Gloster Sea Gladiator / Halinski / 1:33
Napsal: čtv 2.1.2014 22:57
Zdravím všechny kolegy modeláře.
Pracuji na modelu Gloster Sea Gladiator od firmy Halinski. Ještě na starém DF jsem tento model prezentoval. Ale jak už to ovšem v životě chodí, ne vždy se vše povede na první pokus. Nepovedla se mi část obšívky. Dal jsem si nějaký čas odpočinek, zakoupil díky numiho sběrce nový výtisk a pustil se do díla nanovo.
Než přejdeme k fotkám stavby, pár slov k předloze a technických údajů.
Byl to britský stíhací dvouplošník používaný Královským letectvem, Královským námořnictvem a letectvy mnoha dalších států během druhé světové války. Byl přímým pokračovatelem stíhacího dvouplošníku Gloster Gauntlet. Svou konstrukcí nevybočoval z konstrukcí typických pro 30. léta, dvouplošník s trupem potaženým plátnem, hvězdicovým motorem a pevným podvozkem. Jedinými moderními prvky byly hydraulické vztlakové klapky a uzavřená pilotní kabina. Do služby u RAF nastoupily Gladiatory v lednu 1937. Už v době svého zavedení do služby byl typ zastíněn novou generací moderních jednoplošných stíhačů. Po vypuknutí druhé světové války bojovaly Gladiatory ve Finsku, Francii a Norsku a i když si vedly poměrně dobře, proti moderním strojům německé Luftwaffe měly jen malou šanci uspět. Gladiatory upravené pro službu na letadlových lodích Royal Navy byly známé pod bojovým jménem Sea Gladiator. Byly úspěšnější, protože jejich nižší rychlost byla výhodná pro operace z palub letadlových lodích a bylo méně pravděpodobné, že se setkají s modernějšími stíhacími letouny protivníka.
Prototyp pod označením S.S.37 poprvé vzlétl 12. září 1934 poháněn hvězdicovým motorem Bristol Mercury VIS o výkonu 475 kW (645 k). Dne 3. dubna 1935 vzlétl vylepšený prototyp s motorem Bristol Mercury IX o výkonu 618 kW (840 k) a dvoulistou dřevěnou vrtulí. Ten se stal základem pro sériovou výrobu 203 kusů Gladiatoru Mk.I pro RAF. Od roku 1937 byly stroje vybavovány třílistou kovovou vrtulí, a od roku 1938 byla dodávána nová verze Gladiator Mk.II s mírně silnějším motorem Bristol Mercury VIIIAS o výkonu 625 kW (850 k). Do ukončení výroby v dubnu 1940 bylo vyrobeno 682 Gladiatorů, z nichž 216 bylo určeno pro export.
Technické údaje:
Posádka: 1 pilot
Rozpětí: 9,8 m
Délka: 8,4 m
Výška: 3,2 m
Nosná plocha: 30 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1560 kg
Vzletová hmotnost: 2205 kg
Pohonná jednotka: 1 × vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový 9válec Bristol Mercury IX
Výkony:
Maximální rychlost: 414 km/h ve výšce 4500 m
Dolet: 710 km
Dostup: 10 200 m
Stoupavost: 11,2 m/s
Výzbroj:
4 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
2 × 45kg puma
zdroj: wikipedie
A teď pár fotek, nejdříve náhled na vystřihovánku:
Vystřihovánka je ve formátu B4 a obsahuje:
5 stran dílů na tvrdém papíře
4 strany slabého papíru žeber a šablon
4 strany oboustraně tištěných návodných kreseb ve 3D
1,5 strany psaného návodu
Momentálně mám hotový prostor pilota, tedy v místě, kde jsem kdysi skončil. Chyb, které jsem udělal minule, jsem se snažil vyvarovat, ale udělal jsem zase jiné. Výsledek je tedy takový jaký vidíte na fotkách.
Vnější obšívku v přední části dělám jinak než je psáno v návodu. Plánuji ji slepit jako celek a poté ji nasunout na kostru. Snad vše dopadne tak jak si plánuji, nerad bych to celé opakoval ještě jednou.
A nakonec foto všeho, co mám již poslepované.
Mějte se, V.H.
Pracuji na modelu Gloster Sea Gladiator od firmy Halinski. Ještě na starém DF jsem tento model prezentoval. Ale jak už to ovšem v životě chodí, ne vždy se vše povede na první pokus. Nepovedla se mi část obšívky. Dal jsem si nějaký čas odpočinek, zakoupil díky numiho sběrce nový výtisk a pustil se do díla nanovo.
Než přejdeme k fotkám stavby, pár slov k předloze a technických údajů.
Byl to britský stíhací dvouplošník používaný Královským letectvem, Královským námořnictvem a letectvy mnoha dalších států během druhé světové války. Byl přímým pokračovatelem stíhacího dvouplošníku Gloster Gauntlet. Svou konstrukcí nevybočoval z konstrukcí typických pro 30. léta, dvouplošník s trupem potaženým plátnem, hvězdicovým motorem a pevným podvozkem. Jedinými moderními prvky byly hydraulické vztlakové klapky a uzavřená pilotní kabina. Do služby u RAF nastoupily Gladiatory v lednu 1937. Už v době svého zavedení do služby byl typ zastíněn novou generací moderních jednoplošných stíhačů. Po vypuknutí druhé světové války bojovaly Gladiatory ve Finsku, Francii a Norsku a i když si vedly poměrně dobře, proti moderním strojům německé Luftwaffe měly jen malou šanci uspět. Gladiatory upravené pro službu na letadlových lodích Royal Navy byly známé pod bojovým jménem Sea Gladiator. Byly úspěšnější, protože jejich nižší rychlost byla výhodná pro operace z palub letadlových lodích a bylo méně pravděpodobné, že se setkají s modernějšími stíhacími letouny protivníka.
Prototyp pod označením S.S.37 poprvé vzlétl 12. září 1934 poháněn hvězdicovým motorem Bristol Mercury VIS o výkonu 475 kW (645 k). Dne 3. dubna 1935 vzlétl vylepšený prototyp s motorem Bristol Mercury IX o výkonu 618 kW (840 k) a dvoulistou dřevěnou vrtulí. Ten se stal základem pro sériovou výrobu 203 kusů Gladiatoru Mk.I pro RAF. Od roku 1937 byly stroje vybavovány třílistou kovovou vrtulí, a od roku 1938 byla dodávána nová verze Gladiator Mk.II s mírně silnějším motorem Bristol Mercury VIIIAS o výkonu 625 kW (850 k). Do ukončení výroby v dubnu 1940 bylo vyrobeno 682 Gladiatorů, z nichž 216 bylo určeno pro export.
Technické údaje:
Posádka: 1 pilot
Rozpětí: 9,8 m
Délka: 8,4 m
Výška: 3,2 m
Nosná plocha: 30 m²
Hmotnost prázdného letounu: 1560 kg
Vzletová hmotnost: 2205 kg
Pohonná jednotka: 1 × vzduchem chlazený, přeplňovaný, hvězdicový 9válec Bristol Mercury IX
Výkony:
Maximální rychlost: 414 km/h ve výšce 4500 m
Dolet: 710 km
Dostup: 10 200 m
Stoupavost: 11,2 m/s
Výzbroj:
4 × kulomet Browning ráže 7,7 mm
2 × 45kg puma
zdroj: wikipedie
A teď pár fotek, nejdříve náhled na vystřihovánku:
Vystřihovánka je ve formátu B4 a obsahuje:
5 stran dílů na tvrdém papíře
4 strany slabého papíru žeber a šablon
4 strany oboustraně tištěných návodných kreseb ve 3D
1,5 strany psaného návodu
Momentálně mám hotový prostor pilota, tedy v místě, kde jsem kdysi skončil. Chyb, které jsem udělal minule, jsem se snažil vyvarovat, ale udělal jsem zase jiné. Výsledek je tedy takový jaký vidíte na fotkách.
Vnější obšívku v přední části dělám jinak než je psáno v návodu. Plánuji ji slepit jako celek a poté ji nasunout na kostru. Snad vše dopadne tak jak si plánuji, nerad bych to celé opakoval ještě jednou.
A nakonec foto všeho, co mám již poslepované.
Mějte se, V.H.