Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Lokomotiva TKr 55 + Cisterna 201 Ra /ADW MODEL/ 1:45 HOTOVO
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Železnice / Railways
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
hank



Založen: 11.9.2007
Příspěvky: 377
Bydliště: přes víkend Doksy u Mácháče, v týdnu Litovel na Hané, občas celý svět :-)

PříspěvekZaslal: 27.9.2010 11:19 po    Předmět: Citovat

Laughing

Brukna je opravdu ochoz podél kotle... viz též krásnou knížku Vladimíra Klimeše Mám páru rád. Vodní nádrže tendrovek vždycky byly, jsou a zřejmě už navěky zůstanou vanami.

Tu slangovou parádu z Parní symfonie někdy přeložím do češtiny (jestli nebude někdo rychlejší). Teď nejsem doma, nemám čas, náladu ani pořádné připojení.

zdraví
hank
_________________
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
jozkin
Moderátor


Založen: 22.4.2006
Příspěvky: 1026
Bydliště: Martin (SK)

PříspěvekZaslal: 30.9.2010 1:48 čt    Předmět: Citovat

Niečo nechám na Hanka, ale:

Mašínfíra - strojvedoucí (rušňovodič)

hajcr - topič (kurič)

střežil se ji obout - to znamená, že si dával pozor, aby ne spravil na kolesach plochy (pri brzdení - vznikne to, keď sa pri šmyku vozidla kolesá šmýkajňu po koľajniciach, tak sa na nich vybrúsia plôšky, ti potom spôsobujú pravidelný buchot (nepliesť si s s tradičným tadam-tadam na koľajových spojoch), vozidlo potom musí ísť na presústruženie obručí/kolies)

figury - zásoba uhlia

občas na kanál - vysypať popol z popolníka mašiny

nedopustil, aby se vytavil olovník - strážil množstvo vody v kotli a udžiaval jej dostatok, aby sa neprehrial strop pece - vtedy zaúčinkuje ochrana, z olovníka vytečie olovo a voda a para z kotla uhasí oheň v kúrenisku (topeništi)

olovník - dutý (resp. deravý) šrób, ktorý je zvnútra vyliaty olovom a zašróbovaný do stropu kúreniska

koloťuk - majster pre vozne - ma na starosti skúšku brzdy, pri ktorej "ťuká" kladivom do kolies

bremzák - brzdár

vechtr - strážnik trate (predpokladám, že to môže byť aj závorár, hlasnik, hradlár atp.)

Verím, že ma Hank opraví a doplní Wink
_________________

... normálne je vlastniť (viac) originál(ov)
Lepím preto, že ma to baví, tak ako ma to baví a to, čo sa mi páči.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Vojta Č.
Moderátor


Založen: 20.4.2006
Příspěvky: 1243
Bydliště: matka měst

PříspěvekZaslal: 30.9.2010 10:19 čt    Předmět: Citovat

Krásné německé jazykové okénko:

Mašinfíra od der Maschinenführer
Hajcr od heizen neboli topit
Bremzák od bremsen neboli brzdit
Vechtr od die Wache nebo wachen - hlídač, hlídat.

to šustrování bude zase od schustern - ševcovat, takže to je ten nemilý proces obouvání mašiny Smile

Hezky se nám to od Rakousko-maďarska zažralo Smile

(sledovat "na klacku dvakrát" nějak souvisí se značením na trati?)
_________________
Př_dst_v_v_st j_ d_l_ž_t_jš_ n_ž zn_l_st.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 30.9.2010 16:16 čt    Předmět: Citovat

Jasně! "Klackem" je v tomto případě nejspíš myšleno návěstidlo - mašinfíra seděl na pravé straně, takže při jízdě do levé zatáčky mu výhled zakrýval kotel. Proto patřilo k povinnostem topiče sledovat trať na své straně a hlásit "volno" nebo "zavřeno". Jen nevím proč dvakrát ... Question
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
poljaq



Založen: 14.9.2006
Příspěvky: 46
Bydliště: Karlovy Vary

PříspěvekZaslal: 30.9.2010 17:23 čt    Předmět: Citovat

dvakrát = vjezd odbočkou. Dvakrát proto, že na mechanickém naávěstidle byly dvě ramena v úhlu 45 st.
Konec konců i na světelném návěstidle svítí při vjezdu odbočkou dvě světla.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 18.12.2010 15:53 so    Předmět: Citovat

Blíží se konec roku a sním i nutnost smazat staré resty. V mém případě je to tedy především ?povinnost? dokončit model této parní krásky. Musím přiznat, že to nebylo tak docela jednoduché. Ne snad že by náročnost a složitost celků ke konci stavby nějak rapidně stoupla či snad počet autorem spáchaných chyb a nepřesností přesáhl dosavadní únosnou míru, jen mě zkrátka v poslední době postih stav ve sportovní terminologii zvaný ztráta motivace Sad . Projevuje se tak, že ačkoli se model již drahný čas nacházel ve stavu ?do týdne hotovo?, trvalo mi opravdu dlouho, než jsem se dokopal k jeho dokončení. Nehodlám vás však unavovat popisem tvůrčích muk. Jak je jasné z fotografií, dílo bylo nakonec víceméně úspěšně završeno. Stalo se tak ve dvou etapách. V té první jsem dokončil detaily čela kotle a také zadní části lokomotivy ( ach, ta nešťastná velká polská světla ? Rolling Eyes ). V případě dřevěného navýšení uhláku jsem papírové díly nahradil balsou:





Následoval poslední stavební celek ? rozvod. Při studiu návodu pro mě bylo dosti překvapivé zjištění, že autor tuto sestavu naplánoval jako funkční, tedy pohyblivou. Je evidentní, že udržení funkčnosti podvozku a rozvodu by vyžadovalo maximální preciznost a přesnost a to doslova od prvních minut stavby, což je úkol v praxi téměř nadlidský Twisted Evil . Nicméně moje lokomotiva byla od počátku plánována jako součást diorámy, takže všechno pěkně na pevno!



Ještě zbývá dozbrojit mašinu uhlím - realistickému vzhledu pomůže, když nám ?sem tam kousek upadne?



- a je hotovo ( na patinu přijde čas až bude model pevně spojen s podložkou a nebude jej už nutné brát do rukou a omatlávat ):




Závěr: O zádrhelech stavby způsobených především ?specifickým autorským rukopisem? už jsem toho napsal dost a nechci se opakovat. I proto sestavení modelu lokomotivy TKr 55 rozhodně není odpočinkovou záležitostí a dovolím si tvrdit, že v jeho úspěšné dokončení může doufat jen opravdu zdatný modelář, vybavený navíc značnou dávkou zkušeností a schopnosti improvizace. Jak je však z fotografií zřejmé, navzdory názorům některých škarohlídů, je tento model postavitelný. Odměnou za vynaloženou námahu je nám pohled na technicky zajímavý stroj netradičních tvarů, který ale v očích domácích železničních fandů poněkud diskriminuje fakt, že tuzemské koleje nejspíš nikdy nenavštívil. I proto po něm asi sáhnou jen skuteční fajnšmekři, ti ostatní asi spíše zvolí jeho blízkou příbuznou a předchůdkyni, tedy Tr 203 neboli UNRRA ( u nás 456.1 ).
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
štefíno



Založen: 9.6.2008
Příspěvky: 2145
Bydliště: okolí Zlína

PříspěvekZaslal: 18.12.2010 18:05 so    Předmět: Citovat

Tak to je nádhera. Těším se na finiš Smile
_________________
Co je malé, to je milé a v po...ličce roztomilé Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 14.2.2011 23:42 po    Předmět: Citovat

Tak se po nějakém čase stráveném na vodě opět vracím mezi koleje. Jak už jsem předeslal, hlavním cílem stavby lokomotivy TKr 55 je vytvořit základ pro budoucí železniční dioráma. K tomu je však zapotřebí nejen lokomotiva ale i vagóny. Podrobným průzkumem jsem zjistil, že na volném trhu jsou k dispozici pouze dva vozy v tomto měřítku. Oba vydalo ADW a v obou případech se jedná o cisterny. Jedna je polská, používaná od 70. do 90. let. Tu druhou, německou, bych typoval tak někam do meziválečného období. Volba padla logicky na první variantu, i když cisterna není přesně ten typ vozu, který bych si pro dioráma představoval ?



PROSBA O POMOC: Na cisterně je nápis ?DWUTLENEK VEGLA? a ?CO 2?. Jedná se tedy o starý známý oxid uhličitý, který sice nepatří mezi nebezpečné látky, nicméně ( jak vědí čtenáři Ocelového města ) i on by v případě náhlého úniku dokázal udělat paseku! Tabulka na boku vozu nese nápis ?ZAKLADY AZOTOWE PULAWY w PULAWACH?. Proto naléhavě žádám: je li mezi přítomnými chemik-technolog, kterému je známo něco o tom, že by parní lokomotiva nemohla či nesměla manipulovat s takovouto cisternou, popř. proč by nemohla vjet do továrny na výrobu ?azotu?( ať už je to cokoli ), ať mě raději hned zastaví, než vyprodukuji nějaký životu nebezpečný nesmysl Exclamation Wink

Ke stavbě samotné. Když jsem se do ní pouštěl, nevypadalo to na pohled zle: čtyři strany dílů, dvě strany návodu, to bude brnkačka, říkal jsem si. Bohužel, není tomu tak! Vím, že jsem sliboval, že toho kydání hnoje na hlavy osob zodpovědných za produkci vydavatelství ADW už nechám, ale co je moc je moc Exclamation Evil or Very Mad Exclamation Začal jsem od nejdůležitější sestavy ? rámu podvozku. Na první a doslova kardinální problém jsem narazil, sotva jsem poprvé zatnul nůžky do papíru. Stručně řečeno autor zaměnil vnější a vnitřní součásti podélných nosníků , proházel jejich čísla a hlavně provozní popisky, patřící na vnější nosníky, umístil na vnitřní ( takže by se staly neviditelnými ). V důsledku toho všeho jsou hlavní součásti podvozkového rámu v podstatě nepoužitelné. Nebohý modelář se tak opět ocitá na rozcestí. Může sáhnout k radikálnímu řešení: oplakat svých špatně investovaných cca 250 korun, zbývající archy zlikvidovat, nejlépe žehem a popel pohřbít nejméně 150 cm pod zem alespoň 300 metrů od nejbližší stálé zástavby. Crying or Very sad Nebo se vydat po cestě kompromisu: buď model slepit se všemi autorem navrženými nesmysly a nebo vadné součásti nahradit vlastními. Asi není překvapením, že jsem si vybral možnost č. 2. Zachránil jsem tak popisky na hlavních nosnících, bez kterých by byl model přece jen o něco chudší. S přebarvováním nových dílů jsem si hlavu nedělal, pamatujíce na zásadu jednoho ze starých mistrů-modelářů: ? když nevíš co s tím, udělej to černý!? Wink .



Studium návodu mi zase připomnělo staré trauma z průmyslovky ( po celý první ročník jsem marně válčil s deskriptivní geometrií Embarassed ). Jak vidno, také autor návodných kreseb zřejmě dodneška nepochopil pravidla průniku a průmětu trojrozměrných objektů! A to, že během tisku došlo k posunu barev, což je obzvlášť nepříjemné v případě červených čísel, která se tak ocitla přímo na ploše některých dílů, je už jen taková kosmetická vada ? Rolling Eyes Inu ? jednoduché to asi nebude. Tak se mějte a držte mi palce Exclamation
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Sorrow



Založen: 8.7.2010
Příspěvky: 95
Bydliště: Třebíč

PříspěvekZaslal: 15.2.2011 7:17 út    Předmět: Citovat

Jejda, tak to je smůla Sad. Je fakt, že ADW si hlavu s nějakým mírným posunem tisku nedělá, jak jsem zjistitl z poslední objednávky jejich mašinek v předvánoční sběrce. V té právě aktuální jsem chtěl doobjednat ještě obě cisterny, ale po Tvém příspěvku radši prachy pošetřím ...
_________________
Na stole: http://img267.imageshack.us/slideshow/webplayer.php?id=gls30001kn.jpg

Kdyby volby cokoliv měnily, byly by už dávno zakázané ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
ripper75



Založen: 25.12.2010
Příspěvky: 13
Bydliště: Veselí nad Moravou

PříspěvekZaslal: 15.2.2011 15:03 út    Předmět: Citovat

Azot=dusík.Chemik nejsem,ale v chemických továrnách jezdily na posunu většinou akumulační lokomotivy,protože u parních s otevřeným ohništěm hrozilo nebezpečí výbuchu.Na volné trati už to bylo asi jedno,tam podle mě koncentrace chemikálií nebyla taková velká a byly uzavřeny v cisterně.
_________________
Nejlepší vůně?Papír a Herkules...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 15.2.2011 18:41 út    Předmět: Citovat

To ripper75: tak teda dusík ... Díky Razz
A co se týče té akumulační lokomotivy, nezbývá mi než uronit slzu a znovu připomenout starou a tisíckrát ověřenou modelářskou pravdu: Nejlepší podklady a nejpotřebnější materiál se vám dostanou do rukou vždycky až když je pozdě a model je již hotový Exclamation Vůbec mě proto nepřekvapilo, když jsem pár dní po dokončení TKr 55 narazil na oznámení o vydání modelu, který by mým záměrům na dioráma s cisternou odpovídal daleko lépe:



No, novou mašinu ( alespoň zatím ) lepit nebudu, spíš si po všech těch príma zkušenostech rozmyslím, jestli ji vůbec koupím Confused

Moje dioráma by mělo představovat právě něco ve smyslu: parní lokomotiva obsluhující vlečku vjíždí s vagónem do fabriky a mělo by jít o kombinaci mnou oblíbených témat: železnice a průmyslová architektura.
Takže to vezmeme jinak. Neví náhodou někdo, jestli se CO2 v takovémto množství dá využít i v jiné než vyloženě chemické továrně a jestli by vlečku takovéto továrny mohla obsluhovat parní lokomotiva?
Za případné odpovědi a připomínky předem děkuji Cool
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ripper75



Založen: 25.12.2010
Příspěvky: 13
Bydliště: Veselí nad Moravou

PříspěvekZaslal: 15.2.2011 19:45 út    Předmět: Citovat

Skus toto,třeba si tam něco podle určení vybereš http://encyclopedia.airliquide.com/encyclopedia.asp?GasID=26&CountryID=32&LanguageID=17#MajorApplications
_________________
Nejlepší vůně?Papír a Herkules...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 15.2.2011 20:23 út    Předmět: Citovat

Díky Exclamation Nebudu předstírat, že tomu všemu rozumím, ale řekl bych že s tím využitím ve strojírenství, elektronice a čištení odpadních vod je to docela průchozí Cool
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
ripper75



Založen: 25.12.2010
Příspěvky: 13
Bydliště: Veselí nad Moravou

PříspěvekZaslal: 15.2.2011 20:46 út    Předmět: Citovat

To já taky ne.Ale aspoň měls z čeho vybírat.Osobně mě zaujalo to potravinářství-sycení piva Smile
_________________
Nejlepší vůně?Papír a Herkules...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 3.3.2011 23:18 čt    Předmět: Citovat

Nikdo se jistě nemůže divit, že po předchozích zkušenostech, byl můj další postup při stavbě podvozku cisterny doprovázen maximální opatrností, hraničící místy s paranoiou. Tak například silně podezřelý mi přišel záměr autora ztvárnit mezikruží pojezdových kol v čistě bílé. Jasně ? podobné frajeřinky se tu a tam objevovali třeba na parních lokomotivách, ale na vagónu v průmyslovém provozu ??



Po kratším váhání jsem bílá mezikruží nahradil přece jen méně nápadnou neutrální šedou. Příliš důvěry nevzbuzovaly ani zadní strany kol v originální kombinaci fialové a míň fialové Rolling Eyes



Chystal jsem se na mohutné přebarvování, ale nakonec ? co oko nevidí ? Wink Příjemným překvapením bylo naproti tomu zjištění, že rozchod sestavených dvoukolí se nachlup shoduje s rozchodem lokomotivy



Protože jsem měl opravdové obavy z toho, jak si budou vagón a lokomotiva stát, až se octnou na jedné koleji takříkajíc tváří v tvář, připojil jsem provizorně dvojkolí k rámu ?



? a celou sestavu zkušebně připasoval k lokomotivě. Jak račte vidět, zkouška dopadla k plné spokojenosti:



Takže hurá na detaily podvozku! Vypružení náprav je poněkud zjednodušeno ( tedy na polské poměry Very Happy )?



? zato na spodku podvozku zřejmě nechybí nic:



Přiznám se bez mučení, že v této fázi stavby jsem už k vystřihovánce přistupoval jen jako k polotovaru. Některé díly ( hlavně ty ?od přírody? placaté ) jsem vyrobil znovu za použití drátů a plastových profilů. Jiné jsem musel několikrát upravovat, protože nalepit je tak, jak je to vyznačeno v návodu, prostě nebylo možné ( to ale autorům nevyčítám, chyba mohla vzniknout i na mojí straně Embarassed ). No a pár jsem jich vůbec vynechal, hlavně ty, které by po přilepení vozu do diorámou zůstaly tak jako tak neviditelné. Jedním z míst, kde se mi to vymstilo je tato sestava vypružení spřáhla, kterou jsem nejprve velkoryse vyhodnotil jako nepotřebnou ( dost mě zmátlo, že vypružení je tu pouze jednou, zatím co spřáhla jsou samozřejmě dvě ? ) a vyhodil, jen abych následně zjistil, že přece jen vidět bude a musel ji doslova rekonstruovat z vlastních zdrojů Mad :



No, a tohle je už kompletní podvozek. Doufám, že až se setkáme příště, budu moci představit cisternu v plné parádě!


_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Železnice / Railways Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Strana 2 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com