Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Dioráma "Výtopna"
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Diorámata a miniboxové krajiny / Diorama
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 22.4.2009 20:39 st    Předmět: Dioráma "Výtopna" Citovat

Tak jsem konečně našel odvahu podělit s Vámi o jeden ze svých modelů. Ti kdo byly na Chodově si možná vzpomenou.
[/img]

Ostatní fotky jsou v galerii, včetně obrázků ze stanice Osoblaha, kde jsem vloni v létě čerpal inspiraci.

Nevím, jestli bude zájem, snad bych o modelu a jeho vzniku mohl časem napsat víc (?) Embarassed
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Tomys
Moderátor


Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 2434
Bydliště: Sparta, Greece

PříspěvekZaslal: 22.4.2009 21:12 st    Předmět: Citovat

Tož vítej Máro... klidně se rozepiš více.. Každý bude rád za postup stavby...
_________________
This is SPARTA !!!!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TOm.a.s.h.



Založen: 11.10.2008
Příspěvky: 371
Bydliště: Slezské Rudoltice

PříspěvekZaslal: 22.4.2009 22:09 st    Předmět: Citovat

Téda! U mě máš kladný body. Nejenom za pěkný diorámko, ale i za to že jsi se inspiroval něčím co je mi blízké. Do Osoblahy to mám 10 km a tahle lokálka i s tou parní nám to tu krásně brázdí... Takže palec nahoru!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Frantisek Sochor



Založen: 6.8.2006
Příspěvky: 235
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 22.4.2009 22:47 st    Předmět: Citovat

Taky zvadám packu za další bližší info o stavbě.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 23.4.2009 2:31 čt    Předmět: Něco o stavbě diorámatu "Výtopna" Citovat

Dioráma má představovat dění ve výtopně parních lokomotiv v období asi tak přelomu 50. a 60. let. Podobné objekty jsou dnes už vzácné, ale dřív byly běžnou součástí mnoha nádraží. Typické bylo jejich umístění v obvodech konečných stanic příměstských drah ( Dejvice, Těšnov ). Výtopna má dvě krytá stání vybavená revizními kanály pro kontrolu podvozků lokomotiv. K hlavní budově přiléhá dílna se skladem materiálu pro běžné opravy a věž s vodojemem. Dříve byly pumpy pro čerpání vody do vodojemu poháněny parním strojem, který zabíral prakticky celá první dvě podlaží vodní věže, ovšem v době do které jsem se rozhodl děj zasadit již byl nahrazen elektrickými čerpadly a tak mohly být přízemí a první patro využity k vybudování administrativního a sociálního zázemí výtopny. Voda se z vodojemu odebírala vodním jeřábem stojícím mezi kolejemi. Součástí areálu jsou i tzv. "figury" tedy dřevěné ohrady pro skladování uhlí a stanoviště pro výběr popela obojí obsluhované strojním jeřábem.

Model je zpracován v klasickém vláčkařském měřítku H0 - tedy 1:87. Jeho základem jsou dvě lokomotivy vydané nakladatelsvím ZETKA ( Polsko ), postavené prakticky bez úprav, nepočítám-li závěrečnou patinu.Výtopna je vlastní konstrukce. Inspirací mi byly jednak skutečně existující objekty ( Osoblaha, Lužná u Rakovníka, Kácov ) , jednak stavebnice odkoukané od výrobců domečků pro modelová kolejiště. Na stavbu jsem použil převážně kartón tl. 2 mm. Cihly pocházejí z předtištěných archů zakoupených ve vláčkařské prodejně. Střecha je také kartón, narýhovaný a natřený šedou akrylovkou. Veškeré dřevěné součásti ( vrata, trámy obložení ) jsou z balsy tl. 1 resp. 4 mm, nabarvené vodovkami. Jeřáb je také prvostavba. Nejedná se o žádný konkrétní typ, je to spíš sentence prvků odpozorovaných z výkresů a fotografií. Sestaven je z kartónu tentokrát o tl. 1 mm a nabarven, jak jinak, šedou akrylovkou. Lana jsou z gumové nitě. Hromadu uhlí v ohradě jsem vymodeloval z keramické hmoty a po jejím zatvrdnutí obarvil na černo, natřel hustým Herkulesem a posypal černým štěrkem, který celkem věrně imituje měřítkové uhlí ( opět zakoupeno u vláčkařů ).
I vodní jeřáb je celý z papíru, kromě příčného ramene - tyčinka od lízátka ohnutá nad svíčkou. Vlastní výroby jsou i koleje, tvoří je balsové pražce, pásky kartónu a "nakrájená" bužírka ( šrouby). Barvené jsou směsí vodovek a temper ( dřevo a rez ) a akrylové stříbrné. Terén okolo kolejí tvoří pasta z jemného písku a Herkulesu, po zaschnutí barvená opět vodovkami. Veškerá patina na budovách a strojích je provedena nastrouhanými pastely a tuhou z měkké tužky. Jo, ještě figurky. Ty pocházeji pro změnu z obchodu pro modelovou železnici. Nevím jak jinde, ale v Praze je možno ve většině takovýchto provozoven je zakoupit jednotlivě za cenu 5 - 10 Kč/kus. Základem pro jejich barvení je opět akryl v detailech doplněný temperou.

Tákže: Tády, Týdy, Dá - a ttttto je pppro dnešek vše! V brzké budoucnosti doplním další fotky a pokud bude zájem, můžu přidat i něco veselých historek o tom, jak vlastně model a nápad na něj vznikl.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
hank



Založen: 11.9.2007
Příspěvky: 377
Bydliště: přes víkend Doksy u Mácháče, v týdnu Litovel na Hané, občas celý svět :-)

PříspěvekZaslal: 23.4.2009 17:34 čt    Předmět: Citovat

Vím, že budu nechutnej šťoura, ale nemohu si pomoci. Nechci ti brát nadšení, ale škoda, že sis neřekl o podklady ještě před zahájením stavby. Vodní jeřáb ani zauhlování neodpovídají absolutně ničemu, co bylo v provozu za dob parních lokomotiv ve střední Evropě. (Nebudu tady řešit, že u parních lokomotiv polského původu by měla být polská nebo německá zařízení.) Na soutěži železničních modelářů by se ti zřejmě vysmáli.

Nejsi bohužel asi první ani poslední modelář, který vynaložil hromadu práce na výsledek, který je nesmyslný. Znázorněný paskvil se dá přirovnat k situaci, jako kdyby někdo (například) modeloval něco, co by bylo deklarováno jako Tatra 813 8x8 a mělo to jen 4 kola. Nebo Liberátora s dvěma motory. Nebo Me 109 jako dvojplošník.

Sám mám rozestavěné už 3 roky ( Sad - není čas kvůli toulavé práci) dioráma malého lokomotivního depa v TT (je v kombinaci papíru, kovu a plastu, takže ho tu radši neprezentuju). Dvě remízy už jsem za tu dobu rozestavěl a pak zase raději vyhodil, protože jsem dospěl k názoru, že neodpovídají realitě. Kolejové schéma jsem vymýšlel několik měsíců, protože mě omezuje malý prostor a nechtěl jsem spáchat provozně nelogický nesmysl. Moje železničně modelářské pokusy mě naučily, že základem úspěchu je studium reality. Realitu parního provozu však už dneska nikde neuvidíš, takže ti fakt nezbývá, než se obrátit na lidi, kteří ji pamatují a/nebo k ní mají podklady.

Už jsem leckomu z tohoto fóra podklady k železničním vozidlům poskytl - zadarmo a rád. Nabízím je znovu komukoliv, tedy i tobě - příklady kolejových schémat lokomotivních dep, výkresy budov remíz, zauhlovacích zařízení, vodních jeřábů i dalších náležitostí mám v množství "větším než malém". Stačí říct.

zdraví
hank
_________________
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 23.4.2009 19:29 čt    Předmět: SS ( soudružská sebekritika ) Citovat

Tvé kritické připomínky beru a v plné míře uznávám a přiznávám: opravdu jsem si to vycucal z prstu. Ještě, že dioráma se už nebodují, na realitě situace bych asi vyhořel a mohl bych to celé tak akorát spláchnout do záchodu!!! Na obhajobu mohu uvést snad jedině to, že nejsem specializovaný vláčkař. Při stavbě diorámat jsem vždy upředňostňoval atmosféru místa a dojem, který má zpodobněná scéna v divákovi vyvolat a tak je možné, že logika věci zůstala poněkud upozaděna. Embarassed

Modely stavím pro radost hlavně svou, ale i lidí, kteří přicházejí na soutěže a výstavy. Ti ke mě byli až doposud schovívaví. Vím, že přátelé železnic jsou lidé posedlí přesností a akuratesou, kteří se dokážou celé hodiny hádat o to, zda na dnes už dávno zrušené trati bylo dvacet šest nebo dvacet sedm propustků ( což je tak trochu paradox, neboť v našem státě je jen málo organizací, ve kterých by panoval takový bordel jako na dráze ). U nás na Kladně pořádáme jednou za rok modelářskou výstavu, které se účastní i zapálení vláčkaři. Mnozí z nich jsou na dráze zaměstnáni a co se týče mých modelů, měl jsem až doposud dojem, že dokáží spíše ocenit nápad a jeho modelové provedení než to, zda návěstidlo stojí předepsaných x centimetrů od kolejí.

A jen tak mimichodem, čtyřkolovou 813 jsem taky postavil! ( Pokud tě to neuraží, najdeš ji v kategorii železnice Razz )

Je to prostě o přístupu k věci. Plastikáři, od nichž často čerpám inspiraci, už dávno razí tezi, že není důležité jestli je model přesný ( počet nýtů, měřítková shoda ), ale to jak vypadá a jaký dojem na pozorovatele dělá. Samozřejmě, že modelář, který by například nechal vojáky Afrikacorpsu útočit v Ardenách na britský T-34 by sklidil jen posměch. Na druhou stranu, pokud by bylo takové dioráma dobře zpracováno ( což si netroufám posoudit ) snad by dostalo šanci bodovat alespoň v divácké soutěži.

A tak na závěr: Díky za radu a námět k přemýšlení. Snad budu mít příležitost nabízené pomoci využít.

P.S.: Přeze vše co bylo výše řečeno se osměluji přidat pár dalších fotek.

Toto je původní návrh. Poněkud megalomanský podotýkám.


Další foto v galerich, téma dioráma





Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
mech1
Administrátor


Založen: 9.2.2006
Příspěvky: 514

PříspěvekZaslal: 24.4.2009 16:50 pá    Předmět: Citovat

Musím se přiznat, že sem na model důkladně koukal a dýchal na mě přesně jak říkáš. Je mi vcelku jedno jestli odpovídá nebo ne, protože jak se tu psalo, model je vlastně umělecké dílo a dioráma o to větší, protože je zasazeno do většího celku, takže jestli Mona Lisa existoval až tak podstatné není.

Pokud já se někdy dopracuju k takovému výsledku, což je moje tajné přání, pak realitu řešit nebudu.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Radek Bitter



Založen: 19.2.2008
Příspěvky: 286
Bydliště: na jihu

PříspěvekZaslal: 24.4.2009 17:19 pá    Předmět: Citovat

Je to pěkné, sice to má mušky, ale tady jde spíš o dobrý pocit z dobře vykonané práce Wink

Sám se pokouším o diorámko 1:16 cca 1x1 m Shocked Shocked
bunkr, flak, raketomet, tank, nějaký ten ježek.
Kombinace modelů od Kobo a GPM a taky neřeším jestli to bude dle 100% předlohy, prostě to udělám tak, abych z toho měl radost.

Někdy se ptám sám sebe - je to model, nebo maketa ??
To je dost podstatný rozdíl.
_________________
Čum sem, čum tam. Já taky čumím.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 24.4.2009 20:59 pá    Předmět: doplnění informací k výtopně Citovat

Díky za podporu. Doufám, že nikoho neznudím, když se zde ještě pokusím osvětlit okolnosti zrození tohoto kusu.

Tak tedy dioráma vzniklo vlastně jako znouzecnost ( je vyzkoušeným paradoxem, že právě takovéto modely pak na soutěžích nejvíce bodují, zatím co ty načančané a pečlivě vytuněné ... no nic Smile ). Všechno to začalo pod stromečkem na první vánoční svátek, když jsem se rozhodl odložit soutěžního poláka, s jehož stavbou jsem se po celý advent potýkal a postavit si něco jen tak pro radost. Volba padla na parní lokomotivu v měřítku 1:87. Říkal jsem si, že když se povede, mohl bych ji nějaký čas jen tak nezávazně vystavovat a později ji třeba využít při už dlouho plánované stavbě železničního dioramatu. Lokomotiva - na obrázcích je to ta větší s tendrem- se nakonec docela povedla ( teda na mé poměry ). Co se však vůbec nedařilo, byl můj soutěžní polák, k jehož stavbě jsem se po čtyřech týdnech strávených s mašinkou znovu vrátil. Po několika hodně krušných dnech jsem nakonec udělal něco, co se mi povedlo naposledy asi tak v 16 letech : několika dobře mířenými údery pěstí jsem ukončil svoje trápení i existenci modelu !!! Evil or Very Mad

Ale co teď? Do Chodova zbývaly dva měsíce. Na stavbu nového poláka ani pomyšlení a tak mi nakonec myšlenka na dokončení diorámatu připadla docela rozumná. První návrhy ( vyz výše ) byly samozřejmě mostrózní. Nechyběli na nich nejen výtopna se zauhlováním včetně odstavných kolejí, ale také průběžná kolej se soupravou osobního vlaku, cesta s auty, přejezd se závorami to vše zakomponováno do krajiny s patřičným převýšením. Celé by to zabralo prostor cca 100x80x40 cm. Teda, v diváckých soutěžích bych možná bodoval, ale jinak si těžko představit jak bych se při svém cestování ( zásadně vlakem a MHD ) vúbec na soutěže dopravoval!!! A tak mi nezbylo, než vzít si na pomoc pravidla pro tvorbu diorámat už popsaná v jiném mém příspěvku a škrtat a natáčet a posunovat ... Co z toho všeho nakonec zbylo vidíte sami.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
hank



Založen: 11.9.2007
Příspěvky: 377
Bydliště: přes víkend Doksy u Mácháče, v týdnu Litovel na Hané, občas celý svět :-)

PříspěvekZaslal: 24.4.2009 22:30 pá    Předmět: Citovat

mech1 píše:

citace:
Je mi vcelku jedno jestli odpovídá nebo ne, protože jak se tu psalo, model je vlastně umělecké dílo


Díkybohu tyhle diskuse mají železniční modeláři už nějakých 30 let za sebou. (Myslím tím skutečné modeláře, nikoli vláčkaře, kteří si nakoupí v obchodě průmyslově vyráběné modely a libovolně je splácají do nesmyslných vlakodromů.)

Je přeci naprostá kravina omlouvat neschopnost, nezájem nebo lenost opatřit si podklady ke KONKRÉTNÍMU HISTORICKÉMU TECHNICKÉMU ZAŘÍZENÍ, což ta výtopenská zařízení jednoznačně jsou, odkazem na to, že model je "umělecké dílo". Jak jsem psal výše: Napadlo by někoho modelovat Liberátora se dvěma motory nebo Me 109 jako dvojplošník s odůvodněním "mně se to tak líbí"?

Železniční modeláři tolerují určitá zjednodušení pokud jde o délkové relace (protože při přesném zmenšení by se ani nejkratší skutečný mezistaniční úsek v žádném modelovém měřítku nikam nevešel) a pokud jde o ztvárnění krajiny (tu lze při dodržení základní krajinářské logiky považovat za "uměleckou" část modelu). V žádném případě by však netolerovali takhle "vymyšlené" modely konkrétních zařízení.

Studium skutečných vzorů, shánění a vytváření podkladů je důležitou součástí železničně-modelářské didaktiky už při práci s dětmi a dorostem. Naši nejlepší železniční modeláři (někteří z nich se svým koníčkem dnes dokážou i živit) vyrostli v dětských a mládežnických modelářských klubech pod vedením lidí, kteří kromě dobrých modelářů byli i schopnými pedagogy. (Za všechny musím vzpomenout aspoň pana učitele Zusku z Jesenice u Rakovníka.) Argumenty ve smyslu "mně se to tak líbí" by u nich v žádném případě neuspěly, a to nejen na soutěžích. A nikoho z nich by ani nenapadlo, že by to mělo být jinak.

Myslím, že komunita papírových modelářů se v tomto ohledu má od železničních modelářů ještě dost co učit.
_________________
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční ...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Kid Karola



Založen: 6.9.2006
Příspěvky: 538
Bydliště: Holešov

PříspěvekZaslal: 24.4.2009 23:02 pá    Předmět: Citovat

hank: Proč se tu tak vztekáš? Je to úplně zbytečný. Proč někomu něco vnucuješ? Fajn, měl si pár připomínek, autor je uznal a zdá se, že si je vzal k srdci. Co na tom, že laikovi neznalému poměrů na železnici se to líbí? Tenhle plamený výlev byl trošku přeháňka. V podstatě urážíš papírové modeláře a naparuješ se, že železniční modeláři jsou o 30 let napřed. Pokud se ti tu něco nelíbí, běž si mezi železniční modeláře, když jsou tak úžasní a skvělí narozdíl od těch papírových. Když se ty podíváš na model něčeho, čemu nerozumíš a bude hezky provedenej, taky se ti bude líbit a bude ti celkem jedno, že neodpovídá některými věcmi své předloze, protože to nepoznáš. Dost si mě nadzvedl mandle touhle svou arogancí a nafoukaností, příště si to nech na doma.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 25.4.2009 8:43 so    Předmět: Citovat

.Přátelé, přátelé ... To se nám to zvrhává! Moje první téma na tomto fóru a hned takový "úspěch". Confused No nic

Takže se shodneme, že železniční modeláři ( a nikoli vláčkaři ) jsou tak trochu někde jinde. Poznal jsem člověka, který za sebou doslova prásknul dveřma, když ho kolegové "nutili", aby při veřejné předváděčce pro skupinu školáčků nechal po kolejišti ztvárňujícím české reálie pár minut jezdit belgickou lokomotivu připřaženou k polským vagónum!!! Evil or Very Mad Asi jsem měl v životě smůlu, nebo možná štěstí, ale také já jsem prošel průpravou v klubu železničních modelářů - v letech 81 - 88 v Bruntále, vedoucí p. Daněk. Hluboce si ho vážím, měl svatou trpělivost a z toho, co mě naučil o papíru a konstrukci modelů architektury žiju vlastně dodnes. Ale jestli mohu na českém kolejišti použít německé výhybky, to jsme tam u nás na horách tenkrát opravdu neřešili.

Co se týče Hankovi výtky o lenosti shánět podklady. Použil jsem vlastně jen jeden zdroj a to publikaci "Stavba depa" od ŽM. Samozřejmě by nebylo až takovým problémem vzít třeba FALLERův katalog a něco z něj prostě obšlahnout. Já ale chtěl něco nového a vlastního ... a to asi byla chyba. Embarassed Už jsem přiznal, že jeřáb jsem si vycucal z prstu. Popravdě jsem spíš čekal, že se ozve nějaký technik, který mi vysvětlí, že takto navržený systém kladek by nemohl fungovat ani náhodou.

Na internetu jsem poměrně nováček, který se teprve rozkoukává. Včera večer jsem v sekci podklady našel tvůj Teudolff a hned mi v hlavě naskočil nápad na další dioráma!!!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Standa F.
Administrátor


Založen: 10.2.2006
Příspěvky: 1563
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 25.4.2009 9:16 so    Předmět: Citovat

hank napsal:
... Napadlo by někoho modelovat Liberátora se dvěma motory nebo Me 109 jako dvojplošník s odůvodněním "mně se to tak líbí"?

Rozhodně ANO! Very Happy Proto tady vznikla sekce Kuriozity.

Vždycky budou existovat ortodoxní převaděči skutečnosti do zlomkovitých měřítek a patlalové, kterým dělá radost si vytvořit něco dle svého gusta. Oba tábory přitom mohou mít bezbřehé potěšení ze svého dílka.

Označení "umělecké dílo" bych použil s lehkou nadsázkou, špičkový model je spíše ukázkou mimořádné zručnosti a citlivého pohledu. Ale budiž, je to trošku filozofie.

Marku, v pohodě, nenech se nijak otrávit, Tvé kreace jsou na výstavách vždy středem pozornosti a jsem osobně velmi rád, žes' tady k nám konečně po letech zabloudil Cool.
_________________
Při slabém osvětlení jsou všechny ženy a modely krásné.
Při silném osvětlení je dobré si třeba číst.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
hopi
Anonymní





PříspěvekZaslal: 25.4.2009 11:17 so    Předmět: Citovat

Mě se to moc líbí. Jen tak dál Wink
A fakt že to možná neodpovídá reálné situaci vůbec neřeším. Když se staví třeba modelová řeleznice tak se taky staví podle své fantazie, nebo ne?
Návrat nahoru
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Diorámata a miniboxové krajiny / Diorama Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com