Iveco "Karel" Dakar 2020,2019 / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Su na to už teď zvědavý :) Můžem si dát paralelku :)

Mimochodem, mám v plánu lepit v blízké době verzi 2019, takže pokud něco není z fotek a popisu někomu třeba jasné, můžu v průběhu druhé verze nějaké další části nafotit. Příkladně třeba na podvozku.

Kabinu už je asi na místě osadit vnitřní výbavou. Ať bych uzavíral střechou nebo zadní stěnou, tak bych těsně předtím nedostal dovnitř rám, nebo něco přes něj, takže není kam to odložit. Rozfocený mám postup jenom na sedačky, zbytek jsou prvky jednoduchých tvarů bez záludností. Sedačky jsou konstrukčně stejné jako u dřívějších modelů a po lehké úpravě postupu oproti návodu se mi konstrukce velmi zamlouvá. V podstatě to nelze slepit s jiným, než správným sklonem a tvarováním.

Připravím jednotlivé prvky. Vyřežu všechno, kromě bílých bočních žeber. Zaretušuju zatím jenom hrany spoje bočního vedení opěradlo-sedák. Vnitřní plášť sedadla nahrubo natvaruju a slepím (lepidlo nanáším od spodní hrany otvoru pro pásy směrem výš). Stranou procesu vyřežu pásy (nechám si je v kuse za koncovou hranu, aby se to rychlej retušovalo - nemusím to brát do ruky po jednom, prostě to chytím pinzetou za bílý pásek a jedu všechny najednou).

Obrázek

Na bočních žebrech zaretušuju spoj opěradla a sedáku a vyřežu jedno žebro do poloviny (papír kolem na vnitřku sedadla prostě jde pryč, venek nechám, aby to bylo pevnější). Boční vedení slepím k sobě jejich vnitřním dílem a přilepím na žebro podle jeho vnitřní hrany.

Obrázek

Po proschnutí (to je velmi důležité) to odříznu zvenku a jdu na další. Plus mínus to vychází tak, že než udělám jedno z protější strany, je to suché, takže uřežu a jedu zase na té první straně. Samozřejmě se to dá dělat najednou, ale já sem neměl na archu kolem moc místa a netuším, jestli se to do sešitu změnilo.

Obrázek

Tak udělám všechny bočnice a zaretušuju hrany na vnitřku, kterými se budou lepit k plášti sedačky. Hrany pláště samozřejmě zaretušuju taky.

Obrázek

Pak to spojím, postupně jednu stranu a po proschnutí druhou. První strana se dá zalepit pořádně, protože zevnitř je tam přístup. Po proschnutí pak podrží tvar a druhá strana už není na tom spoji tak náchylná, takže s tím natupo není problém.

Obrázek

Na závěr oříznu oblouk sedačky tak, aby správně navazoval na boční vedení. Mělo by to samozřejmě vyjít i tak, ale kdyby ne, je tam prostor eliminovat chyby. Zaretušuju všechny zbylé hrany, doplním pásy a je hotovo.

Obrázek

Vevnitř v kabině osadím sloupek s volantem a přístrojovkou, plech na nohy na tunel, panel přístrojů vedle, řadící páku a držáky sedadel. Nedávám je na sedadla, protože spoj sedadlo-držák bude méně pravděpodobně vidět, když se nepodaří, zatímco když by se nepodařil spoj u podlahy, tak bude vidět víc. Na případnou opravu pak nebude moc místa, protože sedačky budu lepit až po rámu, abych si je neurval. Nezapomenout na síťky do oken ;) Na fotce je zároveň už i připravená střecha s klimatizací a zadní stěna. Chlopně jsem vynechal, hrana pláště kabiny je silná dost na lepení natupo, zvlášť když se střecha lepí za úzké plochy po stranách, které mají být vodorovné. Zadní stěna pak půjde jako poslední. Klimatizaci lepím teď, protože bude hodně vidět a na kabině by nebylo proti čemu tlačit.

Obrázek Obrázek

Příště moje oblíbená část 8-)
Pavel M.
Příspěvky: 533
Registrován: pát 20.1.2012 22:52
Bydliště: Liberec

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Pavel M. »

Ahoj Yvane
sleduji stavbu a máš to parádní,ještě bych se rád vrátil k podvozku-prosim tě pružiny u tlumičů jsou z jakého drátku(průměr)
Moc děkuji Pavel
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Ahoj, díky. No najisto si to nepamatuju a nemám ty nákresy u sebe, ale vzhledem k tomu, že mi 0,6 přijde moc, tak bych řekl, že sem to motal z 0,4 mm mědi. S lakem to dá tak 0,45-0,5 mm průměr, bych tipoval. Každopádně v sešitě budou 1:1 nákresy a tam půjde všechno oměřit.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Tak uzavřeme kabinu. Nejdřív tam samozřejmě dáme ochranný rám, který je trochu složitější, než byl u Franty. V mém případě opět měď 1,5 mm. U Franty to bylo s hmotností trochu o strach, ale tady je kabina víc uprostřed, takže to tolik nevadí, i když nápravy jsou i tak vyztužené. Na rám patří tři přístrojové panely. Ten nalevo od řidiče může být výš, záleží jak se trefíte napřesno s rámem, aby se vám nepotkal se dveřma.

Obrázek Obrázek

Rám nasunu shora zezadu do interiéru a na patkách přilepím. Následně doplním dírou pro vnitřní jednotku klimatizace sedadla, přičemž prostřední jde samozřejmě poslední.

Obrázek Obrázek Obrázek

Uzavření kabiny u mého postupu znamená nejdřív levou hranu střechy k plášti, pak pravou, pak zadní stěnu dole k podlaze a tunelu. Všechny kroky je potřeba dělat až ten předchozí hodně dobře proschne. Následuje slepení zadních rohů kabiny, pak spoje střechy se zadní stěnou a jako poslední spoj střechy a čelního skla. Nebylo to tentokrát proto, že by přes kšilt nebyla vidět, ale kvůli tomu, že mi sklo nedrželo tvar, takže pružící sklo je lepené až když už kabina vším ostatním drží tvar a udrží to sklo.

Obrázek Obrázek

Na kabinu patří detaily. Na zadní stěně nic není, takže se na ni dá kabina položit, aniž by se něco ulomilo. Jmenovitě popořadě stěrače, přídavné světla na střechu, kšilt, krabička k řízení, rámy s držáky, zrcátka, boční kryty, přední držáky kabiny, stupačky a odkládací plechy na matice kol, blinkry a zadní držáky kabiny. drobnější věci můžete samozřejmě navěsit až po instalaci na rám, aby se nic neurvalo, ale minimálně držáky kabiny a boční kryty určitě ještě před tím.

Obrázek Obrázek Obrázek

No, mám to takové sem tam podřené a pootírané od toho neustálého dozkušování na rám, tak tím se nenechte odradit. Zbývá kapota a pak už kompletace.
Uživatelský avatar
Uwe
Příspěvky: 113
Registrován: sob 21.1.2012 20:31
Bydliště: Olomouc

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Uwe »

Ahoj Yvane
Teda, jak tady tak študuju ten tvůj report, přemejšlím, jestli by šel udělat ještě lip.... NEŠEL....
A navíc moc krásná a čistá práce.
Klobouk dolů.... Olda
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2559
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od kaktusak »

Tak tu kabinu lepit na tupo to bude hodně velkej oříšek . Něco mě říká , že se tady bude topit i v létě .
Jiří Vintr
Příspěvky: 81
Registrován: ned 5.2.2012 21:07

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Jiří Vintr »

Dobrý den, i mně se krásně dívá na Ivanovu práci. Ještě k tomu lepení natupo: kdo moje modely znáte, tak víte, že chlopně tam jsou a pracuji s nimi. Natupo lepím obvykle jen užší kulaté hrany. Jako modelář bych na mnoha místech, kde Ivan dokáže lepit bez chlopní, chlopně používal (jsem na ně zvyklý a nebyl bych asi schopen model slepit natupo tak dobře, jako s chlopněmi). Chlopně jsou ale vynechány například u prolisů masky na kapotě - vzdálenost mezi nimi je dost úzká a usoudil jsem, že by mi v rukou chlopeň komplikovala život. I když bude detail obtížnější, volil jsem tedy tuto cestu. Takže pokud by vznikl dojem, že model je bez chlopní jako takový, není to pravda - najdete na něm stejnou míru vybavování hran chlopněmi jako na všech mých jiných modelech.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Neboj předsedo, chlopní je tam spousta. Můžeš si je počítat před spaním místo oveček. Jedna chlopnička, druhá chlopnička, třetí chlopnička, čtvrtá chloprrrrrrrrr ;)

Obrázek Obrázek

Dodám, že cílem reportu není stavět podle návodu. Návod v sešitě pochopitelně nabízí jiný postup, proti kterému nic nenamítám a chlopňolepiči s ním nebudou mít problém. Ale k čemu mít dvakrát ten samý návod. Tento report je proto jedna z variant, jak se to dá lepit.

Poslední část před kompletací je kapota. Celkem právem je v návodu považována za část nejnáročnější. Vzhledem ke tvaru jsem použil chlopně v téměř plném rozsahu. Konstrukce počítá s možností aplikace mřížky a síťky po stranách (mřížka pak může být i v předních prolisech), přičemž ale přes tyto boční výdechy není dovnitř vidět. Prolisy jsou po stranách poměrně tenké. Mě to nedalo a zkusil jsem to, takže boční prolisy jsou lepené natupo, na rozdíl od zbytku konstrukce kapoty.

Návod myslím doporučuje začít od středu a postupovat ven až k blatníkům. To je rozumné, protože se boky tvarují do mírného oblouku podle masky. Na druhou stranu bych měl obavy, že při úpravě bočních výdechů na průchozí bych se tam špatně dostával kolem. Takže jsem zkusil jednotlivé boky separátně jako kompletní celky a pak spojit na středu. Dobré je, že ten prolis směrem ven nasměruje poměrně spolehlivě tvar bočnice. Když začnete odzadu, chvilku to vypadá, že je to uplně mimo tvarem, ale když to správně, skoro až tak torzně, zkroutíte do správného tvaru, sedne si to uplně parádně. To mi napovídá, že kdybych to lepil podle návodu, nebude v tom žádný problém. Úprava s průhledností v podstatě spočívá v tom, že se do boku kapoty vyřízne otvor z místa pro přilepení prolisu. Následně se musí lehce uzpůsobit vnitřní šedá plocha.

Bok kapoty tedy v mém případě slepený od boku s prolisem, na který přilepím prolis a pak pokračuju díl za dílem až dolů k lemu blatníků. Do natvarovaného blatníku pak zasadím prolisy světel a na závěr horní díl kapoty (to je proto, že se tam tvaruje parádní oblouček a nerad bych si to zprasil při práci na blatníku). Na fotce jsou ještě mřížky dopředu. V comfort packu je jedna mřížka, která překrývá oba otvory (spodní je plný a je v něm RZ), takže se lepí až po kompletaci kapoty a není potřeba vyřezávat přesný tvar. Já mám mřížku z jiného modelu, takže jsem musel lehce improvizovat.

Obrázek

Kompletní bok pak vypadá takto, přičemž na fotkách zevnitř je vidět, jak daleko je ta bočnice vyřezaná (neměl sem po ruce nic vhodného na podložení, tak tam mám pracku, pardon).

Obrázek Obrázek Obrázek

Následně do středového dílu vlepím prolisy (na tom celkem nic není, takže nafocené to nemám) a pak ke středovému dílu přilepím jeden bok za druhým, přičemž začnu v předním horním rohu, kde navazuje grafika, postupuju dozadu a jako poslední od horního předního rohu jedu dolů až k blatníku. To proto, že nahoře se to zafixuje velkou plochou a tvar kapoty pak vznikne tím předním rohem. (Zevnitř to potom vypadá krásně, divej předsedo 8-) )

Obrázek

Na závěr tvarovací fáze ještě patří dopředu takový křehčí díl, který určuje otvory pro rám podvozku. Je ale podlepený podchlopní, takže se dá dobře dorazit na hranu.

Obrázek Obrázek

Jak vidno, doporučoval bych, podobně jako návod, zažlutit vnější lemy blatníků. Vnitřek pak vylepíme šedými díly a přidáme držáky kapoty.

Obrázek

Zbývá zkompletovat.
Boďa81
Příspěvky: 189
Registrován: pon 8.1.2018 10:14

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Boďa81 »

Nádherná práce jen oči přechází (y) Podle tohoto foto-návodu se bude stavět jedna báseň, už jen vyzvednout na poště a začít :-)
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2559
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od kaktusak »

To já ty chlopně budu hojně využívat . ;)

Vypadá to luxusně . Už se na model těším.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Tak jdeme do finále. Na nástavbu patří ještě zástěrky a hasičáky. Dá se to dělat až po přilepení k podvozku, ale já bych řekl, že je to takto jednodušší, takže sem to tam dal předtím.

Obrázek

Upozorňuju, že na této fotce

Obrázek

ukazuju sice správnou polohu rezerv a uchycení, ale určitě to nedoporučuju takto dělat. Rezervy bych dal na místo až po přilepení nástavby k podvozku. Jde to i takto (viz moje fotky), ale jednak to dře (doslova) a jednak je to už zbytečné, protože budete mít správnou délku popruhů. Takže popruhy bych vepředu přilepil k podvozku, posadil nástavbu na podvozek, pak teprve nasunul rezervy a pak zalepil popruh vzadu. Má to velkou výhodu v tom, že dírou pro rezervy půjde přitlačit držáky nástavby k podvozku a přilepit je tak jeden po druhém.

Před usazením nástavby samozřejmě doporučuju vyzkoušet polohu nasucho společně s polohou kabiny a kapoty a jejich držáků.

Takže nápravu na podvozek položím tak, že nasunu zepředu na sání (není nutno řešit u verze 2019, protože tam není ten oblouk vepředu) a položím vzadu na podvozek. Držáky nástavby vzadu přilepím k rámu a po proschnutí bočnice pojistím k ochrannému oblouku. Důležité je, aby byl strop nástavby rovnoběžný s rovinou rámu (a ještě ke všemu by bylo dobré, kdyby to bylo vodorovně). To je celkem všechno.

Obrázek

Následuje usazení kabiny, přičemž vzadu se stačí trefit do držáků a vepředu přilepit držáky k rámu (přijde mi to jednodušší, než se až na rámu trefovat oskama do otvorů v kabině). Ke kabině pak přilepím přední blatníky se zástěrkama, usadím kapotu za držáky na rám a zakončím nárazníkem. Po přidání drobností, jako zrcátka, držáky matic, poklice atp. už je to celé. Fotky nejsou uplně top, fotil sem v pátek před balením na lužánky, kde sem ho předal, takže nepřefotím a moc mi to nešlo, ale pro představu snad dobré.

Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Tak díky za pozornost a směle do něj! 8-)
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 620
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Příspěvek od Vojta S »

Toto je opravdu pecka,pěkná předloha a hlavně luxusně slepeno!
MatesHK
Příspěvky: 678
Registrován: čtv 9.3.2017 22:17
Bydliště: Pardubice

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Příspěvek od MatesHK »

No... velice inspirativní a myslím že lepší "reklamu" na tento model si Jiří Vintr nemohl ani přát. Skvělá práce vás obou pánové... model už je na cestě tak se už nemohu dočkat...

Martin
Uživatelský avatar
Shagrath
Příspěvky: 549
Registrován: ned 6.3.2016 20:38
Bydliště: Žilina u Kladna

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Příspěvek od Shagrath »

Nádhera. Radost sledovat tvé reporty. Neustále mě udivuje ta čistota provedení.
satan
Příspěvky: 21
Registrován: pon 26.12.2016 17:50

Re: Iveco "Karel" Dakar 2020 / Vimos / 1:32 / Test / Hotovo

Příspěvek od satan »

Gratuluji..krásný model a perfektně slepeno.
Mám ho taky v plánu, ale chtěl bych se zeptat...
proč nemá dezén a bombírované kola u rezervy?
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“