Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24 / Hotovo

Moderátoři: Zdeněk-TEO, Zrzek

yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24 / Hotovo

Příspěvek od yvan »

Stejně jako dříve prezentovaný Ford Capri, i Lancia Beta Montecarlo Turbo patří mezi vozy skupiny 5. Jedná se o výrazně upravenou sériovou Lancii Montecarlo, ze které zbyla jenom kostra prostřední části. Podoba tam tím pádem trochu je, ale na první pohled možná široká placka sériovou verzi ani nepřipomíná. Lancii v roce 1981 podporovala společnost Martini & Rossi, stojící v rámci Martini Racing za spoustou ikonických závodních strojů z Itálie. Ve zmíněném roce se tým zúčastnil závodu 24 Hodin Le Mans s posádkou Michele Alboreto, Eddie Cheever a Carlo Facetti a bylo z toho vítězství ve skupině 5 do zdvihového objemu 2 litrů a páté místo absolutně.

A právě tento kus je předlohou modelu ze sešitu 11 série RSC. Zpracoval jej Attila Csákvári jako další z jednodušších chuťovek bez interiéru s líbivými vnějšími tvary. Ve srovnání s 306 Maxi a Capri není sice Beta tak kulatá jako 306, ale pár zaoblených prvků se na něm také najde a stejně jako u Capri nechybí poměrně velké plochy. Oproti Fordu a Peugeotu je Lancie přece jenom mírně složitější, protože vzadu pod kapotou nechybí zpracovaná koncová sekce výfuku, včetně menšího rámu. Testovací a prezentační model byl tehdy opět moje práce a stejně jako u 306 a Capri byly finální fotky nic moc a ty ze stavby vůbec žádné. Prohnulo se mi křídlo a pomačkaly disky, tak jsem si dal zkraje roku další opakovačku.

První jsou pochopitelně kola. Všechny díly připravit...
Obrázek

Konstrukce disků je tu jedna z méně používaných, v podstatě je za díly paprsků v disku díra. Ničemu to nevadí, disky se nedeformují a mezera není vidět, takže bonusem je jednodušší lepení. Pro větší rovinnost ale tentokrát volím spojení obou pásků podlepem, který vytvoří dorazovou hranu pro díly paprsků. I ty jsou podlepené kancelářským papírem, protože na testovacím modelu se po letech deformují.
Obrázek

Jinak na kolech nic záludného a všechno je černé, takže práce je rychlá.
Obrázek Obrázek

Další krok je přední náprava, opět bez problémů. Nápravnice je upravená, zatáčení odešlo pro pevnost a je rozdělená uprostřed, jako u 306. Větší plochy jsou podlepené, boky nápravy kartonem.
Obrázek
Naposledy upravil(a) yvan dne pát 27.1.2023 19:56, celkem upraveno 1 x.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Ve stylu přední nápravy je upravená i náprava zadní. Hlavní nosné prvky jsou podlepené bočnice. Nejprve tedy základní konstrukce.
Obrázek

Zpracovány všechny zbylé díly sekce...
Obrázek

...a zkompletováno.
Obrázek Obrázek
Obrázek

Podlaha je jeden díl s podlepem, žádná věda...
Obrázek

...a přidáno k nápravě.
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
george
Příspěvky: 180
Registrován: pon 18.6.2018 6:23

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od george »

Krása
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Díky. Jak říkávám, když to sedí, jde to samo.

Připraveny vstupy vzduchu do nárazníku, bez chlopní to taky jde. Nuance srovná nárazník.
Obrázek

Plochý díl nárazníků je vyřezaný zevnitř přesně a zvenku s přesahem. Následně je podlepený, což vytvoří hranu pro navazující šikmý díl. Slepeno k sobě...
Obrázek

...a dolepeny vstupy vzduchu.
Obrázek

Po proschnutí oříznuto a doplněna hrana s boky.
Obrázek
Umberto
Příspěvky: 479
Registrován: úte 15.8.2017 16:05
Bydliště: Brno - město

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od Umberto »

Za mě pecka...už se těším jak taky do něčeho říznu...těším se na výsledek.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Jen řež, inspirace není nikdy dost.

Přední část trochu upravím v postupu, blatníky odděluju od celého dílu bočnice ve spoji s prahem. Přijde mi to mnohem jednodušší a mnohokrát se to osvědčilo. Připraveny všechny díly pro základ (tedy včetně mřížek, které se lepí na rovinu, ale bez blinkrů nebo víček, které půjdou zaoblit).
Obrázek

Kapota je podlepená, aby byla pevnější a odskok středu trochu výraznější. Blatníky spojeny s maskou.
Obrázek

Podlep v rohu je ale potřeba seříznout, protože aby byl nad maskou odskok, lepím masku na hranu středu kapoty. Hrana se do rohu střídá (kapota jde na hranu blatníku), protože by nevycházela grafika a hrana kolem kapoty by vypadala divně. To si jenom tak čas od času přidělávám práci.
Obrázek

Celek hotový, přilepeny víčka.
Obrázek

Připojím nárazník. Pochopitelně od středu a po zavadnutí i boky.
Obrázek Obrázek

Následuje náprava. Přilepeno za žebro, vyzkoušeny kola, doladěný rozchod, zalepený střed a pak postupně hrana spoileru. Zadní stranu žebra pro jistotu ještě překrývá černý papír, kdyby náhodou. Sekundární funkce je, že podloží kapotu v místě, kde pak budu tlačit na spoj se sklem.
Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
OrasM
Příspěvky: 150
Registrován: pon 10.10.2022 7:51

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od OrasM »

Krása. Tak tá čisto-práca je parádna. Je radosť sa pozerať ako to pribúda. Už teraz sa teším ako sa mi uvoľní trochu viac času a začnem sa viac venovať lepeniu.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Připraveny díly na hlavní sekci karoserie. Větši plochy opět podlepené kancelářským papírem.
Obrázek

V zadním skle jsou dva prolisy, řeším vyřezáním, podlepením boků prolisů a vlepením. Hrana je potom čistší, protože jako ohyb bych to nezvládl pěkně zaretušovat a rýhováním by ta špička nahoře utrpěla.
Obrázek

Boky natupo ke středu, bočnice zatím netvarované.
Obrázek

Blatníky jsou podlepené taky. Ale tam je vzadu dost důležitý ohyb, takže aby to nepopraskalo, tak je podlepený na dvě části. Nejdřív to, co zůstane rovné a totéž po proschnutý vyřezáno přesně. Zadní část je potom podlepená, za mokra vyřezaná, natvarovaná a ponechaná proschnout.
Obrázek Obrázek

Zkompletováno natupo s horní plochou blatníku.
Obrázek
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Blatníky už můžou ke karoserii. Nechal jsem tam na to opět trochu přesah místo chlopní, aby to nebylo hrana na hranu.
Obrázek

Vzadu pak tvar podrží podlepené čelo.
Obrázek

A zepředu uzavřeno vstupy vzduchu.
Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2565
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od kaktusak »

Před týdnem jsme měli na tradičním místě klubový sraz a tam si mi vysvětloval konstrukci koleček na Lancii . No jestli jsi dospěl k závěru , že jsem to pochopil tak jsi na omylu . Nemůžeš sem prosím tě hodit nějaký nárys , třeba ten co byl u modelu ? Netvrdím , že jej chci lepit , jen bych to chtěl pochopit . Díky tajemníku .
Umberto
Příspěvky: 479
Registrován: úte 15.8.2017 16:05
Bydliště: Brno - město

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od Umberto »

Fakt moc pěkný a čistý jako vždy...jak tady kaktusak píše o kolech , nebylo by špatný třeba udělat workshop na lepení kol a různých postupů. Já se teď bohužel stěhuji a tak jen z dálky sleduji jak tady modelaříte, ale na jaře bych se klidně účastnil.
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Návodovka kola. Modrá čára je ten pásek, kterým sem to spojil navíc.
Obrázek

Jak už sem kdesi psal, já se workshopu nebráním, klidně když bude někdo chtít, tak na soutěži někde sednu a něco před ním rozřežu. Nůž, podložku, lepidlo, vodovky, štětec, pravítko vezmu u betexy klidně operativně, akorát kdyby to mělo byt něco komplexnějšího, tak abych si vzal předem nějaký domací vercajk.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2565
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od kaktusak »

Jo takhle to je . Díky moc .
bronek
Příspěvky: 116
Registrován: sob 21.1.2012 11:07

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od bronek »

yvan píše:Návodovka kola. Modrá čára je ten pásek, kterým sem to spojil navíc.
Obrázek

Jak už sem kdesi psal, já se workshopu nebráním, klidně když bude někdo chtít, tak na soutěži někde sednu a něco před ním rozřežu. Nůž, podložku, lepidlo, vodovky, štětec, pravítko vezmu u betexy klidně operativně, akorát kdyby to mělo byt něco komplexnějšího, tak abych si vzal předem nějaký domací vercajk.
Za ten workshop na nějaké akci bych se přimlouval i já, moc rád se podívám a vyzkouším pod odborným dohledem výrobu těchto parádních koleček. Takže se hlásím do pořadníku :)
yvan
Příspěvky: 975
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Lancia Beta Montecarlo Turbo / RSC / 1:24

Příspěvek od yvan »

Viděl bych to takhle. Kdo chcete něco ukázat, tak mi napište SZ nějak s předstihem před akcí, na kterou pojedete a když tam pojedu taky, tak se nějak domluvíme. Klidně to sem pak někam napíšu, kdyby se chtěl někdo přidat. Ale když už, tak fakt prosím konkrétní model a konkrétní díly nebo sestavu a co na tom chcete vidět. Zas ne celý model, ať tam nejsme týden :)

Nuže spojení karoserie, v mém případě tedy nejdříve sklo ke kapotě natupo do hrany a potom prahy k blatníkům vepředu. Zároveň je to chvíle pro dotvarování dveří.
Obrázek

Před uzavřením ještě zpětná zrcátka (nejsou natupo, ale do výřezu)...
Obrázek

...a zadní křídlo. Z toho jsem měl mírně obavy, protože jsem to rozřezal na jednotlivé plošky, abych zrušil čáry, ale nakonec to vyšlo nad moje očekávání.
Obrázek

Zkompletujemež...
Obrázek

...a na svoje místo plácněmež.
Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Sport a F1“