Stránka 1 z 2

Ikarus 280.08 a .10 / AmatER / 1:43

Napsal: stř 14.3.2012 22:10
od AmatER
Na starém fóru jsem před drahným časem představil svou konstrukční verzi legendy československých linek MHD, autobusu Ikarus 280.08, ovšem v měřítku 1:87.
Obrázek Obrázek

Někteří lidé se ovšem s nabízeným modelem nespokojili, zejména s jeho velikostí. Takže v létě 2008 "tak nějak omylem" vznikla první zvětšenina v 1:43, do které mě uvrtal kolega Roman Pötzl, takto ve firmě Autobusy KV vedoucí divize Cheb. Fotku tohoto výtvoru bohužel nemám, jelikož Románo si to smatlal sám a postavil v kanclu na poličku, aby mu to tam všichni okukovali a a) ošahávali, b) polévali kávou, c) shazovali na zem, prostě řádné zacházení s papírovým modelem - po česaďácku.

Pak byl na chvíli od ikara pokoj... Na přelomu let 2010 a 2011 ovšem nastoupil vyšší level: zvrhlý nápad mého spolužáka ing. Martina B. vytvořit model jako dárek pro bývalého šoféra a zároveň tehdejšího vedoucího oddělení Provozní dispečink DPP, který v březnu 2011 odchází do důchodu a na jehož místo má následně ing. Martin nastoupit. Tím se hned upřesnilo, že půjde o vůz 4051 z garáží Kačerov, nejlépe na lince 190. Chvíli jsem tápal nad pojetím některých detailů modelu, které jsem nikdy v malém měřítku řešit nemusel, ale nakonec jsem docílil funkčního řešení ve všech důležitých bodech pro případné opakování výroby. Zejména na mechaniku kloubu, řešenou přesně dle skutečného vzoru, jsem byl v tu chvíli obzvlášť pyšnej ;)
Obrázek
Originální model byl taky originálně převezen z ML do Prahy: nějakým záhadným způsobem vedoucímu mariánskolázeňské divize AKV opět došli "pražáci" (řidiči se zácvikem a zkušenostmi na kolečko do Prahy a zpátky), tak jsem se dobrovolně a bez mučení přihlásil, že to klidně odjezdím... Tak v neděli 27. března 2011 jsem tedy osedlal Mercedes-Benz Intouro 2K3 9987 vybavený náležitostmi pro provoz turnusu 9.29 (linky a spoje 411420/11, 411450/10 a 411310/26) , model zabalený v cca dvoumetrovém pruhu bublinkové fólie byl odložen na bezpečné místo u bočního okna u řidiče... což se při vjezdu ale ukázalo jako zcela lichá domněnka, neb při stahování okna (elektricky, samozřejmě) se model i přes svůj objem ve fólii dostal mezi palubku a stahované okno a byl lehce pomuchlán. Na volném místě na parkovišti pak za zájmu okolostojících (normálně v neděli po poledni tam bývá mrtvo - všichni spí, ale ten den to nějak neplatilo) vzniklo několik fotek.
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Kompletní fotogalerii k tomuto exempláři najdete tady.

Pro předání byl model opatřen štítkem ze skutečného vozu a podstavcem.
Obrázek Obrázek
Předání bylo sice krapet později, než bylo plánováno, ale i tak se prý zvrhlo na celoodpolední hospoding plný šoférských vzpomínek. V této podobě ikara zaznamenal také nejmenovaný patlal, člen teamu moderátorů tohoto fóra, v civilu sálový dispečer DPP (jmenovat nebudu, on ho tu někdo kolegiálně práskne, pokud se nepráskne sám)...

Po prezentaci malého ikarusu mě ale také oslovil guru papírových šílenců MUDr. Ripper, jestli bych neměl něco, co by mohl vydat jako plánovaný model jakési "odpočinkové" série s výrazně nižší náročností, neb ani jemu samotnému se do svých tisícidílových kreací moc nechce. Navrhl jsem, jestli by to mohl být tento model - a slovo dalo slovo, z původně jednorázové záležitosti (nějak to zbastli a zapomeň) se stala záležitost k doladění. Základní konstrukce se spotřebovala v podstatě bezezbytku, ale některé celky bylo třeba výrazně přepracovat. Po několika měsících otravné nimravé práce jsem to v průběhu vstupního školení pro řidiče autobusů DP Praha dotáhl včetně označení dílů, dottore provedl své grafické úpravy, a betální lepič Zrzek se pustil do betastavby, fotky určitě nějaké taky dodá sám...

Zároveň jsem si střihl úpravu na linkovou verzi 280.10. A když linkový, tak ČSAD - takže něco, co jsem důvěrně znal z dětství: linka ML - Tachov. Protože jsem byl zrovna odstřihnut od svých archlívů s poznámkami, narychlo jsem odhadl nějakou pěknou SPZku ladící k lince (v ML ikary doma nikdy nebyly, takže připadal do úvahy jen provoz Tachov) a poslal na dokončení.
Obrázek
Kompletní galerie je k pokoukání tady.

A výsledek nyní můžete zakoupit na http://www.easy-works.cz nebo u vašich osvědčených prodejců...

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: stř 14.3.2012 23:24
od Schumy.0003
Fantastické, zrovna jsem si ty modely objednal, ještě mi kamarád, říkal, co to je zač......

AmatER:
můžeš sem prosím hodit fotku modelu ze spodu, nápravy, točna měchy a pod...........

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 6:11
od Zrzek
Spodek vozu je zjednodušený včetně náprav. Vlnovec (měch,harmonika) je funkční, taktéž zatáčení zadní nápravy (v závislosti na "zlomení" BUSu) a pákování nad vlnovcem. Možnou "lahůdkou" pro patlaly bude spojit obě části BUSu dohromady (kloub a pákování III. nápravy) a montáž vlnovce. U výroby vlnovce jsem autora i vydavatele proklínal do bezvědomí. Když mě pak žena vzkřísila, tak jsem za pomoci energetických pecek pokračoval a dokončil vykrajování cca 630 "sprostých" obrázků. :lol: :lol: :lol: Až na ty "sprosté obrázky" je "Easy čabajka" celkem pohodový, nenáročný model, který určitě hrdě rozšíří řady modelů autobusů.

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 9:34
od Schumy.0003
děkuji, to bude dobrý model k doplnění k p.Antonickému, šm, šd, šl, rto lux, karosa 735 lc.
Jen tak dál, dělá mi to radost........ Chtělo by to něco nového: Crossway LE, nějakou tu SORku,..............

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 10:36
od Vlcacka
Schumy.0003: Hele ruku na srdce, slepíš všechny busy, jak doktorovy, tak Michalovy na jeden zátah? Asi ne, co... :-D To že je takových možností je krásné, a samozřejmě toho, co by bylo kdyby, ještě víc.

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 11:24
od Schumy.0003
Vlcacka:
Přesně tak, ale já nepíšu, všechno hned, víš jak je velká budoucnost??????? Třeba Michal, nebo Doktor něco pro nás vymyslí.......

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 11:28
od Vlcacka
Schumy.0003: Tak o tom nepochybuju už dávno. :-D Jenom co má přijít, přijde v pravý čas.

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 11:32
od Waclaf
Pánové vydavatelé, mně z vás asi trefí... Už teď nevím, co mám kupovat dřív. Easy Works...
Abychom v tom měli úplně jasno, ta ještě založte Kinder Works pro úplné začátečníky, a z opačného spektra Polák Works pro magory, kterým se zdá Ripper Works příliš jednoduchý... :D
;-)

Ne, konec přitroublých srandiček. Děkuji, že tvoříte tolik nádherných modelů!

Čabajky brzy objednám. 4 roky jsem jimi dojížděl do školy (střední). Vždy ráno v 6:45, linka Trhové Sviny - České Budějovice. A někdy i odpoledne zpět domů. V zimě v tom byla zima, v létě horko, do kopce to nejelo, a když se to "rozhulákalo" z kopce, tak to vypadalo, že se zlomí v kloubu. Ale bylo to poetické... :-D

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 11:46
od Schumy.0003
Neboj, oni zase něco vymyslí, bude se na to zase koukat jinak než teď......... modrého ikarusa jsem v životě neviděl, myslím ve skutečnosti, na fotkách jsem ho viděl..........

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 11:55
od Vlcacka
Taktéž jsem dojížděla na střední školu jedněmi z posledních čabajek, linka 177 ze Strašnic do Kobylis, a když to funělo nahoru po estakádě z Vysočan na Prosek... a ještě ty dveře když se zavíraly tak krásně třískaly... :-D

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 21:57
od Venca 21
Mé vzpomínky na Ikarusy jsou poněkud zvláštní - jako malý kluk jsem je žral, byly to tehdy jediné "harmoniky", v Písku jsme měli pouze jednu městskou a dvě, nebo tři linkové. Když jsem se v roce 1993 poprvé svezl Karosou C744, tak jsem začal Ikarusy nenávidět. Přesně z těch důvodů, o kterých píše Waclaf, v zimě zima, v létě horko, atd. Denně jsem tehdy dojížděl z Písku do Volyně a když náhodou někdy místo C744 jel Ikarus, tak jsme většinou přijeli do školy pozdě. V té době to pro nás byly maďarské sráče. No a dnes, s odstupem času jsou mi zas nějak sympatičtější. Asi nostalgie, nebo úcta k věcem, které tu léta sloužily a dnes už nejsou běžně k vidění.

Jinak modely jsou velmi pěkné, skvěle zpracované detaily, kola apod. Jen se mi zdá, že přední světla jsou nějak moc "vykulená", větší, než ve skutečnosti. Ale možná je to jen zkreslené fotkou.

Re: Ikarus 280.08 a .10/vlastní konstrukce/1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 22:16
od Lukáš
Jsem zvědavý, zda tento model dostane do pařátů LC 736, to bychom se zřejmě dočkali i kompletního interiéru..

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Napsal: čtv 15.3.2012 23:56
od kpt.Budha
Prosím zdejší znalce o trošku osvětlení...Ikarusy měly natáčecí zadní nápravu? Já jezdil kloubovou MHD až v Praze a Karosami, tudíž je to pro mě novinka. Pokud tedy nežiji v bludu a Karosy a Sory taky nezatáčí zadní nápravou...K čemu je takové uspořádání vhodné? Přijde mi to jako zbytečná komplikace konstrukce...děkuji

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Napsal: pát 16.3.2012 0:30
od jbb
Na rozdíl od vrakosek, cityhnusíků a thoříků, kteří mají tlačné provedení (tedy motor ve vleku a hnanou poslední nápravu), měly ihárošové hnanou střední nápravu*, tedy motor byl v předním článku (v Polsku je možné vidět i dílenské Ikarusy s odpojeným vlekem). A zadní náprava byla obyčejná a natáčela se. Obdobně to měl trolejbus Sanos - na rozdíl od 15Tr, kde jsou ovšem hnané obě "zadní" nápravy...

*platí pro verze 280.08 a 280.10 v ČSSR se vyskytující, ne však pro některé jiné verze, ty byly také tlačné...

Re: Ikarus 280.08 a .10 / vlastní konstrukce / 1:43

Napsal: pát 16.3.2012 7:54
od fantomas666
Minimalně jeden jako městská doprava ještě jezdí. Nedávno jsem byl pracovně v Sezimově ústí a hádejte co jsem viděl přijíždět k zastávce MHD? :shock: