Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Parní slon a osobní vagon/ L.Badalec, ABC / 1:? / HOTOVO
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Sci-fi, fantasy a ostatní papírové modely / Sci-fi, fantasy and other paper models
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 8.1.2010 12:13 pá    Předmět: Parní slon a osobní vagon/ L.Badalec, ABC / 1:? / HOTOVO Citovat

Těsně před dokončením Děla v Býčí věži nastal čas představit další "bobříkový" model. Postupuji podle plánu a jdu na kategorii Sci-Fi:



Modelem pro tuto kategorii bude Parní slon a osobní vagon z románu Julese Verna Zemí šelem. Vybraný model jsem několikrát měnil, nakonec jsem zvolil tento z důvodů:
a) Ladislav Badalec je můj nejoblíbenější autor a ještě jsem zde nic od něj nelepil
b) Když se mi dostal do ruky Speciál J.Verna, okamžitě jsem věděl, že ten vagon chci prostě vidět slepený Very Happy
c) Vím, že modely ABC už dnes nejsou až tak atraktivní, proto se snažím vybírat takové, které zde zatím nebyly k vidění. To byl případ Děla v Býčí věži a i tohoto modelu.



Půjde prozatím o nejrozsáhlejší model, který zde na fóru budu lepit. Slon má rozsah 3 stránky A4, vagon pak 9.5 stránek A4, celkem tedy 12.5 stránek A4 Shocked Shocked (stavitelé jiné české produkce než z ABC si z předchozí věty odečtou jednoho smajlíka, stavitelé poláků pak rovnou oba dva Very Happy ). Zároveň půjde i o model nejsložitější, na slonu se myslím sem tam nějaká nepřesnost ztratí (slon nemá moc pravidelných tvarů Very Happy ), ale ten vagon bude náročný na udržení geometrie. Navíc je tam hodně opakujících se věcí, takže chvílema to bude stereotyp.

=========================
Silniční lokomotivu originální konstrukce vynalezl a postavil anglický inženýr Banks za své dovolené v roce 1866, když dokončil práci na stavbě trati Scind Punjab and Delhi. Stroj si od něj objednal rádža bhútánský, indický nabob nadaný nevšedním technickým talentem. Lokomotiva měla tvar slona o výšce šesti a délce devíti metrů. Kovový slon mě do výše zahnutý chobot sloužící jako komín. Komín bylo možno podle potřeby sklápět. Hlavu zdobily pozlacené kly. Na zádech se nacházela vížka s kulatou ozdobnou střechou; její okénka připomínala okna lodní.

Uvnitř slona se skrýval parní stroj blíže neurčené konstrukce. Jeho kola působila prostřednictvím excentru na nohy, jež se pohybovaly stejně jako nohy zvířecí. Provozní tlak parního stroje činil 5 atmosfér, stroj dosáhl tohoto tlaku po hodině vytápění suchým dřevem. Kotel byl jištěn záklopkami nastavenými na 20 atmosfér - jakmile byly zatíženy, vybuchl. Lokomotiva měla sílu osmdesáti koňských sil.

Slon za sebou vlekl dva bohaté zdobené vozy po dvou nápravách, s náboji, věnci a loukotěmi zdobenými vyřezáváním. Vetší část kol zakrývala kapotáž - věru neobvyklé řešeni vozu určeného pro pohyb těžkým terénem. Přední vůz byl dlouhý patnáct metrů včetně verandy pro deset osob vpředu a další vzadu. Uvnitř se nacházela jídelna, salon, knihovna a čtyři obytné kajuty. Tento vůz patřil panstvu. V druhém voze, zařízeném s menším přepychem, bydlely osoby podřízené. V druhém vagónu byla též spižírna, kde "byla také hojnost nápojů. Francouzská vína, různá piva, likéry, z nichž na prvním místě dostatečné množství araku. K tomu podotýkám, že naše cesta neměla nikde zabočit daleko od obydlených krajů," říká vypravěč, snad jako omluvu za fakt, že bar silničního vlaku byl vybaven tak prostince.

V obou vozech se vezlo celkem deset osob. Průměrná cestovní rychlost činila 1,7 km/hod. Souprava mohla zdolat deseti - až dvanácti procentní stoupání. Za praktického použití na bídných indických cestách se nestalo, že by souprava uvázla. Ukázalo se dokonce, že je to dopravní prostředek obojživelný, neboť parní slon i oba vozy dobře plavaly. Slon přitom vesloval nohama. Jeho síla se prokázala v soutěži se třemi slony knížete Guru Singha, které bez nesnází odvlekl.

Parní slon patří k mimořádně fantastickým technickým vymoženostem z dílny Julese Verna. Dokonce by se dalo tvrdit, a kupodivu to ještě nikdo netvrdil, že Verne založil v románu Zemí šelem odvětví sci-fi zvané "steam punk", což je sci-fi, v níž parní stroje hrají mimořádnou roli. Zde se zpronevěřil své lásce a obdivu k elektřině. Ostatní jeho fantastická plavidla a letadla byla totiž poháněna elektřinou, ponorkou Nautilus počínaje a letadlem Epouvanta neboli Postrach konce. Proč tedy parní, a ne elektrický slon?

Zdá se, že Verne měl vždy na mysli možnosti dramatické. Představa slona, jemuž stoupá z chobotu dým, ho asi bavila víc než slon sršící jiskrami. Zajímavé také je, že stvořil jakéhosi kráčejícího robota. Nebyl to automobil! Ostatně, Verne měl velkou nechuť k automobilům.

V souvislosti s parním slonem je dobře se zmínit i o románu jako takovém. Popisuje situaci v Indii poté, co Angličané krvavě potlačili vzpouru jejich muslimských domorodých vojsk. Verne tam zastává velmi opatrnou pozici, Nejeví nadšení pro krutost, s níž Angličané postupovali (zajaté povstalce přivazovali k ústí děla a stříleli je na kusy), avšak na druhé straně nijak neprojevuje sympatii pro povstalce. Jednoho jejich vůdce pokládá dokonce za nejnebezpečnější šelmu z této "země šelem"! Zato v románu Tajuplný ostrov odhaluje pravou totožnost kapitána Nema a vysvětluje, že je to Ind, bojující proti Angličanům za národní svobodu své země.

Zdroj: Speciál ABC Vynálezy Julese Verna
=========================

Stavba bude zahájena Parním slonem a to po dokončení Děla v Býčí věži Wink


Naposledy upravil Martinus dne 23.5.2010 19:28 ne, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 13.1.2010 21:05 st    Předmět: Citovat

Dnes jsem započal stavbu tohoto dvojmodelu, vzhledem k jeho rozsahu, složitosti a mé rychlosti lepení očekávám dokončení výhledově jaro/léto 2010 Very Happy
V úvodním příspěvku jsem ještě zapomněl dodat, že slon je zároveň děkovací pokladnička na mince a vagon neděkovací na bankovky.

Začínám tušit, že stavba slona nebude žádná pohodovka - samé zaoblené díly, rovnou plochu aby člověk pohledal Shocked Nějaké se ale najdou, v zájmu udržení geometrie si opět vypomáhám kartonem. Trochu problém je v přenesení správného tvaru na karton - řeším to obkreslením na průhledný papír, ten pak vystřihnu, nalepím na karton atd. Šlo by to i vytisknout ještě jednou a správné tvary brát z kopie, ale škoda náplně...


Další problém bude opět retuš - má to takovou šedou tečkovanou barvu, těžko to namíchám i těma tečkama Very Happy Zde jsou nějaké pokusy, uvidím na denním světle...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
yvan



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 640
Bydliště: Kyjov

PříspěvekZaslal: 13.1.2010 21:43 st    Předmět: Citovat

Hezky. Dělo byla krásně čistá práce, na toho slona su zvědavý. Když vyšel v ABC poprvé, tak sem pokaždé, když sem na to narazil v archivu, špekuloval, jak to asi vypadá hotový Smile Zatím opět velmi pěkné Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 15.1.2010 21:03 pá    Předmět: Citovat

Tak na slona jsem taky zvědavej, ale víc na ten vagon Very Happy
Dnes jsem se utkal ve 4hodinové bitvě se zadní sloní nohou. Bohužel v návodu není přesně uvedeno, jak nohy slepit dohromady. Pouze čísla dílů a pokyn "slepte nohu" Smile Na začátku jsem si vyzkoušel, jak se to nemá dělat, začal jsem lepit odshora dolů a pak jsem musel dva slepené díly navlhčit a rozlepit. Aneb jak by řekl Jára Cimrman:" Tudy ne, přátelé".

Zde hrozivý soupeř:


Zakroužit a slepit:


Správná cesta je odspodu nahoru. Pro zajištění kulatosti použit na přilepení tlapy karton:


Tady už se muselo lepit na chlopně:


A tady horní díl jen nasucho. Lepit to zatím asi nebudu, musím mít někde rezervu, aby pak slon stál na všech čtyřech...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
CSR



Založen: 20.5.2007
Příspěvky: 175
Bydliště: Slaný

PříspěvekZaslal: 16.1.2010 0:14 so    Předmět: Citovat

Musím říci že ti držím palce,je to dost tvarově složitý model.
Ale co jsem viděl tvé minulé práce tak vím že se mohu těšit na překrásný výsledek.
_________________
KPM Královského města Slaný
Moje galerie ZDE
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 16.1.2010 17:21 so    Předmět: Citovat

S překrásným výsledkem bych raději ještě počkal Very Happy Very Happy
Už totiž začínají problémy, ale zatím to ještě není nic kritického. Dnes jsem dodělal druhou zadní nohu. Teď ještě dvě přední. Zatím si nedovedu představit ten způsob, jak to všechno pak slepím dohromady Shocked
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 17.1.2010 18:46 ne    Předmět: Citovat

Sníh nám dnes přerušil plánovaný výjezd autem, takže jsem zasednul ke slonovi Very Happy Dal jsem dohromady dvě přední nohy:


Největším dobrodružstvím dnešního dne se nakonec ukázalo poskládání slona tak, aby šel vyfotit a nespadl Shocked


Teď musím slepit vše dohromady. Na zadní nohy už mám vymyšlený postup, využiju toho, že tam zatím nemám kolem dokola nalepený ten proužek s č.3 a můžu odklápět nahoru tu zadní část. Na přední nohy mě zatím nic nenapadlo...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
CSR



Založen: 20.5.2007
Příspěvky: 175
Bydliště: Slaný

PříspěvekZaslal: 17.1.2010 19:38 ne    Předmět: Citovat

Držím palce at se to povede dle tvého plánu slepit pak sobě.Jiank jedeš pěkně Cool
_________________
KPM Královského města Slaný
Moje galerie ZDE
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
inmax



Založen: 1.12.2009
Příspěvky: 13
Bydliště: Olomouc

PříspěvekZaslal: 17.1.2010 21:05 ne    Předmět: Citovat

toho slona jsem měl kdysi dávno slepeného.. není to tak těžky, jak to vypadá Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 18.1.2010 10:54 po    Předmět: Citovat

Dnes pouze malý postup. Abych mohl nalepit přední nohy, musím napřed nalepit jazyk. Tam už se objevuje vcelku velká nepřesnost, dle návodu se má jazyk ve spodní části nalepit přesně na určené místo, právě kvůli lepení nohou. Označené místo je ale zhruba o 1mm níž oproti zoubkům, kam přijde jazyk taky nalepit. Lepím tedy raději podle zoubků... Navíc je jazyk užší než tělo slona:


Podle návodu má být jazyk zakroucený dolů, no mně to nevychází. Když tu růžovou část natáhnu na místo, kde má být přilepena, začne se to vepředu naopak zvedat nahoru Rolling Eyes Zatím to nechám takhle, uvidím, jestli tam nebude překážet hlava. Kdyžtak bych tu růžovou část prostě odříznul a nalepil samostatně. Všechny tyhle nepřesnosti by se měly schovat po nalepení předních nohou, hlavy a dalšího "oplášťování", tak zatím to beru jako vyhovující Wink


Naopak nalepení zadních nohou se ukázalo jako bezproblémové, tam všechno sedí. Spodní část nohou zatím nasunutá nasucho...


Čas stavby: 14 hodin
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 19.1.2010 11:51 út    Předmět: Citovat

Dnes mě čekalo lepení nohou napevno, na což jsem se moc netěšil Wink Ještě předtím jsem nalepil horní části předních nohou na místo, sedělo to o trochu míň než zadní, ale stačilo je nahoře trochu upravit a bylo to ok. Zde foto předních a zadních dílů zespodu:


Začal jsem taky záplatovat problematické partie, o kterých jsem psal včera Very Happy


Před lepením napevno jsem si slona srovnal podle pravítka na výšku na rovné podložce a vyzkoušel nasucho nasunout přední a pak zadní nohy. Snažil jsem se nastavit správnou výšku, aby byly co nejmíň vidět přechody a zároveň nebyly vidět bílé zoubky:


Na podvozku této lokomotivy nejsou žádná kola. Ovšem nevím, jestli se to dá v tomto případě nazývat výhrou Very Happy Zde přední nohy již napevno, zadní zatím nasucho, na to už jsem dnes neměl nervy Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
yvan



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 640
Bydliště: Kyjov

PříspěvekZaslal: 19.1.2010 14:39 út    Předmět: Citovat

Neumim si představit ten postup konstrukce Shocked Zvlášť když to tak sedí Shocked

Navíc kolik je tak asi ke slonovi 3D pohledů Twisted Evil

Krásně ti to de.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 21.1.2010 12:18 čt    Předmět: Citovat

Tak jak tohle dokáže někdo zkonstruovat si nedokážu taky představit. Model téměř bez rovných ploch jsem ještě nelepil, tak je to zase něco novýho.

Horní části nohou sedly krásně, se zasouváním spodních částí do horních už to bylo horší. U předních nohou to bylo v pohodě, ty jsou jenom ze dvou dílů, ale ne zadních je navíc ten díl, co se lepí pod úhlem a ten jsem lepil prakticky od oka Very Happy Obvod horních dílů byl podstatně větší než obvod spodních. Takovou díru jsem měl naposledy na McLarenu Very Happy Very Happy


Rozřízl jsem tedy spoj horních dílů a trochu to opravil:


Dál jsem konečně uzavřel zadní část slona, nahoru nalepil zpevňující pásek a dozadu přidal ocas s dílem naznačující svaly. Ten taky moc nevycházel, vzadu vznikala směrem nahoru mezera. Takže jsem ho rozřezal podle ohybů a nalepil vzadu natupo:


Podvozek by byl, teď vzhůru do vyšších pater Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 22.1.2010 13:18 pá    Předmět: Citovat

Začal jsem lepit horní část slona. Po prozkoumání všech možných barev na retuš jsem poprvé vyzkoušel právě zakoupené akvarelové pastelky. Při hledání odstínu jsem se koukal na tuhu, nalakované tělo pastelky mate Very Happy


Barvu jsem nanášel štětcem, abych zmírnil sytost barvy, tak jsem hranu přejížděl nasliněným prstem:


Dělá se s tím dobře, jsem spokojen, ale možná taky časem půjdu do té sady co má 72 kusů, bude větší výběr. Pastelky ale nemají moc velkou krycí sílu, např. černá čára nešla barevnou pastelkou zaretušovat - to mi jde jen temperama... Zde je to vidět - černá čára (pod číslem 32) je přetřena pastelkou, no rozhodně nezmizela Very Happy


Střed horní části se skládá z těchto dílů, u těch žlutých dílů je ve střední části přechod z roviny do oblouku, jsem zvědavý, jak se mi to podaří vytvarovat Wink


Jeden z těch žlutých dílů vypadá špatně navržen - po zlomení a zalepení vznikne asi 1mm nepřesnost:


Horní část slona se dál skládá z těchto dílů, jsem moc zvědavý, co mi z toho vznikne za tvar Very Happy Zlomy žlutých dílu jsem oproti fotkám nahoře ještě trochu polechtal žlutou barvou Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Martinus



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 711
Bydliště: Kolín

PříspěvekZaslal: 25.1.2010 20:10 po    Předmět: Citovat

Dnešní postup:


Nakonec to nebylo tak hrozný, jak to vypadalo. Akorát zoubek po zoubku trochu zdlouhavý Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Sci-fi, fantasy a ostatní papírové modely / Sci-fi, fantasy and other paper models Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Další
Strana 1 z 8

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com