Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Tak se mihla v televizi, pár fotek bylo na facebooku, tak nastal čas reportu 8-)

HASek byla v historii Dakaru fůra provedení, dvě z nich už od Vimosu vyšly. Tentokrát došlo na variantu asi nejslavnější a nejznámější a sice na vítěznou Tatru z roku 1994 posádky Loprais-Stachura-Kalina. Předloha je fandům Dakaru určitě velmi dobře známá, ale byla by škoda úvod vynechat, takže po dohodě s Jirkou Vintrem kopíruji jako úvod část jeho textu z facebooku, která se týká modelu a předlohy.
Jiří Vintr na facebooku píše: Karlova posádka podala v Africe taktický, vyzrálý a bezchybný výkon, který rušily jen neustálé defekty silničních pneumatic (Pepík Kalina ve dni volna opatřil několik plášťů od týmu Georgese Groina). Bohužel, soutěžní derniéra nevyšla Zdeňku Kahánkovi, který startoval poprvé za volantem čtyřkolky (té, kterou má nyní ve svém muzeu Milan Horka). Už ve Španělsku se pod ní ulomila krajnice a vůz se převrátil do škarpy vedle cesty. Po vytažení jeřábem byl sice relativně nepoškozen, ale nestihl už trajekt do Afriky. Přesto se do ní dostal a byl Lopraisově posádce oporou právě díky poskytnutí svých náhradních pneumatik. Karel tak odjel celý vítězný Dakar nejen bez poruch, ale i bez jakéhokoli doprovodného vozidla za sebou.

Karlovi vyšlo toho roku na Dakaru úplně všechno. I divná dvojetapa z Ataru do Nouhadibou, která byla nakonec přerušena a záhy zrušena. Právě během ní vyšly do éteru zprávy, že se Karlova posádka v poušti ztratila, aby o den později bylo všechno jinak: Loprais vede soutěž kamionů a v celkové klasifikaci s auty je pátý!!! Nevídané, neslýchané! Tohle se krátkodobě dařilo jen de Rooyovi v roce 1988, ale v cíli? Do něj nakonec Karlova HASka dorazila šestá.

Vůz startoval na Dakaru ještě čtyřikrát. Hned v roce 1995 s ním Karel po lítém boji (kdepak taktická jízda jako v roce 1994!) vyhrál znovu, v roce 1996 skončil těsně druhý a o rok později vůz nedojel (viz epizoda “Všechno špatně”). Rok později se auto stalo aktérem “slavného” přepadení v etapě El-Mreiti – Touadenni a ukradeno bandity. Od té doby ho už nikdo nespatřil, ale jistě tam někde v Mali nebo Alžírsku ještě funguje…

Pár slov ke zbarvení: vůz byl původně sestaven v hasičských barvách, dostal tedy červenou kabinu i nástavbu s bílými pruhy. Pro soutěž byl ale zbarven bíle, s jedním šikmým červeným pruhem. Co je podstatné, interiér i vnitřní ochranný rám zůstaly v barvě červené, to samé platí pro valnou část zadní stěny kabiny a přední stěny nástavby, včetně ochranného oblouku, který je tedy dvojbarevný. Podvozek zůstal červený.

Pro Dakar 1995 zůstala kabina stejná (s červeným vnitřkem), podvozek byl však po repasi nastříkán do tmavošeda, zůstalo zábradlíčko na nástavbě I silniční pneu. Pro Master Rallye 1995 (Paříž – Peking) měl vůz stejné lakování podvozku (tmavošedé), kabinu s červeným vnitřkem, ale novou nástavbu bez zábradlíčka a s vyšší zadní spodní hranou, zůstal stále ten samý vnější ochranný rám. Během této soutěže se však vozidlo převrátilo na bok, a tak pro Dakar 1996 dostalo kabinu novou, s bílým lakováním uvnitř, šikmou mřížkou kabiny i jednodušším provedením vnějšího ochranného rámu.

Zvláštní peripetie má také schéma reklam na autě. Byly vlastně tři etapy. První je ta, se kterou vůz odjel do Francie a prošel přejímkami. Měl plné výplně zadních oken druhých dveří. Takto je ještě vyfotografován v parc fermé na Trocadéru. V Granadě už ale nesly zadní dveře jen běžná skla a reklamy, které na výplních původně byly, vzaly za své. Takto vůz odjel celou africkou část soutěže a berme to jako druhé stadium. No a nakonec to nejznámější: to, jak auto vypadalo ve druhé evropské části, od Granady po dojezd do Paříže. Na autě přibyly malé čtverce Aral – asi jako kompenzace za to, že druhá čtyřkolka, která byla v barvách Aralu vyvedena celá, soutěž nedokončila. Na přední masce se mírně posunulo Sunoco a do rohu přišlo ještě Víno Bzenec. Původní reklamy z bočních oken byly přilepeny na volné místo na nástavbě, nad přední blinkr přišel Otavan, který vzal instalací skel za své. Takto se auto objevilo ve většině médií. Model odpovídá tomu, jak prošel technickými přejímkami, protože se mi takto líbí víc, než v jaké podobě odjel africkou část.
Report slouží sice primárně pro představení této varianty, ale konstrukčně je auto z velké části shodné s předchozími dvěma vydanými, takže by mohl být užitečný i stavitelům Tater Fajtla a Tomečka.

K náročnému úvodu začnu zvolna a sice motorem. Je to známý tatrovácký dvanáctiválec a ani konstrukčně se žádná záludnost nekoná. Co bych pohlídal jsou šířky držáků do rámu. Na fotce jsou už přilepené, ale před tím došlo na zkoušku s rámem, aby případným chlupem navíc nebyl motor v rámu moc natěsno. Svody jdou na turba zepředu.

Obrázek

U náprav se rozkecám, takže to necháme na příště, aby toho čtení nebylo najednou příliš ;)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Trochu jsem se namotivoval dnešními Dakarskými ozvěnami (kdo neviděl, repríza bude kolem desáté večer), tak pokračujeme dál.

Zadní náprava. Svislé nosníky podlepuju kartonovým lichoběžníkem ve vnitřní ploše a lepím bez chlopní. Podélnou osu nápravou neprotahuju. Před lepením nápravy ještě kompletuju měchy i se spodními držáky, protože se budou lepit na držáky nápravy a tím pádem určují jejich rozteč. Nápravu slepím bez předního a zadního rovného pásu, proměřím rozteče a pokud někde přibyla vrstva papíru, která by překážela, pásky seříznu. Pak je stočím a přilepím k nápravě. Přidám prachovky s přechody k nápravě a poloosu a přilepím nápravu k držákům. Prachovky jsou matné, protože jsou použity s laserových doplňků a přetřené vodovkou. Celkově mají mít 5 mm, aby správně vyšla šířka nápravy. Díly prachovek z archu se kvůli tomu nepoužívají. K nápravě přilepím držáky a po kontrole geometrie nechám dobře proschnout. Pak přidám měchy, poloosy s držáky tlumičů, kryty prachovek a je hotovo.

Brzdy lepím až po kompletaci podvozku, abych měl lepší přístup ke tlumičům. Brzdové válečky přijdou mezi tlumiče, takže je dobré si to slepit ještě před kompletací a polohu tlumičů případně podle nich kontrolovat, ale pokud budou tlumiče správně kolmo podle držáků na rámu, kolize by nastat neměla.

Obrázek Obrázek

Je to veliký rozdíl, oproti šedým a černým podvozkům 8-)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

U přední nápravy není takový problém s hlídáním délky, jako spíš s pevností. Konstrukce naštěstí dovoluje pár zpevňovacích úprav a co je podle mě velmi dobré, že to jde udělat i tak, aby nebyly vidět čepy otáčení, aniž by se musela měnit konstrukce. Takže sekunďák zůstal zavřený, což je veliké plus pro moje prsty... :roll:

Obrázek Obrázek
Majo 73
Příspěvky: 13
Registrován: sob 19.1.2019 15:49

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Majo 73 »

Krásna práca, ako vždy.
Obdivujem tvoju čistotu a presnosť.
Lepil som "Frantu" a chodil som do tvojho vlákna odpisovať keď som si nevedel rady.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Díky moc! Dobře vědět, že se s tím nepíšu zbytečně. Franta je velmi estetický model, založ galerii ;-)

Zpracoval jsem ještě použitelnou sérii fotek z postupu na přední nápravě, kterou jsem si nafotil, abych příště měl podle čeho postupovat, až zase zapomenu, jak jsem si to vymyslel. Dám to sem, třeba někdo doplní nějaký trik, jak to ještě vylepšit.

S tímto postupem tedy sešit nepočítá, je to moje úprava pro vyšší pevnost. V sešitě je klasická konstrukce krabičkové těhlice s vedením tyče řízení a na poloose Učka, přičemž se to protáhne drátkem a nahoře a dole zalepí.

Díly otáčení jsem rozřezal na plošky. Těhlice jsou vylepené kartonem a je v nich natěsno (ale nezalepený) měděný drát 0,4 mm. Otvor pro osu kola, která půjde do brzdy, není skrz těhlici, ale jenom přes jednu vrstvu kartonu. Vodorovné prvky poloos, které se normálně propichují čepem (na fotce v horní části) jsou podlepené 0,2 mm papírem, ve kterém je vyříznutá drážka směrem od spojovacího bodu k poloose. Prostě jsem si v podlepovacím papíru vyřízl obdélníček a přilepil jsem na to ty originální části. Následně vyřezáno.
Obrázek

Na těhlice přilepeny vodorovné prvky pro tyč řízení.
Obrázek

Následně ohnu drát do pravého úhlu a navleču na něj vnitřní část spodního držáku. Přelepím protikusem.
Obrázek

Provléknu nadoraz těhlicí, navleču horní vnitřní držák, ohnu do něj drát a přelepím vnějším protikusem.
Obrázek

Drát ohnu na středu rozdílové plochy, aby se z obou stran vešel kartonem podlepený díl nápravy a ten vnější zalepím napevno. Díru pro osu použiju, i když není skrz, ale pro větší pevnost bude v obou kartonových podlepech.
Obrázek

Zalepím vnitřní vyztuženou plochu s místem pro přilepení k nápravě a nechám dobře proschnout. Místo, kde je drát, je prolité lepidlem, takže po proschnutí by se tvarováním drátu neměl mít možnost vůbec pohnout. Přehnu a zalepím boční plošky.
Obrázek

Následně do těhlic zalepím osy pro kola a přidám brzdy. Z druhé strany proměřím osu z nápravy, aby vyšla přes oba kartony kolem drátů a celky důkladně přilepím na poloosy. Nakonec přidám spojovací tyč a je v podstatě hotovo. Brzdové válečky, kryty prachovek a prvky k torzkám už jsou standardní konstrukce.
Obrázek

Pevnostně je to celkem slušné. Ve svislém směru drží tlak osa v nápravě a na koncích významně pomáhají tlumiče. Osa kol jde skrz brzdy až do těhlice, kde je napevno. Mezi těhlicí a tlumičem je drát, který nahoře ani dole nemá kam uhnout. Pokud by to přece mělo tendenci pod tíhou rámů na kabině padat, dal by se místo mědi použít nerezový drát. Ten se ohýbá poměrně těžko, což může být při tomto postupu problém, ale to už by bylo snad nezničitelné. Esteticky se mi to zdá dobré, kromě spojovací tyče nikde žádné dráty, osy, ani přetírání barvou. Uvidíme jakou to bude mít na poličce trvanlivost.
Uživatelský avatar
Ričmond
Příspěvky: 697
Registrován: ned 2.12.2012 13:38
Bydliště: Předměřice n. Jizerou

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Ričmond »

Navíc to ještě parádně vypadá ;-)
Kdyby to padalo tak pod to můžeš vždycky pořídit stojánek pod letadlo :D
Majo 73
Příspěvky: 13
Registrován: sob 19.1.2019 15:49

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Majo 73 »

Yvan, máš pravdu Franta je pekný model.
Tu je link na môj model http://www.papirove-modely.cz/galerie/13188" onclick="window.open(this.href);return false;
Ale späť k tvojej Tatre , pekné vylepšenie nápravy. Ja ich robím napevno nič nemám otočné.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Pevná je bezpečnější, to je pravda. Ale zas na předváděčku je lepší mít možnost ty kola natočit jak je potřeba, což je v toto případě potřeba :)

Hotové nápravy přijdou na rám. Rám je v tomto případě obdélník se třemi příčkami, čili jednoduché na zpevnění. Rozřezáno na jednotlivé pásky, podlepeny svislé plochy a vodorovné hrany přelepeny zbylými pásky. Nic pevnějšího a pohodlnějšího jsem zatím neobjevil. Následně nasazuju disky kol, abych si při manipulaci neodřel tisk na brzdách a nápravách.

Obrázek Obrázek

V sešitě jsou klasicky dvě stejné části disku - kolečko a pásek - k přilepení do bočnice. Mě se osvědčila úprava, kterou nastiňují fotky s rámem. Nařežu pásky, tuším 4 mm silné, dva namotám kolem pásků ze sešitu, třetí rozdělím na kratší a delší část. Z kratší části smotám náboj kolem osy, delší část stočím do stejného průměru jako je disk. Středy disku nevyřezávám kulaté, ale nechávám kolem místo, na které přilepím hranou pásky. Obě části spojím stočenými pásky a je hotovo. Když si na začátku zaretušuju spoje pásků, tak je to velice rychlý postup. Není potřeba řezat přesně kolečka ani je retušovat, stejně tak není potřeba retušovat vnitřní hranu pásku. Na závěr stačí zaretušovat vnější strany, na které přijdou bočnice kol. Kompletace je pak snadná a hlavně to drží směr v ose. Navíc pokud jsou namotávací pásky všechny stejně dlouhé, tak je rám v rovině (přesahy u koleček dole ořezávám).

Následně přijdou na řadu držáky tlumičů, sestup s převodovkou, držák torzních tyčí a tři sekce centrální roury. Lepím odzadu, protože kdyby tam něco nevyšlo, na torzkách bude délková rezerva (schovají se do krytek, které budou na zadních koncích) a je lepší, když bude převodovka od motoru trochu dál, než blíž. Zároveň mám přilepené i držáky stabilizátorů, ovšem to klidně může počkat i na pozděj.

Obrázek

Fotky nejsou nic moc, parádně sem trefil úhel, který kryje rouru za rámem :) Ale jak bude podvozek obsypaný, tak budou z víc úhlů a snad tam bude vidět, co kam patří.
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Rám se následně obsype vším kolem.

Jako první lepím držáky tlumičů a po důkladném zaschnutí tlumiče samotné (v tomto případě červeno červené). Vzhledem k dříve zmíněné vyšší pevnosti doporučuju naměřit píst tlumiče přes celou výšku, tedy od nápravy až po horní plochu držáku. Je to významný pevnostní prvek, i když dlouhé pouzdro tlumiče svádí k tomu říznout to kratší a pak to roztáhnout.

Dozadu přijdou brzdy a na obě nápravy pak stabilizátory. V této fázi se hodí mít slepená kola, protože podle tvaru bombírování se dá přizpůsobit šířka zadního stabilizátoru. Stabilizátor bude totiž těsně u měchů, protože kdyby byl až u brzd, pneumatice by překážel. Vzadu do rámu přijdou šikmé výztuhy a na zadní příčku tažné zařízení. Dál bych přidal ještě torzky a jejich krytky na držáku. To jsou myslím tak všechny prvky zespodu, čili rám doteď mohl ležet na držácích tlumičů.

Následuje motor do rámu a kardan mezi spojku a převodovku. Filtry lepím nejdříve na držák a komplet pak na rám. Vnější čelo filtru nechám otevřené a přilepím ho až po zalepení trubek z turb. Následují nádrže a pak jejich ochranné plechy, pak tlumič výfuku, na kterém uzavřu jenom pravé čelo (levé opět až po vlepení koncovky do správné výšky podle nástavby) a nakonec baterie a vzduchojemy. Ty se lepí na držák nahoře co nejtěsněji k sobě a k rámu a dole na střed mezi ty horní. Jinak by kolidovaly se stupačkou.

Obrázek Obrázek
Obrázek


U nádrží jsem si vzpomněl vyfotit postup. Nařežu pásky kartonu na šířku rovných ploch, podlepím jimi vyřezaný plášť a poslední u spoje přilepím na tenký papír, který použiju jako chlopeň. Obvod se pak uzavírá přilepením tohoto posledního kartonu přes tenký papír na koncový díl pláště. Čela podlepuju čtverečkem +- celou plochu bez síly kartonu na plášti.

Obrázek

Dneska ještě nárazník, lehce upravený v oblasti otvoru vpravo od mřížky. Na zadní stěně za otvorem je černý papír a kolem něho rámeček z téhož, aby nebylo moc vidět do stran (čili žádná věda). Mřížka v nárazníku je z comfort packu a je sice z bílého papíru, ale jemný přestřik autolakem zjemní opálení na hranách. U světel jsou rámečky šedé. Nasílení vnějšího obvodu vyřežu, přilepím na mřížku, zaretušuju opálení laseru zevnitř, vyřežu mřížku zvenku, opět zaretušuju a přilepím na nárazník. Textura světel bude v sešitě pravděpodobně o něco modernější. Prvky nad nárazníkem trefuju cca do středu otvoru mezi mřížkou na kapotě a rohovým plechem kabiny (stačí přiložit k čelu kabiny).

Obrázek

Na rám ho samozřejmě dám až na konec, ale je to taková rozcvička na bílé plochy, než přijde příště nástavba ;)
Uživatelský avatar
Shagrath
Příspěvky: 549
Registrován: ned 6.3.2016 20:38
Bydliště: Žilina u Kladna

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Shagrath »

Úžasné reporty a ještě úžasnější čistota práce. Nechápu toto.
Majo 73
Příspěvky: 13
Registrován: sob 19.1.2019 15:49

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od Majo 73 »

Téda tá čistota to je obdivuhodná.
Dobrý návod ako pekne zlepiť nádrž.
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2558
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od kaktusak »

Yvan umí to je známá věc . Parádní report . V Tvém podání to vypadá jako brnkačka .
Uživatelský avatar
mahdy
Příspěvky: 677
Registrován: sob 21.1.2012 11:01
Bydliště: Kyjov

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od mahdy »

Yvanovu čistotu lepení taky nechápu. No a to lepení nádrže obšlehnul u mojí SM 42 :D :D :D
viewtopic.php?f=21&t=6491&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

To děkuji pánové.

Davide, mě opisování nevadí, proto to sem snad dáváme, ale je škoda, že grafik maže exif, protože pak by sis mohl zahrát na detektiva 8-) Fotka nádrží je z 3. listopadu v 18:30 :lol:

Tak nástavba. Je hranatá a uzavřená, takže vevnitř se dá vyztužovat do aleluja. Podlahu rozřezávám a vnitřní plochy bočnic a zadní stěny lepím na líce ještě v placaté podobě. Po zatížení, vyschnutí a vyřezání následně nachystám podlepy z kartonu. Střecha je podlepená až ke krajům, protože je barevná a nejvíc viditelná (takže kdyby se tam zvlnil spoj, tak by to bylo blbé). Na boky a zadní stěnu naměřím pás kartonu odspoda nahoru mínus podlep střechy. Vyřežu a zkompletuju prolisy pro zámky. Podlep přední a zadní stěny je užší o podlepy bočnic a opět nižší o podlep střechy. Podlaha má podlep až dál od krajů, aby se dala přilepit na hrany kartonových podlepů a kdyby se někde něco hnulo, tak aby se přizpůsobila, když už nebude skoro vidět. Žádné přídavné výztuhy dovnitř nedávám, jenom podlepuju.

Po zatížení zaretušuju a zkompletuju. Nejdřív bočnice ke střeše, což je nejsložitější, protože se lepí plocha na plochu (součástí střechy je vnitřní strana plechu bočnic směrem nahoru). Pak zadní stěnu k celku, pak přední stěnu a nakonec podlahu. Po proschnutí dolepím ohnuté pásy pod zábradlím, pásky v předních rozích nástavby, zábradlí, nárazníky, rám, výztuhy na střeše a světla vzadu na bocích. Na bočnicích uplně dole jsou pásky, které se ohýbají do pravého úhlu a kryjí pak částečně plechy pod nádržemi. Placaté detaily lepím ještě před kompletací, lemy blatníků ještě před vyřezáním. Po přilepení držáků nástavby je celek hotový.

Obrázek Obrázek

Fotky jsou jakési slabší pro změnu, jak se tak dívám, ale tak snad je tam vidět, co je potřeba. Dodám, že v sešitě budou navíc výřezy stupaček na pravé straně nástavby, které tady ještě chybí. Rám je červený a od hrany střechy nahoru je bílý (chuťovka). Podle nástavby doladím polohu koncovky výfuku (směruje dozadu mírně doleva a spodní hranou nad horní trubku rámu), sundám nástavbu, zalepím koncovku a zavřu zleva tlumič. S lepením nástavby na rám je asi rozumné počkat jak se podaří kabina.

No, jak to tak čtu, podlepování to dost protáhne tu stavbu, ale pak je to slepené raz dva 8-)
yvan
Příspěvky: 972
Registrován: pát 20.1.2012 23:01

Re: Tatra 815 4x4 HAS Dakar 1994 / Vimos / 1:32 / Test

Příspěvek od yvan »

Ke kabině nemám bohužel moc fotek, ale pokusím se popsat postup aspoň slovy.

Jako první zpracuju bočnice do následující podoby. Podlepím oboustrankou, vyřežu skla, udělám dírky pro zrcátka, natvaruju bok, zkompletuju plechy nad stupačkama a přilepím vnitřky od podlahy dolů. Výsledek vypadá nějak takto:

Obrázek Obrázek

Následně podlepím oboustrankou vnitřní stranu, vyřežu skla a vytvaruju. Zpracuju zrcátka stejně, jako jsem popisoval u Franty (drát v místě průchodu do kabiny ohýbám do pravého úhlu). Držáky mají šedou matnou barvu zoxidovaného hliníku (prostě je mám šedé). Vyřežu si sklo, ve kterém nechám výřezy pro držáky zrcátek, přilepím na vnější díl bočnice, protáhnu zrcátko, zakápnu ho lepidlem zevnitř a přelepím vnitřní stěnou. Sklo nemám až dozadu, je potřeba tu fólii vyrovnat vzadu vrstvou papíru. Tím jsou bočnice hotové.

Následně natvaruju vnější díl podlahy, zpracuju podchlopněmi tunel a přilepím vnitřní stranu. K podlaze přilepím přední stěnu pod přístrojovkou, kterou mám podlepenou kartonem a zafixovanou do pravého úhlu. Zkompletuju plechy kapoty a připojím k podvozku. Následně přilepím bočnice jednu po druhé nejdříve k podlaze zevnitř, pak rohy ke kapotě a pak zespodu zvenku za stupačkama pomocí velkých chlopní k podlaze. Zpracuju vnitřek zadní stěny a přilepím natupo mezi bočnice a k podlaze (šlo by využít podchlopně asi). Po zaschnutí přidám vnější díl zadní stěny, opět natupo k okrajům, aby se nevlnily plochy (opět by tam mohly být chlopně) a nechám dobře proschnout. Mezi tím nachystám čelní sklo a přilepím ho natupo k celku. K bočnicím drží na silných hranách a dole na hraně bílého plechu pod oknem. Uschne to a je to.

Do kabiny patří samozřejmě spousta věcí, takže přístrojovka, budíky, sloupek s volantem, řadička, madlo (mělo by být matně černé, jakože obalené měkkou pěnou, což mě teda barva zradila a leskne se to), přístroje pro navigaci, plech na tunel, sedačky a nakonec samozřejmě můj oblíbený červený rám. Abych nebyl uplně za blbce s fotkama, tak mám aspoň vnitřní konfiguraci.

Obrázek Obrázek

Střechu zkompletuju a lepím nejdřív na jeden bok, pak na druhý, pak vepředu ke sklu a pak k zadní stěně. Teoreticky je lepší jako poslední lepit nad sklem, protože tam bude kšilt. Kabinu následně vyzkouším se vším ostatním na rám a obsypu všema prvkama - panty, blinkry, madla a kšilt, pak vnější rám se světly a nakonec sání vzadu (až po rámu, aby šla kabina položit na zadní stěnu). Rohové kryty na kabině lepím až po rámu, protože do té doby jsou to místa, za které tu kabinu chytám do pracek.

Dodám ještě poklice, které se dají vylepšit (díly na to v sešitě budou). V podstatě jde o to, že hlavní díl poklice se proděruje a na jeho střed se z rubu nalepí 0,5 mm nasílené kolečko (já jsem použil podlepené zákolníky). Po přilepení boku poklice se dovnitř zasune a na středové kolečko přilepí díl s kresbou matic. Střed poklice je stejný.

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Sport a Dakar“