Lesní pásový traktor KT-12
Napsal: pát 10.3.2017 12:42
Tady
http://only-paper.ru/load/grazhdanskaja ... -1-0-10330" onclick="window.open(this.href);return false;
je volně (legálně) ke stažení v měřítku 1:25 model sovětského lesního pásového traktoru KT-12, poválečného předchůdce známějšího "oněžce" TDT-40/55. Poválečná verze vyráběná v letech 1947 - 1956 s generátorem na dřevoplyn se do ČSR dovážela v původním provedení (starší lesáci znají přezdívky "kaťuša" nebo "katyna"), nicméně nízká životnost motoru vedla k jeho výměně za diesel - nejdříve se přímo v SSSR do strojů vyvážených do střední Evropy montovaly československé motory Tatra 114, později motory sovětské konstrukce. Překližková kabina neposkytovala řidičům přílišný pocit bezpečí, takže v československých lesních závodech se na ni později montovaly různé "samo-domo" trubkové ochranné rámy.
Podobnost se strojem Steyr RSO není náhodná, sovětští konstruktéři nejdříve měli v úmyslu okopírovat německý dělostřelecký tahač, ale mezitím už se začal vyrábět Ja-12 a koncepce vycházející ze Steyru se využila až pro mírové účely.
Za zmínku snad ještě stojí, že stroj KT-12 byl historicky vůbec první specializovaný lesní traktor používaný k přibližování vytěženého dřeva v československých lesních revírech. I přes různé nedostatky (kromě už uvedených ještě špatný výhled ze sparťansky vybavené kabiny hlavně ve svahu nebo zcela nedostatečné pérování, kvůli kterému byl řidič při přejetí pařezu často doslova vyhozen z neodpruženého sedla ) byly katyny i oněžce v našich lesích přínosem a odvedly zde velký kus poctivé práce.
Model vyšel v sérii "Russkije inženěry", která stojí celá za podrobnější prozkoumání, protože v ní byly a jsou publikovány všelijaké unikáty a technické roztodivnosti z oblasti vojenské i civilní techniky.
http://only-paper.ru/load/grazhdanskaja ... -1-0-10330" onclick="window.open(this.href);return false;
je volně (legálně) ke stažení v měřítku 1:25 model sovětského lesního pásového traktoru KT-12, poválečného předchůdce známějšího "oněžce" TDT-40/55. Poválečná verze vyráběná v letech 1947 - 1956 s generátorem na dřevoplyn se do ČSR dovážela v původním provedení (starší lesáci znají přezdívky "kaťuša" nebo "katyna"), nicméně nízká životnost motoru vedla k jeho výměně za diesel - nejdříve se přímo v SSSR do strojů vyvážených do střední Evropy montovaly československé motory Tatra 114, později motory sovětské konstrukce. Překližková kabina neposkytovala řidičům přílišný pocit bezpečí, takže v československých lesních závodech se na ni později montovaly různé "samo-domo" trubkové ochranné rámy.
Podobnost se strojem Steyr RSO není náhodná, sovětští konstruktéři nejdříve měli v úmyslu okopírovat německý dělostřelecký tahač, ale mezitím už se začal vyrábět Ja-12 a koncepce vycházející ze Steyru se využila až pro mírové účely.
Za zmínku snad ještě stojí, že stroj KT-12 byl historicky vůbec první specializovaný lesní traktor používaný k přibližování vytěženého dřeva v československých lesních revírech. I přes různé nedostatky (kromě už uvedených ještě špatný výhled ze sparťansky vybavené kabiny hlavně ve svahu nebo zcela nedostatečné pérování, kvůli kterému byl řidič při přejetí pařezu často doslova vyhozen z neodpruženého sedla ) byly katyny i oněžce v našich lesích přínosem a odvedly zde velký kus poctivé práce.
Model vyšel v sérii "Russkije inženěry", která stojí celá za podrobnější prozkoumání, protože v ní byly a jsou publikovány všelijaké unikáty a technické roztodivnosti z oblasti vojenské i civilní techniky.