Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32
Napsal: pát 22.2.2019 11:41
No... dovolím si zde do toho trochu vstoupit. Je sice hezké, že se vám to oběma sklápí, ale tato funkce oplenu je zde zcela zbytečná. Ano, opleny měly tuto funkci, že se daly roztáhnout úplně, ale v podstatě se to používalo velmi zřídka a naprosto minimálně. Bylo to složité a zbytečné, tedy pro to nebyl důvod - s roztáhnutým oplenem byste nic nenaložili (roztažení mělo využití leda tak při čištění, servisu či přepravě nějakého nestadartního nákladu). Když už, tak se při nakládání skládala jen ta polovina jednoho oplenu - která je ve vystřihovánce pevná. Toho se ale opět využívalo jen v určitých konfiguracích lesovozů, které využívaly nakládání pomocí navijáků (neměly hydraulickou ruku).
Model je v konfiguraci s hydraulickou rukou, a proto už v reálu nebyl žádný důvod jakkoliv skládat opleny (vše se naložilo rukou vrchem), nicméně ty opleny skládací byly - protože unifikace... Ten čep tam tedy byl spíše kvůli tomu, aby ramena oplenu nebyly přivařené na spodní rám přímo, kvůli praskání takového řešení. Čep dovoloval jakous takous pružnost, přičemž v originálu byly na spodním rámu vymezovací zarážky, které zabraňovaly pohybu, kterého jste dosáhli na svých modelech - především kvůli bezpečnosti a celkové funkčnosti (tyto zarážky se daly samozřejmě demontovat a pak šel oplen roztáhnout jak to jde vám). Ramena oplenu byly také na některých verzích pružně stahovány "k nákladu" pomocí lanových kladek a jejich utažení.
Abych to tedy shrnul, opleny měly díky čepu nějakou vůli ve svém vyhnutí řekněmě +-10°(střílím od boku), především kvůli tomu aby odolávaly nákladu a v případě demontáže či uvolnění pojistných systémů (čepy, zarážky, kladky) se pak daly i takto roztáhnout - toho se však v běžné praxi nepoužívalo - nebylo proč. Opleny ovšem nikdy nedržel při sobě jen horní řetěz/lano.
A Jeňo - to není o skeptickém přístupu a o tom, že by tito lidé chtěli ukázat zbytečnost funkčnosti. Je to jen a pouze o zkušenostech a o tom, co kdo preferuje víš . Nikdo ti nebrání dělat si vše funkční, ale třeba můj osobní názor je to, že pokud na daném modelu strávím stovky hodin, chci, aby na výstavce alespoň pár let vydržel. To, že se u Tatrovky po čase "propadnou" kola je pro mě osobně velký nedostatek a zcela to kazí vzhled modelu, protože je to škaredé (kola dělají auto) a přímo to kontrastuje s jednou z typických charakteristik Tatrovek - tedy s tím, že většina z nich měla kola naopak podseknuté. Jde o to, že při rozpohybování modelu je dle mého názoru nutné sakra přemýšlet, jak pohyblivou část vyztužit, aby vydržela zub času - pokud člověk rozpohybuje jen řešení z vystřihovánky, většinou to neskončí dobře. Pokud si někdo s tímto vyhraje tak všechna čest, ale je to občas poměrně pracné a je mnohem jednodušší to zalepit napevno - proto to někteří lidi napevno lepí, protože je to jednodušší . A to nemluvím o tom, že nepohyblivost i značně usnadňuje zpracování některých detailů, kdy se modelář například vyhne trhání v zeslabené oblasti děr pro čepy. Pokud ti však nevadí "degradace" modelu s časem, tak je to v pořádku, každý na to máme svůj pohled...
Model je v konfiguraci s hydraulickou rukou, a proto už v reálu nebyl žádný důvod jakkoliv skládat opleny (vše se naložilo rukou vrchem), nicméně ty opleny skládací byly - protože unifikace... Ten čep tam tedy byl spíše kvůli tomu, aby ramena oplenu nebyly přivařené na spodní rám přímo, kvůli praskání takového řešení. Čep dovoloval jakous takous pružnost, přičemž v originálu byly na spodním rámu vymezovací zarážky, které zabraňovaly pohybu, kterého jste dosáhli na svých modelech - především kvůli bezpečnosti a celkové funkčnosti (tyto zarážky se daly samozřejmě demontovat a pak šel oplen roztáhnout jak to jde vám). Ramena oplenu byly také na některých verzích pružně stahovány "k nákladu" pomocí lanových kladek a jejich utažení.
Abych to tedy shrnul, opleny měly díky čepu nějakou vůli ve svém vyhnutí řekněmě +-10°(střílím od boku), především kvůli tomu aby odolávaly nákladu a v případě demontáže či uvolnění pojistných systémů (čepy, zarážky, kladky) se pak daly i takto roztáhnout - toho se však v běžné praxi nepoužívalo - nebylo proč. Opleny ovšem nikdy nedržel při sobě jen horní řetěz/lano.
A Jeňo - to není o skeptickém přístupu a o tom, že by tito lidé chtěli ukázat zbytečnost funkčnosti. Je to jen a pouze o zkušenostech a o tom, co kdo preferuje víš . Nikdo ti nebrání dělat si vše funkční, ale třeba můj osobní názor je to, že pokud na daném modelu strávím stovky hodin, chci, aby na výstavce alespoň pár let vydržel. To, že se u Tatrovky po čase "propadnou" kola je pro mě osobně velký nedostatek a zcela to kazí vzhled modelu, protože je to škaredé (kola dělají auto) a přímo to kontrastuje s jednou z typických charakteristik Tatrovek - tedy s tím, že většina z nich měla kola naopak podseknuté. Jde o to, že při rozpohybování modelu je dle mého názoru nutné sakra přemýšlet, jak pohyblivou část vyztužit, aby vydržela zub času - pokud člověk rozpohybuje jen řešení z vystřihovánky, většinou to neskončí dobře. Pokud si někdo s tímto vyhraje tak všechna čest, ale je to občas poměrně pracné a je mnohem jednodušší to zalepit napevno - proto to někteří lidi napevno lepí, protože je to jednodušší . A to nemluvím o tom, že nepohyblivost i značně usnadňuje zpracování některých detailů, kdy se modelář například vyhne trhání v zeslabené oblasti děr pro čepy. Pokud ti však nevadí "degradace" modelu s časem, tak je to v pořádku, každý na to máme svůj pohled...