Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Moderátoři: Zrzek, spida, zvukar

Odpovědět
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 629
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj všem,
chtěl bych vás seznámit s novým projektem do kterého jsem se pustil. Po dodělání Dtčka jsem nevěděl co dělat a manželka povídá že bych mohl slepit něco co mi koupila, třeba to velké ruské auto a bylo jasno dalším projektem bude tahač Maz – 537G.

O automobilce Maz jsem toho moc nevěděl takže jsem trochu googlil a zpracoval referátek,je to trochu delší ale snad vám to nebude vadit.O některých verzích vozů jsem do teť neměl tušení.

Minsk Automobile Plant ( MAZ - Minskyi Avtomobilnyi Zavod ) je výrobce automobilů v Bělorusku a jeden z největších výrobců ve východní Evropě.
Historie automobilky v Minsku začíná 6 dní po osvobození města od Němců 9. srpna 1944 a to tím že v rámci smlouvy o půjčce a pronájmu USA se ve starých opravnách začaly montovat nákladní vozy Studebaker. Teprve v roce 1945 se vláda rozhodla v podniku vytvořit těžká nákladní vozidla, prvními stroji, které byly vyrobeny 7. listopadu 1947, byly 6tunové sklápěče MAZ-205 s přímými nástavbami, vytvořené specialisty z automobilky Yaroslavl Plant (YaAZ).Jeho základem byl vůz YAZ-200, po kterém MAZ-205 zdědil čtyřválcový dvoutaktní vznětový motor YAZ-204A (4650 cm 3, 110 k) s přímým vstřikováním, který vycházel z amerických motorů „GM 4-71“ (GM). Auto s rozvorem 3 800 mm. bylo vybaveno pětistupňovou převodovkou, pneumatickými brzdami, kabinou ze dřeva a kovu. S celkovou hmotností 12,8 tun vyvinul sklápěč maximální rychlost 50 km / h.
V roce 1950 byla do Minsku převedena výroba 7tunových nákladních vozidel YAZ-200 s palubní plošinou, která od února 1951 získala značku MAZ-200. Navenek se vyznačovaly svislou mřížkou chladiče a novým znakem ve formě chromovaného bizona. Vůz byl vybaven stejným motorem, rozvorem zvětšeným na 4520 mm.  a vyvinul rychlost 65 km / h. V roce 1951 se objevila první vlastní verze MAZ-200G. V následujícím roce byla zahájena výroba tahače MAZ-200V s modernizovaným dvoutaktním vznětovým motorem YaAZ-204B (130 k), určeným pro silniční vlak s celkovou hmotností 23,2 tuny.Po nějaké době začala společnost MAZ vyrábět pro svá vozidla vlastní přívěsy. V roce 1955 se objevil nákladní vůz na přepravu dřeva MAZ-501 (4 × 4) s 10stupňovou převodovkou, permanentním pohonem obou náprav a asymetrickým uzávěrem středového diferenciálu, který přenášel 2/3 točivého momentu na zadní nápravu. Ve spojení s 2nápravovým uvolňovacím přívěsem mohl vyvést z lesa 30metrové délky stromů o hmotnosti až 15 tun.
Obrázek
Maz - 205
V roce 1950 byla v závodě MAZ vytvořena konstrukční kancelář pro velmi těžké nákladní vozy, které vedl slavný konstruktér B.L. Shaposhnik (1902-1985).
Pod jeho vedením byl 17. září 1950 sestaven první 25tunový důlní sklápěč MAZ-525 se čtyřtaktním vznětovým motorem D-12A, V12 (38,8 litrů, 300 k), 2-diskovou spojkou s hydraulickou spojkou, mechanickou pětistupňovou převodovkou,posilovačem řízení, celokovovou karoserií a korbou s objemem 14,3 m 3. S celkovou hmotností 50 tun vyvinul sklápěč rychlost 30 km / h. V roce 1957 byla zahájena výroba třínápravového vozidla MAZ-530 (6 × 4) s nosností 40 tun a celkovou hmotností 77,5 tuny. Výkon motoru byl zvýšen na 450 koní.Poprvé byla na tomto automobilu použita hydromechanická převodovka, která zahrnovala měnič točivého momentu, 3stupňovou planetovou převodovku, diferenciál s vnitřním rozvodem a planetová kola. MAZ-530 vyvinul rychlost 42 km / h a spotřeboval 200 litrů paliva na 100 km.
V červnu 1954 byla vytvořena speciální konstrukční kancelář pod vedením B.L. Shaposhnik pro vývoj vozidel s pohonem všech kol. V roce 1956 se objevil první vůz MAZ-535 (8 × 8) s motorem o výkonu 375 hp, který brzy následovalo jeho zesílené dvojče -MAZ-537 (525 k). Využili starý vznětový motor D-12A, hydromechanickou převodovku, planetové převodovky kol, posilovač řízení a uzamykatelné diferenciály.V armádě sloužili jako tahače podvalníků a balistických raket. V národním hospodářství pracovali v odlehlých oblastech na dodávku potrubí nebo zejména těžkých nákladů. Pokud jde o kvalitu, v SSSR si nebyli rovni, nadarmo závod poskytoval 10letou záruku na své vozy. Od roku 1960 závod na výrobu kolových traktorů Kurgan (KZKT) ovládá výrobu rodiny MAZ-535/537 a společnost MAZ pokračuje ve vývoji strojů nové rodiny MAZ-543 se dvěma kabinami, které dostaly neoficiální název „Uragan“ . V roce 1958 společnost MAZ sestavila první vzorky série „500“ automobilů nové generace s kabinou nad motorem, ale až v roce 1965, po rekonstrukci závodu, byla zahájena jejich sériová výroba.
Obrázek Obrázek Obrázek
Maz - 525, Maz - 537 a Maz - 500
Základní model s celkovou hmotností 14,2 tuny vyvinul rychlost 75 km / h a měl spotřebu paliva 25 litrů. na 100 km. Jeho prvními variantami byly palubní MAZ-500G s markýzou a tahač MAZ-500V pro tažení 14tunového návěsu MAZ-5243. V roce 1965 závod vyrobil severní verzi MAZ-512 a tropickou MAZ-513, stejně jako 7tunový sklápěč MAZ-503 s korbou o objemu 3,8 m 3 a krátký podvozek MAZ- 504 (základna 3280 mm), který pracoval s návěsem MAZ-5245 jako součást silničního vlaku o celkové hmotnosti 24 tun.Experimentální sklápěče MAZ-510 s jednou kabinou a korbou s ochranným štítem a MAZ-511 s obousměrným převrácením byly velmi originální.V roce 1970 byla rodina 500 modernizována. Rozvor palubního modelu MAZ-500A se zvýšil o 100 mm, nosnost se zvýšila na 8 tun. Odvozené modely se odpovídajícím způsobem změnily.
V roce 1988 začala spolupráce s německou společností MAN (MAN), jejíž motory o výkonu 360 koní byly poprvé instalovány na tahačích MAZ-54326 a MAZ-64226. A v roce 1988, na pařížském autosalonu, závod představil experimentální „nákladní automobil budoucnosti“ - MAZ-2000 „Perestroika“ dlouhý 15 m se všemi pohonnými jednotkami umístěnými uvnitř otočného podvozku pod vysoce efektivní kabinou. 14. dubna 1989 byl sestaven miliontý nákladní vůz. Jednalo se o tahač MAZ-6422 předaný do prvního moskevského automobilového závodu. Souběžně s tím byla úspěšně rozvíjena výroba těžkých vícenápravových vozidel dvojího užití.
Obrázek Obrázek Obrázek
Maz - 510,MazMan - 54326,Maz 2000
Tyto vozidla byla založena na podvozcích MAZ-543A (8 × 8) a MAZ-547 (12 × 12), které sloužily jako nosiče strategických raket. Od roku 1973 byla na základě prvního modelu zahájena výroba civilního 20tunového valníku MAZ-7310 (8 × 8) a nosiče dřeva 73101 s naftou D-12A (525 k). Na jejich základě byl následně vytvořen tahač 7410, 20tunový sklápěč 7510 a nosič trub 7910. Po modernizaci v roce 1979 zahájil závod výrobu modernizovaných nákladních vozidel 73123, tahačů 73132 a sklápěčů 7516. Od roku 1986 se vyrobila 21tunová palubní verze 7313 (8 × 8) s výkonem 525 koní a 6nápravový jeřábový podvozek 7913 (12 × 10) s výkonem 650 koní.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Maz - 543 valník,Maz - 7510 sklápěč,Maz - 7910 nosič trub a Maz - 547 v provedení dempr
Na jednotkách sériových nákladních vozidel byl vyvinut čtyřnápravový 21tunový sklápěč MAZ-6515 (8 × 4) s naftovým motorem o výkonu 425 hp. Sedmnápravový podvozek 7912 a 7917 nesoucí rakety byl vyroben pro sovětskou armádu, 8nápravová vozidla 7922 a 7923  pro dodávky strategických raket Topol, stejně jako jedinečné 8nápravové a 12nápravové transportéry 7906 a 7907. V roce 1991 byla tato výroba transformována do samostatného podniku - Minsk Wheel Tractor Plant (MZKT).Dnes tento závod produkuje vozidla pod značkou Volat. Přechod k hospodářským reformám na počátku 90. let. byl poznamenán významnými ekonomickými a politickými převraty, které postavily MAZ na pokraj katastrofy.
Obrázek Obrázek Obrázek
Modelářům známý Maz - 7922 Topol - M,Maz - 7906,Maz - 7907 to by byl model pro masochisty :D
Společnost MAZ se ale dokázala zotavit, modernizovat své předchozí vozy a vytvořit novou čtvrtou generaci. Spolu s ruskými motory Yaroslavl a Tutaevsky se stále více používají německé motory MAN, americké Cummins a dokonce i britské Perkins. Tahače řady Mainline používaly 9stupňové převodovky YaMZ, 12 nebo 16stupňové převodovky Eaton a ZF, elektromechanické uzávěrky diferenciálu, pohodlné kabiny s vysokou střechou, nastavitelné sedadlo a sloupek řízení. 11. března 1997 sjel z montážní linky první dvounápravový tahač páté generace rodiny „5440“ pro silniční vlak s celkovou hmotností 44 tun, který vyvinul rychlost 120 km / h. Na přání zákazníka může být vybaven různými motory s výkonem 370-600 koní, 9, 12 a 16stupňovými převodovkami, listovými pružinami nebo vzduchovým odpružením s elektronickou kontrolou tuhosti.
Navzdory všem obtížím zaujímá Minsk Automobile Plant s 20 tisícovým týmem vedoucí pozici ve výrobě nákladních vozidel v zemích SNS. MAZ v 80. letech. vyrobil až 40 tisíc nákladních vozidel ročně, poté v 90. letech. 12 tisíc (v roce 2000 bylo smontováno 13085 podvozků). Závod nadále vyrábí širokou škálu různých přívěsů a návěsů a od roku 1993 má také pobčku na výrobu vícemístných autobusů. Od svého založení společnost MAZ vyrobila více než 1,2 milionu vozidel.
Obrázek Obrázek Obrázek
Autobus Maz - 103,Maz - 5440,MazMan - 54326
Zdroje: globusks.ru , Wikipedie ,Válka.cz

Tady je průjezd kolony Mazů 537 z Ukrajiny https://www.youtube.com/watch?v=_DaOBGOlwfE" onclick="window.open(this.href);return false;
Maz 537
Výrobce: MAZ,KZKT, Minsk, Bělorusko
Konfigurace pohonu: 8x8
Hmotnost vozidla (kg): 21 600 - 23 000
Délka (m): 8,96
Šířka (m): 2,885
Výška (m): 2,88
Rozvor (m): 6,05
Rozchod (m): 2,22
Motor: D-12A-525, diesel
Výkon motoru (koně): 525
Dosah (km): 650
Maximální rychlost (km/h): 55-60
Maximální rychlost s naloženým přívěsem/návěsem (km/h): 20-40
Kapacita nádrže (l): 840
Maximální šířka příkopu, který může vůz překonat (m): 1,0
Maximální úhel stoupání (stupně): 38
Zavedení do služby: 1960


A teť k modelu, je to asi největší projekt který jsem zatím dělal tak snad stavba nebude trvat věčnost. Vystřihovánka je klasika Model-KOM, autorem modelu je Marek Bonek. Auto a podvalník mají rozsah 22 stran A3 +5 stran návodovek.Návodovky jsou nepřehledné 5 přez 9,takže první čím jsem začal bylo že jsem si je okopíroval následně rozstříhal a nalepil na papíry v pořadí jak by bylo nejlépe postupovat při stavbě. Vznikl tím přehledný sešit asi o 20 listech.
Obrázek Obrázek Obrázek

No a stavbu jsem zahájil rámem.
Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Shagrath
Příspěvky: 549
Registrován: ned 6.3.2016 20:38
Bydliště: Žilina u Kladna

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Shagrath »

Tak tohle bude něco v tvém podání. Usedám ne do první řady, ale přímo do lóže.
Parádně zpracovaný referát na téma Maz.
A také koukám, že Model-kom dost zlepšil uspořádání návodovek, na Topolu jsou už přehledné a naprosto jasné
Každopádně držím palce a ať se daří. Budu bedlivě sledovat.
Co bude na podvalu?
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 629
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj,jestli se mi podaří vše zdárně dokončit tak na podvalu bude Bat-M, když jsem ho stavěl tak jsem s touto variantou trochu počítal a udělal jsem ho s radlicí v poloze pro přepravu na kratší vzdálenosti.Ale to je ještě daleká budoucnost :)

Obrázek
Uživatelský avatar
kaktusak
Příspěvky: 2563
Registrován: sob 21.1.2012 10:39
Bydliště: Kyjov

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od kaktusak »

Vojto tohle prostě nejde nesledovat . Tyto ruský mašiny to je moje .
Markulin
Příspěvky: 1274
Registrován: pon 14.5.2012 18:04
Bydliště: Hodonín

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Markulin »

No tak jako pěkná sestava to ve finále bude. Určitě sem budu často nakukovat.
Uživatelský avatar
Brzdič
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 12.12.2011 14:11
Bydliště: Brno

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Brzdič »

Držím palce, bude to parádní kousek. ;)
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od VašekS »

Ahoj.
Tak to je pořádný sousto. Mám ho doma. Nechal jsem si ho nadělit pod stromeček a natěšenej si ho prohlížel. Nějak mě, bohužel rychle přešel humor.
Tvoje stavba mi určitě bude inspirací k nalezení vůle a odvahy se do toho pustit.
Koukám, že neretušuješ,tak půjde do barvy?
Já se hlavně budu chtít zbavit tý ošklivý kamufláže.
Ať se daří, budu bedlivě sledovat.
Vašek
Nafe_CZ
Příspěvky: 817
Registrován: čtv 27.2.2014 15:18

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Nafe_CZ »

Nápodobně jako Vašek ... taky jsem si ho nadělil, ale abych najmul ještě 36 Dráťáků než se do toho pustím :-). Držím palce a sleduju !
Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Tomáš S. »

Jak je na tom tento model od Model-komu v porovnání s tímto - http://e63papermodel.altervista.org/download.html" onclick="window.open(this.href);return false; ?

Ano vím, mají jiné měřítko, ale ten FREE od Enrica se mi zdá i navzdory 1:32 více než schopný. Popřípadě porovnával to někdo ještě s tím co vyšlo u Answeru?
Uživatelský avatar
VašekS
Příspěvky: 989
Registrován: úte 9.10.2012 19:22
Bydliště: Písek

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od VašekS »

Jestli můžu já, stručně, abych Vojtovi nezanášel vlákno.
Tohle jsem řešil, když jsem došel k tomu, že tuten model chci.

Angraf - Původně první volba, protože je celozelený. Když jsem však viděl náhled na stránky a pak na polském fóru sestavený model, tak ne-e. Je to bez výplně motorového prostoru a ostatní, tedy kola a detaily, za mě tak s bídou na třiapadesátinu.

E63 Papermodel - To je jiný kafe. Extrémně detailní. Původně je to navržený v 1:35, ale není problém to zvětšit na 1:25. Vejde se to akorát na A3. Je to však bílý, takže to celý dotmelit a nabarvit, a to není pro mě.

Proto jsem zvolil Model Kom, i když mě částečné barvení nemine.
Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Tomáš S. »

Díky za názor. Špatnou kvalitu od Answeru jsem tak nějak očekával - bohužel další pokračovatel v trendu 1:25, který si však svoje měřítko detailností ani náhodou nezaslouží. Ale to není u Poláků nic nového...

Jojo, bílý model by mě osobně taky vadil, na druhou stranu třeba Vojta zde na DF předvádí, že přebarvovánímu nečiní potíže, ale jestli jsem dobře pochopil, dostal Model-Kom jako dárek :) .
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 629
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj, díky všem za podporu a sledování stavby.Tento maz od Model-KOM vyšel v dobu kdy jsem lepil Bat-M a myšlenka té soupravy maz a bat se mi líbila.Tak jsem si ho tehdy nechal nadělit od Ježíška-manželky :) . Ale jak píšete pak jsem ho odložil kůli rozsahu šmikajdy, je to opravdu pořádná nálož dílů. No a tet na něj tedy došlo a sám jsem zvědav jak mi stavba půjde rychle.Model budu přebarvovat jednak aby pasoval k batu a pak ta kamufláž je opravdu nic moc. Já jsem si postahoval z netu docela dost fotografií abych měl podklady pro stavbu a vůz v této kamufláži jsem snad ani nenašel.Chtěl bych Maz udělat nějak jako jsou ty na tom videu z Ukrajiny tedy zelený lehce omšelý a zaprášený,žádné velké experimentování.Jinak modely od Enrika jsou super detailně zpracované ale kůli nutnosti barveni nejsou pro každého. Maz od Answeru jsem neviděl ale tet už víme že je to slabota.
kaktusak píše:Vojto tohle prostě nejde nesledovat . Tyto ruský mašiny to je moje .
Já to mám také tak, cca 3/4 archívu modelů na slepení mám ruské respektive sovětské stroje :D
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 629
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj, dokončil jsem držáky ramen kol a osadil je na rám, s tím souvisely torzní tyče na předních nápravách které jsem vyrobil zbroušením špejlí na patřičný průměr.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Držáky ramen sestava 45,pásky č. 45d a 45c byly krátké tak jsem je nahradil jen jedním delším. Držák torzní tyče sestava 58,díl 58 úplně vypustit,držák s ním přečnívá přez rám a torzní tyč není rovnoběžně,musel jsem ho odříznout.

Obrázek Obrázek

Dnes jsem zkoušel nahrávat fotky a psát příspěvek přímo z telefonu,tak snad bude kvalita ok i na velké obrazovce,mějte se Vojta.
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 629
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj všem, po více jak měsíci jsem tu s dalším postupem na Mazu.Od posledně jsem pokračoval vzduchojemy, držáky točny a držáky odpružení zadních kol. Poté jsem se vrhnu na zavěšeni kol kde jsem začnul rameny, náboji nb jak to nazvat no a na konec byla kompletace všech částí.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Asi nemá cenu vypisovat že díl ten a ten jsem přiříznul nb přibrousil o 0.1mm stim si asi každý poradí a taky už si to nepamatuju.Jediny závažnější problém byl na sestavě č. 87 díl 87b doporučuji podlepit o 0.5 mm víc, jinak nevychází šířka, celek nenavazuje na koncích. Bílé části jako těla nábojů a tlumiče jsem nedělal nové z důvodu že by bylo něco špatně ale výrobil jsem je stylem namotání pásku papíru protozě mi to připadalo jako ulehčení. To samé osu na které je uloženo odpružení zadních kol jsem udělal z plastové trubičky.

Obrázek

Celkem zatím zpracováno 935 dílů a cca 700 šroubů a nýtů

Přeji pěkný zbytek večera Vojta.
Uživatelský avatar
Shagrath
Příspěvky: 549
Registrován: ned 6.3.2016 20:38
Bydliště: Žilina u Kladna

Re: Maz - 537G + podvalník / Model - KOM / 1:25

Příspěvek od Shagrath »

Vojto tohle až bude v barvě... Fakt radost pohledět
Odpovědět

Zpět na „Vojenská technika“