Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


SKOT 2AP / GPM / 1:25
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Lukáš



Založen: 17.2.2006
Příspěvky: 1392
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 15.7.2007 17:59 ne    Předmět: SKOT 2AP / GPM / 1:25 Citovat


/autor původní fotografie Leszek Chmielewski/


Předlohu určitě není třeba nijak představovat, zvláště pokud upřesním, že v polské armádě pod označením SKOT sloužily obrněné transportéry pěchoty OT-64 československé produkce. Pro tápající pouze stručně uvádím, že tato vozidla používala československá a polská armáda od poloviny 60. let 20. století. Jednalo se o alternativu obrněných transportérů řady BTR sovětské produkce a o ve své době možná nejlepší vozidlo svého typu na světě.

OT-64 měly oproti sovětským protějškům výhodu v tom, že k pohonu všech osmi kol byl použit jeden vznětový motor namísto dvou zážehových (kdy každý motor poháněl kola na jedné straně vozidla). Uvádí se, že oproti sovětským BTR-60 tak byly ?ótéčka? spolehlivější, dosahovaly vyšší rychlosti a měly delší dojezd. Motor byl navíc uložen bezprostředně za stanovištěm řidiče a velitele nad druhou nápravou. Pěchota proto mohla bojový prostor opouštět dveřmi v zadní stěně korby; u BTR-60PA (a dalších verzí) měli vojáci k dispozici pouze ?nebezpečnější? střešní průlezy, příp. malý průlez na boku vozidla.

?Ótéčka? byla samozřejmě plně obojživelná, přičemž pohon ve vodě zajišťovaly dva lodní šrouby umístěné vzadu dole na korbě; na přídi pak byl vlnolam. Vyrábělo se mnoho variant od vyzbrojených 7,62 mm kulometem na střeše až po vyzbrojené dvojicí kulometů 14,5 mm a 7,62 mm lafetovaných v jednomístné věži, vyprošťovací vozidla, velitelská vozidla atd.




Vlastní model je obstojně graficky zpracován, naznačena ji i patina (to je ale u GPM víceméně samozřejmostí). Škoda jen zjednodušení některých detailů ? např. osmiválec Tatra je hodně schematický (i když těmi malými poklopy by toho stejně moc vidět nebylo).




Vybrat si můžete ze dvou variant SKOT 2A nebo SKOT 2AP. Verze 2A má jednomístnou věž s rovnou střechou (v podstatě stejného provedení jako u sovětských BTR-60PB) vyzbrojenou 14,5 mm a 7,62 mm kulomety. U verze 2AP je táž výzbroj lafetována ve věži s charakteristickou zvýšenou a zaoblenou střechou, což umožňovalo při úhlu náměru až 89,5° kulomety použít i jako zbraň proti nízko letícím letadlům.

Při stavbě mne celkem mile překvapilo, že v podstatě všechno sedělo ? úpravy byly minimální. Jednou z mála chyb má zadní čelo (díl 6), které je nutné zhruba o 2 mm snížit, aby navazovalo na boky a střechu korby. Návod je tradičně stručný, ale s přispěním kreseb lze většinu nejasností vyřešit. Po stavbě mi však i přesto zbylo několik dílů (měly se umístit někam do pracoviště řidiče a velitele, ale ani z návodu ani z kreseb to nebylo zřejmé). Největší problémy jsem tam měl s věží. Rozhodl jsem se totiž pro variantu 2AP. Boky vůbec nepasovaly na střechu a rozměrově neseděly na nástavbu na korbě. Nakonec jsem zadní část rozstřihnul a zkrátil o min. 3 mm a celou věž tak o 1 mm snížil. Dalším oříškem bylo umístění zbraně. Z návodu se nedalo nic vyčíst (boční řez byl pouze pro jednodušší variantu pro verzi 2P) a i na internetu jsem našel pouze fotky ze stavby 2P. Po několikerém zkoušení, lepení, řezání a zase lepení jsem to ale nějak dopatlal. (Zkusmo jsem slepil i věž 2P, tam žádné větší problémy nebyly.)

Celkové zhodnocení: Vezmeme-li do úvahy dobu vydání (1998) výsledek rozhodně není špatný. Modelů kolových transportérů navíc k dispozici moc není. Jako nejbližšího konkurenta uvádím model velitelského vozu SKOT R3M od Orliku, což je však zcela jiná káva (taky vznikl o 8 let později), i když bez jakékoli patiny.
_________________
na stole: Jelcz 043
hotovo: Tatra T815 (SOT)


Naposledy upravil Lukáš dne 25.4.2011 20:58 po, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukáš



Založen: 17.2.2006
Příspěvky: 1392
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 15.7.2007 18:07 ne    Předmět: Citovat

Tak a konec plácání. Tady sou fotky:


















_________________
na stole: Jelcz 043
hotovo: Tatra T815 (SOT)


Naposledy upravil Lukáš dne 25.4.2011 21:04 po, celkově upraveno 1 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
fox



Založen: 2.8.2006
Příspěvky: 440
Bydliště: Valašská Bystřice

PříspěvekZaslal: 15.7.2007 20:01 ne    Předmět: Citovat

Vypadá to fakt pěkně. Když to má motor z tatry, má to i tatrovácký podvozek??
_________________
skype: fox_icek

Na stole: Bumar Labedy Dut 0502
Hotovo: Tatra 815 VD 13350 6x6.1

Pod stolem: Nohy. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Krčmoň
Anonymní





PříspěvekZaslal: 15.7.2007 20:37 ne    Předmět: Citovat

tak todle je špica, opravdu pěkně slepené to máš....
Návrat nahoru
rybak



Založen: 30.10.2006
Příspěvky: 435

PříspěvekZaslal: 15.7.2007 21:44 ne    Předmět: Citovat

Shocked Paráda, moc pěkné. Shocked
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
RO



Založen: 30.6.2007
Příspěvky: 26

PříspěvekZaslal: 15.7.2007 22:17 ne    Předmět: Citovat

fox napsal:
Vypadá to fakt pěkně. Když to má motor z tatry, má to i tatrovácký podvozek??


Klasickej tatrováckej podvozek s centrální rourou SKOT nemá. Kola a poloosy jsou umístěny na kyvných ramenech přichycených ke spodní části podvozku.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
toman



Založen: 17.7.2007
Příspěvky: 32
Bydliště: Chrudimsko

PříspěvekZaslal: 10.8.2007 13:05 pá    Předmět: Citovat

Tohle se mi moc libi. Na otecka sem totiz trochu ujetej. Supr je ze to ma zpracovany vnitrnosti a pritom to nepusobi nijak extrem slozite. Urcite ho zkusim taky sehnat...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
toman



Založen: 17.7.2007
Příspěvky: 32
Bydliště: Chrudimsko

PříspěvekZaslal: 27.1.2008 15:21 ne    Předmět: Citovat

Tak sem tenhle model konecne schrastil. Ani se neptejte co me to stalo Rolling Eyes hlavne ze ho mam. Hned bych se do nej pustil, ale zatim jen koukam na navodovky a lustim navod. Zas tak lehky to nebude. Nemas nekde fotky z prubehu stavby? Zatim mi neni moc jasny, jak zpracovat zakladni konstrukci - hlavne dil 1 a bocnice a taky predek - a tim asi musim zacit
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Brzdic
Moderátor


Založen: 20.9.2006
Příspěvky: 2379
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 27.1.2008 15:36 ne    Předmět: Citovat

Co takhle mrknout na net? Třeba tady a našli by se určitě další. Wink http://www.maquettes-papier.net/forumenpapier/ftopic2142-0-asc-0.php
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Lukáš



Založen: 17.2.2006
Příspěvky: 1392
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 6.2.2008 11:00 st    Předmět: Citovat

Fotky z průběhu stavby žádný nemám, nedělal jsem je. Snad ti pomůže odkaz, co napsal Brzdič - i když jak koukám, moc daleko to ten modelář nedotáhnul a z popisu asi nic nevyluštíš.
Co si tak pamatuju, tak s dílem 1 nebyly problémy (i když i mně trochu trvalo než jsem pochopil, jak ho vytvarovat..), hlavně nezaponeň na ohyb uprostřed - myslím, že není naznačený. Nevede ale až úplně dopředu! Pak slepíš podle návodu. Jak jsem už psal, zadní čelo je potřeba o nějaký 2 mm snížit - udělal jsem to v horní části (světla se posunou níž), protože jinak by neseděly dveře, boky atd. Pro zpevnění jsem kartonem 1 mm podlepil i vnitřní části bočnic (díly 18 a 19) - v návodu to není. Tyto díly bylo, myslím, potřeba taky trochu zkrátit. Každopádně jsem tyto díly nelepil na vnější část (díl 16), ale na zpracovaný základ. Na díl 16 jsem nalepil "podhled" 20 a přední část 17 a k ní pak dlouhou chlopní i celek 14. Komplet jsem pak odzadu lepil na základ (končil jsem přilepení boků dílu 14). Díl 14 je trochu nepřesný a musí se upravit podle tvaru boků (díly 16, 39 + 44). Tím bys měl základ a u doplňků, pokud si to dobře pamatuju, už žádný problémy nebyly..
Tak hodně zdaru a koukej sem pak hodit foto.
_________________
na stole: Jelcz 043
hotovo: Tatra T815 (SOT)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
toman



Založen: 17.7.2007
Příspěvky: 32
Bydliště: Chrudimsko

PříspěvekZaslal: 9.2.2008 15:24 so    Předmět: Citovat

Moc dekuju obema. Fakt skoda ze ten manik z Brzdicovych stranek to nedodelal. Navic text je reci ktery vubec nerozumim. Hlavne ze tam sou obrazky.

Jo a zatim nemam digital takze fotek moc nebude.Treba si ale nejakej poridim nez to dokoncim Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Lukáš



Založen: 17.2.2006
Příspěvky: 1392
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 11.2.2008 11:45 po    Předmět: Citovat

jj, píše sice nesrozumitelnou řečí, ale na podlepování používá karton od Českého droždí Wink Very Happy Very Happy
_________________
na stole: Jelcz 043
hotovo: Tatra T815 (SOT)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
toman



Založen: 17.7.2007
Příspěvky: 32
Bydliště: Chrudimsko

PříspěvekZaslal: 11.7.2008 23:14 pá    Předmět: Citovat

Ahoj Lukasi zas sem vytah otecko a potreboval bych neco poradit se stavbou.poslal sem ti SZ
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bilbo2



Založen: 12.6.2009
Příspěvky: 2

PříspěvekZaslal: 12.6.2009 16:01 pá    Předmět: Citovat

Tak jsem začal skot taky lepit a zjistil jsem, že chybí díl 1a (prostě nikde není) - netuší někdo jak tohle řešit, nebo kde ten díl najdu?

Jinak 1L a 1P jsou taky o trochu delší (vpředu přečuhují), ale zase to jde snadno odstřihnout a možná je to schválně (asi je to lepší, než kdyby byly díly kratší Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Alfik



Založen: 18.3.2008
Příspěvky: 302
Bydliště: Velká Hraštice 95

PříspěvekZaslal: 12.6.2009 22:23 pá    Předmět: Citovat

Obdivuji vaši odvahu chlapci.Já mám tenhle model doma už asi 4 roky a dopracoval jsem to jen na částečný podvozek,motor a kus nástavby.A vždycky když ho vyndám,že zkusím něco nadělat,tak mě přejde chuť.Brzo ho asi vyhodím.Kdyby to někdo chtěl,napište.Dám to zadarmo-a to se vyplatí. Wink
_________________
Hotovo:Pár dakarských modelů, nějaký ten náklaďák,hrady,kostel v Poštorné
Rozpracováno:Pražský Hrad,valník k Liaz s hydraulickou rukou,
Motto:Neberte život příliš vážně,stejně z něj nevyváznete živí!
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com