Právě je pát 17.9.2021 7:53

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 13.7.2021 12:22 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Myslím, že tento náklaďák snad ani není potřeba dlouze představovat. Je to auto, které bylo téměř v každém JZD a mnoho jich stále ještě jezdí. Předloha pro model je "matýsek" jezdící v barvách ZOD Zálší - středisko Svatý Jiří. Nástavby k modelu vytvořím 3. Silážní korbu, slopku s příkladky, cisternu. Model má autor Jirka Bouška nakreslený mnoho let. Ke mě pod skalpel, v podstatě druhou zkušební stavbu, se dostal až nyní. První začal Martin Chaloupka. Konstrukce celé stavebnice je velice propracovaná do detailů, ale rozdílná od modelů AK. Víc pro porovnání postupně v reportu.

Něco málo k samotné historii auta.

Škoda 706 bylo označení typu těžkých užitkových automobilů, které již ve 30. letech 20. století vyvinula mladoboleslavská automobilka ASAP. V průběhu let došlo k mnoha technickým změnám a rekonstrukcím, ale i ke stěhování výroby bezmála po celém Československu. Historie vozu se uzavřela až po neuvěřitelných padesáti letech, kdy poslední vozy typové řady Škoda 706 MT vyrobil podnik LIAZ Jablonec nad Nisou.

Automobilka ASAP Mladá Boleslav označovala své modely nákladních vozů třímístným číslem, kdy první dvě číslice udávaly nosnost vozu (resp. šasi) v metrických centech, poslední číslice počet válců motoru. Škoda 706 tedy znamená šestiválcem poháněnou sedmitunu. K tomu se v systému Škoda přiřazovala dodatková písmena, kteroužto logiku si zachovaly i následující modely odvozené z řady 706.

Škoda 706 MT
MT = modernizovaný trambus nebo též mezityp.

Tato řada se v podstatě neměla vyrábět, jde o „dočasné nouzové řešení“, které se nakonec ve výrobě udrželo přes dvacet let.

Od počátku 60. let vývoj a konstrukce LIAZu připravovala vznik zcela nové řady Liaz 100. Byly zkonstruovány a odzkoušeny zcela nové nápravy, motory, komponenty rámu atd. Avšak některé dodavatele stavebních prací a technologií (a i příslušenství) se nedařilo dohnat ke včasným dodávkám a tak například ještě v roce 1966 nebylo kde a na čem vyrábět novou kabinu (jejíž vývoj drhnul) nebo rámy. Naopak zcela nové motory řady M630 již byly připravené do výroby, stejně tak nové nápravy. Jediné logické řešení tedy bylo zavést provizorium – prvky řady 706 RT (rám a kabinu) doplnit novými hnacími komponenty (motor, převodovka a nápravy).

V roce 1966 tedy spatřily světlo světa první vozy Škoda 706 MS, jakýsi mezistupeň mezi řadami MT a RT. Šlo ještě o typ 706 RT s novým motorem M630, ale ještě s původními nápravami a skládanými koly typu TRILEX. Těchto vozů bylo ale vyrobeno jen řádově několik desítek, záhy se objevily už „čistokrevné“ vozy Škoda 706 MT s novými nápravami a s diskovými koly. V následujících letech se tyto modernizované typy vyráběly paralelně s původní řadou 706 RT a je docela obdivuhodné, že ještě o pár let později dokázal LIAZ vyrábět zároveň čtvero poměrně rozdílných strojů – Škodu 706 RT, Škodu 706 MT, LIAZ 100 (to vše v desítkách modifikací) a k tomu ještě těžký kolový tahač ŠT 180 (taktéž s několika podtypy).

První podtyp 706 MT měl motor M630/P100 o výkonu 132 kW (180 k) a označoval se též jako LIAZ MT3. V roce 1969 byla zahájena výroba motoru M634 o výkonu 154 kW (210 k) – LIAZ MT4 (rozvor 4 600 mm) a LIAZ MT5 (rozvor 5 400 mm). Tyto modely již byly osazovány novou moderní převodovkou Praga 10P80 nebo 5P80.

Do podzimu 1978 bylo vyrobeno 41 300 vozů řady 706 MT a produkce dál pokračovala, ještě roku 1984 bylo vyrobeno na 18 700 jednotek a v roce 1988 pak 1756 jednotek. Výroba typů 706 RT a 706 MT tak skončila prakticky zároveň.

Typy a provedení:

Škoda 706 MT – základní valník, nebo jenom podvozek (s kabinou) pro účelové nástavby.
Škoda 706 MTS 24 – třístranný sklápěč.
Škoda 706 MTSP 24 – třístranný sklápěč s pohonem 4×4.
Škoda 706 MTSP 25 – podvozek s pohonem 4×4 a se zesíleným rámem pro silničářské nástavby.
Škoda 706 MTSP 27 Agro – podvozek s pohonem 4×4 a s pomocnými pohony pro zemědělské nástavby.
Škoda 706 MTTN – návěsový tahač.
Škoda 706 MTV 5 – dlouhý valník.
a množství dalších podvariant. Kupodivu nebyla žádná modifikace 706 MT určena pro hasičské speciály, ty se nadále stavěly na podvozcích 706 RT.

Toto „mezitypové provizorium“ nakonec trvalo více než 20 let, protože výroba skutečně moderního LIAZu 100 se s trestuhodným zpožděním rozběhla až po roce 1974 a ještě několik let trvalo, než se dostala do řádného tempa.


Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:05, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 13.7.2021 12:33 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Silážní korba
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:15, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 13.7.2021 12:38 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Sklopka S3 - přidána nástavba z prken a možnost příkladků pro odvoz cukrovky
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:06, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.7.2021 8:15 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Nakonec jsem u korby udělal možnost obou verzí jak na obilí se zavíráním, tak příkladky na cukrovku. Sice to není moc dobře vidět na fotkách, ale na tečkách kování jsem vytvořil pomocí kapek lepidla hlavičky vratových šroubů. z vnitřní strany ještě naznačím matice. Ty budou ve finále sundané a opřené o korbu stejně jako kastlíky. Dále jsem začal stavbu kabiny, ale mojí chybou jsem stavbu musel zastavit a dám si to znova a lépe. Možná i několikrát :D :D

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.7.2021 8:26 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Testování kabiny

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:06, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.7.2021 8:38 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Včerejší odpoledne patřilo odpočinku u modelaření. Kabinu jsem odložil a pustil se do šasí. Lepí se to velice dobře a poměrně rychle. Díly na sebe krásně sedí.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:07, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 21.7.2021 10:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Příspěvky: 817
Bydliště: Písek
A já se divil, že Kuba nevydává agro verzi, i když jí po modrám Matesu avizoval. Asi věděl. :D

Kabina je opravdu maso. Koukám i tady. :?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.7.2021 10:22 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Myslím, že u AK na agro verzi pracují už ve formě testu. Ano i zde je kabina dost detailní včetně kliček oken a otevírání dveří, ale ještě ladíme drobné nepřesnosti.


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:07, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.7.2021 9:36 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Po pár úpravách si myslím, že jsem téměř u konce. Kabina má i docela podobající tvar

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 4.8.2021 9:38 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Po krátkém odpočinku při cestách po naší krásné vlasti pokračování ve stavbě. Podvozek dostává tvary a postupně jej kompletuji. Pro lepší práci jsem si slípnul jednoduchý přípravek. Takže listová pera,kardany a nápravy na svém místě. Na sucho posazena testovací kabina a korby.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:07, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 9.8.2021 12:58 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Vzduchojemy, nádrž, disky, připravené boky pneu

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:07, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.8.2021 9:15 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Kola s pneu ( vzorky z produkce Betexa ), hever při vyklopení korby, kabina ( AK modely ) s řidičem

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Naposledy upravil Boďa81 dne stř 18.8.2021 14:08, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.8.2021 10:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: sob 21.1.2012 12:43
Příspěvky: 150
Bydliště: Olomouc
Z jakého důvodu na testovacím modelu tmelení a cizí kabina?


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 18.8.2021 14:15 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
fantomas666 píše:
Z jakého důvodu na testovacím modelu tmelení a cizí kabina?

Cizí kabina třeba proto, že o kousek výš jsem testoval několik verzí kabiny od autora a jako taková chce ještě nějaké úpravy, na které není zatím prostor a já si chci model dostavět jako takový. Stejně i korby jsou dokreslované mimo model. A tmelení je příprava nerovného povrchu pod nástřik ( nepřesnosti jsou mojí chybou )
Jinak ono je a není to test, název vlákna jsem upravil aby tě to tak nedráždilo :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 27.8.2021 9:15 
Offline

Registrován: pon 8.1.2018 10:14
Příspěvky: 111
Po kratší časové odmlce jsem tu s pokračováním. Model prošel přebroušením, nástřikem plničem, vrchní barvy a následné napodobení opotřebení, první vrstva nástřiku napodobení zaprášení ( proběhnou ještě další ) zaprášení pigmentem hlíny a ve finále "naložení" vyklápěné řezanky ( další drobný oříšek se kterým se chci popasovat )

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 17 ]  Přejít na stránku 1, 2  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru

Přejít na:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz