Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


ISS + raketoplán Endeavour / L.Badalec / 1:100
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Letecká a kosmická technika / Aircraft, space ships
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 29.4.2010 12:15 čt    Předmět: ISS + raketoplán Endeavour / L.Badalec / 1:100 Citovat



Naposledy upravil koppik dne 25.7.2011 18:02 po, celkově upraveno 5 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 29.4.2010 14:52 čt    Předmět: Raketoplán Endeavour Citovat

Raketoplán Endeavour

Chvíli jsem váhal, nakonec jsem se ale rozhodl přidružit raketoplán k celému tématu ISS a nepresentovat jej jako samotnou část.

Endeavour při přistání:


Předloha:
- Endeavour (Úsilí) je nejmladší z rodiny raketoplánů. Byl postaven v roce 1991 jako náhrada za zničený Challanger
- jeho povrch pokrývá 24 tisíc keramických destiček
- jeho 3 hlavní motory SSME spalují kapalný vodík a kyslík. Zajímavostí je, že po každém přistání se motory vymění za jiné, předem zkontrolované. A ty motory, které právě "přiletěly" se odešlou na revizi. Raketoplán je tak dříve letuschopný
- manévrování na oběžné dráze zajišťuje dvojice motorů OMS na zádi a spousta malých korekčních motorů jak na zádi tak na přídi
- posádku tvoří obvykle 7 členů
- na oběžnou dráhu mu ještě při startu pomáhá dvojice přídavných raked SRB na tuhé palivo (z veliké části jej tvoří hliníkový prášek cca 470 tun na každou raketu - to jen pro představu a námět k úvaze pro greenpeace Very Happy )
-na zemi se vrací jako bezmotorový kluzák a přistává rychlostí asi 350km/h

- více samozřejmě třeba na: http://cs.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- rozsah: 9 stran A4
- možnost dvou variant: družicový stupeň se zavřeným podvozkem a otevřeným nákladovým prostorem, nebo přistávající varianta s podvozkem a zavřeným nákladovým prostorem
- obtížnost: doporučil bych zkušenějším až zkušeným modelářům, stavba je opravdu náročná na přesnost a každá chybička je po zásluze potrestána Smile

Stavba:
- Rozhodl jsem se pro družicovou variantu, jednak z fotek mi bylo jasné jak vachrlatý bude podvozek. Jelikož bude připojen k ISS vypadalo by to neesteticky.
- po důkladném prozkoumání kostry jsem dospěl k závěru, že pokud chci zachovat geometrickou přesnost modelu a vyhnout se tak komplikacím z pokroucení, musím ji podlepit 2mm balsou.
- základem se tedy staly žebra křídel, kabiny a bočnice, zesílené a dokonale rovné, na které se postupně nabalí ten zbytek.
- stavba kabiny proběhla v poklidu, až na kvantum malých trubiček reprezentujících trysky motorů, tady bych upozornil na orientaci, po stočení do jakýchsi kornoutků svým tvarem vybízely přilepit k otvorům. Po následovném zkoumání funkčnosti výpustí trysek jsem však byl nucen přiznat, že jsem je nalepil naopak Smile takže na to bacha, spaliny musí směřovat OD raketoplánu, a u bočních trysek směrem dolů


- při stavbě zádi už to bylo trochu horší; tak zaprvé hlavní motory SSME jsou směrově výkyvné, ale podle návodu a patřičném zesílení dílu je k sobě prostě naposkládáte, vydal jsem se tedy vlastní cestou, zredukoval jsem to o ty zbytečné a tlusté kulaté podložky a počet "závitů" na pružině jsem zkrátil asi na 2, šedé čelní mezikroužky jsem rovněž zesílil balsou ale jen 1mm jinak by to tam nevešlo, kónické boční plochy jsem pak lepil natupo přímo k zadní části


- nejvíce nervů a sebezapření mě však stály 2 kryty nádrží a motorů OSM. Na nich musíte pracovat až s chururgickou přesností, jinak se vám odmění tak nádhernou "vrtulí" že už jsem ani nedoufal, že se mi je kdy podaří vyrovnat. Naštěstí je papír poddajný Very Happy Ale i tak bylo veliké úsilí napasovat na něj ještě blok korekčních motorů. Mohu říct, že tolikrát jsem ještě nerozlepoval a neslepoval díly k sobě. Tady doporučuji si několikrát vyzkoušet způsob lepení na sucho a pak až patlat.
- ocasní plocha byla kapitola sama o sobě, protože se mi originál někde poděl... musel jsem ji nahradit né moc dobře okopírovaným náhradníkem (navíc na měkký papír) takže se to trochu pokroutilo.


- u stavby křídel nám autor nechal malé překvapení. Vnitřní díly odtokových hran 21 jsou totiž zaměněné Levý za Pravý !
s původním číslováním mi nešlo do hlavy jak to tam napasovat, po záměně už šlo vše hladce.
- největší problém byl při vlepování elevonů do křídla a samotné uzavření křídla. To řebro, které se obalí pláštěm křídla tam moc nesedělo, mělo mírné vzepětí a když jsem asi 100x nasucho zkoušel dávat celek dohromady nikdy to nesedělo. Rozhodl jsem se proto žebro uprostřed přerušit a ponechat obě poloviny volné tak, aby si je křídla mohla "uchopit" jak chtěla. Takže odtokové hrany jdou od letounu mírně dolů.
- celé sestavení trupu, křídel a kabiny je rovněž na preciznost náročná práce, po mnoha a mnoha nácvicích jsem to nakonec šťastně spojil a výsledek je celkem fajn.


- nákladový prostor jsem zatím vybavil jen spojovacím tunelem se stykovacím zařízením pro ISS. Mám v plánu ještě vyrobit manipulační "kanadskou ruku" a do nákladového prostoru umístit jeden z nákladních modulů Leonardo nebo Rafaelo
- pro ty, kteří budou mít nákladový prostor 90% času zavřený doporučuji vůbec nedělat dělené dveře a jen tam krásně nalepit celý oblouk. Stavitelům družicové verze už tolik nebude vadit že se kroutí Very Happy a neesteticky vypadají zavřená, protože po většinu času budou otevřená


- Toď asi ke stvbě vše co jsem si vzpomněl, je to přece jen už půl roku

Všem modelářům, které jsem neodradil přeji mnoho štěstí a úspěchu při lepení tohoto krasavce Wink

A tady už pár fotek Endeavouru






Následuje: kontrolní modul Zarja


Naposledy upravil koppik dne 29.4.2010 15:46 čt, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
štefíno



Založen: 9.6.2008
Příspěvky: 2145
Bydliště: okolí Zlína

PříspěvekZaslal: 29.4.2010 15:39 čt    Předmět: Citovat

Dobrá práce, na celek jsem velmi zvědav. Rakeroplán vlastním a musím dát za pravdu, že spojit kabinu a zbytek trupu je nejobtížnější část celé stavby. Ještě mě napadá jedna otázka: Vyšla stanice celá nebo je stále nedokončená. Od doby, co jsem přestal kupovat ABC netuším, zda něco vyšlo ale já vím pouze o Sojuz, Progress, Zarja, Zvezda, Unity, různých solárních panelech a 2 přechodových tunelech. Ale ve finále by toho mělo být mnohem více.
_________________
Co je malé, to je milé a v po...ličce roztomilé Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Vojta Č.
Moderátor


Založen: 20.4.2006
Příspěvky: 1243
Bydliště: matka měst

PříspěvekZaslal: 29.4.2010 16:04 čt    Předmět: Citovat

Přesně jak píšeš, Štefíno. ISS z ABC je nedokončená a velmi pravděpodobně tak i zůstane. Kolik toho mělo být, je vidět na téhle super animaci:
http://i.usatoday.net/tech/graphics/iss_timeline/flash.htm
_________________
Př_dst_v_v_st j_ d_l_ž_t_jš_ n_ž zn_l_st.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 29.4.2010 18:40 čt    Předmět: Kontrolní modul Zarja-FGB Citovat

Kontrolní modul Zarja-FGB



Předloha:
- Zarja je první blok ISS vypuštěna v r. 1998 raketou Proton-K
- nejde o žádnou převratnou novinku, již od 60. let začal vývoj zásobovací lodě k tehdejším ruským Saljutům a Almazu. Původně to měla být pilotovaná loď, nakonec letěly pouze 3 bezpilotní exempláře
- po úpravách má v současné podobě Zarja místo pilotní návratové kabiny stykový uzel se dvěma porty
- modul je sice vyroben v rusku, ale je zcela financován z USA, tudíž jsou spojené státy jeho vlastníkem
- Význam tohoto modulu v průběhu stavby stanice postupně klesal, protože jeho funkce přebírají specializovanější moduly.
- Stabilizaci stanice převzal americký modul CMGs jehož gyroskopy značně šetří zásoby paliva
- Sluneční panely budou staženy, protože překáží ostatním částem stanice a dostatek energie dodají velké sluneční panely v americké části stanice

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- obtížnost: pro začátečníky ne, ale zkušenější si s ním hravě poradí

Stavba:
- stavba modulu není nikterak složitá, je akorát potřeba dávat pozor na správnou geometrii, hlavně vodítek pro solární panely a stykový uzel, aby připojované části nebyly šejdrem
- jediná nepříjemnost je asi 26 malých trubiček znázorňujících trysky motorů, je to piplačka, ale výsledek stojí za to
- centrální osu a hrot stykového zařízení jsem nedělal z klasické špejle 3 mm, protože je moc hrubá, na celé stanici používám tzv. grilovací špejle s hrotem na konci které jsou o něco tenčí a ideálně tak vyhovují přesně pro tyto účely

Tady je tedy první blok ISS


Následuje: spojovací modul Unity a přechodové tunely PMA1 a PMA2


Naposledy upravil koppik dne 14.10.2010 19:51 čt, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
wedge



Založen: 18.2.2007
Příspěvky: 475
Bydliště: Rokycany

PříspěvekZaslal: 29.4.2010 21:58 čt    Předmět: Citovat

Krásná práce. Mam veeelikou radost že už se náš tým kosmonautů rozrůstá Very Happy Jen tak dál... těším se na další fotky
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 30.4.2010 0:39 pá    Předmět: Spojovací modul Unity a přechodové tunely PMA1 a PMA2 Citovat

Díky všem za zkouknutí Wink a máme tady pokračování

Spojovací modul Unity a přechodové tunely PMA1 a PMA2



Předloha modelu:
- Název modulu Unity (jednota) vystihuje mezinárodní spolupráci při výstavbě stanice
- Je základem americké části stanice, protože na něj budou připojeny další americké moduly. K tomu je vybaven celkem šesti porty
- Při letu STS-88 byl 04.12.1998 vypuštěn se dvěma instalovanými spojovacími adaptéry Pressurized Mating Adapters (PMA)
- PMA-1 propojuje americkou a ruskou část stanice (Unity - Zarja)
- PMA-2 bude sloužit k připojování raketoplánů
- Celkem modul při startu STS-88 vážil 12,5 tuny a jeho rozměry činí 11 x 5 metrů

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- rozsah: asi 2x A4
- obtížnost: zvládnou i méně pokročilí

Stavba:
- jedná se o vcelku jednoduché moduly, jak Unity, tak PMA
- u Unity je třeba dbát na správnou geometrii vodítek pro spojovací špejle
- dále je pak třeba pečlivě sestavit všechny 4 hermetické poklopy, tak aby každý jeden seděl na všchny otvory
- moduly PMA byly bez problémů, jediná úprava, kterou jsem aplikoval, bylo zmenšení vnitřního průměru stykového zařízení, tak aby seděl k raketoplánu těsněji (proužkem papíru)

Unity s moduly PMA1 a PMA2




spojené moduly Unity a Zarja, Unity připojen k raketoplánu


Následuje: Sojuz TM a Progress M
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 3.5.2010 19:37 po    Předmět: Sojuz TM a Progress M Citovat

Sojuz TM a Progress M



Předloha:
- Sojuz je pilotovaná ruská loď, slouží k přepravě 3 členné posádky k ISS a zároveň jako záchranný člun v případě havárie na vesmírné stanici
- po ukončení provozu raketoplánů se stane jedinným prostředkem, jak dostat kosmonauty na palubu ISS (po té co pán Obama udělal z NASA takový "lepší" výzkumný ústav, byl projekt "taxi" k ISS smeten ze stolu, nebo minimálně oddálen řekněme na nedohledno)
- loď byla vyvíjena od 60. let, od té doby prošla mnohými modifikacemi, avšak princip zůstal stejný (a pro úplnost, ani Rusko nemá na stole žádný jiný projekt nahrazující Sojuzy; nicméně ty stále fungují a ještě chvíli létat budou)
- loď se skládá ze 3 částí: obytného prostoru se stykovým mechanismem ve předu, návratového modulu uprostřed, a přístrojové sekce s motory v zadní části
- Progress je automatická nákladní loď, byl odvozen od lodi Sojuz, ale místo návratového modulu je vybavena nákladní palubou, která později při vstupu do atmosféry shoří
- povrch obou lodí je pokryt izolační obšívkou zelené či šedé barvy

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko:1:100
- rozsah: necelá A4
- obtížnost: zvládnou i méně pokročilí

Stavba:
- stavba modelů není nikterak složitá oba modely se od sebe liší jen minimálně a to střední částí. Tady je asi Progress o malinko jednodušší
- celá stavba v podstatě obnáší výrobu tenkých prstenců, více či méně kónického tvaru
- proto je třeba klást důraz na přesné napojování, zvláště pak aby navazovala textura izolační obšívky
- v mém případě je Sojuz již staršího data výroby, postavil jsem jej záhy co vyšel v ABC, což v přepočtu znamená asi 8 let
- naproti tomu Progress je asi jen půl roku starý, zatím jsem jej ochudil o telekomunikační antény, ty z vystřihovánky mi přišly trochu těžkopádné. časem tam nabodám něco jednoduššího
- můžete si všimnout jak mezitím sluníčko nádherně sežralo povrch sojuzu

Sojuz TM - rok výroby 2002


Progress M - rok výroby 2009


Progress M připojen k modulu Zarja


následuje: servisní modul Zvezda


Naposledy upravil koppik dne 4.5.2010 20:57 út, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 3.5.2010 20:25 po    Předmět: Servisní modul Zvezda Citovat

Servisní Modul Zvezda



Předloha:
- ani ruský modul Zvezda není žádnou novinkou. Původně se měl stát částí vesmírné stanice Zvezda (Hvězda), která však byla zrušena
- modul byl nakonec využit pro vesmírné stanice Saljut 4, 6 a 7 v různých modifikacích. Sloužil rovněž jako základ ruské stanice MIR
- modul je kompletně financován ruskou stranou
- na jeho palubě jsou obytné prostory a systémy zachování životních podmínek

Model:
- autor: Ladislav Badalec
- měřítko: 1:100
- rozsah: asi 2 A4
- obtížnost: pro začátečníky ne, ale zkušenější si s ním hravě poradí

Stavba:
- stavba Zvezdy je oproti Zarji o dost jednodušší
- po obvodu nemá umístěno větší množství "detaily tvořících" prvků takže nemusíme čekat žádné záludnosti
- trochu pozornosti je třeba věnovat přední části se stykovým 3 portovým uzlem, aby byly všechny otvory kolmé atd.
- dále pak v zadní části je třeba správně vyřešit ustavení výpustí motorů, které jsou rozmístěny po obvodu pláště, jelikož jsou otvory dosti těsně u okraje je třeba provádět vyřezávání pečlivě

Servisní modul Zvezda


Zvezda připojena k modulu Zarja a Unity, Sojuz a Progres připojeny ke stanici



Potud práce pana Badalce končí. Počínaje tímto okamžikem se budu pohybovat na poli bádání a experimentování. Následující moduly budu muset poupravit aby byly "kompatibilní" s mou ISS.

Blížící se zkouškové období a následující prázdniny asi trochu přibrzdí další vývoj. Nicméně budu se snažit, třeba za dlouhých deštivých letních večerů, postoupit o další krůček kupředu. Předpokládám, že pešek padne na Destiny nebo Quest


Naposledy upravil koppik dne 4.5.2010 20:55 út, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Chimenes



Založen: 11.8.2007
Příspěvky: 200
Bydliště: Bečváry

PříspěvekZaslal: 4.5.2010 8:44 út    Předmět: Citovat

Perfektni prace a krasne pocteni, diky.
_________________

100%
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
B@F



Založen: 10.2.2006
Příspěvky: 466
Bydliště: Louny

PříspěvekZaslal: 4.5.2010 18:02 út    Předmět: Citovat

Zkouškové období je náhodou na lepení úplně nejlepší: 50 minut se učíš, 10 minut lepíš atd. pořád dokola. Hlava si za těch 10 minut hezky odpočine a lepidlo za těch 50 hezky uschne, čili výhra na obou stranách Wink .

Držím palce do další stavby.


P.S.: už nás netrap... "jednodušší" se píše se "š" Rolling Eyes
_________________
...to boldly glue what no man has glued before...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 4.5.2010 20:53 út    Předmět: Citovat

Díky Wink No máš pravdu, ale v mém případě (bohužel) jak k něčemu sednu tak většinou vstanu až je hotovo. Jasně pokud to máš rovnou na papíře tak to se ještě dá,, např. raketoplán jsem dodělal taky o zkouškovém Very Happy

Teď to ale bude chtít více času, modelování v 3D apod. sice jsou to v podstatě válce, ale i tak to spolkne nějaký ten čas.

Jo a hrubky; omlouvám svůj češtin, snažil jsem se to projít, ale vzhledem k tomu, že textu bylo drobátko více,,, patrně jsem přehlédl. Upravíme... Cool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 11.5.2010 0:51 út    Předmět: Quest Prototyp Citovat

Quest - Prototyp

Zdravím, chuť mne přemohla a proto jsem se zlehka pustil do dalšího modulu Quest. Podrobnější informace o samotném modulu, stavbě atd. přidám až bude hotovo. Zatím je to ve fázi vývoje takže jenom taková ochutnávka.

ke konstrukci:
- vyzkoušel jsem několik programů, ve kterých by se daly dělat rozvinuté tvary, nejprve jsem narazil na Pepakuru, ten mi přišel ale trošku "řepácký" Very Happy (příznivci prominou)
- skončil jsem nakonec u Rhinoceros 4, který umí rozkládat pěkně, navíc je to vše v jednom (modelování i rozvinutí), takže no problém
- na stránkách NASA mají přímo vákresy ISS pro modeláře v M1:100 takže bylo z čeho rozměrově vycházet
- hrubý rozvin jsem vyexportoval do AutoCadu a tam patřičně upravil, aby odpovídal "českému šmikacímu standatu" ty americké ze kterých jsem vycházel byly děsné (nakonec jsem z nich použil jen textury)

- prototyp je vytištěný na kancelářském papíru a slepený koresem (aby jej herkules nerozmočil) takže to vypadá jak vypadá,,,nicméně je to pouze ochutnávka Wink

Vystřihovánka po exportu z AutoCadu, ....a následně vybarvená ve "Fotošopu"


A tady už hotový celek i s připojením na modul Unity
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
wedge



Založen: 18.2.2007
Příspěvky: 475
Bydliště: Rokycany

PříspěvekZaslal: 11.5.2010 12:46 út    Předmět: Citovat

To je prostě paráda... sleduji s úžasem - konečně se nám může ukázat ISS v celé své kráse Smile Rozhodně držím palce - ať ti ta chuť vydrží
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
koppik



Založen: 12.4.2010
Příspěvky: 46
Bydliště: Ostrava

PříspěvekZaslal: 19.7.2010 0:56 po    Předmět: Příhradová konstrukce - vývoj Citovat

Příhradová konstrukce - vývoj

Zdravím všechny vesmířany. Jelikož teď nemám nějakou dobu přístup k tiskárně, byl jsem donucen odložit Quest a pustit se do největšího oříšku, příhradového nosníku stanice. Tady si nějaký čas vystačím s tužkou a pravítkem.

Zatím největší dilema je, z jakého materiálu celý nosník postavit. Samotný název "příhrada" totiž vybízí k balsovým nosníčkům (se kterými velmi rád spolupracuji) to však koliduje s mým předsevzetím, totiž postavit celou stanici s co nejmenším podílem nepapírových dílů. Pro začátek jsem stvořil krabičkovou verzi, na které si lépe představím všechny rozměry, rozmístění komponentů atp. Už od pohledu ale vidím, že budu-li se chtít vyhnout rozsáhlému podlepování, budu muset sáhnout minimálně po zápalkách.

K fotografii ještě dodávám, že ty nevystřižené panely jsou zhruba na správných pozicích, akorát příjdou ještě další dva na druhou stranu a samozdřejmě to celé zdcadlově v pravo. A to kulaté uprostřed není nový modul Herkules, to je jen pro srovnání náš starý dobrý společník... ve finiši to totiž bude pěkná obluda. Už teď přemýšlím kam s ní. Rolling Eyes

Detail na zápalkovou výztuž dílu S0 a celý záběr na S0 až S6
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Letecká a kosmická technika / Aircraft, space ships Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2, 3  Další
Strana 1 z 3

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com