Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 HOTOVO

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 HOTOVO

Příspěvek od yvan »

V této sekci jsem ještě nic neprezentoval, takže využiju této kratší zakázkové stavby a napravím to :) Ze série EasyWorks jsem ještě nic nelepil, takže to bude dvojitá premiéra.

Karosa C734.40 je československý meziměstský autobus, předloha pro tento kus patří ČSAD Plzeň. Technických detailů se asi pro tentokrát zdržím, předpokládám, že většina osazenstva zde měla alespoň jednou v životě to potěšení se v tom svézt, takže určitě nejde o neznámý stroj. Případné informace eventuelně najdete třeba ZDE, nebo na specializovaných webech.

Sešit obsahuje 2,5 strany B4, na zbylé polovině je část návodovek, psaný návod pak zabírá celou jednu další stranu. Podle obálky má být i pro méně zkušené modeláře, takže návod se hodí. Volitelně lze zpracovat kola, tedy buď s rovnými boky nebo zaoblenými, případně si lze vybrat ze tří provedení poklic předních kol. Volitelný je i dekl pod motorem. Dekl tam dám, poklice budou modré. Náhled na sešit a jde se na to.

Obrázek

Díly jsou číslované podle sekcí s doplněním jedním písmenem, případně ještě dalším číslem. Osobně to moc nemusím, protože při hledání dílů to dost zdržuje oproti klasickým číslům, ale naštěstí tu není nijak značný rozsah. Takže první sekce je přední náprava. Dole uprostřed jsou osky otáčení. Nechtělo se mi brousit párátko, tak jsem si osku smotal z tenkého papíru. V šedém válečku je zatím nasunutá, kdybych to zalepil, tak by to byl problém.
Obrázek Obrázek

Jak vidno, nepoužil jsem pro tyč řízení dva špendlíky, ale v rámci estetiky ze spodní strany a spolehlivosti spoje jsem do dílu z vystřihovánky (který se má beztak podlepit), zalepil měděný drátek. V podlepu jsem pro něj nechal místo a po kompletaci s poloosami jsem ho ohnul. Z podběhu by to být vidět nemělo a zespodu taky ne. Uvidíme. Každopádně je spoj spolehlivý, pohyblivý a sekunďák zůstal zavřený, což je dobrá zpráva pro moje prsty...
Obrázek

Hlavní díly nápravy pohromadě, zalepené osky a zkouška. Funguje to, takže dobré. Nahoře mám trochu spáru. Zřejmě jsem tam někde měl přidat ještě vrstvu papíru. Každopádně je dobré rovnat to vzhledem ke spodní ploše nápravy, protože spára nahoře bude zakrytá měchy a myslím, že ani ty nebudou potom vidět. Táhlo řízení mi dře o horní plochu výřezu. Jestli je to schválně nevím, funguje to naštěstí i tak.
Obrázek Obrázek

Žebra jsem přilepil s malým osazením, dlouhou chlopeň pro podlahu 8a jsem si vždy podložil jednou vrstvou papíru. Na podlahu totiž přijde ještě dlouhý pás 8d, který překrývá nápravy i všechny plochy podlahy, takže by tam byl jinak zub. V tomto místě jsem moc nepochopil, proč jsou osy kol číslováním jejich součástí a ne součástí náprav. Zadní kola by se sice mohla otáčet, pokud by byla osa zalepená v kolech a v nápravě volně, ale u přední by to vyžadovalo nějakou zarážku v bubnu, protože od něj směrem do středu už na ni místo není a osa vystupuje i ven z kola. Nicméně otočné bych je stejně nedělal, takže zalepeno hned zkraje.
Obrázek Obrázek

Obdobně zadní náprava, tedy sekce 2 . Na té nic složitého není. Pozor případně leda na to, že žebra jsou pro zadní a přední nápravu sice rozměrově stejná, ale pozice pro zástěrky se liší. No a obě nápravy komplet.
Obrázek Obrázek

Následně jsem přeskočil na čísla 9 a 10, na kola. Všiml jsem si, že buď by mohly být pásky disků delší, nebo je potřeba vnitřní podlepené nosné prvky vyřezat o něco za čárou, jinak se to do sebe nedá narvat. Při řezání na čáře chybí na obvodu tak 0,5 mm. Obvody 9c a 10d teda potřebovaly zaříznout.

Pokud jde o přední kola, dílům označeným jako 9d (na fotce bílé kruhové vlevo dole) jsem nenašel využití. Navíc v návodovce je jako 9c označený disk a vnitřní podlepovaný nosný díl má dvě čísla 9c a 9d. Trochu zmatení písmen, ale nic kritického (pokud to teda nemám blbě).
Obrázek Obrázek

U zadních kol jsem lepil každý vnější disk jinak a taky mi pokaždé vyšel jinak vnitřní pásek nasílení. Asi je nejlepší lepit ho postupně s uzavíráním obvodu. Volitelně lze kola dovybavit zkosenými plochami disků mezi vnitřním a vnějším kolem. Trochu tam vidět bude (zespodu), takže jsem do toho šel. Podlepy 10f jsem měl ale nižší, než je výška 10f1. Což mě ale nakonec potěšilo, protože horní obvod plášťů je menší, než obvod koleček 10f. Takže bych je zase musel řezat, zatímco takto jsem mezi kola při kompletaci přidal vrstvu papíru. Kryty os jsem přidal hned, kola budou zalepené u brzd. Díly 10a jsem ořízl, protože konstrukce počítá s tím, že uděláte rovné boky pneumatik a pak si na ně kdyžtak přilepíte ty zaoblené. Tato myšlenka mě nezaujala, takže bombírované jsou lepené přímo.
Obrázek Obrázek

Stínování jsem zvládl 8-), hrany pneumatik ještě pohladím. Mimochodem použitý papír se mi velmi líbí. Na drobnější díly jde vrstvit, podařilo se mi dokonce na tři vrstvy, a na větší díly je dost pevný. Dokonce jsem nemusel do kol ani motat pásky na nasílení běhounu a disku pro lepení boků, šlo to i bez nich.

Když už jsem byl na konci, vyřešil jsem zrcátka, jakožto sekci 11 (společně se zástěrkami, což je ohnutý papír, takže nic až tak zrádného). Tady právě přišlo na řadu ono vrstvení papíru.
Obrázek
Naposledy upravil(a) yvan dne sob 21.7.2018 18:42, celkem upraveno 1 x.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Sekce 3 je plášť autobusu. Kromě detailů blatníků a toho, že se s tím v té velikosti blbě manipuluje, na něm v podstatě nic není. Oproti návodu jsem poněkud upravil postup. Návod doporučuje přilepit nasílení lišt kolem kol až po přilepení trojúhelníčkových prvků, ale to se mi nezdálo dobré. Vyřezal jsem lišty po vnějším obvodu, přilepil na boky a po proschnutí vyřezal vnitřek. Potom jsem před tvarováním dílu ještě vyřízl zářezy pro trojúhelníčky a zaretušoval. Hrany boků a střechy jsem nenařezával, ohyb se mi na žebrech nezdál tak ostrý a myslím si, že by se to roztřepilo. Jenom jsem ji ohnul přes hranu podložky. střechu i boky jsem tvaroval přes hranu stolu. Zářezy vzadu jsou bez problémů, přední a zadní díly střechy taky. Trochu škoda, že v místě lepení zadního dílu zasahují do kresby značky, které mají popisovat hranu. Nezkoušel jsem to radši retušovat, protože ta barva není uplně bílá a nabeton bych to spíš zvýraznil. Přilepeny blinkry a hotovo.

Obrázek Obrázek

Sekce 4 jsou prvky na střeše. Ten zadní nebude asi uplně pro začátečníky, nicméně ty ostatní asi bez problémů. V tomto místě se dost projeví počítání se sílou papíru, protože pokud odřežete chlopně jako já, rozměry moc nesouhlasí. Úprava se nabízí, stačí to ořezat. Jenomže pak si to nesedne samo na místa na střeše a bude potřeba roztáhnout to trochu do stran.

Obrázek Obrázek

Sekce 5 je přední čelo. Rámeček kolem masky bych asi taky nechal spíš volitelně, když to začátečník přetrhne, bude tam mít bílé místo. Lištu nad sklem doporučují značky v ohybech naříznout. Já jsem to udělal a nedoporučuju to, je to tak tenké, že se to po natření lepidlem ohne i samo a neroztřepí se tam hrana. Trochu složitější je tvarování rohového obloučku, protože jsou pod tím podchlopně, takže připravit dopředu a za mokra dotvarovat. Trochu mě překvapily stěrače. Začal jsem od pravého, který šel na značku na skle a ramenem do nakresleného bodu. Jenomže když jsem chtěl prostřední udělat stejně, byly oba stěrače natěsno u sebe. Trochu jsem ho osadil, čímž není na masce, tam kde by měl být, ale je trochu doleva. No a ten levý samozřejmě o to víc. Snad se to ztratí v davu, ale doporučoval bych vyzkoušet všechny najednou a trochu je seříznout. Jinak pohodová práce, sedí to a s papírem se pracuje dobře.

Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Máš to pěkný ;)

Osky předních kol jsou součástí číslování kol proto, že u malých modelů to mám stejně, tak proč rušit tradici... Otočné se udělat dají, stačí nasílit a při uzavírání bubnu a lepení k těhlici nezalepit.

Ty bílé kruhové díly, o kterých netušíš, kam v předních kolech patří, jsou součástí rovného boku 9a, to není samostatný díl. Normálně jsi mě fakt donutil prohrabat archlív, jak mi nedocházelo, kde by mohli soudruzi z endéer udělat chybu...
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Díky.

Ale u těch předních kol mi to nejde do hlavy. Ploché bočnice mi zbyly a ty bílé díly označené jako 9d mi zbyly taky. Bočnice mají vyřezané středy, takže místo zaoblených bych použil rovné. Ale jako výztužný díl disku jsem použil ten s kresbou otvorů v disku, myslím 9c. Nevidím rozdíl v konstrukci kol s rovným nebo zaobleným bokem, prostě tam buď bude jeden nebo druhý a zbytek kola bude stejný. Fakt to z té návodovky nechápu.

Obrázek
Uživatelský avatar
AmatER
Příspěvky: 623
Registrován: sob 21.1.2012 16:02
Bydliště: Marienbad
Kontaktovat uživatele:

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od AmatER »

Eště jednou: žádný extra díl to není, je to součást rovnýho boku 9a, který je plný (žádný jiný výřez krom díry pro osu v něm není), protože nese celou konstrukci kola, a je tak na něm označený místo pro nalepení dílu 9g. Asi při tom, když se díly na téhle straně přerovnávaly (původně měly být jinak, ale nevešla by se tam návodná kresba), se rozhodil styl čáry a místo čárkovaný je tam plná, možná to vzniklo při konverzi mezi verzema Illustratora, nevím. Kdyby to měl být samostatný díl, byl by označen jinak.

V konstrukci kola s plochým nebo bombírovaným bokem není opravdu žádný rozdíl, když se bombírovaným bokem má přelepit ten plochý (mě prostě bombírování nebaví, no). Tím, že jsi vypustil plochý boky pneumatik, by ti měl díl 9a taky zbýt kompletní.

Btw. v pátek to bylo přesně 6 let od dokončení finální verze modelu.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

No dobrá, chápu to tak, že mi v kole nic nechybí a to kolečko prostě zbyde. To by mělo případným dalším stavitelům dostačovat :)

Sekce 6 je přední nárazník. Chlopně jsem si nechal jenom na bocích pro přilepení ploch pod nárazníkem, protože jsem nevěděl, jak to tam bude vycházet. Zpětně vzato bych je klidně mohl taky odříznout. Dorazy i mlhovky jsou taky bez chlopní, držáky mlhovek jsou na mlhovky akorát, na nárazníku jsou místa pro přilepení o něco menší (což ničemu nevadí). Vnitřní díl s kresbou podlahy má vzadu chlopeň, která má vyrovnat vrstvy, ovšem podle mě by měla vyrovnat dvě vrstvy (horní plochu nárazníku a chlopně pod maskou), takže jsem ještě jednu vrstvu přidal. Místa pro lepení gumových nárazníků bych možná příště přetáhl u spodní hrany černou, trochu jsem je tam musel tlačit násilím. Směr přilepení chladiče jsem ze sešitu nepoznal, vsadil jsem na alternativní zdroje z fotek jiných modelů od MegaGraphic a dal jsem ho rámečkem dopředu a obloukovou linkou dozadu. Po slepení těla nárazníku jsem ho zevnitř začernil.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek

Sekce 7 je zadní čelo. Podlepuje se jeho nasílení, které se má zároveň ohnout. Nejdřív jsem podlepil a pak velmi silně narýhoval z rubu. Osvětlení RZ je natupo. Světla bych určitě lepil už v této fázi, kdy je to v ploše, návod se o tom zmiňuje až je autobus v podstatě komplet, což se mi nezdá dobré. Obdélníkové místo pro přilepení nárazníku jsem na bocích začernil, nárazník má kulaté rohy a kolem nich by to prosvítalo. Výfuk jsem lepil před přilepením nárazníku na rysku na jeho obvodu. Ze záslepky na vnitřku jsem odřízl chlopeň. Na fotce jsou ještě všechny světla k nasílení, včetně bočních a předních blinkrů (zadní stěnu jsem lepil před přední).

Obrázek Obrázek

Sekce 8 jsou díly podlahy. Použil jsem je samozřejmě jeden po druhém při kompletaci, nicméně předem jsem si podlepil ten prostřední (kratším obdélníkem, aby zbylo místo na chlopně od žeber). Řekl bych, že bez podlepení by se střední díl mohl prohnout při lepení středového pásu 8d. Poslední nezpracované díly jsou tím pádem zástěrky, ovšem to je ohnutý papír z rubu na líc, takže na tom není co řešit.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Tak kompletace. Po dotvarování pláště podle tvaru žeber jsem jako první připojil přední stěnu. Nejdřív dlouhé chlopně za sklem a potom svislé chlopně žebra pod maskou. Snažil jsem se o mezeru síly papíru mezi spodní chlopní žebra a šedými chlopněmi pláště, aby se tam nezvedaly rohy. Pak jsem dolepil boční chlopně pod sklem a nakonec od středové rysky hranu skla a střechy.

Obrázek

Zadní čelo jsem lepil obdobně, nejdřív chlopně kolem skel, pak spodní obloučky a nakonec střechu. Žádná věda.

Obrázek

Následně jsem vlepil nápravy. Nejdřív přední a potom zadní (i když to je asi celkem jedno). Po několikerém zkoušení tvaru jsem nabodoval lepidlo na chlopně k přilepení na střechu, cca každou druhou (konkrétně všechny, na kterých je označeno přilepení na díl). Kapky jsem rozetřel do tenkého filmu, žebro nasměroval na rysku a přitlačil (samozřejmě střechou na stole a tlakem na žebro od nápravy). Po proschnutí jsem dolepil boky, nejdřív dlouhé chlopně a pak oblouky (opět jenom každou druhou a spodní chlopeň, opět jednu část po druhé a až po zaschnutí). Nakonec jsem přilepil chlopně krátkého žebra. Vodorovné chlopně podběhu jsem nelepil vůbec. Následně totéž na zadní nápravě. Bohužel se ukázalo, že zřejmě silou papíru na ohybech podběh-žebra se mi nepodaří natlačit obě žebra přesně na rysky na plášti. Takže lépe s tím počítat a nalepit to k nim trochu z vnějšku, aby bylo kolo uprostřed blatníku. Taky to bude chtít decentně pokrátit díly podlah, aby nezasahovaly do podběhů a nevadily zástěrkám. Totéž platí pro šedé chlopně na plášti.

Obrázek Obrázek

Vepředu jsem dolepil nárazník. Ukázalo se, že chlopně, které jsem si na něm nechal, tam být vůbec nemusely, ale nezavazely. Co mi zavazelo byla chlopeň od pláště, protože mezera, která tam mezi chlopněmi je, mi nestačila. Chlopeň jsem zkrátil, jinak by se mi to tam kroutilo a nemohl bych dorazit nárazník až k žebru. Pravděpodobně moje chyba, možná jsem měl masku táhnout na chlopních trochu výš. Ale poznat to myslím nebude.

Obrázek

V tomto bodě jsem vyzkoušel nasadit kola, abych s tím kdyžtak mohl ještě něco udělat, kdyby mi některé levitovalo. Dál je na řadě podlaha. Začal jsem odzadu, protože tam je to asi nejhorší. V první řadě jsem dospěl k závěru, že když nechám na dílech podlah boční chlopně, tak se mi tam nasílí natolik ohyb, že bych musel retušovat po celé délce autobusu na obou stranách ještě kousek bílé plochy na podlaze pro lepení šedých chlopní z boků. To se mi silně nechtělo, takže jsem na všech dílech podlah od krajů odřezal chlopně a pár desetin milimetru. Na zadním dílu jsem ovšem plochy pro lepení zatřel šedou v místech zadních rohů. Chlopně z boků jsou tam trojúhelníkové a nedosedají k sobě, takže to tam prosvítá. Moc jsem to nepochopil, plochy mohly být v rozích rovnou šedé s označením pro lepení, když už to tam tak divně vychází. Ještě víc jsem nepochopil výřez v rohu pro výfuk. Je tam podle mě naprosto zbytečný, protože z výfuku ukazuje stejně jenom to, co být vidět nemá. Pokud slouží jako pozice pro lepení chlopně od výfuku, tak si stejně myslím, že přilepit výfuk k podlaze a pak ho trefovat do díry v nárazníku spolu s dílem podlahy, nemůže být úspěšná operace. Výfuk určitě doporučuju vlepit už do samostatné stěny a pak to tady jednom zadeklovat. Celé to naštěstí zakryje kryt motoru, ale kdyby tam nebyl, vypadá to podle mě dost neesteticky. Je to sice zespodu, ale tak když už se s tím tak... Jinak co do postupu, lepil jsem nejdřív jeden bok (dá se to trochu zvednout), pak druhý bok (smáčknutím boků se to zvedne), pak zadní stěnu (pinzetou od nápravy) a pak bodově na žebro (opět se smáčknutím).

Na následující fotce je vidět přesah šedé chlopně do podběhu (je to cca síla papíru). Je to kvůli posunu nápravy od rysek (popsáno výše). Není to žádná hrůza, ale po oříznutí tam líp sednou zástěrky.

Obrázek

Další na řadě je středový díl podlahy. Ten jsem si podlepil, takže nejdřív jsem ho přilepil na jeden bok, pak k oběma žebrům a nakonec druhý bok (dá se na to s podlepením lehce tlačit). Následně jsem přilepil levé zpětné zrcátko a zakápl zevnitř. Potom přední díl podlahy (obdobně jako zadní - boky a pak k žebrům) a nakonec jsem to přelepil středovým pásem a vzadu krytem motoru. Přilepil jsem zástěrky a zalepil kola. Poslední operace jsou prvky na střeše, což není nic složitého, a pravé zrcátko.

Což znamená, že je hotovo.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2559
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od kaktusak »

Jeden by řekl taková krabička , ale ono to nevypadá tak špatně .

Krásná práce .
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43

Příspěvek od yvan »

Pravda. Sám od sebe bych do toho neřízl, ve 2D formě na mě ta grafika působí přehnaně, ale musím uznat, že po slepení to vypadá velice dobře, stíny nejsou tak křiklavé a zplastičnění, byt v nijak velké míře, tomu dodá šmrnc. Řekl bych, že pro začínající je to dobrá volba, protože s poměrně nízkou složitostí (přičemž řada dílů se dá ještě vynechat) se dá slepit pěkný model, který vypadá na první pohled složitěji, než ve skutečnosti je. Samozřejmě na tom autobusu extra moc prvků v tomto měřítku nebude, ale prostě tomu nic nechybí. Podle mě pěkné a účelné.

Takže závěrečné fotky a model brzy poputuje k budoucímu majiteli.

Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
dravec
Příspěvky: 272
Registrován: pon 3.3.2014 15:44

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od dravec »

Krásná práce a také bych neřekl, že se z toho vyklube v tvém podání tak nádherný model.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Díky.

Ještě jsem zapomněl na jednu věc. Původně jsem měl v plánu hlavní plášť podlepovat kartonem v kuse nebo v pásech, prostě nějak ho zpevnit mezi velkými žebry. Ale v průběhu stavby, teda před zaklopením podlahy, se ukázalo, že pevný papír vyztužený mírným ohybem bočnic dole je pevný sám o sobě dostatečně a vůbec to není potřeba. Než tato fáze nastala, měl jsem z tohoto konkrétně na modelu největší obavu, ale naštěstí zbytečně. Ani při braní do rukou se plášť nepromáčkne a nevlní. Kartonem mám tedy navíc oproti návodu podlepený jenom střední díl podlahy a nic víc.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2378
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od Brzdič »

Opravdu krásně slepeno. :)
Uživatelský avatar
rybak
Příspěvky: 1054
Registrován: pát 20.1.2012 21:57

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od rybak »

Moc pěkný kousek.
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od mahdy »

Když to vidím na obálce, tak bych řekl omalovánka pro děti. Ale v Ivanově podání moc pěkný model. Máš 1*
Tapan
Příspěvky: 367
Registrován: ned 18.1.2015 16:19

Re: Karosa C734.40 / EasyWorks / 1:43 / Hotovo

Příspěvek od Tapan »

Obdivuju tu pečlivost, čistotu lepení a líbí se mi i ten podrobný report. Moc pěkná krabička!
Odpovědět

Zpět na „Autobusy“