Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32 - HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32 - HOTOVO
Tak jsem se po roce rozhodl zaříznout zase nějakou tu dvaatřicetinu.
Volba nebyla jednoduchá, ale nakonec byl ve zdlouhavém výběrovém řízení za nejlepšího kandidáta vybrán model Škoda 706 MTS 24 z produkce AK-modely. Pro model byla vybrána z mého pohledu jedna z těch opravdu atraktivních předloh postavených na vozu, jemuž se mezi širokou veřejností říkalo „Mates“.
Do vystřihovánky jsem poprvé říznul zhruba před týdnem. Zatím mám jeden velký postřeh – moc jsem toho nestačil udělat… Hotová jsou zatím jen přední kola, zbývajících 5 kol je v různém stádiu rozpracovanosti.
Prvních pár postřehů k vystřihovánce:
Zatím alespoň u kol sedí všechny dílky snad na desetinu milimetru, konstrukčně vše na sebe bez větších problémů navazuje.
Jednu záludnost osobně vidím v návodu týkajícím se podlepování. Tady je snaha mít vše sestaveno na desetinu milimetru dotažena trochu nad běžný rámec. Pro podlepování slouží tloušťky 0,17mm a 0,5mm a jejich násobky. Pokud slepím dva kartony 0,5mm silné, bude tloušťka stejná jako u 1mm silného kartonu. Většinou ne, protože tloušťka nabude o lepidlo. A pokud se třeba počítalo s oboustrannou páskou, tak tloušťka bude ještě jinde. Podlepování tloušťkou „0,17mm, což je 170g papír vystřihovánky“ je ještě více zavádějící. Při takto specifickém popisu mi chybí nějaká bližší identifikace, co za papír to vlastně je… Třeba normální kancelářský papír o gramáži 120g/m2 má tloušťku 0,15mm a s gramáží 160g/m2 pak 0,2mm. Takže nezbývá než najít nějaký tenčí papír s gramáží 170g/m2… Takže jak správně podlepit, aby vše sedlo jak má se vlastně nikde nedovíme...
A ještě jednu drobnou poznámku k návodu a požadavkům na přesnost. Pláště kol se mají nasílit proužkem papíru o šířce 7,18mm. Pěkná strojařina. Pokud někdo nemá doma na počítači rýsovací program (a že takových lidí bude většina), tak bych chtěl vidět, jak tohle někdo vystřelí jen tak u stolu s tužkou a pravítkem…
Doufám, že do Vánoc stačím ještě něco polepit. Nějak se nedostává čas. A když už se dostane, tak mi to odsýpá od ruky stejně jako lačnému …
Jirka Z.
Volba nebyla jednoduchá, ale nakonec byl ve zdlouhavém výběrovém řízení za nejlepšího kandidáta vybrán model Škoda 706 MTS 24 z produkce AK-modely. Pro model byla vybrána z mého pohledu jedna z těch opravdu atraktivních předloh postavených na vozu, jemuž se mezi širokou veřejností říkalo „Mates“.
Do vystřihovánky jsem poprvé říznul zhruba před týdnem. Zatím mám jeden velký postřeh – moc jsem toho nestačil udělat… Hotová jsou zatím jen přední kola, zbývajících 5 kol je v různém stádiu rozpracovanosti.
Prvních pár postřehů k vystřihovánce:
Zatím alespoň u kol sedí všechny dílky snad na desetinu milimetru, konstrukčně vše na sebe bez větších problémů navazuje.
Jednu záludnost osobně vidím v návodu týkajícím se podlepování. Tady je snaha mít vše sestaveno na desetinu milimetru dotažena trochu nad běžný rámec. Pro podlepování slouží tloušťky 0,17mm a 0,5mm a jejich násobky. Pokud slepím dva kartony 0,5mm silné, bude tloušťka stejná jako u 1mm silného kartonu. Většinou ne, protože tloušťka nabude o lepidlo. A pokud se třeba počítalo s oboustrannou páskou, tak tloušťka bude ještě jinde. Podlepování tloušťkou „0,17mm, což je 170g papír vystřihovánky“ je ještě více zavádějící. Při takto specifickém popisu mi chybí nějaká bližší identifikace, co za papír to vlastně je… Třeba normální kancelářský papír o gramáži 120g/m2 má tloušťku 0,15mm a s gramáží 160g/m2 pak 0,2mm. Takže nezbývá než najít nějaký tenčí papír s gramáží 170g/m2… Takže jak správně podlepit, aby vše sedlo jak má se vlastně nikde nedovíme...
A ještě jednu drobnou poznámku k návodu a požadavkům na přesnost. Pláště kol se mají nasílit proužkem papíru o šířce 7,18mm. Pěkná strojařina. Pokud někdo nemá doma na počítači rýsovací program (a že takových lidí bude většina), tak bych chtěl vidět, jak tohle někdo vystřelí jen tak u stolu s tužkou a pravítkem…
Doufám, že do Vánoc stačím ještě něco polepit. Nějak se nedostává čas. A když už se dostane, tak mi to odsýpá od ruky stejně jako lačnému …
Jirka Z.
Naposledy upravil(a) Jirka Z. dne úte 10.12.2019 23:04, celkem upraveno 1 x.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Tak toto bude parádička.Budu čumákovat a držet pěsti.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Jenže mezi gramáží papíru a jeho tloušťkou není žádný vztah. Papír může být těžší (tužší), ale přitom stejně tlustý...
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Normálně, najdeš si na pravítku 7cm, pak jeden celý milimetr a ve 3/4 cesty k druhému milimetru zastavíš Přesnost na 0,2mm jsme myslím schopní vypíchnoutJirka Z. píše: A ještě jednu drobnou poznámku k návodu a požadavkům na přesnost. Pláště kol se mají nasílit proužkem papíru o šířce 7,18mm. Pěkná strojařina. Pokud někdo nemá doma na počítači rýsovací program (a že takových lidí bude většina), tak bych chtěl vidět, jak tohle někdo vystřelí jen tak u stolu s tužkou a pravítkem…
A co se podlepování týče, pokud se uvede tloušťka papíru je podle mě lepší než když se uvede gramáž. Polský karton mívá také 1mm a někdy bych řekl že jeden váží to co dva jiné. Pokud bych chtěl být hnidopich, tak by se mohla uvádět VÝSLEDNÁ TLOUŠŤKA DÍLU, aby si každý mohl zakomponovat svoje lepidlo, svou oboustranku, 8 vrstev izolepy a tak
Každopádně ať se daří
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Přes to všechno si myslím že by to mělo být v sekci,,nákladní auta a tahače"Ale to hinodipiším.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Tohle je dobré řešení .Ričmond píše:tak by se mohla uvádět VÝSLEDNÁ TLOUŠŤKA DÍLU, aby si každý mohl zakomponovat svoje lepidlo, svou oboustranku, 8 vrstev izolepy a tak
Ale hlavně by měli modely být konstruovány tak , aby se mohlo podlepovat " normální " tlouštkou papíru , Tj 05mm , 1 mm , 1,5 mm atd
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Přesně tak - když přijdete do obchodu s papíry, tak při dotazu na gramáž Vám často ukáží několik různých možností. Pokud ale po nich chcete papír nějaké tloušťky, budou na Vás většinou koukat jako na cvoka nebo něco horšího. Jak píše Kaktusak - chtělo by to nějakou "unifikovanou" řadu obecně používanou k podlepování nebo uvádět až výslednou tloušťku.Tomáš S. píše:Jenže mezi gramáží papíru a jeho tloušťkou není žádný vztah. Papír může být těžší (tužší), ale přitom stejně tlustý...
7,18cm ještě jakž takž jde udělat metodou co píšeš, ale na 7,18mm (co je ve vystřihovánce) ti už chybí většina rysek, podle kterých bys postupoval.Ričmond píše: Normálně, najdeš si na pravítku 7cm, pak jeden celý milimetr a ve 3/4 cesty k druhému milimetru zastavíš Přesnost na 0,2mm jsme myslím schopní vypíchnout
A ano, mám tu jednu chybu. Sklápěč je sice stavební nástavba, ale nejde o stroj. Takže prosím admina o přesun vlákna do správného "šuplíku" nákladních vozů a tahačů. Děkuji.
Abych jen netlachal, tak hlásím drobný postup kupředu. Mates by už mohl stát na svých, kdyby tedy bylo hotovo více než jen kola... Protože slimáci zimují, tak jsem se rozhodl zaujmout jejich rychlostní pozici... Trochu jsem se pral se sestavením zadní dvojmontáže - celek mi stále vycházel hodně široký, takže jsem musel trochu poupravit. Ale problém tady hledám kdesi mezi stolem a židlí spíše než v modelu.
Jirka Z.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Omlouvám se, neumím už ani číst..Jirka Z. píše: 7,18cm ještě jakž takž jde udělat metodou co píšeš, ale na 7,18mm (co je ve vystřihovánce) ti už chybí většina rysek, podle kterých bys postupoval.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Tak jsem se po prosincové pauze opět pustil do Matesa. Zakousl jsem se do rámu vozu a trochu napřed vůči návodu i do motoru. S pokračujícím lepením docházím k jednomu závěru – ve výsledku sedí zatím vše poměrně dobře, ale je potřeba každý krok několikrát měřit než se začne řezat… Některé drobné nedostatky modelu bohužel vedly k nutnosti odřezávat již přilepené části. Vlastní rám se mi trochu zkroutil, ale to je problémem mé nezkušenosti s tímto měřítkem. Prvky, které rám příčně ztužují, se povedlo alespoň do určité míry nerovnosti srovnat.
Několik míst, na které je třeba dát si pozor:
Na rámu je drobná chybka ve značení – místo pro přilepení dílu B13 je na obou nosnících označeno B8.
Drobný zásah je potřeba u zadního nosníku B5. V něm je vlepená výztuha B6 v otvoru, který má být zakryt dílem B9. Výztuha B6 ale překáží při nalepení chlopním dílku B9. Možnosti, jak z toho ven jsou dvě – jednak se dá dílek B6 přilepit pouze zespodu a po boku nelepit, pak by chlopně B9 měly jít vsunout. Já osobně jsem šel cestou odříznutí chlopní z B9 a nalepení natupo. Vše sedlo bez problémů.
Několik drobností mám i k motoru. Na čelo bloku se lepí komplet s dílem D5, který je celý bílý. Ve výsledku bude ale jeho část viditelná – viz fotografie. Doporučuji před nalepením zašedit.
Drobný nedostatek je i u olejové vany. Na spodní části dílu D6 není vůbec naznačeno místo pro nalepení, přestože má vana pod přečnívat přes blok motoru. Začněte proto lepit z druhé strany od dílků D10-D11 a pak teprve D9.
Poslední bod pro dnešek – hodně pozornosti věnujte návodu. Třeba u motoru je ve vystřihovánce díl D8, v návodu je označen D8, ale v návodné kresbě je D6.
Jirka Z.
Několik míst, na které je třeba dát si pozor:
Na rámu je drobná chybka ve značení – místo pro přilepení dílu B13 je na obou nosnících označeno B8.
Drobný zásah je potřeba u zadního nosníku B5. V něm je vlepená výztuha B6 v otvoru, který má být zakryt dílem B9. Výztuha B6 ale překáží při nalepení chlopním dílku B9. Možnosti, jak z toho ven jsou dvě – jednak se dá dílek B6 přilepit pouze zespodu a po boku nelepit, pak by chlopně B9 měly jít vsunout. Já osobně jsem šel cestou odříznutí chlopní z B9 a nalepení natupo. Vše sedlo bez problémů.
Několik drobností mám i k motoru. Na čelo bloku se lepí komplet s dílem D5, který je celý bílý. Ve výsledku bude ale jeho část viditelná – viz fotografie. Doporučuji před nalepením zašedit.
Drobný nedostatek je i u olejové vany. Na spodní části dílu D6 není vůbec naznačeno místo pro nalepení, přestože má vana pod přečnívat přes blok motoru. Začněte proto lepit z druhé strany od dílků D10-D11 a pak teprve D9.
Poslední bod pro dnešek – hodně pozornosti věnujte návodu. Třeba u motoru je ve vystřihovánce díl D8, v návodu je označen D8, ale v návodné kresbě je D6.
Jirka Z.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Další posun ve stavbě. Motor je víceméně, stejně jako rám, dokončen.
Nakonec jsem zatím na sucho osadil motor na rám. Dost mě zarazila poloha motoru - takhle extrémně na šikmo jsem ho nečekal. Místa pro přilepení držáků jsou kreslena vodorovně, nikoli na šikmo. Na netu jsem moc fotek motoru nenašel, tak snad to takto má být...
Jedno místo pro zvýšenou pozornost:
Na motoru jsem narazil na 2 dílky, u kterých jsou špatně umístěny ohybové značky (namísto na líc je označen směr ohybu na rub). Jde o díl 3, druhé číslo dílu jsem bohužel někde potratil...
Závěrem něco málo statistiky - na modelu je odpracováno 43 dní a zpracováno lehce přes 370 dílků.
Nakonec jsem zatím na sucho osadil motor na rám. Dost mě zarazila poloha motoru - takhle extrémně na šikmo jsem ho nečekal. Místa pro přilepení držáků jsou kreslena vodorovně, nikoli na šikmo. Na netu jsem moc fotek motoru nenašel, tak snad to takto má být...
Jedno místo pro zvýšenou pozornost:
Na motoru jsem narazil na 2 dílky, u kterých jsou špatně umístěny ohybové značky (namísto na líc je označen směr ohybu na rub). Jde o díl 3, druhé číslo dílu jsem bohužel někde potratil...
Závěrem něco málo statistiky - na modelu je odpracováno 43 dní a zpracováno lehce přes 370 dílků.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Ahoj
Obávám se že motor by měl být vodorovně. Takto osazený motor je dost nesmysl. Ruku do ohně za to nedám... vyjímky existují, ale vycházím z toho co jsem měl možnost vidět.
Tvar olejové vany tomu taky nasvědčuje. Při této poloze bude olej ztékat směrem k převodovce a nikoli do snížené části vany v předu.
Tady nějaké foto: https://postimg.cc/image/7mhtc7d1x/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obávám se že motor by měl být vodorovně. Takto osazený motor je dost nesmysl. Ruku do ohně za to nedám... vyjímky existují, ale vycházím z toho co jsem měl možnost vidět.
Tvar olejové vany tomu taky nasvědčuje. Při této poloze bude olej ztékat směrem k převodovce a nikoli do snížené části vany v předu.
Tady nějaké foto: https://postimg.cc/image/7mhtc7d1x/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Aj na beta modely je tak nejako skosmo... http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/293866" onclick="window.open(this.href);return false;
ale ked si spomeniem na lepenie 706rttn od Attimona, tak tam bol motor narovno, stroj je na tom istom podvozku, tak aj motor by mal byt rovno... hm.
ale ked si spomeniem na lepenie 706rttn od Attimona, tak tam bol motor narovno, stroj je na tom istom podvozku, tak aj motor by mal byt rovno... hm.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Odborník nejsem , ale tento motor jsem měl asi před rokem možnost vidět a myslím si , že byl na rovno .
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Ahoj,
mam zato, ze motor je skutecne ulozen v sikme poloze z duvodu snadnejsiho vytazeni z vozu
At se dari Jakub.
mam zato, ze motor je skutecne ulozen v sikme poloze z duvodu snadnejsiho vytazeni z vozu
At se dari Jakub.
Re: Škoda 706 MTS 24 / AK-modely / 1:32
Jéje vy tomu dáváte... Porovnáváte jabka a hrušky - řada RT je něco zcela odlišného než MT! Byť se to občas někomu plete, protože mají podobné kabiny, ale podvozek a motor je úplně jiný! Nehledě na to, že obě řady mají motor poklopený, u MT je to myslím ještě znatlenější než u RT, takže - "Mates", má vždycky motor z kopce, žádná výjimka. I kryt motoru v kabině je zešikmený...
http://www.liaz.cz/forum/viewtopic.php? ... start=1560" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.liaz.cz/forum/viewtopic.php? ... start=1560" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil(a) Tomáš S. dne sob 14.1.2017 22:01, celkem upraveno 1 x.