Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Železnice / Railways
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
JoskaM



Založen: 8.4.2008
Příspěvky: 1733
Bydliště: Úžice u kralup

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 10:56 po    Předmět: Citovat

Jestli pak kluci víte, proč tam má tu gumu....
_________________
Galerie: Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 12:52 po    Předmět: Citovat

Tak tak, bez gumiček by to moc dobře nejelo, na testovacím svahu se podvozek bez nich nehnul z místa. Sice lehoučce zasviňují kolejnici a tedy i sběrače, ale co - bez nich by to nešlo.
Celou noc tento vehikl jezdil tam a zpátky po rovině a nezastavil se, najezdil skoro tři kilometry. Takže tento druh sběračů má perspektivu spolehlivého chodu.

Právě jsem se vrátil ze šmigrustu a jelikož je ten svátek, tak Vám nadělím video ze zkušební trati - to pro případ, že by někdo stále ještě nevěřil, že to vůbec může fungovat. Škubavý pohyb podvozku vznikl při skládání videa, ve skutečnosti tak neposkakuje, jen trochu "chodí" nahoru a do stran - kola jsou vůči ose šišatá, kolejnice jsou z kulatého drátu a jejich rozchod úmyslně kolísá o 1 - 2 mm.

http://www.ulozto.cz/8769146/test-papiroveho-podvozku-lokomotivy-wmv

Podvozek by vyjel nahoru i bez zátěže, ale s tím olovem lépe spíná horní koncový přepínač. Na velkou řemenici jsem zkušebně přilepil mosaznou podložku jako setrvačník a zdá se, že se jízda trochu zklidnila a vyhladila.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
štefíno



Založen: 9.6.2008
Příspěvky: 2145
Bydliště: okolí Zlína

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 16:01 po    Předmět: Citovat

citace:
Tak tak, bez gumiček by to moc dobře nejelo

Modely lokomotiv ať už TT, HO apodobně, taky nemají na pojezdech žádnéé gumičky a jezdí a kolik nákladu tahají. Jen to jen o motoru a o zátěži. Pojezdy s gumou se dělaly, třeba u parní lokomotivy od Tiligu to je. Ale ne na všech, ale jen na jednom dvojkolí. Myslím, že i tady by to bohatě stačilo. Jinak tady přikládám pojezd taktéž na 211ku v TTčku. Jak vidíš, gumu tam nikde nemám a přece to jede do kopce, 30° to vyškrábe vpohodě.

_________________
Co je malé, to je milé a v po...ličce roztomilé Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 19:03 po    Předmět: Citovat

Rolling Eyes Omlouvám se, když jsem to dopsal, zjistil jsem kolik toho je ke čtení Rolling Eyes

Asi můj názor špatně vyzněl, tak tedy podrobněji.

Podíval jsem se nyní na první dva TT modely lokomotiv, které mi padly do ruky. Byla to šestinápravová T679, která má dvě dvojkolí pogumována. Právě kvůli většímu tření a tím i vyšší tažné síle při stejné hmotnosti. Jako druhý jsem kouknul na dvojnápravový DDR motorák. Ten gumová kola samozřejmě nemá a mít nemůže, protože určitý čas jízdy se vlivem nedokonale položeného kolejiva pohybuje po třech kolech. A kdyby z nich leště jedno bylo pogumované, tak už by odběr proudu byl přerušen. Modely byly konstruovány kovové se zátěží a setrvačníky a to mj. proto, aby se zvětšil přítlak kolo - kolejnice a také proto, aby v případě krátkého přerušení napájení model ještě kousek popojel a opět zabral.
Lokomotivy bývají co nejtěžší a vagónky co nejlehčí. Já zatím jen odhaduji, co budu muset tahat, ale již teď vím, že poměr hmotnosti lokomotiva/vagóny u mne bude výrazně nepříznivější.

Nyní k rozdílům měřítka 1:120 a mnou stavěného modelu v měřítku 1:45 (stále se tak trochu divím, že mi to při porušení tolika železničně-modelářských pravidel vlastně jezdí) :
O jízdních vlastnostech rozhoduje styková plocha kol a jejich materiál, hmotnost modelu, kroutící moment motoru, kvalita a geometrie konstrukce rámu, tuhost, přesnost a převodový poměr převodu.
Arrow Můj podvozek je z důvodu jednoduchosti zpracování a dostupnosti a ceně materiálů z kartonu, tudíž lehký. Drtivou část pojezdu lokomotivy 1:120 tvoří kovové části a závaží, aby byla co nejtěžší.
Arrow Používám motor, který se pro toto použití hodí hlavně rozměry, je zřejmě méně výkonný než v lokotkách 1:120. Ale mám jej doma a mám jich dostatek, nemusím žádný shánět. Celá lokomotiva je vlastně stavěna kolem tohoto motoru s ohledem na jeho vlastnosti. A vzhledem k tomu, že se ani po 8-mi hodinách jízdy podvozku na 6V nezahřál, výkonově se mi zdá pro můj účel dostatečný. Při napájecím napětí 6V odebíral v ustálené jízdě cca 70 mA.
Arrow Modely 1:120 mají rám podvozku kovový odlévaný nebo u kusové výroby kovový frézovaný. O kvalitě a geometrii mého zkušebního podvozku snad ani nemá význam diskutovat. Prostě systém ŽaVeS (žádné velké sraní).
Arrow Tuhost převodu - v měřítku 1:120 a i jakýchkoli jiných jsou použity převody ozubenými koly, obvykle i šnekový převod. Já jsem se z důvodu požadavku co nejmenšího množství hotových komponentů a malé náročnosti na celkovou přesnost Smile rozhodl pro na tento účel zcela nevhodné převody papírovými řemenicemi a gumičkami do vlasů. Tím je dána mj. i velikost kroutícího momentu, který je převodovka schopna přenést Sad.
Arrow Kvalita kolejiva také hraje roli. Já se musím přizpůsobit HOME MADE kolejivu se všemi jeho nedostatky a nepřesnostmi. Ale tohle není argument do diskuse, metr flexi kolejiva stojí do 200,- kč.

Takže když to shrnu, tak by POŘÁDNÝ model s kovovými koly a tedy bez doplňkových sběračů proudu amatérsky vyrobit samozřejmě šel.
Ale něco by mělo být jinak:
Arrow dvojkolí kovová, nejlépe soustružená (ale šlo by, jak jsem též uvažoval, použít kovovou podložku o průměru cca 20 mm a tu oblepit papírovým nákolkem a okolkem)
Arrow podvozek tuhý, přesný (aby se jezdilo po čtyřech kolech) a náležitě hmotný, nejlépe kovový frézovaný (ale šel by i papírový, řádně zatížený)
Arrow převodovka s ozubenými koly (tady by se to již s gumičkami do vlasů asi moc nedalo)
Arrow motor pro tento účel vhodný, s větším kroutícím momentem. (prodává se komplet podvozek s motorem i převodovkou, ale zadarmo rozhodně není a v této lokomotivě by z důvodu jakés takés věrnosti předloze použít nešel)
Vzniklo by co se týče trakčních vlastností bezesporu vhodnější vozidlo, ale komponenty by se musely shánět (s PATŘIČNÝM STROJNÍM VYBAVENÍM by je šikovné ruce i vyrobily) a celková cena by byla někde jinde. Prostě žádná modelařina pro radost, na koleně. A už by to byl "méně papírový" model.

Já si chci u tohoto modelu vystačit s následujícím základním materiálem:
- motorek z nefunkční CD-ROM
- papír, karton
- svářecí drát 2 mm a 2,5 mm na osy hřídele převodovky
- lipové nebo bambusové špejle
- gumičky do vlasů na převody
- díravá duše z kola
- kousek měděného pásku na pospojení nebo připínáčky
- kovové podložky z železářství
- kousky izolovaných drátků (přesněji lanek)

Takže si stále myslím, že u stejného rámu se stejnou hmotností, motorem a převodovkou zajistí gumová kola větší tažný moment, než kovová (ale za cenu dodatečných sběračů proudu). Jakou námahu ale dá utáhnout několik vagonů s "truňkem", zatím nevím.

Ale víc hlav víc ví, dík za návrhy, nápady a rady, bohužel je to se mnou těžké, jsem tvrdohlavý Valach a ještě zrozen v býku. Právě začínám přemýšlet nad spřáhly, to by mohla být taky "chuťovka".

P.S.:Ale stejně to s vodivými "podložkovými" koly a náležitým zatížením časem asi zkusím, ať mohu porovnávat...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
štefíno



Založen: 9.6.2008
Příspěvky: 2145
Bydliště: okolí Zlína

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 20:02 po    Předmět: Citovat

Já jsem nechtěl říct, že je to špatné řešení, jen si myslím, je lepší než to tvé. Nerovnost na koleji a si bez proudu. Ale kecat ti do toho nebudu Smile Ať se dílo daří Wink
_________________
Co je malé, to je milé a v po...ličce roztomilé Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 19.5.2011 23:05 čt    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 Citovat

Čas trhnul oponou, traťovka sebou hodila a dodělávala kolejivo, další oslava se blížila a dostal jsem nůž na krk. Takže jsem vývojové práce na lokotce musel přerušit ve stádiu pokusné kapotáže se sběrači typu LENTILKA.



Bylo třeba vyrobit nákladní vagón. Zvolil jsem typ Es. Vozil štamprle a decovky vína. Ale našly se i ludry, které vagonu lehce roztáhly bočnice, neboť chtěly vozit i pivo ve sklenicích 0,3 l. Mé obavy z nestability při dopravě vysokých sklenic se ukázala jako neopodstatněná, nebyla ani snaha o překlápění.



Vagón má prototypy kol pouze z papíru. Jelikož jsem si na nich nedal moc záležet, tak lehce "hází" a naložené nápoje lehce protřepávají Smile

Nakonec pohled na celou "soupravu". vpravo jednoduchý provizorní ovladač s přepínáním směru a spínačem jízdy.

Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Železnice / Railways Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku Předchozí  1, 2
Strana 2 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com