Tatra 25 Buldog (1926) / L. Müller, ABC / 1:54 - HOTOVO
Napsal: ned 25.8.2013 19:03
Název modelu: Traktor (= těžký tahač) Tatra 25 Buldog (1926) **
Autor: Ladislav Müller
Vydavatel: ABC č. 14 / roč. 18 (vyšlo 16. 3. 1974)
Měřítko: Neuvedeno, cca 1:54 (délka modelu: 110 mm)
Rozsah: 1,6 str. A4
Počet dílů: 21 číslovaných / 55 fyzických (1 díl chybí - je nakresleno jen 5 plášťů kol)
Autorský kód modelu: ML-15
** Ve vystřihovánce je uveden název Cisterna Tatra 23-Buldog z roku 1929, přímo na dílu vystřihovánky je pak název Tatra 1926.
Po nějakém čase, ve kterém jsem smatlal několik ultra-archeo pokrótek, přichází na řadu další. O tenhle modýlek zakopávám, co rozum beru (pokud tedy přijmeme fakt, že rozum beru od 3. třídy ZDŠ). Padl mi do rukou při lecjaké probírce archivu či abeceček nesčíslněkrát. Jelikož i v těch největších přesýpacích hodinách existuje i to poslední zrnko, došlo i na něj.
Pokud si vybavuji, slepil jsem v dětství jedinou müllerovánku, a sice známý "omnibus královského hlavního města Prahy", Laurin & Klement 1907 z ABC č. 14/19. Model se nedožil současnosti. Též jsem patrně v záchvatu svatého nadšení kuchnul Fiata 125p (ABC č. 1/21), jelikož v archivu mám jeden rozpižlaný výtisk z jakýchsi pradávných dob, ale určitě jsem jej nedokončil. Čili tahle historická tatrovka je pro mne teprve druhým modelem, pokud jde o dílo L. Müllera.
Müllerovánky nebyly u čtenářů-modelářů ABC nijak gor moc úspěšné. Ve srovnání s vyškovánkami nebo ŠOKantními kreacemi už na první pohled postrádaly jemnou kresbu a pečlivost zpracování. Ovšem autorovi nutno uznat a vyseknout poklonu, že všechna jeho autíčka, docela malá a s uzavřenou střechou, obsahují možnost vytvoření interiéru kabiny, což je prvek v tehdejším ABC velmi průkopnický.
Co že to budu stavět za auto?
U názvu modelu je zmatečná informace o cisterně - model bude mít valníkovou korbu, o cisterně ani vidu ... a též o roku výroby vozu (v názvu 1929, ve vystřihovánce 1926). I popadl jsem výpravnou brožuru Karla Rosenkranze Nákladní automobily Tatra 1898 - 1972 a tam lze najít odpověď - model jednoznačně zobrazuje tento vůz (následující dvě fota jsou vypůjčena z knihy - mimochodem, ta rozmanitost variant vozů Tatra z předválečných dob nepřestane nikdy uchvacovat):
Titulek u snímku: Traktor - Buldog Tatra 25 (1926)
Dlužno poznamenat, že termínem "traktor" byly tehdy označovány těžké tahače. Název "Buldog" byl spojován s vícero typy náklaďáků Tatra této koncepce (s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami) s krátkou přední karosérií - čili od krátkého "čenichu" vozu bylo k trefnému názvu už jen krůček.
Název vystřihovánky cisterna Tatra 23 Buldog (1929) jsem objevil v knize také - byl u tohoto vozu:
Čili podobný vůz, krátký "čumák" - ale tento model z vystřihovánky nedostaneme. Při vydání v ABC muselo dojít k nějakému zmatku, který už zřejmě nerozkódujeme.
V archivu mi desítky let straší jeden a půl vyškubnutého modelu - ortel padl, po dlouhé době postavím model z ábíčkovského originálu:
Tentokrát žádné grafické úpravy a laserový tisk - echt chlupatý origoš.
Měřítko je příjemné, "Spidovské" - není sice uvedeno, ale dle rozvoru kol mi vychází 1:54.
Tento model jsem podobně jako mnoho jiných müllerovánek neviděl snad nikdy slepen. Čili tohle by mi mělo vyrůst na stole - snímky jsou (myslím) od Jirky Mrhy, který doplnil zdejší galerii L. Müllera:
Tolik úvodní seminář ( ) a včil už do práce:
Začínám dle návodu jednoduchým rámem s podpěrami korby. Papír je středně pevný, lepí se dobře, rýhování chce opatrnost, jelikož se prastará bumážka chlupatí a snadno trhá. Jediný díl, který jsem zatím podlepil, je základ rámu (šasi 1), ten dlouhý spodní placatý kvádr:
V konstrukci modelu je, jak jsem tušil, halda nepřesností - nemá význam, abych je tu všechny zmiňoval. Něco sedne přesně, jinde chybí 2 mm. Zatím se s tím dá poprat bez destrukce modelu a svého okolí. Meziplocha nástavby drží na těch dvou vzpěrách natupo - to je rovněž poměrně novátorský prvek (na svou dobu v ABC), přece jen tehdy bylo vše maximálně chlopňovité.
Přidundány přední blatníky. Přilepil jsem je natupo a zcela odstřihl velký půlkruhový díl, kterým se měly přilepit ke karoserii. Opět jedna z velkých nelogičností - na modrou karoserii se má přilepit příruba blatníků - obě lepené plochy jsou barevné (modré) (???) - a přitom vznikne viditelná rubová strana, kterou návod nabádá začernit. Nic nebudu černit, přírubu jsem odstřihl a nechám viditelnou modrou plochu karoserie. Samotné oblé blatníky jsem podlepil ještě jedním stejným proužkem (z oné stránky navíc):
Příště mne čeká kabina - s interiérem .
Autor: Ladislav Müller
Vydavatel: ABC č. 14 / roč. 18 (vyšlo 16. 3. 1974)
Měřítko: Neuvedeno, cca 1:54 (délka modelu: 110 mm)
Rozsah: 1,6 str. A4
Počet dílů: 21 číslovaných / 55 fyzických (1 díl chybí - je nakresleno jen 5 plášťů kol)
Autorský kód modelu: ML-15
** Ve vystřihovánce je uveden název Cisterna Tatra 23-Buldog z roku 1929, přímo na dílu vystřihovánky je pak název Tatra 1926.
Po nějakém čase, ve kterém jsem smatlal několik ultra-archeo pokrótek, přichází na řadu další. O tenhle modýlek zakopávám, co rozum beru (pokud tedy přijmeme fakt, že rozum beru od 3. třídy ZDŠ). Padl mi do rukou při lecjaké probírce archivu či abeceček nesčíslněkrát. Jelikož i v těch největších přesýpacích hodinách existuje i to poslední zrnko, došlo i na něj.
Pokud si vybavuji, slepil jsem v dětství jedinou müllerovánku, a sice známý "omnibus královského hlavního města Prahy", Laurin & Klement 1907 z ABC č. 14/19. Model se nedožil současnosti. Též jsem patrně v záchvatu svatého nadšení kuchnul Fiata 125p (ABC č. 1/21), jelikož v archivu mám jeden rozpižlaný výtisk z jakýchsi pradávných dob, ale určitě jsem jej nedokončil. Čili tahle historická tatrovka je pro mne teprve druhým modelem, pokud jde o dílo L. Müllera.
Müllerovánky nebyly u čtenářů-modelářů ABC nijak gor moc úspěšné. Ve srovnání s vyškovánkami nebo ŠOKantními kreacemi už na první pohled postrádaly jemnou kresbu a pečlivost zpracování. Ovšem autorovi nutno uznat a vyseknout poklonu, že všechna jeho autíčka, docela malá a s uzavřenou střechou, obsahují možnost vytvoření interiéru kabiny, což je prvek v tehdejším ABC velmi průkopnický.
Co že to budu stavět za auto?
U názvu modelu je zmatečná informace o cisterně - model bude mít valníkovou korbu, o cisterně ani vidu ... a též o roku výroby vozu (v názvu 1929, ve vystřihovánce 1926). I popadl jsem výpravnou brožuru Karla Rosenkranze Nákladní automobily Tatra 1898 - 1972 a tam lze najít odpověď - model jednoznačně zobrazuje tento vůz (následující dvě fota jsou vypůjčena z knihy - mimochodem, ta rozmanitost variant vozů Tatra z předválečných dob nepřestane nikdy uchvacovat):
Titulek u snímku: Traktor - Buldog Tatra 25 (1926)
Dlužno poznamenat, že termínem "traktor" byly tehdy označovány těžké tahače. Název "Buldog" byl spojován s vícero typy náklaďáků Tatra této koncepce (s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami) s krátkou přední karosérií - čili od krátkého "čenichu" vozu bylo k trefnému názvu už jen krůček.
Název vystřihovánky cisterna Tatra 23 Buldog (1929) jsem objevil v knize také - byl u tohoto vozu:
Čili podobný vůz, krátký "čumák" - ale tento model z vystřihovánky nedostaneme. Při vydání v ABC muselo dojít k nějakému zmatku, který už zřejmě nerozkódujeme.
V archivu mi desítky let straší jeden a půl vyškubnutého modelu - ortel padl, po dlouhé době postavím model z ábíčkovského originálu:
Tentokrát žádné grafické úpravy a laserový tisk - echt chlupatý origoš.
Měřítko je příjemné, "Spidovské" - není sice uvedeno, ale dle rozvoru kol mi vychází 1:54.
Tento model jsem podobně jako mnoho jiných müllerovánek neviděl snad nikdy slepen. Čili tohle by mi mělo vyrůst na stole - snímky jsou (myslím) od Jirky Mrhy, který doplnil zdejší galerii L. Müllera:
Tolik úvodní seminář ( ) a včil už do práce:
Začínám dle návodu jednoduchým rámem s podpěrami korby. Papír je středně pevný, lepí se dobře, rýhování chce opatrnost, jelikož se prastará bumážka chlupatí a snadno trhá. Jediný díl, který jsem zatím podlepil, je základ rámu (šasi 1), ten dlouhý spodní placatý kvádr:
V konstrukci modelu je, jak jsem tušil, halda nepřesností - nemá význam, abych je tu všechny zmiňoval. Něco sedne přesně, jinde chybí 2 mm. Zatím se s tím dá poprat bez destrukce modelu a svého okolí. Meziplocha nástavby drží na těch dvou vzpěrách natupo - to je rovněž poměrně novátorský prvek (na svou dobu v ABC), přece jen tehdy bylo vše maximálně chlopňovité.
Přidundány přední blatníky. Přilepil jsem je natupo a zcela odstřihl velký půlkruhový díl, kterým se měly přilepit ke karoserii. Opět jedna z velkých nelogičností - na modrou karoserii se má přilepit příruba blatníků - obě lepené plochy jsou barevné (modré) (???) - a přitom vznikne viditelná rubová strana, kterou návod nabádá začernit. Nic nebudu černit, přírubu jsem odstřihl a nechám viditelnou modrou plochu karoserie. Samotné oblé blatníky jsem podlepil ještě jedním stejným proužkem (z oné stránky navíc):
Příště mne čeká kabina - s interiérem .