Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32 - HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od Tomáš S. »

No... dovolím si zde do toho trochu vstoupit. Je sice hezké, že se vám to oběma sklápí, ale tato funkce oplenu je zde zcela zbytečná. Ano, opleny měly tuto funkci, že se daly roztáhnout úplně, ale v podstatě se to používalo velmi zřídka a naprosto minimálně. Bylo to složité a zbytečné, tedy pro to nebyl důvod - s roztáhnutým oplenem byste nic nenaložili (roztažení mělo využití leda tak při čištění, servisu či přepravě nějakého nestadartního nákladu). Když už, tak se při nakládání skládala jen ta polovina jednoho oplenu - která je ve vystřihovánce pevná. Toho se ale opět využívalo jen v určitých konfiguracích lesovozů, které využívaly nakládání pomocí navijáků (neměly hydraulickou ruku).

Model je v konfiguraci s hydraulickou rukou, a proto už v reálu nebyl žádný důvod jakkoliv skládat opleny (vše se naložilo rukou vrchem), nicméně ty opleny skládací byly - protože unifikace... Ten čep tam tedy byl spíše kvůli tomu, aby ramena oplenu nebyly přivařené na spodní rám přímo, kvůli praskání takového řešení. Čep dovoloval jakous takous pružnost, přičemž v originálu byly na spodním rámu vymezovací zarážky, které zabraňovaly pohybu, kterého jste dosáhli na svých modelech - především kvůli bezpečnosti a celkové funkčnosti (tyto zarážky se daly samozřejmě demontovat a pak šel oplen roztáhnout jak to jde vám). Ramena oplenu byly také na některých verzích pružně stahovány "k nákladu" pomocí lanových kladek a jejich utažení.

Abych to tedy shrnul, opleny měly díky čepu nějakou vůli ve svém vyhnutí řekněmě +-10°(střílím od boku), především kvůli tomu aby odolávaly nákladu a v případě demontáže či uvolnění pojistných systémů (čepy, zarážky, kladky) se pak daly i takto roztáhnout - toho se však v běžné praxi nepoužívalo - nebylo proč. Opleny ovšem nikdy nedržel při sobě jen horní řetěz/lano.

A Jeňo - to není o skeptickém přístupu a o tom, že by tito lidé chtěli ukázat zbytečnost funkčnosti. Je to jen a pouze o zkušenostech a o tom, co kdo preferuje víš ;) . Nikdo ti nebrání dělat si vše funkční, ale třeba můj osobní názor je to, že pokud na daném modelu strávím stovky hodin, chci, aby na výstavce alespoň pár let vydržel. To, že se u Tatrovky po čase "propadnou" kola je pro mě osobně velký nedostatek a zcela to kazí vzhled modelu, protože je to škaredé (kola dělají auto) a přímo to kontrastuje s jednou z typických charakteristik Tatrovek - tedy s tím, že většina z nich měla kola naopak podseknuté. Jde o to, že při rozpohybování modelu je dle mého názoru nutné sakra přemýšlet, jak pohyblivou část vyztužit, aby vydržela zub času - pokud člověk rozpohybuje jen řešení z vystřihovánky, většinou to neskončí dobře. Pokud si někdo s tímto vyhraje tak všechna čest, ale je to občas poměrně pracné a je mnohem jednodušší to zalepit napevno - proto to někteří lidi napevno lepí, protože je to jednodušší ;) . A to nemluvím o tom, že nepohyblivost i značně usnadňuje zpracování některých detailů, kdy se modelář například vyhne trhání v zeslabené oblasti děr pro čepy. Pokud ti však nevadí "degradace" modelu s časem, tak je to v pořádku, každý na to máme svůj pohled... ;)
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od Lukáš »

Když jsem jako kluk se strýcem chodíval do lesa, tak to z jedné strany složené k vidění bývalo. Velké kusy se totiž nemohly celé zvednout vrchem a dělaly se rukou nadvakrát. Jestli auta měla stejnou ruku, nebo nějakou "slabší", pochopitelně už nevím. Jinak ohledně popsané funkce klanic souhlas.

A poznámka k propracovanosti modelu. Je to otázka subjektivního pohledu, a byť sám preferuji modely s propracovanými detaily, v tomto případě se přikláním k Tomášovi. Spousta modelářů by na zpracování tohoto detailu pohořela. Mimochodem, když s modely náklaďáků kdysi začínala PKG, část modelářské obce (pochopitelně odkojená ABC a v tomto namlsaná modely Michala Antonického) brblala, jak to že nemají otočná kola. Přitom je to taková "blbost".
Uživatelský avatar
Jeňa Sova
Příspěvky: 205
Registrován: pát 16.6.2017 14:19
Bydliště: pod Hostýnem...

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od Jeňa Sova »

Tomáši, k tvému úvodu - vzhledem ke svému věku jsi jistě byl u všech nakládání v celém Československu a tak naprosto přesně víš, co se kde jak dělalo... Lukáš píše, že u toho byl a hned je pravda trošku jinde, že?

Tomáš S. píše:...to není o skeptickém přístupu...

Když popřeš skeptický (zpochybňující, nedůvěřivý, pochybovačný) náhled na věc a pak se k tomu skepticky vyjádříš, pořád to bude skeptický přístup. Ať napíšeš sebedelší reakci, nepopřeš tím význam svého vyjadřování.
Tomáš S. píše:...Nikdo ti nebrání dělat si vše funkční...

To jsem moc rád.
Tomáš S. píše:...To, že se u Tatrovky po čase "propadnou" kola je pro mě osobně velký nedostatek...

U první Tatry RW se mi to brutálně propadlo, a tak jsem u dalších změnil postup, abych tomu zabránil. To je logický postup. Když se ti něco nepodaří, můžeš to příště udělat jinak. Nebo na to nadávat na internetu...
Tomáš S. píše:...dle mého názoru nutné sakra přemýšlet...

Z tvého textu vyplívá, že toho podle tebe nejsme ani jeden schopni, byť vůbec netušíš, jakou technologií byly pohyblivé části nás obou tvořeny. Navíc jsem si jistý, že Martin použil jiný postup, než já.
Tomáš S. píše:...protože je to jednodušší ;)

Nedělám modely proto, abych si něco zjednoduššil...

Hádat se s tebou nebudu. Již od prvního online setkání s tebou jsem si téměř jistý tím, že všechno víš nejlépe, takže mě jistě nečím setřeš, abys mi ukázal svou pravdu. Máš ji. Je jen tvá. Ale s hodnocením našich pohyblivých modelů si, prosím, počkej nějakou dobu. Nebo to, ještě lépe, nechej na nás, stavitelích. Klidně se za nějaký čas můžeš u mě v tématu sám zeptat, jaké se vyskytly problémy. Nemám problém uznat, že jsem v minulosti udělal chybu. Viz výše zmíněný propad kol. Nebo tebou zmíněné naklonění os tak typické pro Tatry. Já jsem ho u současné stavby použil, včetně jiných materiálů při tvorbě celé osy. Ale třeba se to neosvědčí a sám si tím vyzkouším, že to byla chyba. Bez lidí s odvahou zkoušet něco nového bychom jako lidstvo byli někde úplně jinde. Například má UDS stojí bez problémů ve vitríně. Sice v jistých místech nemá lepidlo, ale nikdo jí to asi neřekl, tak tam prostě jen stojí bez lepidla... To platí i o T148 S3, které se dá pořád korba napolohovat do všech tří směrů otevřená. A taky si ji jednou za čas třeba otočím. Rozhodně si ji s žádným z papírových modelů nechci hrát. Jde mi o možnost napolohování, jak jsem se již zmínil. Třeba u Spitfiru se mi taky netočí vrtule - je to zbytečné, letadlo by se stejně nepohnulo a na statický vzhled modelu polohy jednotlivých listů nemají valný vliv. Závěrem bych tě chtěl ujistit, že tě považuju za inteligentního tvora. Takže doufám, že si rozumíme. Že jsi pochopil jak mou nadsázku, tak ten zbytek.
Uživatelský avatar
komar
Příspěvky: 290
Registrován: ned 12.2.2012 13:13
Bydliště: Heart of Hostýn Hills

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od komar »

...normální lidi si trhají občanky, modeláři by si mohli navzájem natrhnout pár listů z vystřihovánky... a do smrti dobrý ... 8-)

Vlákno sleduju, asi bych ani nekomentoval (před pár dny jsem smázl rozepsaný příspěvek k "Doris" , bo mi do toho nic není, že? ;), nehas, co tě nepálí ), ale Lukášův poznatek ve mně zase vzbudil spisovatele...
Sám jsem totiž při svém jakoby návratu k modelaření měl morální dilema, jestli ty kola fakt musím přilepit na pevno, a že je škoda, že se nebudou točit. Ano, taková blbost... :lol:

Patřím k těm, kteří rádi hejbací, vyndavací-zastamdací, padací-zvedací... A zkouším to...Přilepit na fest se to nakonec většinou dá, když to neklapne, a život jde dál...
Obdivuji šikovnost modelářů, kteří do toho jdou prsama a vytuní si model otvíracími dveřmi, dekly, poklopy...(navíc 1:100 třeba :roll: )
Stejně tak ale žasnu nad čistým modelem bez pozlátek, laserů, comfort-packů a leptů, jako z fotky na obálce.
A jsem rád, že si tu na fóru taky občas poklábosím, protože mě papír baví...

Každý z nás nabývá zkušenosti časem, má vlastní postupy a vlatní cíle, jak by měl ten jeho model vypadat...
"Extrémní modelařina typu "tato formule přece nemá mít mokrý dezén, protože je to model vozu, který jel kvalifikaci na závod na semi-slickách" je mi ale naprosto cizí...Snad mi rozumíte... ;)
Prostě co mám, to tam dám, když to nemám, tak to vymyslím, hlavně aby to tam bylo...

Nebo nebylo... :twisted:
...třeba strávit týden práce na motoru, který nakonec nebude vidět...retušovat, motat trubičky,lepit matičky, furt cosi hledat po zemi...
Proč já to vlastně dělám ??? 8-)
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Fuuu tu to nabralo obrátky :D

Tome každopádne ďakujem za podrobné vysvetlenie funkčnosti oplenu a ako to vlastne bolo. OD začiatku mi bolo jasné, že tam nejaké istenie byť musí a že to nieje istené iba reťazom, no vychádzal som z návodu. bola tam osa, použil som ju. Navyše v samotnom návode je uvedená možnosť ponechania funkčných oplenov pre prípad diorámy.;) ;)

Čo sa týka druhej časti debaty tak aj ja mám radšej funkčné diely a keď to model ponúka tak to tak spracujem. Nevravím, že sa to vždy podarí no až keď sa to nepodarí riešim ako to zamaskovať a zalepiť napevno. :P Proste tu možnosť aspoň raz to rozpohybovať vždy využijem. :mrgreen: :twisted: .. Každý sa učí chybami, niekto sa učí na cudzích ja si to väčšinou vyžerem sám na svojich :lol:
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj. ;) Tentokrát tu mám základ prívesu (oplenu) nakoľko sa mi ešte nechcelo do kolies. Práce na prívese prebiehali zatiaľ veľmi dobre :P
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj.;)
Tak dnes opäť malý pokrok a tentokrát to je náprava a listové pera na prívese. :P Zase bezproblémová časť, ktorá presne sedí

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj ahoj. Tak aj dnes tu mám zase malý pokrok na prívese. :P Dnes som si vyzdvihol plastovy hranok na oj. (2x2mm) a pokračoval som týmto dielom. Oj je funkčné a nastavitelné. Ďalej som spracoval dvoje uchytenia oja. V reále to fungovalo as tak, že po nastavení správnej polohy sa tymito dvomi šrubami zaistilo aby bolo v správnej polohe. Ešte na model pribudla aj operná noha ktorá je tiež sklopná. No a na celok som pridal aj včera spracovane listové pera a nápravu. Pre dnešok toľko.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj chlapi
Pomaly pokračujem v stavbe prívesu. Spracoval som funkčnú točnicu a vrchný rám. Ešte musím trochu doladiť nejaké detaily. Na prívese ostáva už iba samotný oplen, kolesá a doplnky. :P ;)

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Tak zas nabudúce :twisted:
vojta78
Příspěvky: 855
Registrován: pát 20.1.2012 22:04
Bydliště: Šternberk

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od vojta78 »

Koukám, že ses docela rozjel. Velmi dobrá práce.
Uživatelský avatar
Krejcak
Příspěvky: 176
Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Bydliště: Českokrumlovsko

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od Krejcak »

Pěkně ti to roste a dobře se na to kouká. Jaký řetízek jsi použil? Mohu poprosit o rozměry?
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj.

Chlapi díki za reakcie. Čo sa týka reťaze tak som použil túto reťaz s veľkosťou oka 2,4x3,1mm. Podľa mňa je táto veľkosť úplne ideálna :)

Od minula som pokročil na prívese. Dorobil som samotný oplen. Jeho konštrukcia je rovnaká ako tá na tatre preto problém nebol aj keď som ho trochu zababral pri retušovaní. :oops: . Ďalej som spracoval blatníky spoločne svetlami odrazkami a zvyšnými doplnkami. Tým pádom je príves hotový až na kolesá ;) :P

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj

Po menšej pauze zapríčinenej inými aktivitami som sa dostal späť k modelu. To čo som tak dlho odkladal ma teraz aj tak dobehlo a musel som sa pustiť do kolies.:D Zatiaľ som spracoval prvé 4 na príves a ďalších 11 ma čaká :oops: :evil: do ktorých sa mi samozrejme nechce :D . Každopádne stavba napreduje a samotný príves je spracovaním kolies hotový. Dúfam, že čoskoro budem pokračovať na dokončovaní samotnej tatry a prinesiem ďalší postup.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
vojta78
Příspěvky: 855
Registrován: pát 20.1.2012 22:04
Bydliště: Šternberk

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od vojta78 »

Pěkné. Tak přívěs je hotový, teď zbývá dokončit zbytek :-)
Uživatelský avatar
martin1807
Příspěvky: 427
Registrován: sob 21.1.2012 23:08
Bydliště: Medzilaborce- SK

Re: Tatra T2-148 NTP+HIAB670+DAV-7/ Ripper Works/ 1:32

Příspěvek od martin1807 »

Ahoj.

Díki vojto ;)

Pomaly sa približujem k cieľu. Tentokrát tu mám základ samotného manipulátoru HIAB 670. Nohy sú výsuvné do strán a piesty smerom dolu. Ďalej som spracoval prvý stĺp a ďalšie rameno prepojené piestom. Samozrejme všetko je funkčné a dosť tuhé a s funkčnosťou som zatiaľ spokojný. :P :twisted: Už toho ozaj veľa do cieľa neostáva a teším sa až bude model ako komplet. ;) :)

Takže tu sú ďalšie fotky:
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek ObrázekObrázek
Obrázek ObrázekObrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Zemědělská a lesnická technika“