Ahoj, budu zde prezentovat stavbu městského autobusu.
Stavbu modelu jsem začal asi už před 2 měsícema.
foto předlohy:
historie:Karosa B 732 je model příměstského a městského třídveřového autobusu, který vyráběla společnost Karosa Vysoké Mýto v letech 1983 – 1997.Autobus B 732 je konstrukčně i vzhledově zcela shodný s vozem Karosa B 731. Jedná se o dvounápravový autobus s hranatou, polosamonosnou karoserií panelové konstrukce. Motor vozu je umístěn za zadní nápravou, v prostoru zadního panelu. V pravé bočnici se nacházejí troje dvoukřídlé výklopné dveře (ty přední jsou určeny především pro výstup cestujících, proto jsou užší). Sedačky pro cestující jsou rozmístěny 1+2, nad nápravami 2+2. Jedinou změnou oproti typu B 731 s automatickou převodovkou je mechanická převodovka, která byla do vozů B 732 montována z toho důvodu, že zatímco B 731 byly určeny výhradně pro městský provoz, autobusy B 732 mohly být využívány i pro příměstskou dopravu.
Vozy B 732 měly ve výrobě podobný osud jako B 731. Postupem času byly autobusy upravovány a zdokonalovány. Stejně jako B 731, mají i B 732 z posledních výrobních sérií prodlouženou zakulacenou záď, která byla použita i na nástupci karosácké řady 700, řadě 900. Důvodem instalace této zádi byla nutnost delšího zadního převisu, aby do vozu bylo možné umístit retardér (typy B 732.1658 a B 732.1660).
Prvních pět vozů B 732 bylo vyrobeno v roce 1983, produkce v různých výrobních sériích pokračovala až do roku 1997, kdy byly autobusy B 732 nahrazeny typem Karosa B 932. Celkem bylo vyrobeno 4 495 vozů Karosa B 732.[1] Pro země bývalého Sovětského svazu, kde vozy řady 900 ještě nebyly schváleny, ale byly upravené autobusy B 732 vyráběny dále. Protože však již měly určité modernizované prvky z „devítistovek“, byly označeny jako Karosa B 832.
Autobusy B 732 jezdily v mnoha provozech MHD bývalého Československa. Část vozů tohoto typu je dosud v provozu (často jsou rekonstruované), ale jejich provozní počet se neustále v souvislosti s dodávkami nízkopodlažních vozů zmenšuje. Například v Praze jich v roce 1994 jezdilo 854, poslední autobus B 732 (evidenční číslo 5885) vyjel 19. dubna 2013 na lince 122.[
Rozměry
délka 11 055 mm
šířka 2 500 mm
výška 3 165 mm
rozvor 5 600 mm
Motor
druh/zdvihový objem [cm3] vznětový, řadový, 6 válcový, přeplnovaný turbodmychadlem
typ LIAZ ML 636
výkon 152 / 2000 kw / ot. min
Spojka Sachs 420
Převodovka
druh mechanická
typ Praga 5 P 80
Nápravy
přední nezávislé zavěšeni, řízená LIAZ
zadní tuhá, hnací, RÁBA
Brzdy
druh vzduchové
přední náprava bubnové
zadní náprava bubnové
foto originálu
foto modelu:
KAROSA B732.20 / Easy Works / 1:43
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Re: KAROSA B732.20 / Easy Works / 1:43
Vypadá to moc pěkně. Jen ten zadní nárazník by chtělo zlepšit trochou retuše a zkrátit výfuk. Ten totiž končí zároveň s nárazníkem. Tady je fotka http://foto.bmhd.cz/f/14/136/13584.jpg