Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


ShKH vz.77 DANA/ 1:32 / RIPPER WORKS / BETATEST - HOTOVO
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
Listy



Založen: 20.4.2009
Příspěvky: 273
Bydliště: Kladno

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 21:24 ne    Předmět: ShKH vz.77 DANA/ 1:32 / RIPPER WORKS / BETATEST - HOTOVO Citovat

Legenda o DANĚ
( fragment tzv. Rukopisu kladenského, nalezeného v pozůstalosti po neznámém patlalovi L.P. 2011 )

Byl jest konstruktér, jež znal srdce patlalského lidu a mnohokrát je potěšil modely svými, jimž vozy byly vzorem, z automobilky, co každý muž té země miloval. A hledal způsoby nové, jak vylepšit, co již tak dobré bylo a náměty na díla, jež dosud nikdo před ním nestvořil.
I byl jest též lepič, ctižádostivý dost, on kdysi do služby vstoupil a od těch dob každý rok vždy s jarem za stůl usedal, aby svou prací autorovo dílo na svět přivést pomohl. Tak žili sobě spokojeně – autor rád, že neztrácí čas lepením a hledáním kazů, jimž žádné dílo napoprvé nevyhne se, lepič pak spokojen, neb modely tyto na četných turnajích a kláních vždy dostatek ovací jakož i zlatých či stříbrných trofejí sklidily. Společně pak vedli boj o duše patlalů a nejeden z těch, kdož v minulosti propadl kouzlu modelů ze země severní, které svou podrobností a atraktivitou k zavržení domácí produkce lákaly, byl jimi přiveden zpět k námětům českým.
Leč zrada vstoupila v to soužití. Zlá pýcha posedla srdce lepiče a ten předstoupil před autora takto promlouvaje:
„Nemohu již více ve tvé službě státi! Toužím po vzletu a výrobky z tvých dílen už nenaplňují mé ambice!“
Autor se zasmušil:
„Znám tvé touhy i tvé schopnosti. Ale nemohu je všechny ukojiti, víš přece, že musím myslet i na ostatní patlaly a náročnost jejich možnostem přizpůsobit.“
Lepič odpověděl:
„To je jen část mé bolesti. V pravdě - už se mi zajídá stavět Tatrovky! Ať tahač, jeřáb či vyprošťovák, ať 813 nebo 815, oranžový, modrý či zelený… stále je to jenom náklaďák!“
„Prozraď tedy“, vece autor, jat neblahým tušením,“ kam míří tvá touha?“
„Ach“ zasnil se lepič, “ mé srdce již drahný čas zalétá do Lešan, do muzea vojenského, kde mnoho klenotů spočívá a na kvalitní modelářské zpracování čeká!“
Ta slova byla autorovi pobídkou a on hrdě postavil se jim čelem, řka: „Přijímám tvou výzvu! Řekni jen slovo, označ, jaký typ by se měl příště objevit na tvém stole a já slibuji, že jej stvořím. A přísahám při posvátném jménu velkého krále Richarda, že to bude model nevídaný, jakého tu doposud nebylo nejen co do výběru předlohy, ale i co se rozsahu a detailnosti týče!“
Nyní zamyslel se lepič, zastidiv se za své pochybnosti. Pak povstal a vyslovil ta slova, jimiž bylo dáno změniti směřování osudu:“ Dobrá tedy, co se má stát, staniž se! Budiž to DANA!!!“


Možná si někdo vzpomene, jak jsem před časem končil svůj popis stavby zkušebního modelu Tatry 815 SOT předpovědí, že se snad dočkáme doby, kdy budou z Ripperových dílen vyjíždět nejen klasické či víceméně upravené zelené náklaďáky ale také skutečná a nefalšovaná bojová vozidla. Rok uplynul jako voda a ta chvíle, o níž můžeme říci, že je naplněním snu mnoha českých ( a jistě i slovenských ) modelářů nastala! Co si budeme povídat - SOTka byla tak trochu exotem, ovšem to, co se nám nyní dottore chystá předložit je naprostá klasika všech klasik po které jistě sáhnou nejen notoričtí tatrováci nýbrž i všichni ti, kdož mají z jakéhokoli důvodu ( historický zájem, patriotismus, nostalgie ) kladný vztah k bývalé Československé lidové armádě či jejím nástupnicím.
Dá se bez nadsázky říct, že 152 mm samohybná kolová houfnice vz. 77, jak zní oficiální označení, byla společně s například L-39 Albatros nebo samopalem vz. 58 dlouhá léta jedním ze symbolů a vpravdě rodinným stříbrem československého zbrojního průmyslu. Jak napovídá číslovka v názvu, do výzbroje byla zařazena na konci sedmdesátých let, ovšem i dnes stále patří mezi ceněné a používané zbraňové systémy, o čemž svědčí i skutečnost, že se DANY ještě v posledních letech dočkali opakovaného bojového nasazení ( v rámci polských sil v Afghánistánu nebo během Rusko–Grůzínského konfliktu v roce 2008 a nejnověji určitě také letos v Libyi ). K hlavním výhodám tohoto bojového prostředku patří, kromě výkonného automaticky nabíjeného kanónu ráže 152mm, s dostřelem 18 000 metrů a možností vedení přímé palby, především osvědčený podvozek na bázi Tatry 815 8x8 dávající vozidlu skvělou pohyblivost ( rychlostí až 80 km/h na silnici a 25 km/h mimo ni ) a průchodnost terénem. Každý, kdo měl během své základní vojenské služby s DANAMI co do činění (a že je takových za těch více jak třicet let mezi námi požehnaně), rád potvrdí, že pro baterii samohybných houfnic není problémem zaujmout postavení kdekoli v terénu, vypálit synchronizovanou salvu a následně se „zdekovat“, ještě než granáty v cílové oblasti dopadnou!



Co se týká modelu, na rozdíl od SOTky, jež byla v podstatě „náhodným dítětem“ zrozeným z okamžitého nápadu, vznikala DANA jako skutečně dlouhodobý projekt. Dlouhé roky hýčkaná myšlenka dostala konkrétní obrysy koncem loňského léta.
Nicméně já bral autorovy občasné narážky s rezervou a jen, jsem mu tu a tam zaslal nějaké ty zajímavé fotografie, na které jsem narazil při brázdění po síti, jako například tyto, z oblíbených military stránek www.brdm2.cz . Zůstával jsem však klidný – copak tohle by šlo udělat z papíru?



V pokročilém podzimu pak autor vybavený fotoaparátem navštívil nejmenovaný bazar za účelem pořízení kvalitní fotodokumentace a své úlovky začal prakticky okamžitě přetavovat do prostorových vizualizací, které od té doby se železnou pravidelností přistávaly v mé elektronické schránce, to prý abych věděl, co mě čeká…



Příchod teplejších jarních dní přinesl přerod 3D nákresů v první stavební díly a tak mohlo před velikonocemi v režimu nejpřísnějšího utajení dojít k předání archů s díly podvozku. Konstrukční práce dospěly do finále v červnu a v půlce července přistál na mém stole zbytek dílů pro stavbu kanónu, věže a také sada čerstvě dokončených návodovek. S koncem prázdnin přišel také závěr skoro pětiměsíčního maratonu stavby zkušebního modelu, který byl následně zabalen a vyexpedován za účelem pořízení kvalitních fotografií, které by měly ozdobit titulní stránku vystřihovánky. Tolik pro zajímavost anabáze vzniku modelu. A pro ty, kdo mají raději řeč čísel zopakuji pár dnes již notoricky známých údajů: 13 stran dílů, 9 stran návodných kreseb, 73 číslovaných podsestav, 1950 dílů papírových (prakticky dvě SOTky), téměř 100 nepapírových. Tak hurá na něj:


Začíná to jako taková ta tatrovácká klasika, prostě trámcový rám …



ovšem už po jeho přilepení na zkompletovanou základovou desku je jasné, že tohle je přece jenom „tak trochu jiný“ náklaďák:



Faktem je, že nejen detailností, ale i filosofií stavby je tento počin zase o něco blíž „plastikům“. Příkladem jsou třeba palivové nádrže, které ač téměř neviditelné, by přece jenom chyběly, zvlášť pokud se rozhodneme nechat otevřená dvířka k plnícím hrdlům:



Ti, kdož se rozhodnou pro složitější verzi, mají už v této fázi šanci vyřádit se na detailech. Konkrétně jde o pouzdra usnadňující manipulaci s municí, uskladněná v „kastlících“ rozesetých prakticky všude na podvozku:



Podvozková skupina. Tentokrát se jedná o vstup do známých vod, zejména pro ty, kdo už měli s RIPPERY co do činění. Autor, stejně jako kdysi konstruktéři skutečného stroje, využil osvědčené prvky pojezdu Tatry 815, což v jeho podání znamená i zachování jednoduchého, ale funkčního natáčení řiditelných náprav nebo sice výrobně náročných avšak vzhledově velmi atraktivních manžet (prachovek):



Klasikou je i motor ne však už jeho umístění ( alespoň myslím, že náklaďáků s pohonnou jednotkou za zadní nápravou moc není … ):



A tady už jde opravdu do tuhého! Zadní část vozu je doslova obložena množstvím schránek, kastlíků a přihrádek. Přitom je evidentní, že i u takto náročného modelu se najde prostor pro tunning - schválně kdo ví, co se tam vlastně vozí a kdo je všechny naplní?



A máme tu první funkční díly: výsuvné opěrky pro stabilizaci při výstřelu:



Na vojně jsem sloužil u radistů a, jak říkal dobrý voják Švejk: „poctivě řečeno jsem se o tyhle věci nikdy nezajímal …“, ale když už autor tvrdí, že v interiéru kabiny nic nechybí, není důvod mu nevěřit:



Fáze hrubé stavby je u konce, přišel čas vrhnout se na detaily:



Po pravdě, začínala mě tahle věc, připomínající víc než náklaďák rozšlápnutou ještěrku, už trochu štvát a tak jsem se rozhodl opět trochu předběhnout stavební návod a odpočinout si při kompletaci kol, i tentokrát s využitím TEOvých dezénů (kdo chce ušetřit za lasery anebo je přesvědčen, že by to dokázal nařezat líp – i tuto variantu model umožňuje):



No vida a přece jen - máme tu auto. I když teda dost divný …



Jednou z věcí, které dělají z modelu šperk, jsou povrchové detaily. A těch je od kabiny po samotnou záď skutečně neuvěřitelné množství - jen různých drátků je tolik, že by to zručnému dentistovi stačilo na dvoje rovnátka!





Samostatnou kapitolou jsou odklápěcí kryty motoru, filtrů a otvírací dvířka schránek a muničních zásobníků. Je jasné, že většina budoucích stavitelů poslechne hlas zdravého rozumu a nalepí tyto díly napevno, některé zavřené, jiné otevřené, tak, jak to nejlépe odpovídá individuálnímu výstavnímu pojetí. Pokud však někdo, tak jako já, podlehne touze po nekonečném hračičkovství a rozhodne se mít tyto díly za každou cenu pohyblivé, pak nemohu než popřát hodně štěstí! (k výrobě funkčních pantíků se mi po delším experimentování nejlépe osvědčila kombinace drátek + mikrotrubička vytažená nad svíčkou z duté tyčinky od lízátka). Mimochodem – jenom na podvozku jsem napočítal 32 možných pohyblivých podsestav + dalších 10 na věži …



Takže – kompletní podvozek. Sám by vydal na samostatný (a krásný) model, ovšem ta hlavní legrace teprve začíná!
Na řadu přichází věc, kvůli které všechna ta paráda vlastně vznikla – 152 mm kanón. Na hrubo vypadá takhle:



A kompletní takto ( samozřejmostí je plná funkčnost pohyblivých součástí, v tomto případě náměrové hydrauliky):



Jako ve skutečnosti „průhledná“ hlaveň - na tento detail je autor zvlášť hrdý:



Věž tvoří kromě kanónu dvě oddělené „krabice“, sloužící jednak jako pracovní prostor posádky a jednak jako zásobník munice – projektilů a nábojek. Kompletně zpracovaný interiér bojového prostoru nabíječe můžeme už považovat za standart:



Ovšem pro ty, kdož jsou odhodláni neošidit ani komoru pro skladování munice, autor přichystal opravdový bonbónek! Je jím „model v modelu“ – mechanický zásobník, tvořený rámem …



… a jednotlivými držáky



… pro 36 projektilů



Celé je to malé, roztomilé, složité …



… a v důsledku skoro celé ukryté v uzavřeném prostoru. Ovšem co bychom pro modelovou věrnost neudělali, že …



Na druhé straně je to podobné, jen mechanický dopravník nábojek je o poznání jednodušší, o to větší možnosti pro vyžití skýtají mířidla a vůbec prostor posádky:



No, a pak už nezbývá než spojením všech jednotlivých podsestav vytvořit věž:



Závěrečnou etapou je pak opatření věže detaily jako například dopravník, zajišťující odsun vystřelených nábojek …



… věžička kryjící optiku mířidel …



… sekundární zbraň tj. těžký kulomet DŠK:



A tady už máme vše pěkně pohromadě. Ještě si dovolím několik návrhů na presentaci modelu. Nejjednodušší konfigurace, které já osobně říkám „přepravní“ – vše zavřeno, hlaveň zajištěna ve vodorovné poloze, kulomet sejmutý. Je to také nejobvyklejší pozice, v níž se nachází ve většině sbírek a muzeí včetně Lešan:



Když budete mít štěstí, možná na nějakém tom tankovém či jinak obrněném dnu spatříte DANU v tzv. display neboli předváděcí poloze:



A pokud navíc uplatníte i patřičnou dávku drzosti a neodbytnosti, snad se vám podaří přesvědčit osádku či majitele, aby vozidlo uvedl do stavu „ready for fotografs“ – tady už je otevřeno úplně všechno:



Akční „palebná“ pozice. Kanón v náměru, opěrné nohy vysunuty, jinak vše zavřeno – dveře a poklopy jsou jištěny systémem pojistek, který při jejich otevření zabraňuje výstřelu.




A úplně nakonec ještě rodinné foto společně se starší sestřičkou:




Shrnutí anóbrž závěr:
Před nedávnem tu kolega Razgy hodnotil jiný Ripperův počinek (Dozer) slovy: „kdo postavil SOTku, ten postaví i tohle“ a já jsem v pokušení kontrovat ,že „kdo postaví DANU, ten už postaví všechno!“ To by ale bylo přece jen přehnané. DANA sice vznikala jako „nekompromisní model“, nicméně i tak autor nakonec vyšel vstříc méně náročným stavitelům a některé díly zpracoval i v alternativní zjednodušené verzi, takže pokud se na to někdo necítí, může vynechat třeba interiéry věže nebo nábojová pouzdra. Kdybych chtěl použít terminologii známou z herních časopisů, pak bych napsal asi tohle: máme zde co dočinění s opravdu hardcore kouskem, jehož zvládnutí i na nejnižší obtížnost dá pořádně zabrat a na tu nejtužší se do posledního levelu nejspíš propracují jen opravdu kovaní borci! Za sebe musím ale říct, že jsem za celou dobu stavby nenarazil na žádný výrazný zádrhel ani žádnou nezvládnutelnou zákeřnost. I v těch tvarově nejsložitějších partiích je model až neuvěřitelně přesný, takže jediné co mohu budoucím stavitelům poradit je pečlivost, preciznost a poctivé následování návodu (sám jsem se několikrát chytil do pasti, když jsem velkopansky opomněl autorovy rady ohledně tloušťky podlepení) – tady se skutečně počítá s každou desetinou milimetru!
Věřím, že nejen pro mě je příchod DANY, jakožto vozidla tvořícího po dlouhá léta jeden z nejvýznamnějších pilířů výzbroje naší armády, splněním dlouholetého snu. Že se tak navíc děje v kvalitě zpracování, díky které se může tento papírák směle postavit po bok plastiku je příjemným bonusem. Budoucnost ukáže, zda myšlenka „nekompromisního modelu“ najde u našich modelářů patřičnou odezvu stejně jako to, jestli se DANA skutečně stane prvním v nové (a věřím že dlouhé) řadě modelů česko–slovenské bojové techniky, tak aby časem mohl mít každý patlal doma své skutečné malé Lešany.
_________________
Složitě to dokáže udělat každý hlupák! ( A. Morozov - konstruktér tanku T 34 )
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
štefíno



Založen: 9.6.2008
Příspěvky: 2145
Bydliště: okolí Zlína

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 21:29 ne    Předmět: Citovat

No ty vole Shocked
_________________
Co je malé, to je milé a v po...ličce roztomilé Laughing
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail Zobrazit autorovy WWW stránky
Lukáš



Založen: 17.2.2006
Příspěvky: 1392
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 21:33 ne    Předmět: Citovat

Autor je dostatečně blahoslaven jinde, takže zde si dovoluji vyjádřit jen obdiv k Listyho stavbě a díky za pěkné povídání Wink
_________________
na stole: Jelcz 043
hotovo: Tatra T815 (SOT)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
vítek



Založen: 7.2.2006
Příspěvky: 505
Bydliště: Zlín

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 21:50 ne    Předmět: Citovat

Kdo viděl nebo i stavěl Danu ze Zenitu může dobře zhodnotit jaký pokrok se udál ve tvorbě papírových modelů za posledních cca 15 let. Neuvěřitelné.

To Listy - dobrá práce.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Roman V.



Založen: 8.2.2006
Příspěvky: 803
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 22:00 ne    Předmět: Citovat

Je jenom škoda toho měřítka, Poláci by jí brali všema deseti, ale v pětatřicetině... Crying or Very sad
jinak dobrá práce Honzo

Romane, myslím, že Polští sousedé by "Danu" raději v mjarce 1:25.
_________________
Správný tank je řádně zaneřáděný. Nikdy není jako dětská p.delka...
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
JoskaM



Založen: 8.4.2008
Příspěvky: 1733
Bydliště: Úžice u kralup

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 22:09 ne    Předmět: Citovat

No slušnej oddíl! To zaujalo i mě.
_________________
Galerie: Arrow
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
L 3000



Založen: 2.3.2006
Příspěvky: 54
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 22:25 ne    Předmět: Citovat

Tak tohle je naprostá patlaská šílenost Very Happy !
Nádhera Exclamation Exclamation Bomba Exclamation Exclamation
Smekám před autorem a před betatestrem Exclamation Exclamation Exclamation
Jen zírám a těším se až budu mít " Danušku " doma. Very Happy
_________________
http://www.papirovemodelarstvi.cz/forum/viewtopic.php?t=8720
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
vojta78



Založen: 2.8.2010
Příspěvky: 272
Bydliště: Śternberk

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 22:29 ne    Předmět: Citovat

Slušnej oddíl???!!! psychiatra na něj.
Objednám mu pokoj v místním blázinci!!! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Shocked Shocked
No jo, zlatý český ručičky. Exclamation Exclamation Exclamation
Co do kvality, se model polákům dost blíží.
_________________
Rozestavěná: TATRA T815 VT 26 265 8x8.1R
Na stole T815 ER45 16230 4x4.1/55T (SOT)


Naposledy upravil vojta78 dne 18.9.2011 22:53 ne, celkově upraveno 2 krát.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
kaktusák



Založen: 3.2.2009
Příspěvky: 390
Bydliště: Kyjov

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 22:51 ne    Předmět: Citovat

No já si myslím , že tento model mnoho " poláků " hravě překoná .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TomC2



Založen: 12.5.2008
Příspěvky: 183
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 18.9.2011 23:02 ne    Předmět: Citovat

Stačí si model koupit 32x zvětšit a můžeme s tím jezdit do práce. Laughing JE TO KRÁSKA!! Shocked Shocked Shocked Klobouk dolů jak před doktorem, tak testerem. Shocked Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
bedatruhlar



Založen: 22.6.2009
Příspěvky: 442
Bydliště: kyjov

PříspěvekZaslal: 19.9.2011 1:13 po    Předmět: Citovat

No na soutěži to bude 12 bodu z 10seti. jinak něco podobnýho jsem čekal. No jo půjde zase do šuflete, na mě je to malé
_________________
před dokončením: kostel v Kochlovicich
příprava : WR 360 Modelik
rozděláno:SM42-999 GPM
odloženo:SA-6 KUB ANGRAF
hotovo : e 514 a mnoho dalších
-------------------------------------------------------
"Bijte je pražákéééé, hanba Sparta!"
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Vlcacka



Založen: 21.4.2006
Příspěvky: 741
Bydliště: Štěchovická 5, Praha 10, 100 00

PříspěvekZaslal: 19.9.2011 8:16 po    Předmět: Citovat

Listy krásný report, u čtení fragmentu z kroniky neznámého patlala jsem měla stále v obličeji spokojený, šťastný a pobavený úsměv, protože ty i kdybys doktorovi slepil jen krabici od bot, tak k tomu dokážeš udělat nádherně poutavý report.
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
PI



Založen: 23.12.2010
Příspěvky: 138
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 19.9.2011 9:23 po    Předmět: Citovat

Nemůžu se rozhodnout, před kým mít větší úctu - jestli před autorem nebo betatesterem ...
Co se týče polských modelů - podle fotek soudím, že by Dana se ctí přežila i zvětšení do 1:25 .
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Zobrazit autorovy WWW stránky
vojta78



Založen: 2.8.2010
Příspěvky: 272
Bydliště: Śternberk

PříspěvekZaslal: 19.9.2011 9:51 po    Předmět: Citovat

Úctu zaslouží oba. Možná i nějaký ten metál. Je viděl obrovskej kus modelářskýho kumštu Smile Smile Smile
_________________
Rozestavěná: TATRA T815 VT 26 265 8x8.1R
Na stole T815 ER45 16230 4x4.1/55T (SOT)
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
Brzdic
Moderátor


Založen: 20.9.2006
Příspěvky: 2379
Bydliště: Brno

PříspěvekZaslal: 19.9.2011 10:30 po    Předmět: Citovat

Moc pěkná práce pánové. Wink
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Velká dopravní technika / Heavy vehicles, trucks Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Jdi na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další
Strana 1 z 6

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com