Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Železnice / Railways
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 13.4.2011 20:48 st    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 Citovat

Pro projekt lihové železnice v měřítku 1:45 (modelová železnice zásobující při soukromých oslavách a přátelských setkáních hosty (nejen) lihovými nápoji) je potřeba vozový park. Ceny továrních modelů jsou neakceptovatelné, takže jsme se rozhodli pro zlaté valašské ručičky.

Na kolejivu se pracuje, na řadě je první hnací vozidlo. Jako vzorově dostupná lokomotiva byla zvolena malá roztomilá motorová lokomotiva řady T 211/T 212 (nyní řada 700 / 701 / 702 / 703). Nepůjde o model zcela přesný, vzor použiji jako inspiraci, ale měřítkově budou rozměry sedět a podobná si rozhodně bude.



Něco o vzoru:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_700
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_701
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_702
http://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_703


Jelikož konstrukcí drážních vozidel jsem byl pověřen já, po dlouhé úvaze o materiálech a způsobu jejich opracování (kov, plast, dřevo, papír) jsem se rozhodl, že drtivá většina lokomotivy bude zhotovena z papíru. Zase až tolik kilometrů za svůj život nenajezdí, takže v konstrukčně exponovaných částech řádně vytvrzený papír vydrží.

Úvahy o konstrukci a použití materiálů: Pohon stejnosměrným elektromotorem z CD-ROM, zpřevodování a náhon na nápravy gumovými kroužky, přívod proudu nikoli přes dvojkolí ale přes kolejové sběrače. Rám z vrstveného GÓRAkartonu, dvojkolí z papíru s gumovou obručí (pro lepší trakční vlastnosti) s bambusem vyztuženou hřídelí, nástavba z papíru, pokus o interiér a prosklení (proplastění).
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 14.4.2011 23:45 čt    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 podklady Citovat

Dnes jsem se vypravil na lov podkladových fotografií. A štěstí mi přálo - několik rámů a podvozků, a tři lokomotivy kompletní (i když jedna je v kopřivách). Takže materiálu by měl být dostatek.



Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Sorrow



Založen: 8.7.2010
Příspěvky: 95
Bydliště: Třebíč

PříspěvekZaslal: 15.4.2011 6:37 pá    Předmět: Citovat

Ahoj, na tuhle krásku se taky chystám a taky v 1:45 (aby pasovala k ADW lokotkám). Koukni zde http://www.railnet.sk/view.php?cisloclanku=2007060002, třeba Ti ty fotky pomůžou. Já jsem zatím ve fázi shánění dokumentace, kdybys měl možnost nafotit ten rám z více pohledů, byl bych vděčný ... Doma kouknu, jestli nemám nějaký jiný výkres než ten žlutý, pokud ano, pošlu.
_________________
Na stole: http://img267.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=gls30001kn.jpg

Kdyby volby cokoliv měnily, byly by už dávno zakázané ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 15.4.2011 22:47 pá    Předmět: Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 Citovat

Fotky v odkazu jsou pěkné, já mám to štěstí, že jsou mi tyto lokotky relativně přístupné - u červené 702 034-0 mi otevřou i motor atd. Bohužel v jejím areálu není prohlídkový kanál, takže fotky zespoda být nemohou, leda bych pod ni vlezl. Ale zrovna u tohoto typu to moc nejde, má rám příliš nízko nad kolejí Sad .

Pro podkladové fotografie jsem založil zvláštní téma http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum/viewtopic.php?t=9350 , takže případné požadavky na nafocení detailů je možno dávat tam.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 15.4.2011 23:02 pá    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 Citovat

Pro začátek je na řadě ověření, zda z těchto materiálů (rám z vrstveného GÓRAkartonu, dvojkolí z papíru s gumovou obručí (pro lepší trakční vlastnosti) s bambusem vyztuženou hřídelí) lze zhotovit funkční pojízdný podvozek.

Zkušební dvojkolí jsou zhotoveny v kombinaci dřevo / papír, na finální verzi bude dřeva podstatně méně, téměř samý papír. Pro zpevnění napuštěno laminační epoxidovou pryskyřicí.

Ten kotouč uprostřed není kotoučová brzda, ale řemenice pro náhon.





Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
JoskaM



Založen: 8.4.2008
Příspěvky: 1733
Bydliště: Úžice u kralup

PříspěvekZaslal: 16.4.2011 7:06 so    Předmět: Citovat

Nevím školy nemám, ale bambus ti měl jít asi z koleček ven, ne? - Jak pak budeš řešit uchycení nápravy do ložisek a do rámu? Rolling Eyes
_________________
Galerie: Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 16.4.2011 8:37 so    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 - rám Citovat

Mám to vymyšleno jinak - do dvojkolí vyvrtám díry, do kterých jako osy zasunu čalounické hřebíčky. Ty budou držet třením, abych měl možnost dvojkolí jednoduše vyjmout pro výměnu poháněcích gumičkek. Zároveň takto půjde vymezit polohu dvojkolí v rámu.

V rámu zkusím otvory vypouzdřit kousky mosazných trubiček, takže ve výsledku vznikne kluzné ložisko. Těch pár kilometrů, které lokomotivu čekají, by to mělo s rezervou vydržet.

Takže na stůl přišel GÓRA-karton a zkušební rám je zhotoven.





Ověřím schopnost funkce a jízdní vlastnosti. Uvidíme, jestli to vůbec pojede Wink .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 21.4.2011 20:41 čt    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 - rám Citovat

Prototypový podvozek byl podroben testům. Po připojení na 6V vystřelil jak splašená sviňa. Takže bylo nutno pro snížení rychlosti změnit převod do pomala - přibyla ještě jedna veliká řemenice. Původní převod byl cca 1:5 , po změně 1:28 . Zbytek rychlosti srazí pulzní regulace napájení.




Jelikož jsem kvůli veliké tažné síle použil na kolech gumové obruče, nešlo použít napájení přes dvojkolí. Zkusil jsem tedy přítlakové sběrače vyrobené z kontaktů relé. Pro přítlak na pružení kontaktů jsem plánoval využít hmotnost lokomotivy. Jízdní vlastnosti byly nevalné. Buď kontakty nedoléhaly vždy spolehlivě ke kolejnicím (malé předpružení) a lokomotiva poskakovala, nebo kontakty lokomotivu zvedaly (velké předpružení) a její dvojkolí se na kolejnici protáčela a moc nezabírala. Ani zatížení olovem příliš nepomohlo.

Vyzkoušel jsem horní i boční dotek kontaktu s kolejnicí, ale k ničemu to nevedlo.



Nyní ještě vyzkouším nepředpružené samotížné snímače smýkané po kolejnici, ty by mohly tento problém vyřešit. Pokud ale ani ty nepomohou, zvolím "variantu brod" - u lokomotivy bude malý pomocný vozík s akumulátory a RC přijímač, ovládání by v tomto případě bylo vysílačkou."

Už abych měl podvozek spolehlivě funkční a odzkoušený (ač je to k nevíře, papírovo-gumová převodovka má za sebou bez známky opotřebení 12 hodin chodu), protože se těším spíše na nástavbu a její detaily.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 23.4.2011 8:16 so    Předmět: Citovat

Tak tuhle stavbu stavbu sleduji se zatajeným dechem Shocked Už mockrát mě něco podobného napadlo, ale ty jsi našel odvahu to uskutečnit a to se cení. Třeba se staneš zakladatelem nového směru - skutečně lidového ( myslým cenově dostupného ) železničního modelářství Very Happy .
Ty problémy s přenosem jsou mrzuté, napadlo mě - co zkusit takové ty splétané kartáčky z dráhových autíček?
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JoskaM



Založen: 8.4.2008
Příspěvky: 1733
Bydliště: Úžice u kralup

PříspěvekZaslal: 23.4.2011 13:37 so    Předmět: Citovat

No paráda. Jestli řešíš napájení z kolejnic (tak krom těch kartáčků z kolejnic) a chceš aby mašinka něco tahala, tak klidně udělej napájení z vagonku, ne? - ten ti poskakovat nebude a kolečka budou moci být vodivá. Před kablíky znázorňující rozvod vzduchových brzd dostaneš napětí do mašinky. Wink
_________________
Galerie: Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Mahdy



Založen: 28.10.2008
Příspěvky: 296
Bydliště: Kyjov

PříspěvekZaslal: 23.4.2011 17:11 so    Předmět: Citovat

Přesně taková mašinka bude i v ABC č. 10, jenom v měřítku HO.
_________________
Všechna práce je pro cvičené opice......
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
OTK



Založen: 14.9.2009
Příspěvky: 25

PříspěvekZaslal: 24.4.2011 21:00 ne    Předmět: Citovat

Doufám, že mě tady zase "někdo" neukamenuje za OT, ale k té T 211 v abc č. 10. Je znám autor tohoto modelu - opět Luboslav Šléška? Nebo někdo jiný?
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Valášek



Založen: 20.6.2009
Příspěvky: 66

PříspěvekZaslal: 24.4.2011 22:52 ne    Předmět: T 211 funkční / vlastní konstrukce / 1:45 - podvozek Citovat

Mládenci, díky za zájem! Cenově dostupné železniční modelářství? To by mohlo vyjít. Metr kolejiva v měřítku 1:45 vyjde na cca 200,- kč. Ale cena výhybky je již hrubě přes 1000 kč Sad A pustil jsem se do toho, protože jinak budu muset lokomotivu a vagony koupit hotové a to bych se hodně prohnul Evil or Very Mad


Cílem sběrače by mělo být:

1) spolehlivý elektrický kontakt i v místech spojení kolejnic, přerušení kolejnice v případě použití kolejových obvodů, nerovností, výhybek atd. (dá se to úspěšně vyřešit dvěma sběrači na jedné kolejnici)
2) hladký mechanický chod, nesmí dojít k tomu, aby se sběrač o něco zachytil a zakousnul na místě celou lokomotivu
3) v ideálním případě vůbec nesmí být vidět, neboť vypadá nemodelově

takže

JoskaM: napájení z vagonku je nejčistším řešením, nejde vůbec vidět, ale není součástí lokomotivy, nastává problém při nutnosti rozpojení - konektory apod. U páry by šel použít tendr, u mnohonápravové lokomotivy část kol s kovem a část s gumou, ale u dvojnápravovky to je problém. Já bych chtěl mít napájení z kolejnic vázané jen na lokomotivu.
Použít kola pro odběr proudu jsem zvažoval, prošel v myšlenkách od kol soustružených z mosazi až ke kolům z veliké mosazné podložky (pojížděná část kola) doplněné papírovými částmi.

LISTY: Splétané kartáčky z dráhových autíček mne napadly také. Na autodráze to fungovalo, ale kartáčky dosedaly v délce 1 cm, byly schovány pod autíčkem takže nebyly viděl a jezdilo se pouze jedním směrem, nedřely se "proti srsti". Občas potřebovaly "poštelovat", aby nezadrhávaly a správně fungovaly. Pružné nebyly, byly zatíženy autíčkem. U lokomotivy mne zatím nenapadá, jak to s nimi provést spolehlivě , jednoduše a eventuelně nenápadně.


Bohužel neřeším ideální případ: Zkušební cca 1 metr dlouhá rovná kolej je made in já a musím na ní vyřezat a zhotovit přerušení, spoje a nerovnosti (kolejový tým se fláká a rovné koleje ani oblouky ještě nemá hotové, výhybky asi nebudou nikdy). Ve zkušebním podvozku jsou dvojkolí zhotovena metodou ŽaVeS, takže jsou mírně excentrická (no prostě šišatá) a podvozek vertikálně zajímavě cvičí. Za zmíněných okolností tedy budou sběrače odzkoušeny lépe, než by to dokázal zkušební okruh v Cerhenicích.

Sběrač, který teď zkouším, na kolejnici doléhá vlastní hmotností, je prakticky neopotřebitelný, užitečný zdvih je více než 5 mm, vcelku uspokojivě funguje, ale je vidět a moc zamaskovat asi nepůjde. No však jej posuďte. Shlédnout můžete také můj železniční zkušební pás s automatickou reverzací směru jízdy a s možností regulace napájecího napětí. Jezdíme po rovině, do kopce i z kopce. Bez gum na kolech se to do kopce ani nehne, potřeba jejich použití je tímto pokusem potvrzena.





Musím ještě vyzkoušet, jak se bude chovat sběrač s jednou vodící tyčí - byl by nenápadnější. Jako "snímací" část by se mi líbila pravidelná kulová plocha připínáčku, ale ten, co mám doma, je bohužel málo zakulacený.


A zdá se, že hvězda ABC opět září - příště nádraží Karolinka (když jsem dělal na Vsetíně, patřila nám i štreka KARLOVKA), přespříště lokomotiva - jen tak dále!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
wlofy



Založen: 14.8.2006
Příspěvky: 117
Bydliště: Vyskov a Karolinka

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 8:01 po    Předmět: Citovat

no a co zkusit nalepit na kolo tam kde se dotyka kolejnice medeny nebo hlinikovy pasek a kontakt pak vest dratkem uvnitr kola. Pasky se daji poridit samolepici ruznych tloustek a sirek.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
štefíno



Založen: 9.6.2008
Příspěvky: 2145
Bydliště: okolí Zlína

PříspěvekZaslal: 25.4.2011 9:50 po    Předmět: Citovat

Souhlas s wlofim.
_________________
Co je malé, to je milé a v po...ličce roztomilé Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Železnice / Railways Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com