Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43
Napsal: stř 14.3.2012 22:10
Na starém fóru jsem před drahným časem představil svou konstrukční verzi legendy československých linek MHD, autobusu Ikarus 280.08, ovšem v měřítku 1:87.
Někteří lidé se ovšem s nabízeným modelem nespokojili, zejména s jeho velikostí. Takže v létě 2008 "tak nějak omylem" vznikla první zvětšenina v 1:43, do které mě uvrtal kolega Roman Pötzl, takto ve firmě Autobusy KV vedoucí divize Cheb. Fotku tohoto výtvoru bohužel nemám, jelikož Románo si to smatlal sám a postavil v kanclu na poličku, aby mu to tam všichni okukovali a a) ošahávali, b) polévali kávou, c) shazovali na zem, prostě řádné zacházení s papírovým modelem - po česaďácku.
Pak byl na chvíli od ikara pokoj... Na přelomu let 2010 a 2011 ovšem nastoupil vyšší level: zvrhlý nápad mého spolužáka ing. Martina B. vytvořit model jako dárek pro bývalého šoféra a zároveň tehdejšího vedoucího oddělení Provozní dispečink DPP, který v březnu 2011 odchází do důchodu a na jehož místo má následně ing. Martin nastoupit. Tím se hned upřesnilo, že půjde o vůz 4051 z garáží Kačerov, nejlépe na lince 190. Chvíli jsem tápal nad pojetím některých detailů modelu, které jsem nikdy v malém měřítku řešit nemusel, ale nakonec jsem docílil funkčního řešení ve všech důležitých bodech pro případné opakování výroby. Zejména na mechaniku kloubu, řešenou přesně dle skutečného vzoru, jsem byl v tu chvíli obzvlášť pyšnej
Originální model byl taky originálně převezen z ML do Prahy: nějakým záhadným způsobem vedoucímu mariánskolázeňské divize AKV opět došli "pražáci" (řidiči se zácvikem a zkušenostmi na kolečko do Prahy a zpátky), tak jsem se dobrovolně a bez mučení přihlásil, že to klidně odjezdím... Tak v neděli 27. března 2011 jsem tedy osedlal Mercedes-Benz Intouro 2K3 9987 vybavený náležitostmi pro provoz turnusu 9.29 (linky a spoje 411420/11, 411450/10 a 411310/26) , model zabalený v cca dvoumetrovém pruhu bublinkové fólie byl odložen na bezpečné místo u bočního okna u řidiče... což se při vjezdu ale ukázalo jako zcela lichá domněnka, neb při stahování okna (elektricky, samozřejmě) se model i přes svůj objem ve fólii dostal mezi palubku a stahované okno a byl lehce pomuchlán. Na volném místě na parkovišti pak za zájmu okolostojících (normálně v neděli po poledni tam bývá mrtvo - všichni spí, ale ten den to nějak neplatilo) vzniklo několik fotek.
Kompletní fotogalerii k tomuto exempláři najdete tady.
Pro předání byl model opatřen štítkem ze skutečného vozu a podstavcem.
Předání bylo sice krapet později, než bylo plánováno, ale i tak se prý zvrhlo na celoodpolední hospoding plný šoférských vzpomínek. V této podobě ikara zaznamenal také nejmenovaný patlal, člen teamu moderátorů tohoto fóra, v civilu sálový dispečer DPP (jmenovat nebudu, on ho tu někdo kolegiálně práskne, pokud se nepráskne sám)...
Po prezentaci malého ikarusu mě ale také oslovil guru papírových šílenců MUDr. Ripper, jestli bych neměl něco, co by mohl vydat jako plánovaný model jakési "odpočinkové" série s výrazně nižší náročností, neb ani jemu samotnému se do svých tisícidílových kreací moc nechce. Navrhl jsem, jestli by to mohl být tento model - a slovo dalo slovo, z původně jednorázové záležitosti (nějak to zbastli a zapomeň) se stala záležitost k doladění. Základní konstrukce se spotřebovala v podstatě bezezbytku, ale některé celky bylo třeba výrazně přepracovat. Po několika měsících otravné nimravé práce jsem to v průběhu vstupního školení pro řidiče autobusů DP Praha dotáhl včetně označení dílů, dottore provedl své grafické úpravy, a betální lepič Zrzek se pustil do betastavby, fotky určitě nějaké taky dodá sám...
Zároveň jsem si střihl úpravu na linkovou verzi 280.10. A když linkový, tak ČSAD - takže něco, co jsem důvěrně znal z dětství: linka ML - Tachov. Protože jsem byl zrovna odstřihnut od svých archlívů s poznámkami, narychlo jsem odhadl nějakou pěknou SPZku ladící k lince (v ML ikary doma nikdy nebyly, takže připadal do úvahy jen provoz Tachov) a poslal na dokončení.
Kompletní galerie je k pokoukání tady.
A výsledek nyní můžete zakoupit na http://www.easy-works.cz nebo u vašich osvědčených prodejců...
Někteří lidé se ovšem s nabízeným modelem nespokojili, zejména s jeho velikostí. Takže v létě 2008 "tak nějak omylem" vznikla první zvětšenina v 1:43, do které mě uvrtal kolega Roman Pötzl, takto ve firmě Autobusy KV vedoucí divize Cheb. Fotku tohoto výtvoru bohužel nemám, jelikož Románo si to smatlal sám a postavil v kanclu na poličku, aby mu to tam všichni okukovali a a) ošahávali, b) polévali kávou, c) shazovali na zem, prostě řádné zacházení s papírovým modelem - po česaďácku.
Pak byl na chvíli od ikara pokoj... Na přelomu let 2010 a 2011 ovšem nastoupil vyšší level: zvrhlý nápad mého spolužáka ing. Martina B. vytvořit model jako dárek pro bývalého šoféra a zároveň tehdejšího vedoucího oddělení Provozní dispečink DPP, který v březnu 2011 odchází do důchodu a na jehož místo má následně ing. Martin nastoupit. Tím se hned upřesnilo, že půjde o vůz 4051 z garáží Kačerov, nejlépe na lince 190. Chvíli jsem tápal nad pojetím některých detailů modelu, které jsem nikdy v malém měřítku řešit nemusel, ale nakonec jsem docílil funkčního řešení ve všech důležitých bodech pro případné opakování výroby. Zejména na mechaniku kloubu, řešenou přesně dle skutečného vzoru, jsem byl v tu chvíli obzvlášť pyšnej
Originální model byl taky originálně převezen z ML do Prahy: nějakým záhadným způsobem vedoucímu mariánskolázeňské divize AKV opět došli "pražáci" (řidiči se zácvikem a zkušenostmi na kolečko do Prahy a zpátky), tak jsem se dobrovolně a bez mučení přihlásil, že to klidně odjezdím... Tak v neděli 27. března 2011 jsem tedy osedlal Mercedes-Benz Intouro 2K3 9987 vybavený náležitostmi pro provoz turnusu 9.29 (linky a spoje 411420/11, 411450/10 a 411310/26) , model zabalený v cca dvoumetrovém pruhu bublinkové fólie byl odložen na bezpečné místo u bočního okna u řidiče... což se při vjezdu ale ukázalo jako zcela lichá domněnka, neb při stahování okna (elektricky, samozřejmě) se model i přes svůj objem ve fólii dostal mezi palubku a stahované okno a byl lehce pomuchlán. Na volném místě na parkovišti pak za zájmu okolostojících (normálně v neděli po poledni tam bývá mrtvo - všichni spí, ale ten den to nějak neplatilo) vzniklo několik fotek.
Kompletní fotogalerii k tomuto exempláři najdete tady.
Pro předání byl model opatřen štítkem ze skutečného vozu a podstavcem.
Předání bylo sice krapet později, než bylo plánováno, ale i tak se prý zvrhlo na celoodpolední hospoding plný šoférských vzpomínek. V této podobě ikara zaznamenal také nejmenovaný patlal, člen teamu moderátorů tohoto fóra, v civilu sálový dispečer DPP (jmenovat nebudu, on ho tu někdo kolegiálně práskne, pokud se nepráskne sám)...
Po prezentaci malého ikarusu mě ale také oslovil guru papírových šílenců MUDr. Ripper, jestli bych neměl něco, co by mohl vydat jako plánovaný model jakési "odpočinkové" série s výrazně nižší náročností, neb ani jemu samotnému se do svých tisícidílových kreací moc nechce. Navrhl jsem, jestli by to mohl být tento model - a slovo dalo slovo, z původně jednorázové záležitosti (nějak to zbastli a zapomeň) se stala záležitost k doladění. Základní konstrukce se spotřebovala v podstatě bezezbytku, ale některé celky bylo třeba výrazně přepracovat. Po několika měsících otravné nimravé práce jsem to v průběhu vstupního školení pro řidiče autobusů DP Praha dotáhl včetně označení dílů, dottore provedl své grafické úpravy, a betální lepič Zrzek se pustil do betastavby, fotky určitě nějaké taky dodá sám...
Zároveň jsem si střihl úpravu na linkovou verzi 280.10. A když linkový, tak ČSAD - takže něco, co jsem důvěrně znal z dětství: linka ML - Tachov. Protože jsem byl zrovna odstřihnut od svých archlívů s poznámkami, narychlo jsem odhadl nějakou pěknou SPZku ladící k lince (v ML ikary doma nikdy nebyly, takže připadal do úvahy jen provoz Tachov) a poslal na dokončení.
Kompletní galerie je k pokoukání tady.
A výsledek nyní můžete zakoupit na http://www.easy-works.cz nebo u vašich osvědčených prodejců...