Liaz 111.154 D Dakar 1988 / ABC / 1:32

Slavíme a lepíme – velká paralelka modelů RV

Moderátor: Standa F.

Odpovědět
Jarda F.
Příspěvky: 260
Registrován: ned 22.1.2012 19:57
Bydliště: Velká Dobrá
Kontaktovat uživatele:

Liaz 111.154 D Dakar 1988 / ABC / 1:32

Příspěvek od Jarda F. »

Přeji pěkný večer...

Po nějaké době bych rád přidal dalších pár řádků a obrázků ze svého stolu. S blížícím se datem Mistrova jubilea jsem přemýšlel, jak v rámci paralelky tuto událost "oslavit". Jen tak lepit mi nepřišlo dost, a tak jsem si řekl, že by bylo pěkné v tento den nějaký model dokončit. Ale opět se mi zdálo málo jen počkat a pak přilepit nějaké zrcátko, anténu a podobně, a zvolat ono po dobu stavby očekávané, vysněné, toužené, a někdy doslova ulevující "HOTOVO" 8-) A tak jsem poodložil stavbu plošiny - a v posledních týdnech, a hlavně dnech, se pustil do přípravy dalšího modelu, během které mi dle plánu měla na stole vzniknout stavebnice. Stavebnice, kterou bych mohl během plánovaných 90-ti minut složit a dokončit... No, známe všichni jak je to s plánováním, takže nakonec se mi včera během dne, v oněch 90-ti minutách a nějakého přesčasu navíc :lol:, podařilo alespoň dokončit fázi "příprava stavebnice" :) Panu Vyškovskému bych zde tedy s jednodenním zpožděním rád veřejně popřál vše nejlepší a předvedl již hotový model ;)

Jedná se o závodní kamion Liaz, z Rallye-Paříž-Dakar, ročník 1988...

Zde tedy náhled na originál "Déček" a stav, který jsem měl připraven na stole v den Mistrových devadesátin ;)
Obrázek Obrázek

A zde už několik finálových fotek hotového vozidla ;)
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Dělal jsem co se dalo, bohužel v sobotu už se na dokončení nedostalo...ale královskou "90" jsem splnil a nedělní výsledek je jí doufám hoden ;). Něco fotek a postřehů ze stavby mám také, pokusím se je dodat brzy i s nějakým rozumným popisem ;) Pro dnešek je to tedy vše a těším se na další setkání u královského lepení. Dobrou noc ;)
Jarda F.
Příspěvky: 260
Registrován: ned 22.1.2012 19:57
Bydliště: Velká Dobrá
Kontaktovat uživatele:

Re: Liaz 111.154 D Dakar 1988 / ABC / 1:32

Příspěvek od Jarda F. »

Pěkný den, konečně jsem se dokopal ke slibovanému doplnění několika řádků o stavbě. Původně jsem chtěl prezentovat každou část zvlášť, případně ze stavby udělat fotonávod krok za krokem. Bohužel jsem postupně v "zápalu boje" sem tam pozapomněl něco nafotit a k postupnému psaní se také nedostal. Tak přijměte alespoň takové letmé shrnutí a zdůraznění některých úprav, případně zádrhelů v postupu nebo na modelu.

Nuže...

Stavba probíhala v základu dle psaných instrukcí, kdy jsem si vždy sestavil patřičnou část dílů, zpravidla po jednom odstavci návodu.
K odchylkám došlo až časem, při závěrečné kompletaci, o čemž se zmíním níže, stejně tak jako o drobných úpravách či nepřesnostech ;)

Přípravu "stavebnice" jsem tedy zahájil stavbou rámu. Horní a spodní část jsem podlepil kartonem, následně spojil příčkami ze stejného materiálu a oblepil vnitřními a vnějšími díly podvozku. Zde najdeme chybku v číslování dílů, kdy je vnitřní výplň přední části rámu chybně označena jako díl č.4 (má být 5). Nicméně s tím si snadno poradíme, díly zaměnit nelze ;) . Je však dobré si hlídat polohu a směr dílů, aby nedošlo k otočení některého z nich, jako v mém případě v zadní části. Oprava naštěstí byla jednoduchá a navíc na funkci - ani vozu, ani rostlináře - nemá vliv... :)
Obrázek Obrázek

...následovala stavba předního nárazníku, je vhodné si naměřit a vyznačit středové rysky, usnadní nám usazování dílů. Zvolil jsem složitější variantu s plastickými díly světel a blinkrů - u dílu jednoho ze světlometů bylo potřeba zatřít jednu nezabarvenou plochu, opět minimální potíž. Postup slepení jsem si zvolil svůj, kdy jsem nejprve do předního dílu vlepil světlomety, oddělené blinkry (né snad že by díl nepasoval, ale bylo to pohodlnější) , pak dolepil horní a spodní stranu nárazníku a teprve nakonec doplnil zadní část. Zde jsem poposkočil rovnou k přípravě rámu pod nárazníkem a stupaček, u kterých jsem odstranil vzduch (nášlapy odděleny, podlepeny černým papírem, následně "odvzdušněny" a nalepeny zpět na držáky) ;) ...
Obrázek Obrázek

...pokračoval jsem motorem. Oproti současným modelům - neskutečná rychlovka :) Při sestavování jsem musel trochu zmenšit čela "filtru" a na hlavním dílu motoru chybí na jedné straně ohybové rysky (avšak snadno pochopitelné, patrně v zakreslení překážel díl podvozku). Na jiný problém zde nenarazíme. Držák přední nápravy jsem zatím nepřilepoval, pletl by se a manipulace s nápravou by byla také celkem rukolomná. Navíc takto máme možnost korigovat polohu kol v závěru stavby ;) U motoru bych ještě doporučil podlepením vyztužit dno, kam přijde náprava později přilepit. Já to bohužel neudělal a držák s nápravou se tak lehce hýbe v podélné ose. Což je při staní a lapání prachu na polici opravdu životně důležité :lol: Ale kdo ví co to časem provede...U samotné nápravy jsem byl již zodpovědnější...
Obrázek Obrázek

...následovalo slepení zadní nápravy,...Drobná chyba v návodu, kdy "do rozložených dílů 24 a 26...", správně má být 24 a 25. Při sestavování jsem opět musel lehce začistit obvod kruhových dílů čel nápravy. Inu, se silnými obvodovými čarami je občas loterie kudy řezat, raději tak volím vnější obvod a pak dopasuji. Čela jsem pro jistotu opět podlepil kartonem, aby se časem nevymačkala od pohyblivé osy... ;)
Obrázek Obrázek

...přes slepení předních blatníků a nádrže (bez potíží) jsem se posunul ke kolům. Jediný problém jsem opět odstranil zaříznutím čel krytů nábojů a kola bez potíží sestavil. Do středů jsem vlepil již osvědčené rozpěrné válečky a navíc závaží v podobě matky nasunuté na rozpěrku, aby kola pěkně dosedala na zem a nezůstávala viset ve vzduchu (opět velice důležitá vlastnost na rovné polici :D ).
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pohodovou prací pak byla stavba nákladového prostoru. Na plachtě jsem doplnil šněrování z černé nitě, prošité kolem dokola oky (zde bych rád poděkoval své drahé polovičce za provlékací brigádu :) ). Žebra která si "vypíchneme" ze sešitu a mají se vlepit na přenesené rysky, jsem vyřezal z kartonu a po sestavení a sešití plachty vlepil za pomoci oboustranné lepící pásky do jejích čel. Následně jsem pak stejným způsobem podlepil i ostatní části. Po obvodu plachty jsem si navíc ve spodní části kartonem vytvořil osazení, do kterého jsem pak vlepil kompletní podlepenou podlahu s doplněnými blatníky, příčkami a držáky. Bylo to mnohem pohodlnější než dolepovat vše na korbu spojenou s rámem ;) Zároveň jsem pokračoval přípravou drobností jako nádrže, vzduchojemy a jejich držáky. U držáku vzduchojemů bych se pozastavil. Vše sedlo jak mělo, žádný problém,...ale vymyslet tento díl, klobouk dolů. Dalo chvíli práce pochopit jak že se to vlastně celé poskladá :) Zde jsem se dopustil malé chyby a černou část ohnul a přilepil k tělu držáku. Takže ne, má být rovně a lepí se pak na spodní část rámu :!: ;)
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Díly ubývaly a já se pustil do stavby kabiny. Drobnou úpravou i zde prošly stupačky, které jsem ochudil o modré tečky vzduchu. Podlahu kabiny jsem zevnitř opět vyztužil kartonem, jelikož plocha měla tendenci pružit. A to by bylo ke kabině asi tak vše, postupoval jsem dle návodu a vše sedlo naprosto perfektně a tak jsem z postupu ani nepořídil více dokumentace ;)
Obrázek Obrázek

Poslední prací bylo sestavení ochranného rámu. Ten jsem zvolil originální, z papíru. Zde bylo opět potřeba zabarvit jednu chlopeň, stejně jako jeden držák přídavného světlometu, který patrně oproti ostatním zůstal nevybarven. Jinak se vše povedlo znovu bez potíží sestavit...
Obrázek Obrázek

No a co bylo dál? To už je vidět v začátku tohoto vlákna ;) Ze všech připravených částí jsem teď už postupem dle svého uvážení pohodlně sestavil celý model. Tu a tam bylo třeba něco doretušovat, dorovnat, ale jinak vše sedlo na výbornou. Pomineme-li sem tam chybějící, dobře domyslitelnou rysku, překlep s čísly v návodu, nezabarvenou chlopeň, či potřebu lehce dopasovat díly k sobě, nemám modelu co vytknout. A vzhledem k době jeho vzniku, ruční práci a...no prostě lepení bylo opět skvělým zážitkem a výsledek, ač samozřejmě není 100% zmenšeninou svého vzoru, je úžasným dílem a dnes kouskem papírové historie ;) A už teď se těším na setkání s Vámi u dalších takových ;)
Odpovědět

Zpět na „Richard Vyškovský - 90 let“