celkem upraveno 2 x.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
...už teď to vypadá hooodně dobře!
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Zdravím všechny kdo sledují moji stavbu,
komar díky.
Trochu jsem pokročil a dokončil jsem motor.Díl č. 5 tj olejová vana má chybné bočnice a je třeba je dodělat,díl č. 6 víko ventilů byl větší a přečníval na delku přes hlavu což nevypadalo dobře,tak jsem ho nakonec udělal nový.
komar díky.
Trochu jsem pokročil a dokončil jsem motor.Díl č. 5 tj olejová vana má chybné bočnice a je třeba je dodělat,díl č. 6 víko ventilů byl větší a přečníval na delku přes hlavu což nevypadalo dobře,tak jsem ho nakonec udělal nový.
Naposledy upravil(a) Vojta S dne pát 25.1.2019 8:55, celkem upraveno 1 x.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Tedy předloha hrozná, ale motorek krásný!
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Tak tak, velmi pěkné. Ty trubičky máš z čeho?
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Joska,predloha je super, je to neznicitelnej sovetskej stroj
Lukas,svody vyfuku a trubky sani jsou z mosazne kulatiny,vstrikovaci trubicky jsou z dratku z nejakeho zemniciho vodice co sem nasel doma.Jeste sem tam pouzil medeny a oloveny drat.
Lukas,svody vyfuku a trubky sani jsou z mosazne kulatiny,vstrikovaci trubicky jsou z dratku z nejakeho zemniciho vodice co sem nasel doma.Jeste sem tam pouzil medeny a oloveny drat.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Jak škaredá předloha !!!
Vypadá to parádně nenech se odradit a budu pozorně sledovat
Vypadá to parádně nenech se odradit a budu pozorně sledovat
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Přesně takové pancéřové, nezničitelné...Vojta S píše: Joska,predloha je super, je to neznicitelnej sovetskej stroj
..prostě opětovat palbu a pak odletět zpět na základnu...
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Zdravím,
po osazení motoru na své místo jsem pokračoval bočními nosníky a přední částí.Chladič jsem doplnil o lamely a posilovač řízení jsem také trochu vyladil.Jediný problém nastal při osazení chladiče kterýžto byl širší než spodní část a musel sem ho dole trochu přiříznout.Po osazení hadic a trubek je tento celek prozatím hotov.
po osazení motoru na své místo jsem pokračoval bočními nosníky a přední částí.Chladič jsem doplnil o lamely a posilovač řízení jsem také trochu vyladil.Jediný problém nastal při osazení chladiče kterýžto byl širší než spodní část a musel sem ho dole trochu přiříznout.Po osazení hadic a trubek je tento celek prozatím hotov.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Ahoj Vojto,
tak toto je luxus, hraješ si s tím opravdu parádně a ty detaily super. Jen se zeptám, bude se ti to takto složené dobře barvit??? Já, co stavím ten unex, tak vše jedu na části, protože v celku bych si to nedokázal představit...
Ať se ti daří a těším se na pokračování Jakub.
tak toto je luxus, hraješ si s tím opravdu parádně a ty detaily super. Jen se zeptám, bude se ti to takto složené dobře barvit??? Já, co stavím ten unex, tak vše jedu na části, protože v celku bych si to nedokázal představit...
Ať se ti daří a těším se na pokračování Jakub.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Ahoj,
s tim barvenim, kabina tam je posazena nasucho, blbe asi pujde chladic ze strany od motoru ale budu se s tim muset nejak poprat.Docela uz se na to barveni tesim ale bohuzel tet lepeni pujde na par dni stranou protoze jedna dcerka je s manzelkou v nemocnici s chripkou a druhou taky nemocnou hlidam doma ja.
s tim barvenim, kabina tam je posazena nasucho, blbe asi pujde chladic ze strany od motoru ale budu se s tim muset nejak poprat.Docela uz se na to barveni tesim ale bohuzel tet lepeni pujde na par dni stranou protoze jedna dcerka je s manzelkou v nemocnici s chripkou a druhou taky nemocnou hlidam doma ja.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Ahoj Vojto,
tak to je nepříjemné, u nás je to podobné, syn přines ze školky nějaký moribundus a teď to máme všichni...
V případě, že budeš aj patinovat, bych si chladičem nelámal hlavu a vzal ho jen jak půjde a zbytek se doladí růčo, navíc budeš mít kapotu, takže budou vidět jen víceméně boky motoru. Jinak se už teším, jaký to dostane vzhled po surfu a barvě
Ať se ti daří a rodince přeji brzké uzdravení Jakub.
tak to je nepříjemné, u nás je to podobné, syn přines ze školky nějaký moribundus a teď to máme všichni...
V případě, že budeš aj patinovat, bych si chladičem nelámal hlavu a vzal ho jen jak půjde a zbytek se doladí růčo, navíc budeš mít kapotu, takže budou vidět jen víceméně boky motoru. Jinak se už teším, jaký to dostane vzhled po surfu a barvě
Ať se ti daří a rodince přeji brzké uzdravení Jakub.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Ahoj Jakube,
holky by meli snad zitra pustit domu tak budeme z nejhorsiho venku, ale jak pises me uz taky boli v krku....
K veci, pistoli to nejak nastrikat pujde nebudeme se toho bat.Hledal sem nejake fotky a budu delat asi tu hranatou kapotu a chtel bych ji udelat oddelavaci aby vsechny ty detaily nebyli navzdy zakrytovany.
Preji vsem nemocnym brzke uzdraveni a snad brzy u dalsiho postupu na MTZ naschledanou.
holky by meli snad zitra pustit domu tak budeme z nejhorsiho venku, ale jak pises me uz taky boli v krku....
K veci, pistoli to nejak nastrikat pujde nebudeme se toho bat.Hledal sem nejake fotky a budu delat asi tu hranatou kapotu a chtel bych ji udelat oddelavaci aby vsechny ty detaily nebyli navzdy zakrytovany.
Preji vsem nemocnym brzke uzdraveni a snad brzy u dalsiho postupu na MTZ naschledanou.
Re: MTZ - 50 / Orel / 1:25
Zdravím,
tak děti se v nemocnici vystřídaly obě dvě ale už jsme zase všichni ok a tak se taťka mohl nerušeně vrátit k modelařině.Od motoru jsem se přesunul na záď a to na hydraulická ramena.Největší úpravou zde bylo zesílení podlepení dílů ramen protože ve vystřihovánce byla síla podlepení nedostatečná a působilo by to opravdu tak nějak papírově.Na závity táhel mezi rameny jsem použil šroubky M 1.6,nejmenší které měli u nás v prodejně spojovacího materiálu.Ještě jsem model doplnil o hydraulický akumulátor to je ten válec nad levou nohavicí a o kastlík na baterii na poslední fotce.Tímto je motor s převodovkou komplet hotov a dnes jsem začal práci na přední nápravě.
tak děti se v nemocnici vystřídaly obě dvě ale už jsme zase všichni ok a tak se taťka mohl nerušeně vrátit k modelařině.Od motoru jsem se přesunul na záď a to na hydraulická ramena.Největší úpravou zde bylo zesílení podlepení dílů ramen protože ve vystřihovánce byla síla podlepení nedostatečná a působilo by to opravdu tak nějak papírově.Na závity táhel mezi rameny jsem použil šroubky M 1.6,nejmenší které měli u nás v prodejně spojovacího materiálu.Ještě jsem model doplnil o hydraulický akumulátor to je ten válec nad levou nohavicí a o kastlík na baterii na poslední fotce.Tímto je motor s převodovkou komplet hotov a dnes jsem začal práci na přední nápravě.