Kraz 255b, AKC-4-255b /1:43

Vaše bláznivé modely a „šílenosti“ - samozřejmě z papíru
Odpovědět
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 630
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Kraz 255b, AKC-4-255b /1:43

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj, chtěl bych vám ukázat jeden model na zakázku který jsem dělal minulý týden. Kolega v práci mě oslovil jestli by nebylo možné udělat model Krazu 255 s cisternou na raketové palivo se kterým jezdil na vojně,že tento model nemůže nikde sehnat.Domluvili jsme se tedy že jako základ použiji kovový model Krazu s cisternou na naftu v měřítku 1:43 od Avtoistorie a nástavbu vytvořím podle fotografií.

Obrázek Obrázek Obrázek

Začal jsem tedy shánět podklady a mnoho jsem toho nenašel.Cisterna AKC-4-255b sloužila k přepravě a krátkodobému skladování paliva do raketového systému S 200 který byl v Československu v pěti oddílech.Vše podléhalo určitému stupni utajení. To vyplývá i z vyprávění kolegy, například školení probíhalo v letním pařáku v zaligrované místnosti,přečerpávání paliva v noci v lese atd.Zásobníky na palivo byly rozmístěny na různých místech. Úkolem kolegy bylo navážet nové palivo, které přečerpávací povětšinou z cisteren s ruskyjazyčnou obsluhou z čehož se dá usuzovat že palivo bylo dováženo ze SSSR. Palivo podléhalo degradaci a po nějaké době uskladnění bylo nutno ho obměnit, takže ze zásobníků se odváželo do Lovosic kde ho nějak dál zpracovávali.Samotné palivo byla agresivní žiravina, cisterna byla vyrobena z čistého hliníku protože oxid hliníku který se vytvořil na stěnách zabraňoval dalšímu naleptáváni, jako těsnění se používal myslím že říkal teflon,vše ostatní to rozežíralo.Vše tedy muselo těsnit kam to káplo tam potom nic nerostlo.V krátkém popisu cisterny na válka.cz se píše že AKC-4-255b byla určena na přepravu okysličovadla, kolega ale říká že v ní vozili jen palivo, okysličovadlo se vozidlo v cisternách na Tatrách přičemž mezi palivem a okyslič. musela být za jízdy dodrzěna vzdálenost 100m,což za určitých situaci nešlo dodržet. Takže mé hledání podkladů bylo nedostačující ale nakonec jsme sehnali fota ze soukromého archívu která jsou pořízena někdy po revoluci v nějakém bazaru s vojenskou technikou.

Obrázek Obrázek Obrázek

A mohl jsem začít, nejprve sem upravil autíčko a po oddělání původní cisterny jsem předělal pravou palivovou nádrž na levo pod řidicovo dveře. No a pak přišla na řadu cisterna, trochu jsem bojoval s některými proporcemi je to vše dělané podle oka z fotek ale nakonec jsem s vysledkem spokojený. Nakonec ještě majáček a bylo hotovo.Taková blbost řeknete si ale zabralo to cca 20 hodin práce. Kolega měl radost a to je hlavní. Kdyby někdo měl i jiná fota nebo věděl o tomto něco víc napište sem zajímá mě to i když model je už hotový.Mějte se Vojta.
Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Tomáš S.
Příspěvky: 998
Registrován: sob 21.1.2012 21:39
Bydliště: Uherský Brod

Re: Kraz 255b, AKC-4-255b /1:43

Příspěvek od Tomáš S. »

Pěkná konverze kovového modelu, proč ne - myslím si, že použití papírového modelářství na takovéto úpravy je víc než vhodné díky té velké svobodě kterou nabízí. Když občas vidím jak "kolegové" modeláři (tedy podle mě spíše sběratelé) zápasí s úpravami a stěžují si na tvarování, které nemohou jednoduše realizovat pomocí plastových hranolků, plátů a kulatin... :) Dnes už si často pomáhají 3D tiskem, dříve ti zdatnější odléváním resinu...no ať tak nebo tak, alegantnější mi přijde papír. Je tam sice past v podobě povrchové úpravy a jejího sjednocení s kovovým modelem, ale zdejší borci ukazují, že i to jde...a nebo proč nestřiknout pro sjednocení i ten kováč...

Jinak ohledně cisterny samotné - zdá se mi zvláštní, že kolega tvrdí, že vozila palivo, navzdory tomu, že ho popisuje jako agresivní, nestálé a žíravé. Právě tyto vlastnosti by totiž odpovídali okysličovadlu v podobě kyseliny dusičné, která se v raketových kompletech S-200 skutečně jako okysličovadlo používala. Stejně tak i různé další zdroje mluví o tomto voze jako o přepravníku kyseliny = okysličovadla. Nicméně nejsem odborník na toto téma. Jen se mi ty informace zdají protichůdné. Určitě by více dalo zjistit například zde: https://bunkr-drnov.cz/" onclick="window.open(this.href);return false; kde tyto raketové systémy dříve sídlily.

Co se týče podkladů, doporučoval bych kontaktovat Klub vojenských vozidel Jičín: http://www.kvvjicin.cz/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; - podle fotek na netu se zdá, že jeden z jejich členů tuto cisternu má. A pokud ne přímo člen, tak jistě budou znát jejího majitele. Následná návštěva majitele by byla pro získání detailních podkladů asi to nejlepší. Googlení v tomto případě nemá moc budoucnost.

Co se týče modelu samotného - zdá se mi jako by celá nástavba byla šoupnutá dozadu víc než by bylo vhodné. Především kvůli vzájemné poloze kol a blatníků.
Uživatelský avatar
Vojta S
Příspěvky: 630
Registrován: sob 21.1.2012 22:43
Bydliště: Jablonné nad Orlicí

Re: Kraz 255b, AKC-4-255b /1:43

Příspěvek od Vojta S »

Ahoj, diky za odkazy, jak píšeš z papíru jde udělat téměř cokoli,to je výhoda tohoto našeho konička.Ta velká mezera mezi zadními koly a blatníky tam to chtělo udělat větší ten kastlik za koly nebo celý model zkratit. Nicméně model je předán, měl u majitele uspěch a to je hlavní.
Odpovědět

Zpět na „Kuriozity / Crazy oddities“