Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Formule z WWW.METMANIA/free/1:?
Jdi na stránku 1, 2  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Malá dopravní technika - sport & F1 / Racing cars
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 28.9.2011 9:25 st    Předmět: Formule z WWW.METMANIA/free/1:? Citovat

Obyvatelé říše vycházejícího slunce jsou mimo mnoha jiných národních svérázů (například zvykem páchat harakiri nebo sprchovat se přímo na podlaze Very Happy ), proslulí i svou náklonností k roztomilým absurditám. To se projevuje nejen v oblasti výtvarného umění, odkud vzešly takové pop-ártové ikony jako pokémoni nebo kočička Hello Kitty, nemluvě o těch kouzelných slečnách s velkýma … očima, ale i v modelářství. Stavitelé plasťáků určitě znají pojem „egg-plane“ (doslova přeloženo vejce – letadlo). Jedná se o stavebnice slavných a všeobecně známých typů letounů, jejichž tvary jsou ovšem zdeformovány do té míry, že výsledek skutečně připomíná poněkud bizarní kraslici. Platí ovšem, že charakteristické atributy bývají zachovány, takže pro jen trochu znalého pozorovatele není problém rozpoznat o jaké že éro se jedná. Tato „japonská vejce“ jsou mezi modeláři natolik populární, že se mnozí nespokojují s tržní nabídkou a kombinováním dílů stávajících stavebnic se součástmi „seriózních“ kytů tvoří nové, továrně nevyráběné kusy.

O tom, jak se tato záliba v parodování slavných předloh projevila v oblasti papíráků, konkrétně modelů „efjedniček“, se každý může přesvědčit například na stránce http://metmania.com/dl.htm . A nejen to, díky mnoha download odkazům si to může kdokoli i okamžitě vyzkoušet. Takže když jsem hledal něco malého, hezkého, „jen tak do vitrínky“, padla volba právě na tyto japonské formulky. Mají totiž všechno, co by člověk od free modelu mohl požadovat: jsou relativně jednoduché (rozsah naprosté většiny je jedna stránka), krásně barevné a navzdory už zmíněné záměrné tvarové disproporci si myslím, že své velké vzory vystihují docela věrně. A hlavně je jich na těch stránkách opravdu moc! Archy s díly je možno stáhnout v jpg a to v opravdu velkém rozlišení, takže jaksi záleží jen na vkusu každého jednotlivého soudruha, jak velký formát pro tisk zvolí. U takto koncipovaného modelu asi nemá cenu přít se o přesné měřítko. Já tisknul na A4 a po srovnání s ostatními kusy v mé sbírce bych si troufl konečný poměr zmenšení odhadnout na +/- 1:35. Cool

Lotus 79.
Kokpit je pouze naznačen, chybí sedačka, podlaha i pedály. Trošku nedořešeně působí zadní části bočnic, ale situaci zachraňují velká zadní kola, díky nimž naštěstí není z této partie moc vidět. To platí i o zavěšení zadních kol, které je suplováno jakýmisi seseklými kužely. Některé díly (motor) jsou alternativní v jednoduché i složitější verzi. Nechybí zpětná zrcátka a bezpečnostní pásy, které efektním způsobem zakrývají zjednodušení kokpitu. Protože se přece jenom jedná o free model, doporučuji nedělat si vrásky kvůli nějaké té spáře či mezeře, většina z nich stejně nakonec bude neviditelná. Hlavní díly karoserie se vyplatí podlepit tenkým černým podkladem – zabarvování rozsáhlých ploch má za následek jejich kroucení. Platí to hlavně u bočnic, které jsem musel napravovat vyztužováním pomocí drátků.
Proč padla role zkušebního kusu na Lotus 79, není těžké uhodnout – jedná se o kultovní typ ve velmi atraktivním zbarvení (taky jste si jako kluci šeptali, že „nejrychlejší závodnička je černá rakev“?), jehož zmenšeninu v podání arch. Vyškovského alespoň jednou postavili snad všichni příslušníci starší patlalské generace. A jak tedy srovnání se slavnou klasikou dopadlo? Posuďte sami. Takto by, alespoň podle firmy HASEGAWA, měl vypadat skutečně poctivě zmenšený Lotus 79:

Takto se téměř před třiceti lety s tématem vypořádal R.V. (bohužel můj model je už dávno v papírovém nebi, dovolil jsem si použít foto kousku, který na tomto fóru dříve presentoval Martinus, já bych to líp nesved):

A toto je mnou postavené „japonské vejce“:



Srovnání nechť provede každý sám… Wink

Pozn.: fotky ze stavby tentokrát vynechávám, protože každý model je doprovázen přehledným fotonávodem „step–by-step“.

Druhým monopostem, který jsem si vybral pro jeho atraktivní zbarvení je Williams–Honda Fw 11B. Shodou okolností i tento model vyšel kdysi v ABC a pamětníci si jistě vzpomenou, že se stal obětí jednoho z nejhorších „tiskových zločinů“ v dějinách tohoto časopisu ( pokud si pamatuji, hůř dopadli snad jen dvoubarevná Tatra 815 a Camel Lotus 99 v „pouštní kamufláži“ Rolling Eyes ). Williams z ábíčka je díky chybnému tisku barevných odstínů (nevýrazná žlutá v kombinaci s vybledlou hnědofialovou namísto modré) naprosto nepoužitelný – skutečně mi trvalo dlouho, něž jsem pochopil, že toto má skutečně být ten vůz, s nímž získal můj oblíbený pilot Nelson Piquet svůj poslední titul mistra světa. Japonský model je tentokrát o poznání podrobnější, kokpit je zapuštěný, nechybí v něm pásy a „šaltpáka“. V plné palbě jsou i závěsy kol. Také přibylo oblin a zakulacených přechodů, přesto se lepí poměrně pohodově, hlavně to chce nespěchat, nefrajeřit a držet se kroků tak, jak jsou zobrazeny ve fotonávodu.




Pro konečnou presentaci jsem vyrobil individuální stojánky z lesklého kartónu stříknutého černým sprejem. Některá auta můžeme ještě zatraktivnit helmičkami staženými z týchž stránek, k dispozici jsou i díly k tvorbě dioramat.


Na dokončení jednoho každého modelu jsem potřeboval týden, což v mém případě znamená cca. 15 pracovních hodin. „Japonská vejce“ rozhodně nejsou špičkovými modely, které by mohly konkurovat tvorbě pánů Špinlera či Antonického. Na druhou stranu, pokud je budeme brát tak, jak byly myšleny, tedy jako roztomilé blbinky pro oživení vitrínky či odreagování během náročnějších projektů, jistě dokážou diváky potěšit a stavitele uspokojit. Cool
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
frydek665



Založen: 19.5.2011
Příspěvky: 36
Bydliště: Moravská Nová Ves

PříspěvekZaslal: 28.9.2011 9:58 st    Předmět: Citovat

Ano,ano, modely z Metmanie jsou karikatury, ale nic to nemění na faktu, že je máš bezvadně slepené a naaranžované Wink .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Marlboro



Založen: 20.7.2011
Příspěvky: 28

PříspěvekZaslal: 28.9.2011 14:41 st    Předmět: Citovat

Modely vypadají tak roztomile.
_________________
kouříte? Klidně kuřte dál.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Aleš Harazím



Založen: 6.2.2011
Příspěvky: 42
Bydliště: Plzeň

PříspěvekZaslal: 28.9.2011 21:40 st    Předmět: Citovat

Krásná a roztomilá "Velikonoční"vajíčka Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
mustang51



Založen: 9.5.2007
Příspěvky: 90

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 0:27 čt    Předmět: Citovat

japonci sú jednoducho ... kroť se ve výrazech, tady jsme mezi papírovými modeláři, nikoli v nádražní hospodě. Standa F./mod. ... ale modelou je na metmanii pekných niekoľko...pre niekoho kto neplánuje celú zbierku detailných modelou ale skôr ako sentimentálnu spomienku na team/jazdca ktoremu držal palce...pekný doplnok do obývačky.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Robert Blaschke



Založen: 25.8.2007
Příspěvky: 335
Bydliště: teraz Bratislava

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 8:36 čt    Předmět: Citovat

Modely z Metmanie uznávam ako druh umenia. Vždy ma prekvapí, ak niekto lepí Vyškovského prvé formule - Lotus72 či Tyrrell005 alebo Toleman. Prečo si radšej nezlepiť metmaniu? To má aspoň štýl a je to deformované s plným vedomím, zatiaľ čo tie prvé ABC formule sú vyložené paškvily Cool
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Standa F.
Administrátor


Založen: 10.2.2006
Příspěvky: 1563
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 9:52 čt    Předmět: Citovat

Vyložené paškvily. Já vím, že tam máš smajlík, ale:

a) Ty opravdu první F1-vyškovánky lepí už málokdo - a když tak z historicko-sběratelských důvodů. Víš o nějakých aktuálních reportech ze stavby?

b) Proč tyto exotické počítačové kreace hanlivě srovnávat s historickými kousky, které vznikly 30 let před Metmanií? RV měl k dispozici jen pár bídných fotek vozu z časopisů a tehdejší modeláři mu mohli urvat ruce ...

Jinak k Metmanii - jsou to hezké papírové hračky, jejich sbírka bude působit velmi dobře. Psát, že Marek "Listy" lepí výborně, je nosením sov do lesa a dříví do Athén Wink.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Robert Blaschke



Založen: 25.8.2007
Příspěvky: 335
Bydliště: teraz Bratislava

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 11:06 čt    Předmět: Citovat

Standa F. napsal:
Vyložené paškvily. RV měl k dispozici jen pár bídných fotek vozu z časopisů ...

Na toto sa už debatovalo viackrát... Tento argument neuznávam, neberiem, pretože nie je relevantný. Keby bol naozaj chcel, zohnal by si fotiek ďaleko viac - z dostupných socialistických časopisov - a keby bol naozaj mal rád formule, urobil by ich naozaj podľa fotiek.

Keby som si pár rokov pred ním nerobil oveľa presnejšide papierové formule na základe fotiek z časopisov, netvrdil by som to, ale prosto mám skúsenosť.

citace:
...a tehdejší modeláři mu mohli urvat ruce ...

To tiež niečo dovedčuje o úrovni vtedajších modelárov.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bernie
Administrátor


Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 1521
Bydliště: Viničné Šumice - Brno Venkov

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 11:14 čt    Předmět: Citovat

Já bych ten proporční nesoulad japoncom za zlé neměl.
Důvod?
Za vším hledej Cimrmana.

Vždyť nestor plastikového modelářství v C.K. J. Cimrman přišel v měřítkem 1:72 z čistě pragmatického důvodu:

2 modely vejdou pohodlně za sebe na poličce.

Kolegové z dálného východu prostě šlapou brázdu našeho velikána Rolling Eyes

Třeba Listy přihodí důkazní materiál Cool
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Standa F.
Administrátor


Založen: 10.2.2006
Příspěvky: 1563
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 11:51 čt    Předmět: Citovat

Bernie, proporční nesoulad japoncům nikdo nevytýká, naopak. Trošku jsme se tady jen navezli do starých vyškovánek Wink.

Robert Blaschke napsal:
Keby bol naozaj chcel, zohnal by si fotiek ďaleko viac - z dostupných socialistických časopisov - a keby bol naozaj mal rád formule, urobil by ich naozaj podľa fotiek.

Nechcel, nemal, neurobil. Byl a je to architekt-domečkář. Efjedničky dělal na zakázku redakce ABC a byl to pro něj vopruz. Přesto všechno dlouhá léta těšil desítky tisíc dětí a modelářů, kteří holt neměli ty manuální schopnosti jako Ty, a ještě v 90. letech se jeho první efjedničky dosti zoufale a draze sháněly přes inzeráty. Áno, tie paškvily. Redakce dokonce vydala reedici prvního tyrrella, s upgrade ...

Robert Blaschke napsal:
... Keby som si pár rokov pred ním nerobil oveľa presnejšide papierové formule na základe fotiek z časopisov ...

Skromnost Ti nechybí Cool - našla by se nějaká fotka modelu z té doby? Ony vzpomínky se rády zaoblují, vylaďují a růžoví ... Cool Samozřejmě vím, že dnes dokážeš kouzelné věci - sleduji Tvou tvorbu.

Je jasné, že první efjedničky RV nesedí v mnoha ohledech. Přesto bych staré věci, ve své době cenné a tlačící masovou modelařinu vpřed, zbytečně nehaněl a neházel do stoupy.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
bernie
Administrátor


Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 1521
Bydliště: Viničné Šumice - Brno Venkov

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 14:01 čt    Předmět: Citovat

...a já jsem si myslel, že se tu řeší odklon od přelohy ve tvarech, jak popsal RB buď druhem umění a "paškvilem".

Souhlasím s RB, že některé kreace ABC jen umocnily ubohost doby svého vzniku a sevřenost hranic. Byly to šlágry své doby - jistě, protože NIC jinýho tu nebylo. Ale to není hana na práci RV /God save the Chlopně/.

Víc slepených jsem měl Antoničáků, protože jsem je ve své době sháněl jednodušeji vypadaly mnohem lépe než ervéjedničky Rolling Eyes

Stando - zamávej žlutou vlajkou a nasměruj nás za S-carem někam, kde nebudeme plevelit. Díky
_________________
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Robert Blaschke



Založen: 25.8.2007
Příspěvky: 335
Bydliště: teraz Bratislava

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 14:16 čt    Předmět: Citovat

Ja tie veci nehaním zbytočne, ale oprávnene. Do stoupy s nima Very Happy

Ale uznávam, že ľudia majú k tým veciam citový vzťah, lebo je to pekná spomienka na mladosť.

Mám aj ja zopár krásnych spomienok na moje prvé modely z ABC, ale práve aj hlboké sklamanie 14-15 ročného chalana po postavení Vyškovského Tyrrella šesťkolky a Laudovho Ferrari. A nielen to, podobné sklamanie som musel prežívať aj z jeho, mnou postavených, v Albatrose vydaných lietadiel Il-10 a BH-33 - podobné paškvily. To človeka poznačí na celý život - preto moja nevrlosť, keď niekto kritizuje Metmaniu Smile
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Standa F.
Administrátor


Založen: 10.2.2006
Příspěvky: 1563
Bydliště: Praha

PříspěvekZaslal: 29.9.2011 14:32 čt    Předmět: Citovat

Okay, utněme to, jinak nás tady přestanou mít rádi Smile.

Na polemiku o tvorbě RV máme v Obecné diskusi extra vlákno, je eventuálně možno pokračovat tam, resp. tam tyto poslední příkvaky za krátký čas přesunu:
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum/viewtopic.php?t=9067
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
makr



Založen: 3.1.2010
Příspěvky: 154
Bydliště: Charvátce

PříspěvekZaslal: 9.10.2011 16:22 ne    Předmět: F1 Citovat

A já si stejnak myslim, že kdyby se našel někdo s velkym Ň a Vyškovskýho F1ky "vyčistil a rekoloroval", tak já bych si je s radostí znova slípnul. (Prozatím se toho úkolu zhostil "mistr DiPietro- snad jsem jeho nick nezkazil, u Ligieru JS11). I po těch 30i letech. Ty barvy sou ostatně pouze a jen to, proč jsem se do nich zatím ještě znova nepustil. A kdyby k tomu "přihodil i takový blbinky, jako kola se "stříškou", tak bych vůbec neváhal.
A taky si myslím, že kdyby si někdo s tim velkym Ň samozřejměSmile dal tu práci a nabídl to panu Vyškovskýmu ke znovuvydání, tak já bych si sešit s těmito vozy velice rád koupil v lejzru a se stejnou radostí slípnul.
Ostatně, když jsem se ho asi tak před 3a měsíci telefonicky na toto "znovuvydání" ptal, řekl mi, že to "vyčištění" je pro něj zatím největší problém, protože je to hodně práce a on na to nemá čas... Že by se pak mohlo uvažovat o nějaké menší serii.
Snad mi to tentokrát nezapře jako muj výmysl.
_________________
Nic není dokonalé. Všechno se dá vylepšit...Ale i zkazit.....
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 16.11.2011 22:07 st    Předmět: Citovat

Týden se sešel s týdnem a je tu opět čas pochlubit se, jaká že nová vejce se mi podařilo vydolovat z pod japonských nosnic. A začneme těžkým kalibrem. Pokud jsem Lotus 79 označil jako kultovní pak předlohu tohoto modelu – Ferrari 312T2 nelze pojmenovat jinak, než jako legendu s velkým L! Je totiž silně pravděpodobné, že, pokud jste prožívali část svého dětství ve druhé polovině sedmdesátých let, je pro vás právě tento vůz či některá z jeho variant a jeho podoba zobrazená na četných plakátech, výstřižcích a samolepkách zdobících stěny garáží, dílen, pracovních stolů, šatních skříní, ledniček a záchodků, synonymem pro pojem „efjednička“. Stejně legendární a mytickou postavou se stal i jeho pilot, proslulý pod indiánským pojmenováním „ten, kterému uhořelo ucho“, jehož spojené jméno a příjmení jsme ovšem vyslovovali zásadně s „em“ na začátku tedy Mikilauda. Co se týká modelu, mohu ho označit jako z celé série nejnáročnější – postačí když se zmíním že na ztvárnění poměrně složitého tvaru monokoku ( já vím, že tenkrát se tohle konstrukční řešení nepoužívalo, myslím prostě tu největší část, která zbude po té, co je vůz během nehody očesán o aerodynamické prvky, závěsy, kola a ostatní zbytečnosti Wink ) si autor vystačil s pouhými třemi hlavními díly! O to více se pak vyřádil na vstupech vzduchu, chlazení brzd a pár dalších detailech.





To další vůz Tyrrell Project 34 se stal legendárním ani ne tak pro své výkony, jako díky extravagantnímu vzhledu, který mu přinesl přezdívku „stonožka“ (já se při pohledu na něj nemohu ubránit vzpomínce na zázračné zavazadlo z knih pana Pratchetta Smile ). V dnešní, předpisy sešněrované době se zdá neuvěřitelné, že něco podobného nejen vzniklo, ale hlavně i skutečně závodilo! Ostatně už v okamžiku prvního veřejného představení mnozí novináři věřili, že se jedná jen o podařený vtip. Smyslem podivné konstrukce bylo minimalizovat čelní odpor vzduchu a o tom, že to nebyla myšlenka tak úplně scestná svědčí fakt, že auto získalo i jedno vítězství, několik umístění na bedně a jeho pilot Patrick Depailler skončil v pořadí ročníku 1976 celkově čtvrtý. Nicméně zajímavé řešení se neujalo, nikdo další Tyrrell nenásledoval a protože výrobce obutí odmítal kvůli jediné stáji vyvíjet atypicky malé přední pneumatiky, byl projekt po dvou sezónách ukončen. O modelu samotném se dá říct snad jen to, že při jeho konstrukci autor uplatnil asi největší míru kreativity, takže záměrná tvarová deformace je na něm asi nejpatrnější. Zároveň je ale nutno uznat, že se lepil nejlíp ze všech mnou postavených formulek a jeho stavba byla naprosto bezproblémová.





Pro inspiraci ke stavbě zatím posledního auta jsem si došel na televizní stanici SPORT 5, která v těchto dnech vysílá cyklus dokumentů „Historie formule 1“. Právě minulý týden běžel díl věnovaný sezóně 1975. Vozy z tohoto období charakterizuje klínovitý tvar, obrovské balónové pneumatiky a vysoký nasávací „komín“ nad motorem, kterým byl v naprosté většině legendární ford-cosvorth. Všechny tyto atributy splňuje Brabham BT44B, který je dalším vozem, jehož zmenšeninu jsme si kdysi mohli postavit z ABC ( ostatně tak jako vlastně všechny zde představené kreace). Model je opět poměrně propracovaný, hodně členitá je partie motoru a převodovky. Zadní zavěšení je opět pouze „kuželové“, zato na předním nechybí pružinové tlumiče.





A to je, alespoň prozatím vše. Postavil jsem celkem pět formulek, což je možno považovat za solidní základ sbírky.



Zda se bude do budoucna rozšiřovat, je ve hvězdách. Na flaschce mám uloženo pár dalších horkých typů, zbývá jen zaběhnout do tiskárny … Na druhou stranu v období „po Neratovicích“ bych se zase rád věnoval nějaké té vážnější práci. Kromě toho jsem při toulání se po „japončických“ stránkách narazil na pár dalších opravdu krásných záležitostí, které by neměli zůstat nepovšimnuty už proto, že žádný ze zdejších mistrů se do nich asi hned tak nepustí. O všech totiž platí totéž co o japonských vejcích. Na žádné seriózní soutěži nejspíš nikdy medaile sbírat nebudou, jejich stavba je však příjemným relaxem a hlavně dokážou zahřát a potěšit srdce všech, kteří vědí „vo co go“ a v tom by asi měl být hlavní smysl modelařiny. Cool
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Malá dopravní technika - sport & F1 / Racing cars Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2  Další
Strana 1 z 2

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com