Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar
Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Zdravím přítomné modeláře a přináším další model do kterého jsem se pustil. Nevěděl jsem pořádně kam ho zařadit a nakonec jsem se rozhodl takto.
Nyní k modelu:
Jedná se o protiletadlový kanón, který znají asi všichni co se zajímají o vojenskou techniku.
Teď bych rád uvedl něco málo k bohaté historii této slavné zbraně:
Historie vývoje kanónu Bofors ráže 40 milimetrů je poměrně dlouhá. Počátky vývoje sahají do roku 1925, kdy Švédské námořnictvo zadalo objednávku na vývoj 20 milimetrového lodního protiletadlového kanónu. Victor Hammer a Emmanuel Janson začali s vývojem tohoto Kanónu. Během těchto prací námořnictvo změnilo požadavek z 20 milimetrů na 40 milimetrů a v listopadu 1928 uvolnilo na tuto změnu finanční prostředky. Prototyp kanónu byl dokončen v roce 1930. Námořnictvo tak mohlo začít vybavovat své loďstvo těmito kanóny s označením Bofors wz.1932, ve kterých bylo použito vodní chlazení. Souběžně s vývojem pro námořnictvo však probíhal také vývoj verze určené pro pozemní armádu. Tato verze 40 milimetrového kanónu nesla označení Bofors wz.1934. a lišila se zejména podvozkem, kde se přesunulo těžiště více dozadu a také byl použit 4 kolový podvozek namontovaný na křížovém šasi s bočními sklopnými rameny.
Švédské továrny začaly brzy navštěvovat zahraniční delegace se zájmem o koupi nebo o koupi licence k výrobě těchto nových protiletadlových zbraní a brzy začaly přicházet objednávky na tyto kanóny. V červenci roku 1933 Nizozemský ministr obrany zakoupil 5 dvouhlavňových kanónů v námořní verzi. V květnu příštího roku objednalo i Polské námořnictvo 2 kusy. Švédská armáda si zakoupila nové kanóny pro své lodě v říjnu roku 1934 a o dva měsíce později předložilo nabídku na koupi dalších kanónů opět Polsko. V roce 1936 se již po úspěšném odzkoušení a otestování kanón vyrábí pod označením Bofors wz.36. Na nové zbraně se hrnou objednávky z mnoha zemí. Jugoslávie, Belgie, Norsko, Finsko, Estonsko, Řecko, Argentina, Dánsko, Litva, Francie, Egypt, Velké Británie, Čína a Thajsko, ti všichni mají zájem o tento nový protiletadlový kanón. V letech 1937 – 1939 tak nakonec tyto země učiní objednávky na koupi celkem 520 kusů protiletadlových 40 mm kanónů Bofors wz.36.
40 mm protiletadlový kanón Bofors si právem zaslouží být nazýván symbolem protiletadlového dělostřelectva. Kanón byl vyráběn a používán na všech kontinentech kromě Antarktidy. Během druhé světové války, byl využíván od samotného počátku až do úplného konce války a používaly ho obě strany konfliktu. Výroba byla zahájena ve třicátých letech a s množstvím významných modernizací se vyrábí dodnes. Je stále vyráběn a je jím mnoho armád světa nadále vyzbrojena. Ve vylepšené verzi, která je vybavena moderními systémy řízení palby si kanón Bofors ráže 40mm zachovává vysoké bojové kvality.
Nyní již něco ke stavbě tohoto modýlku:
Vše sedí prozatím perfektně, jen tisk by mohl být povedenější, jeví se jako by posunutý a tak oproti krajům je barva na jedné straně přes čáru a na druhé straně chybí. Není to však nic drastického. Začal jsem výrobou kol, která jsem se již od začátku díky konstrukci rozhodl přebrousit a přetřít, protože se nejedná o klasické bombírování a mě se ty hrany fakt vůbec nelíbily, idyž se mi pneumatiky povedly slepit parádně. Přišla na řadu bruska a začalo se s broušením. následoval dezén, který sedl perfektně. Natírání bohužel neprobíhalo podle představ a momentálně se s tím snažím něco udělat, aby ty kola byly koukatelný. Dál jsem slepil náboje, a pak jsem začal s výrobou křížového rámu a náprav.
Teď už nějaké fotky ze stavby:
Nyní k modelu:
Jedná se o protiletadlový kanón, který znají asi všichni co se zajímají o vojenskou techniku.
Teď bych rád uvedl něco málo k bohaté historii této slavné zbraně:
Historie vývoje kanónu Bofors ráže 40 milimetrů je poměrně dlouhá. Počátky vývoje sahají do roku 1925, kdy Švédské námořnictvo zadalo objednávku na vývoj 20 milimetrového lodního protiletadlového kanónu. Victor Hammer a Emmanuel Janson začali s vývojem tohoto Kanónu. Během těchto prací námořnictvo změnilo požadavek z 20 milimetrů na 40 milimetrů a v listopadu 1928 uvolnilo na tuto změnu finanční prostředky. Prototyp kanónu byl dokončen v roce 1930. Námořnictvo tak mohlo začít vybavovat své loďstvo těmito kanóny s označením Bofors wz.1932, ve kterých bylo použito vodní chlazení. Souběžně s vývojem pro námořnictvo však probíhal také vývoj verze určené pro pozemní armádu. Tato verze 40 milimetrového kanónu nesla označení Bofors wz.1934. a lišila se zejména podvozkem, kde se přesunulo těžiště více dozadu a také byl použit 4 kolový podvozek namontovaný na křížovém šasi s bočními sklopnými rameny.
Švédské továrny začaly brzy navštěvovat zahraniční delegace se zájmem o koupi nebo o koupi licence k výrobě těchto nových protiletadlových zbraní a brzy začaly přicházet objednávky na tyto kanóny. V červenci roku 1933 Nizozemský ministr obrany zakoupil 5 dvouhlavňových kanónů v námořní verzi. V květnu příštího roku objednalo i Polské námořnictvo 2 kusy. Švédská armáda si zakoupila nové kanóny pro své lodě v říjnu roku 1934 a o dva měsíce později předložilo nabídku na koupi dalších kanónů opět Polsko. V roce 1936 se již po úspěšném odzkoušení a otestování kanón vyrábí pod označením Bofors wz.36. Na nové zbraně se hrnou objednávky z mnoha zemí. Jugoslávie, Belgie, Norsko, Finsko, Estonsko, Řecko, Argentina, Dánsko, Litva, Francie, Egypt, Velké Británie, Čína a Thajsko, ti všichni mají zájem o tento nový protiletadlový kanón. V letech 1937 – 1939 tak nakonec tyto země učiní objednávky na koupi celkem 520 kusů protiletadlových 40 mm kanónů Bofors wz.36.
40 mm protiletadlový kanón Bofors si právem zaslouží být nazýván symbolem protiletadlového dělostřelectva. Kanón byl vyráběn a používán na všech kontinentech kromě Antarktidy. Během druhé světové války, byl využíván od samotného počátku až do úplného konce války a používaly ho obě strany konfliktu. Výroba byla zahájena ve třicátých letech a s množstvím významných modernizací se vyrábí dodnes. Je stále vyráběn a je jím mnoho armád světa nadále vyzbrojena. Ve vylepšené verzi, která je vybavena moderními systémy řízení palby si kanón Bofors ráže 40mm zachovává vysoké bojové kvality.
Nyní již něco ke stavbě tohoto modýlku:
Vše sedí prozatím perfektně, jen tisk by mohl být povedenější, jeví se jako by posunutý a tak oproti krajům je barva na jedné straně přes čáru a na druhé straně chybí. Není to však nic drastického. Začal jsem výrobou kol, která jsem se již od začátku díky konstrukci rozhodl přebrousit a přetřít, protože se nejedná o klasické bombírování a mě se ty hrany fakt vůbec nelíbily, idyž se mi pneumatiky povedly slepit parádně. Přišla na řadu bruska a začalo se s broušením. následoval dezén, který sedl perfektně. Natírání bohužel neprobíhalo podle představ a momentálně se s tím snažím něco udělat, aby ty kola byly koukatelný. Dál jsem slepil náboje, a pak jsem začal s výrobou křížového rámu a náprav.
Teď už nějaké fotky ze stavby:
Naposledy upravil(a) chuan dne ned 30.11.2014 10:31, celkem upraveno 1 x.
Re: Bofors wz.36/GPM/1:25
Máš to bezvadný Pepo
Velmi chválím dobře trefené odstíny retuše a neboj se se štětečkem světle šedé líznout hrany /klidně i zlehka přechody v místech, kde je odření na kov ilustrováno ve vystřihovánce. Dostaneš to o level výš
Velmi chválím dobře trefené odstíny retuše a neboj se se štětečkem světle šedé líznout hrany /klidně i zlehka přechody v místech, kde je odření na kov ilustrováno ve vystřihovánce. Dostaneš to o level výš
Re: Bofors wz.36/GPM/1:25
Moc děkuju za chválu a za tip. Určitě to ještě udělám, jen s tím počkám až donýtuju bo bych to stejně ohmatal. Každopádně mě žene vpřed fakt, že jsem viděl v polsku na výstavě podle mě docela špatně slepený model boforsu, který dostal 89 bodů, takže ho chci porazit stůj co stůj
Re: Bofors wz.36/GPM/1:25
Tak na toto se těším. Už jsem myslel že se do něj nepustíš Parádní začátek a pokračování bude nejspíš ještě lepší.
Re: Bofors wz.36/GPM/1:25
Přináším další malinký progres na Boforsu. Celý rám už mám zhruba z 98% hotový, už mi zbývá jen dráteničina. Kličky k podpěrám a dvě madla. Na celý rám padlo něco málo přes 800 nýtků a věřte málem mi z toho hráblo. Také jsem postoupil s výrobou náprav, mám vytvořenou většinu drobností, které ještě přijdou nalepit k těm celkům, které už mám postavené. tím dudu mít celý podvozek a vrhnu se na to hlavní, samotný kanón
Fotky postupu:
Fotky postupu:
Re: Bofors wz.36/GPM/1:25
Tak a je dobojováno. Myslím, že se mi celkem tahle obludka povedla. Model je to opravdu dost náročný, členitý, a udržet geometrii nebyla vůbec legrace. Celkem dost věcí je pohyblivých a to umožňuje model naaranžovat opravdu zajímavě. GPM se tento model opravdu povedl, nenarazil jsem nikde na nepřesnosti a vše sedělo jak má, veškeré drobné nepřesnosti byly způsobeny mýma tlapama, navíc je zde počítáno i s tloušťkou papíru. Mám již postavený tahač k tomuto kanónu, a tak asi s největší pravděpodobností vyrobím nějaké malé diorámko. Ty dva modely si o to vysloveně říkají, tak uvidíme jak to nakonec dopadne.
Nyní již výsledek mého snažení:
Nyní již výsledek mého snažení:
Re: Bofors wz.36/GPM/1:25 HOTOVO
Pěkné, čisté, neokoukané Gratuluju
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Dobrá práce, gratuluju.
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Moc pěkný kousek, kola přímo lahůdková. Na diorámu jsem zvědavý.
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Od října čekám postup kupředu a ty už to máš hotové! Parádní kousek to je. Moc se ti povedl a už se těším na diorámko. Gratulace
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Krásný model . Když vezmu v úvahu kolik to má drobných dílů a jak je to náročné na geometrii tak musím říct klobouk dolů . Ted mě napadá , že bych to nechtěl retušovat . To musel být taky očistec .
Gratuluji .
Gratuluji .
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Moc děkuji za slova chvály. Začal jsem dělat návrh na to doirámko a přemýšlím, kam se nejlépe hodí tato kamůfláž? jakou lokalitu a období by jste zvolili?
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Tak období si myslím je jasné -Září 1939. A lokalita? Prostě bych to ztvárnil jak to bylo. Odstavený a opuštěný tahač i se zapřaženým kanonem na kraji cesty nebo v příkopu.
- Bassmimouš
- Příspěvky: 67
- Registrován: ned 29.1.2012 11:08
- Bydliště: Plzeň
Re: Bofors wz.36 / GPM / 1:25 HOTOVO
Hodně pěkný!!! Gratuluju k dokončení.