TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Uživatelský avatar
IceZero
Příspěvky: 574
Registrován: sob 21.1.2012 21:43
Bydliště: České Budějovice

TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od IceZero »

tak jsem po dokončení Hluboké (jo vím, že jsem ani ty fotky neukázal - ale nějak mě to focení poslední dobou nějak moc nejde, tak se to snad pokusím v průběhu zimy až dalšího léta napravit) zabrousil zpět do kategorie VDT, které mám v archivu nasyslené asi nejvíc. A protože jsem si slíbil, že ten archiv od pánů z PMHT musím nějak trošku zeštíhlit, padla nenechavá ruka šmátralka na model, který kdysi v roce 1980 v rodinném filmu proslavili mladík Tomáš Holý a "jezedák" Vladimír Kratina... prostě oranžová Drtikolka.
Samotné vozidlo vzniklo v hlavách tatrováckých konstruktérů někdy na začátku šedesátých let minulého století. Ze začátku však byl vývoj utlumen vytížením výrobou jiných modelových řad a tak se znovu rozjel začátkem roku 1964. První kus ověřovací série byl dokončen v březnu 1967 a pak už následovala sériová výroba.
Co mě při hledání po netu zaujalo je skutečnost, že původně navržený prototyp vůbec neměl kabinu - chudák řidič někde v dešti v kamenolomu teda - v dnešní době prakticky nepředstavitelná skutečnost.
Technické parametry Tatrovek jsou dost známé a tak je nemá cenu kopírovat, hledat na google snad zvládne i cvičený šimpanz :D
Původně šlo o vozidla v armádních verzích se čtyřdveřovou kabinou, ale dočkalo se i civilních, z nichž je asi nejznámější právě tenhle jednostranný sklápěč, kterému se dík přezdívce pana Kratiny začalo říkat Drtikolka

A teď už samotný model
Obrázek Obrázek
napřed originály... teda jedna obálka a jedna fotka předlohy nalezená na google

Začal jsem před nějakou dobou a pomalu postupuju skoro podle návodu. Tedy napřed jsem začal kola k nim jsem měl i dezénky (ještě z dob sběrky od mistra Tea) - tam jsem ale postup ani nefotil, všichni to znáte. Zajímavější to začalo být až u podvozku, kde tak nějak zkouším pár věcí, co jsem okoukal od šikovnějších modelářů, který nebudu jmenovat abych na někoho nezapomněl. Těch úprav vlastně není ani tak moc, ale při mým šnekolepení je to spíš na dlouhou dobu.
Takže jsem do dílů centrální trubky smotal pásky papíru, aby byla co nejkulatější; dál proříznul černý fleky co měly naznačovat vzduch; držák listových per vyplnil kusem balzy; zkusil si prachový manžety náprav upravit několika kolečky kartonu (na tohle příště asi použiju náš řezací stroj v práci, bude to vypadat líp a menším úsilím); samotný listový pera slepil z jednotlivých prvků a nakonec na dílky nalepil matičky (myslím, že jsem použil velikosti 0,9 a 1,2 mm).
U zadní dvounápravy bylo všechno v pohodě. takže jsem se pošoupnul k dílům centrální roury, kde taky všechno sedělo - zase jsem trubku vyplnil smotanými pásky papíru a doplnil matičky.

Obrázek Obrázek Obrázek

No a pak už následovala přední dvounáprava. Stejný postup jako u zadní, zase trubka vyplněna páskem, vyříznut vzduch, vyrobeny manžety a listový pera, doplněno pár matiček a zkompletováno. Pak ale nastal problém s vytvořením táhel pro zatáčení. Stejně jako více lidem přede mnou, mi to prostě nesedlo a i když jsem stříhal, řezal a dírky vrtal dost přesně a opatrně, šlo každý kolo předních náprav na jinou stranu :roll: takhle by autíčko asi daleko nedojelo :cry: Po prozkoumání galerií u reportů z ostatních staveb jsem ještě nahodil udičku na ksichtoknize a přišla odpověď od Jožkina, na jehož fotky jsem stejně koukal nejvíc. I jemu to při stavbě nesedělo a tak použil zatáčení z jiného modelu. Já naštěstí znám svý nešikovný ruce a pro jistotu jsem si před stavbou celý model okopíroval, sice jen na kancelářský papír, ale to zvládlo vyřešit podlepení a mohl sem díly natáčení zkoušet znovu. Stálo mě to asi hodinu měření i řezání a nové zatáčení bylo na světě. tentokrát už kola mířily správným směrem.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Pak tedy přišel na řadu samotný rám podvozku, dovnitř dílů jsem vlepil smrkový profil, který mi rám krásně zpevnil a navíc brání vrtulovitosti, což je podle mě docela výhoda. Do rámu jsem ještě před usazením náprav aktivně vlepil i zadní vzduchojemy, což nebylo úplně šťastný řešení, jak jsem zjistil později. Když jsem si nápravy jen tak cvičně položil na rám, všiml jsem si, že držák listovýho pera se opírá o válečky vzduchojemů a náprava tak bude jednou stranou ve vzduchu. Oprava je naštěstí jednoduchá. Uříznul jsem pár kousků milimetrovýho kartonu, přilepil je na rám a nápravy budou přilepeny na karton. Tím se trošku zvětší mezera mezi korbou (nebo blatníky kabiny) a samotným kolem, ale na funkci to nebude mít vliv. Komu by se tahle úprava nelíbila, doporučuju lepit vzduchojemy až po nápravě a nechat je koukat do prostoru ke korbě, tam zavazet nebudou.
Druhý problém nastal při usazování samotnýho podvozku na rám. Začal jsem zepředu, pak si na pomocnou špejli nasadil střední kus centrální roury a chtěl přilepit zadní nápravy... a koukám že to nějak nesedí. Zadní nápravy jsou prostě o kus za značkami pro přilepení - taky myslím bylo zmiňováno v předešlých reportech. U mě to bylo asi 3,5 milimetru. Tohle naštěstí vyřeší jednoduchá operace skalpelem, při které se o požadovaný kousek zkrátí střední díl centrální trubky. V mým případě, dík těm vlepeným páskům papíru to sice bylo spíš na pilku, ale šlo to taky :lol:

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

no a pak už jsem jen spatlal nádrže a kastlíky na nářadí, nalepil je na rám a pomalu se spodní části modelu končím.
Obrázek

tak snad bude nějaký větší progres, než je moje klasika dva modely za rok a přinutím se fotit abych sem mohl nahrát pokračování i s fotkama
buko1
Příspěvky: 23
Registrován: pát 24.2.2012 20:04

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od buko1 »

IceZero píše: Co mě při hledání po netu zaujalo je skutečnost, že původně navržený prototyp vůbec neměl kabinu - chudák řidič někde v dešti v kamenolomu teda - v dnešní době prakticky nepředstavitelná skutečnost.
Dovolím si spresniť info k tomu prototypu bez kabíny - na to aby konštruktéri otestovali, či je navrhnutá koncepcia podvozku funkčná je investícia do návrhu a výroby kabíny zbytočná. Podvozok bez kabíny (miesto vodiča bolo chránené štítom z motocyklu) bol funkčný vzor podvozku vyrobený niekedy v roku 1960 (niektoré zdroje tvrdia že bol vyrobený až v marci 1961) z komponentov T-138 a do Kolosu mal ešte veľmi ďaleko. Skutočné prvé prototypy T-813 boli vyrobené až v roku 1962 (august prvý, december druhý) už s kabínou trambusového typu.

Ale z historickej odbočky späť k lepeniu a sorry za off-topic.
Uživatelský avatar
IceZero
Příspěvky: 574
Registrován: sob 21.1.2012 21:43
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od IceZero »

pro buko1 - dík za vysvětlení. PO pravdě tohle mě nenapadlo a je to vlastně hodně logický vysvětlení :D holt někdy přemýšlím asi moc složitě

jinak pomalu pokračuju dál, jen bojuju s tím že se mi nechce zrovna dvakrát fotit, takže jen pár psaných poznámek ke kompletaci korby
:arrow: celek se lepí úplně v pohodě a krásně sedí. Já si ještě všechna venkovní žebra vyplnil kartonem potřebné tloušťky aby mi líp držely tvar a mohl jsem je lepit natupo
:arrow: mailer jsem lepil v opačném směru proti návodu. Začínal jsem nahoře od nejmenšího průměru a pokračoval k větším. Podle mě je to trošku pohodlnější a navíc se mi pak líp namotávaly ty vnitřní dorazy. A taky jedno praktický doporučení - horní držák maileru (ten co je přilepenej na korbu) si napřed přichyťte k maileru čepem z ustříhnutýho špendlíku a pak teprve držák přilepte na korbu. v opačným případě je tam hodně málo místa a myslím že by ten čep ani nešel nasadit.
:arrow: jediná chybička je asi způsobena mýma nešikovnýma pacičkama. Poslední žebro - to šikmý u zadního čela se lepí v pohodě, ale když jsem nasadil čelo, vznikla mi mezi ním a žebrem nahoře mezera :( takže asi budu muset vyplnit nějakým kouskem kartonu a pak přebarvit, protože takhle se mi to úplně nelíbí.

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od kaktusak »

Drtikolka je legenda . Nevypadá to zle , držím palce ke zdárnému dokončení .
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 985
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od VašekS »

Pěkná práce. ;)

S tím zadním čelem. Nestačilo by opatrně odpárat a posunout závěsy na korbě?
Uživatelský avatar
Lukáš
Příspěvky: 1684
Registrován: sob 21.1.2012 9:23
Bydliště: Brno

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Lukáš »

A nebo korbu prezentovat vyklopenou, což už samo o sobě působí efektně :idea:
Uživatelský avatar
IceZero
Příspěvky: 574
Registrován: sob 21.1.2012 21:43
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od IceZero »

kolegáčci děkuju za rady - ono je to tak že mi čelo krásně sedí na konec korby ale asi sem blbě natvaroval to poslední žebro... dole sedí v pohodě a nahoře korby mi to dělá mezeru asi 0,75-1mm. to chci vyplnit a pak asi použiju Lukášovu radu :D
Uživatelský avatar
IceZero
Příspěvky: 574
Registrován: sob 21.1.2012 21:43
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32 - DOKONČENO

Příspěvek od IceZero »

malé pokračování

napřed ještě jednou korba a pád maličkostí jako rezerva a její držák co jsou kolem.
Na druhé fotce pak díly kabiny s pokusem o interiér. Jako celek se to lepilo v pohodě, jen byl měl poznámku k autorům... asi nejen já nepochopil tu barevnou kombinaci oken. Když už mám možnost slepit kabinu s interiérem nebo bez, docela bych uvítal nějaký lepší naznačení toho co vlastně vyříznout. V reálu je to tak, že je sklo, pak černá guma, ve který je sklo vsazený a pak je nějak barevná kabina. Když ale uděláš sklo černý a máš ho pak ve verzi s interiírem nahradit průhlednou folií, dost blbě se odhaduje co vlastně vyříznout :cry: Řešením by bylo udělat o list víc, kde by byly díly bez černých oken pro vyříznutí, ale chápu, že to zase zvýší rozsah a prodraží tisk :(

Obrázek Obrázek

Nakonec jsem nějak slepil obvod kabiny, dovnitř vložil palubovku, pak jsem chtěl vložit interier, ale tu mi trošku zavazela řadící páka - i když jsem ji měl na naznačeným místě, musel jsem ji posunout - ale to je poměrně snadná úprava :D Protože s interierama zkušenosti nemám, uzavíral jsem kabinu střechou, abych se dovnitř pri vkládání interieru ještě dostal.

A pak už chybělo jen seskládat ty kousky do sebe, dodělat drobnosti jako výfuk, zpětný zrcátka, madla na kabině a blatníky na korbě...


Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Krejcak
Příspěvky: 176
Registrován: úte 26.12.2017 13:06
Bydliště: Českokrumlovsko

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Krejcak »

Ahoj, gratuluji k dokončení. Model se ti povedl a vypadá parádně.

Jenom taková poznámka. Takto na první pohled mi trochu vadí rubová strana hlavně pravého zrcátka, která je docela umazaná retuší. Nebylo by lepší udělat celou rubová stranu černou? Případně ji přetřít na oranžovo?

Také bych chtěl někdy dokončit větší model za méně než 2 měsíce, závidím ten čas a to tempo.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od kaktusak »

Prý s interierama nemám zkušenosti . Náhodou je to parádní . Jen jsem nepochopil ty bílí stěrače .

Jinak je to super model .
Uživatelský avatar
Lepič
Příspěvky: 307
Registrován: pon 23.1.2012 22:06

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Lepič »

:( Zase někdo kdo za letošní rok dokončil víc modelů než já ....

Jen škoda té retuše na kabině a koukám že Drtikol při první jízdě vletěl někam do rigolu a ulomil si oba nášlapy pod kabinou, teď se mu tam bude dost těžko naskakovat.
Uživatelský avatar
IceZero
Příspěvky: 574
Registrován: sob 21.1.2012 21:43
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od IceZero »

a jeje, takže děkuju za rady a komentáře - asi takhle

Krejcak: - to že sem dával fotky od října, ještě neznamená, že sem to od října lepil :D začal jsem asi o týden dřív. :D S retuší bojuju stále, ale těch zrcátek sem si se svou slepotou nevšiml - takže přebarvím na černo :D

kaktusak: hele je to můj druhá model s interierem, a první skončil na katusaka :D jinak ty stěrače jsou přímo ze šmikajdy, tak zkusím popřemýšlet co s nima půjde udělat.

lepič: Jirko víme jak je to s mou poruchou barvocitu... tohle je tak maximum co moje oči zvládnou (ruce by chtěly, ale oči to prostě nevidí) Ty nášlapy jsem asi někde potratil, kouknu do obalu po modelu jestli tam něco není ještě, ale mám pocit že tam ani nebyly :( přinejhorším vyrobím něco přibližnýho z pásku papíru
Uživatelský avatar
Daniel
Příspěvky: 1015
Registrován: úte 29.5.2012 8:27
Bydliště: České Budějovice

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Daniel »

Velká gratulace k dokončení! 8-) Koukám že letos jsi byl modelářsky hodně produktivní. Tak jen nepolevit at máme co obdivovat i příští rok - archiv na to máš dost obsáhlý ;)
Uživatelský avatar
Jirka Z.
Příspěvky: 720
Registrován: úte 24.1.2012 12:45
Bydliště: Praha

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od Jirka Z. »

Gartuluji k dokončení, vypadá parádně. Třeba se do něj konečně taky jednou pustím.

S těmi stěrači bych to nějak moc neřešil - spousta vozů je sice měla černé, ale existuje nejedna fotografie Drtikola se světlými stěrači v "barvě kovu".
Uživatelský avatar
zkooter
Příspěvky: 483
Registrován: pon 24.6.2013 20:30
Bydliště: Břeclav

Re: TATRA 813 8x8 S1 / PMHT / 1:32

Příspěvek od zkooter »

Sice dost opožděně (nebylo moc času na pročítání fóra), ale přeci jen, gratuluji k dokončení, parádní kousek jsi postavil, moc se mi líbí. ;)
Odpovědět

Zpět na „Nákladní vozy a tahače“