Scipione Africano / GPM / 1:200
Napsal: ned 12.2.2012 15:29
Ahoj po krátké přestávce jsem opět zpět. Tentokrát padla moje volba na tohodle Italského krasavce.
Vystřihovánka
Formát A4
Návodné krezby 4 listy__________
Kostra + ostat. 4 listy___________
Samotná vystřihovánka 12 listů___
Jedná se o lehký křižník třídy Capitani Romani
Technické údaje-
Délka - 142.2m
Šířka - 14.4m
Výtlak - 5,335 t
Výzbroj-
8 × 135mm
8 × 37mm
8 × 20mm
8 × TT 533mm
Maximální rychlost - 40 uzlů
Zařazení do stavu - 23.04.1943
Trochu z historie :
V polovině července 1943 dostal křižník příkaz k přesunu do Taranta. Během plavby se předpokládal noční průnik Messinskou úžinou
mezi kontinentální Itálií a Sicílií, který byl velmi nebezpečný kvůli naprosté námořní a letecké převaze Spojenců. V noci ze 16. na 17. července
brzy po druhé hodině, když se již křižník nacházel v Messinském průlivu, spatřili na lodi několik připližujících se člunů. Byly to britské MTB-260,
MTB-313, MTB-315 a MTB-316. Velitel křižníku kapitán Pellegrini přikázal zvýšit rychlost na 40 uzlů a připravit se k boji. Velitel Pellegrini v hlášení o
boji napsal, že "... všechny zbraně, děla i automaty, zahájily palbu s takovou přesností a silou, které mě naprosto přesvědčili o možnostech lodi".
Jako fakt, je možno uvést, že křižník na krátkou dobu dosáhl rychlost 43 uzlů. Několik minut po boji se Scipione Africano dostal na dostřel německé
pobřežní baterie, která zahájila palbu, jelikož italské velení "opomnělo" informovat německého spojence o plavbě lodi. Naštěsí loď v krátké palbě nebyla
zasažena a křižník připlul do Taranta v 9:46 ráno 18. července. Základnou se jim stalo Taranto.
Celkem do oznámení příměří 8. září 1943 křižník dokončil 24 bojových plaveb, z nichž 5 minových, 5 eskortních, 1 speciální misi a 13 cvičných během
celkového počtu 159 hodin proplul vzdálenost 2759 námořních mil. Od 6. října 1943 do 1. února 1944 byla Scipione Africano vlajkovou lodí kapitána
Garfala a plula již pod vlajkou spojenců. Během této doby křžiník strávil 2448 hodin na moři a proplul 56635 námořních mil.
Po skončení války zůstal křižník v La Spezii, kte očekával svůj další osud. 9. srpna 1948 byl odepsán ze stavu italské maríny a 15. srpna připlul do Toulonu
a byl přijat do stavu francouzského loďstva kde prošel přestavbou. 1. dubna 1961 byl odepsán ze stavu franckouzského námořnictva a v druhé polovině
70. let posloužil při stavbě vlnolamu. Zdroj warshipsww2.eu
Vystřihovánka
Formát A4
Návodné krezby 4 listy__________
Kostra + ostat. 4 listy___________
Samotná vystřihovánka 12 listů___
Jedná se o lehký křižník třídy Capitani Romani
Technické údaje-
Délka - 142.2m
Šířka - 14.4m
Výtlak - 5,335 t
Výzbroj-
8 × 135mm
8 × 37mm
8 × 20mm
8 × TT 533mm
Maximální rychlost - 40 uzlů
Zařazení do stavu - 23.04.1943
Trochu z historie :
V polovině července 1943 dostal křižník příkaz k přesunu do Taranta. Během plavby se předpokládal noční průnik Messinskou úžinou
mezi kontinentální Itálií a Sicílií, který byl velmi nebezpečný kvůli naprosté námořní a letecké převaze Spojenců. V noci ze 16. na 17. července
brzy po druhé hodině, když se již křižník nacházel v Messinském průlivu, spatřili na lodi několik připližujících se člunů. Byly to britské MTB-260,
MTB-313, MTB-315 a MTB-316. Velitel křižníku kapitán Pellegrini přikázal zvýšit rychlost na 40 uzlů a připravit se k boji. Velitel Pellegrini v hlášení o
boji napsal, že "... všechny zbraně, děla i automaty, zahájily palbu s takovou přesností a silou, které mě naprosto přesvědčili o možnostech lodi".
Jako fakt, je možno uvést, že křižník na krátkou dobu dosáhl rychlost 43 uzlů. Několik minut po boji se Scipione Africano dostal na dostřel německé
pobřežní baterie, která zahájila palbu, jelikož italské velení "opomnělo" informovat německého spojence o plavbě lodi. Naštěsí loď v krátké palbě nebyla
zasažena a křižník připlul do Taranta v 9:46 ráno 18. července. Základnou se jim stalo Taranto.
Celkem do oznámení příměří 8. září 1943 křižník dokončil 24 bojových plaveb, z nichž 5 minových, 5 eskortních, 1 speciální misi a 13 cvičných během
celkového počtu 159 hodin proplul vzdálenost 2759 námořních mil. Od 6. října 1943 do 1. února 1944 byla Scipione Africano vlajkovou lodí kapitána
Garfala a plula již pod vlajkou spojenců. Během této doby křžiník strávil 2448 hodin na moři a proplul 56635 námořních mil.
Po skončení války zůstal křižník v La Spezii, kte očekával svůj další osud. 9. srpna 1948 byl odepsán ze stavu italské maríny a 15. srpna připlul do Toulonu
a byl přijat do stavu francouzského loďstva kde prošel přestavbou. 1. dubna 1961 byl odepsán ze stavu franckouzského námořnictva a v druhé polovině
70. let posloužil při stavbě vlnolamu. Zdroj warshipsww2.eu