Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Albertov 6 / vlastní tvorba / 1:150
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Architektura / Architecture
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
TonyB



Založen: 20.9.2010
Příspěvky: 19
Bydliště: Praha (a občas Valašsko)

PříspěvekZaslal: 2.10.2010 11:39 so    Předmět: Albertov 6 / vlastní tvorba / 1:150 Citovat

Dobrý den Smile

Tohle fórum sleduju už nějaký čas a napadlo mě, že by nebylo špatné též něčím přispět. Papíráky jsem stavěl hlavně v mládí a mým posledním modelem (do letoška) byla první část MPR I, kterou jsem lepil cca v 16 letech. Ostatně to tehdy bylo spíše lepení z nutnosti, neb byla tato část MPR rozsednuta mou sestrou Very Happy

Na lepení jsem si trochu netradičním způsobem vzpomněl až v únoru tohoto roku. Studuji obor Kartografie a geoinformatika na PřF UK v Praze a naším úkolem v rámci předmětu "Aplikace geoinformatiky" bylo vymyslet projekt, kde bude geoinformatika využita. Jelikož se považuji za sběratele exotických zadání, napadlo mě vytvořit vystřihovací model budovy naší fakulty - oficiálně se jedná o budovu děkanátu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, Albertov 6:



Na tomto místě se omlouvám za absenci historie Albertova 6... Pro případné zájemce o to, "jak budova vypadá a co to vlastně jeee?" bych jen doporučil aplikaci Street View na Googlu (adresa http://maps.google.cz, zadejte "Albertov, Praha-Praha 2" a přetáhněte panáčka do mapy).

Původní předpoklad počítal s tvorbou fotorealistického 3D modelu pomocí programu PhotoModeler, následném rozložení do 2D použitím Pepakura Designeru a slepení vystřihovánky. Jednoduché, že? Smile

Bohužel tento předpoklad splněn nebyl. Předpokládám, že zde nikdo nezná SW PhotoModeler, proto bych rád přiblížil jeho použití - sledovaný objekt je nafocen ze všech stran, fotografie jsou načteny do programu, kde pomocí shodných bodů na více snímcích lze vytvořit 3D model. Podmínkou je přítomnost takových bodů na nejméně 3 snímcích. PhotoModeler též řeší vybarvování objektu - stěny modelu potáhne tapetami vytvořenými z fotografií.
S PhotoModelerem jsem měl drobné zkušenosti, protože jsme pomocí něj loni vytvářeli fotorealistický 3D model jedné prodejny potravin (buňka) na náměstí Bratří Synků v Praze 4. Jenže prodejna potravin vysoká 2,5 metru není budova PřF vysoká 28,5 metru... PhotoModeler tohle prostě nezvládnul. Pokud by někoho zajímaly důvody tohoto selhání, rád se rozepíšu, nicméně účelem mého příspěvku není pojednání o možnostech SW.

Bylo proto rozhodnuto, že ke stavbě 3D modelu bude použit program Microstation. Opět netuším, zda má někdo z návštěvníků fóra s tímto SW nějaké zkušenosti, já je měl a tento fakt se při výběru ukázal jako rozhodující. Při takovém způsobu virtuální stavby bylo nutné zajistit co nejvíce podkladů, aby bylo z čeho vycházet. K mému překvapení neexistuje "ucelený" plán budovy - na příslušném oddělení fakulty jsem dostal pouze plány jednotlivých poschodí v elektronické podobě a dva řezy budovou na papíře. Archiv Prahy 2, jež obsahuje veškerou dokumentaci k Albertovu 6, k mému překvapení žádné použitelné plány budovy neobsahoval (naivně jsem si myslel, že ke všem budovám v Praze existuje projektová dokumentace, tj. bokorysy budovy, aby bylo v reálu "podle čeho stavět"). Proto jsem při stavbě v Microstationu mírně "plaval", hlavně tedy, co se týká výškových aspektů objektu. Přes všechny uvedené překážky jsem budovu postavil Very Happy



Jen bych zde rád ještě uvedl zajímavý způsob "odříznutí" nepotřebných částí v Microstationu pomocí Booleovských operátorů Sjednocení, Rozdíl a Průnik jednotlivých objektů (pokud to někomu něco říká...). O co jde zobrazuje následující obrázek:



Rozkládání ze 3D do 2D pak probíhalo pomocí funkcí SW Microstation (Vytvořit síť > Upravit síť > Přehnout síť). Pepakuru jsem použít nemohl, protože v demo verzi neobsahuje export do vektorového formátu, pouze do PDF a to bych už nevybarvil. Uvedený způsob je značně zdlouhavý, rozhodně jej nedoporučuji používat v praxi! Rozkládá se totiž ploška po plošce, plošky se skládájí k sobě, chlopně se dokreslují........... Bleee Shocked

Celou stavbu jsem rozdělil do 19 větších souborů a ty rozkládal zvlášť:



(V je východ, Z západ, VG značí Velkou geologickou posluchárnu, A a B jsou vnitřní dvory).

Vypadá to všchno možná vcelku jednoduše, ale vězte, že až potud zabral uvedený proces cca 500 hodin!



Toť prozatím vše, pokračování příště Smile (ať se máte, na co těšit - bude se vybarvovat v Corelu)
(jen dodávám, že model již mám postaven...)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
stop_r



Založen: 16.2.2007
Příspěvky: 439
Bydliště: Prievidza, Slovensko

PříspěvekZaslal: 2.10.2010 13:05 so    Předmět: Citovat

Dobreee... Smile zatial to vyzera skvelo.. tesim sa na dalsie pokracovanie...
_________________
www.vauu.eu

Človek je hodný slova umelec keď ho začnú vykrádať, napodobňovať a kopírovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Knox
Moderátor


Založen: 24.1.2007
Příspěvky: 1164
Bydliště: středočesko

PříspěvekZaslal: 2.10.2010 16:15 so    Předmět: Citovat

Cituji:
pomocí programu PhotoModeler.....2D použitím Pepakura Designeru...S PhotoModelerem jsem měl drobné zkušenosti, protože jsme pomocí něj loni vytvářeli fotorealistický 3D model jedné prodejny potravin (buňka) na náměstí Bratří Synků v Praze 4. Jenže prodejna potravin vysoká 2,5 metru není budova PřF vysoká 28,5 metru... PhotoModeler tohle prostě nezvládnul.......3D modelu bude použit program Microstation......nepotřebných částí v Microstationu pomocí Booleovských operátorů Sjednocení....... Rozkládání ze 3D do 2D pak probíhalo pomocí funkcí SW Microstation (Vytvořit síť > Upravit síť > Přehnout síť).....

No týýý brďo. Informace jsou to sice hodně dobré, ale trochu mi to připomíná recenzi na SW a případný návod jak v něm pracovat a ne na model Smile

Toto Tony ocení spíš lidé, kteří v programu dělají nebo pokuší.... Wink
Já bych se radši držel takového většinového standartu Smile a srozumitelné češtiny....

No nic, ja jdu teďkon: narýhovat chlopeň> vyříznout chlopeň> naohýbat chlopeň> přilepit chlopeň..... Wink

Držím palce, ať tě tento projekt nějak neutrápí :)je to asi na hodně dlouhou dobu.
_________________
Mám praguelsův syndrom Sad
Protože: Dobře slepený model, chce svůj čas....
...A jsem proti všemu, co je proti něčemu.. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
medium



Založen: 25.4.2006
Příspěvky: 514
Bydliště: Liberec

PříspěvekZaslal: 3.10.2010 12:39 ne    Předmět: Citovat

Haaa, velmi zajímavý projekt, a ne zrovna jednoduchý. No jo, Dmuchavka, učebna PC, která v době nejsilnější "Poterrmanie" mohla připomínat svojí polohou učebnu věštění v nejvyšší věži Bradavic atd.. A pokud se nepletu, tak z oken SV věže by mohl být velmi romantický pohled na pitevnu Smile .

Využil jsi nějak při tvorbě výchozí vystřihovánky "majkrostejšňácjou" vlastnost aktivních/neaktivních vrstev? Tento gisáckej princip vrstev by se moh možná hodit nejen při tvorbě šmikajdy, ale hlavně by se to mohlo celkem zajímavě uplatnit u návodné kresby.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TonyB



Založen: 20.9.2010
Příspěvky: 19
Bydliště: Praha (a občas Valašsko)

PříspěvekZaslal: 3.10.2010 13:15 ne    Předmět: Citovat

stop_r: díky Smile

Knox: bez obav, dále to bude, myslím, čitelnější. Asi jsem to opravdu napsal zbytečně podrobně a "technicky", ale když nad tím člověk stráví tolik času, těžko se to odbude slovy "...model jsem postavil a rozložil v Microstationu a vybarvil v Corelu..." Very Happy Jo a, jak už jsem psal, model jest postaven a pravdou je, že jsem měl co dělat, aby mě neutrápil...

medium: nepleteš se Smile Jinak aktivní/neaktivní vrstvy jsem moc neřešil, a tak je celá stavba (zjednodušeně) v jedné vrstvě. Vrstvy jsem pak hlavně rozlišoval u rozložených dílů, což pomohlo po exportu do Corelu (viz dále). Návodnou kresbu ani návod jsem nedělal, bo jsem to nestihnul do termínu obhajoby projektu a vlastně to ani nebylo součástí zadání. To až kdyžtak v budoucnu...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
TonyB



Založen: 20.9.2010
Příspěvky: 19
Bydliště: Praha (a občas Valašsko)

PříspěvekZaslal: 3.10.2010 16:12 ne    Předmět: Citovat

Co bylo dál? Very Happy

Postupně tedy vzniklo 19 souborů ve formátu DGN. Každý z těchto souborů obsahoval příslušnou část modelu (3D) spolu s díly, které tvoří tento segment (2D) ve čtyřech vrstvách v rozdílných barvách ? oranžové úsečky tvoří základní tvary dílu, chlopně jsou šedé, místa nalepení dalších dílů představuje zeleně čárkovaná linie a nakonec červeným křížem jsou označena místa, která budou vyřezána. Výsledný soubor v prostředí Microstation vypadal asi takto:



Poté byl vytvořen nový soubor v SW CorelDRAW a do něj byly jednotlivé díly (2D) exportovány (ve formátu DXF, ale to stejně nikoho nezajímá Razz ). Též bylo upraveno měřítko, aby se ve výsledku jednalo o 1:150. Při původní "stovce" se většina dílů nevešla na papír formátu A3.

Následně došlo k úpravě linií na jednotnou černou barvu (krom červeného kříže) a stejný průměr. Následoval nekonečný proces vybarvování jednotlivých dílů. Jako podklad, či spíše vzor sloužilo 75 fotografií objektu, ortofoto na Mapách.cz a již zmíněný StreetView na Googlu. Práce v Corelu zabrala cca 450 hodin... Shocked

Dalším krokem bylo sjednocení barev do barevného modelu CMYK a vytvoření 4 základních corelovských souborů:
Západ (západní dvůr),
Východ (východní dvůr),
Střed (střední část objektu, tj. Věž_01, Věž_02 a VG) a
Ostatní ("sokl" kolem budovy, schodiště, římsy apod.) - viz mapka budovy nahoře.
Tyto soubory byly následně převedeny do PDF a vytištěny. Na ukázku dávám soubor Východ (7 stran A3) a několik detailů:

- soubor Východ:


- detaily (jedná se o výřezy):


Celkem vzniklo 24 (!!!) stran formátu A3 (!). Tisk byl proveden na papír gramáže 160 g/m2 a poté již následovala nejpříjemnější fáze celého projektu - sestavení modelu. Ale o tom opět až příště... Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Knox
Moderátor


Založen: 24.1.2007
Příspěvky: 1164
Bydliště: středočesko

PříspěvekZaslal: 3.10.2010 16:17 ne    Předmět: Citovat

Ty vogooooo, to nevypadá vůbec špatně!!

Jen s jednou věcí mám já problém a to asi se všemi s kým si píšu. Dala by se nějakým způsobem rozbít ta jednolitost stěn??
_________________
Mám praguelsův syndrom Sad
Protože: Dobře slepený model, chce svůj čas....
...A jsem proti všemu, co je proti něčemu.. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Aki



Založen: 16.3.2009
Příspěvky: 526

PříspěvekZaslal: 4.10.2010 8:32 po    Předmět: Citovat

tý brďo, přidávám tleskače ke Knoxovi, vypadá to parádně Smile já u tohohle modelu problém s jednolitostí stěn nemám, anžto je to udržovaná městská budova a myslím, že tu jednolitost dostatečně rozbíjí ta hromada oken, ani na fotce to nevypadá flekatý... jedině snad na střechu bych přidal nějakou tu šmouhu, ta bude špinavá i v reálu určitě... docela rád bych si to i slípnul, ačkoliv toho mám doma tak na 10 modelářských životů... Very Happy
_________________
MOJE GALERIE

některý ženský jsou strašně dětinský... nedávno mi jedna vlezla do koupelny a potopila všechny moje lodičky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
bh69



Založen: 9.2.2010
Příspěvky: 163

PříspěvekZaslal: 4.10.2010 10:23 po    Předmět: Citovat

klobouk dolu !
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
j_pajdla



Založen: 20.1.2010
Příspěvky: 34

PříspěvekZaslal: 5.10.2010 10:29 út    Předmět: Citovat

Skvělá profi práce...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TonyB



Založen: 20.9.2010
Příspěvky: 19
Bydliště: Praha (a občas Valašsko)

PříspěvekZaslal: 5.10.2010 21:14 út    Předmět: Citovat

Děkuji za pozitivní ohlasy Razz

Knox: nebyl jsem si jistý, zda máš na mysli jednolitost tvarovou či barevnou:
Arrow tvarově by samozřejmě bylo možné udělat okna plastická, nicméně by model nebyl hotov dodnes. Přiznám se, že mě trochu štvalo, že při lepení byla stěna většinou jeden díl a mnohem více práce bylo se střechou. Takový dost nepoměr. Ale nemyslím, že ta "neplastičnost" v konečném důsledku vadí. Dělal jsem trochu plastické jen jedno okno, takové kulaté v jednom ze štítů. Pouze díra a v ní vlepené okno. No, nic moc...
Arrow ty ale spíš myslíš barevnou jednolitost. Zkoušel jsem ji porušit pomocí Photoshopu, výsledek fajn, ale nakonec jsem se na to opět z časových důvodů vykašlal. Ve verzi Albertov 2.0 ( Very Happy ) bych se ale o porušení jednolitosti pokusil. Mám na mysli "stíny" (šmouhy) na stěnách, špínu v podstatě kdekoli, trochu jiné odlesky v oknech, špinavou střechu (pro Akiho) apod.
Pro alespoň částečné porušení jednolitosti jsem si pohrál asi nejvíc s oknama - záclony, žaluzie, mříže atd. v různých barvách, délkách, odstínech, stavu rzi apod. Vše zajisté podle skutečnosti (jinými slovy - pokud byly na fotce ve 3. okně zleva ve 2. patře na stěně XY vidět záclony zasahující přibližně do jedné třetiny šířky okenní tabulky a to z pravé strany, ve vystřihovánce je to tak taky Very Happy ).

Aki: s udržovanou městskou budovou bych moc nesouhlasil Razz Důvody zanedbání některých oprýskaných nebo zašpiněných zdí ve vystřihovánce jsou však vcelku pragmatické.


Chtěl bych se zeptat - má tady někdo zkušenosti s Corelem? Zajímalo by mě, zda se výše uvedené šmouhy dají vytvořit i v něm (a ne ve Photoshopu, jak jsem to zkoušel já. Bo je to export navíc a toho bych se rád vyvaroval). Nemám teď na mysli pomocí importovaných textur. Kdyžtak mi napište přes SZ, kdybyste o něčem věděli. Dík.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
TonyB



Založen: 20.9.2010
Příspěvky: 19
Bydliště: Praha (a občas Valašsko)

PříspěvekZaslal: 5.10.2010 21:39 út    Předmět: Citovat

Dále již nechám promlouvat spíše fotografie Smile

Arrow 24 vytištěných stran formátu A3 vypadalo vskutku impozantně:



Arrow a pak už jen rýhovat, vyřezávat, stříhat a lepit... A pořád dokola:



Klikejte pořád dál šipkou doprava, kdyžtak čtěte komentáře. Poslední fotka stavby je:



Odpusťte absenci jakékoliv retuše, nicméně jsem stavbu bral spíše jako beta test, bo jsem si potřeboval ověřit, "jestli to funguje". No a navíc jsem zase časově nestíhal... Rolling Eyes

Příště dodám fotky hotového modelu Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Pavel Pejša



Založen: 29.9.2009
Příspěvky: 195
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 5.10.2010 21:44 út    Předmět: Citovat

Na fotky jsem koukal a je to parádní kus. Neotřelé, impozantní dílo. dávám jednoznačně palec nahoru.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
stop_r



Založen: 16.2.2007
Příspěvky: 439
Bydliště: Prievidza, Slovensko

PříspěvekZaslal: 5.10.2010 22:20 út    Předmět: Citovat

No kurna... ! Smile

Je to macek.. ale krasny macek.. keby boli este tie okna zapustene, mozno naozaj rozbite tej jednoliatsti je to vlemi luxusny kusok.. velmi pekne..

Aj to chces nejakym sposobom spristupnit verejnosti alebo len machrujes a ostane to prototypom ??? Smile
_________________
www.vauu.eu

Človek je hodný slova umelec keď ho začnú vykrádať, napodobňovať a kopírovať.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Aki



Založen: 16.3.2009
Příspěvky: 526

PříspěvekZaslal: 6.10.2010 0:06 st    Předmět: Citovat

tak tohle je teda nááááářez... fakt paráda, počítal jsi, kolik hodin jsi u toho strávil? tleskám ve stoje Smile
tou udržovanou městkou budovou jsem myslel městský budovy všeobecně... jakože u městských budov mi špína a oprejskaná omítka nechybí, u venkovskýho stavení by tomu tak nebylo...
ale ono to není až tak jednolitý, jestli jsem si dobře všim tak maj některý kousky jinej odstín, což tu jednolitost spolu s různýma oknama pro mě rozbíjí dostatečně... plastický okýnka by tomu dodaly ještě větší šmrnc, ale to už by byla práce asi fakt jen pro ortodoxní masochisty Very Happy
uvažuješ o tom, že bys to dal ke stažení? já bych do toho šel i s těma plastickýma oknama Surprised)
_________________
MOJE GALERIE

některý ženský jsou strašně dětinský... nedávno mi jedna vlezla do koupelny a potopila všechny moje lodičky...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Architektura / Architecture Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com