Obsah fóra Papírové modelářství CZ Obsah fóra Papírové modelářství CZ
 FAQFAQ   HledatHledat   Seznam uživatelůSeznam uživatelů   Uživatelské skupinyUživatelské skupiny   RegistraceRegistrace   ProfilProfil   Soukromé zprávySoukromé zprávy   PřihlášeníPřihlášení 


Kolo á la TEO - výborný postup na výrobu koleček

 
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Stavba, konstrukce, tipy a triky
Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma  
Autor Zpráva
TEO
Moderátor


Založen: 12.3.2007
Příspěvky: 1187
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: 13.1.2008 15:23 ne    Předmět: Kolo á la TEO - výborný postup na výrobu koleček Citovat

Dovolil jsem si na tomto DF prezentovat tento návod, abych poskytnul i méně zkušenějším borcům, jak se vypořádat s koly, tak aby byly podtržením celého modelu. Každý modelář má svůj rukopis, grifi, triky, vychytávky a záleží vždy na jedinci jak si s čím poradí a popere. Doufám že jako návod a na přiblížení toto vlákno bude postačující.

Byl jsem požádán jedním z nás, o podrobnější návad jak na kola.

Uvolil jsem se, a při stavbě ISO-Marlboro jsem nafotil stavbu kol, tak nějak jak to vlastně dělám, aby bylo kolečko dosti dobré a na ose nešmajdalo.

Připravil jsem si díly na jedno přední a postupně fotil.

Boky kol a jejich průměr jsem si vypočítal s délky pláště originál dílku z vystřihovánky. Vyříznul jsem si s 1mm tlustého kartonu jedno kolečko a to obmotal na zkoušku stočeným dílem běhounu, abych zjistil jestli bude tento průměr postačující. V obou případech - menšího nebo většího průměru jsem proceduru na odzkoušení nově vyříznutého boku opakoval. Samozřejmě, že nevyhovující díl jsem smetl ze stolu, aby se mi na něm nepletl. Podle dobrého dílu jsem pak vyříznul Olfou další zbytek boků na obě přední kola.

Plášt disku jsem přilepil na proužek papíru stejně širokého jako běhoun kola, tím mi vzniknul základ pro disk.Mezi proužky uprostřed vznikla mezera pro nalepení čel disků, a že byla 3,3mm tak jsem zvolil variantu tuto mezeru mezi čely vyplnit opět kartonem což budou tři kolečka 1mm tlustého kartonu vedle sebe nalepená a vyřezaná podle průměru čela disků.Tak jsem si opět z kartonu vyříznul jeden kousek a ten také odzkoušel na svinutém pásku,aby kolečko nebylo ani velké ani malé.

Tři kolečka jsem slepil dohromady na ose tak, že jsem při tom dbal na to aby mi po slepení nešmajdaly a neházely do somičky. To je dobré pro výsledný vzhled a šmajdavost kola jako takového. Vzniklý celek čel jsem začal lepit do proužku až z toho vzniknul celý disk.


Takto vzniklý disk je potřeba nějakým způsobem dostat do boků kola. To jsem udělal tak,že průměr disku + nějaká ta desetinka 2 - 3 destinky milimetru, počítám totiž že na průměru disku musím přičíst i tlouštku papíru nalepeného pruhu vnějšího pláště disku. Tak a tento průměr zkušebně na nějakém zbytku kartonu vyříznu a odzkouším do něj zasunout hotový disk tak aby se mi do této díry vlezl bez násilý lehce a při tom nebyl volný. Jakmile je to OK, tak vyříznu tuto díru do všech boků pneu a můžu začít s osazování na disky. Tak mi vzniknou kola bez pláště. Ten pak nalepím postupně ovinutím a přilepením na chlopeň a tím uzavřu celé kolo. Zaretušuji vnější průměry na bocích v místě přilepení nabombírovaných boků z vystřihovánky. Přilepím, doladím, dohladím a případně ještě doretušuji. A kolo je tím pádem hotové.



No a zadní kola .... to je trošinku jiná kapitola, tam se musí počítat i s jinak nabombírovanýma boky a taky tím, že disky nejsou vždy jen kolmé, ale i sešikmené a různé jejich průměry. Tam se musí bádat a počítat o krapet více. Pokud chcete takovej podrobnější postup i na zadné kolo, myslím, že nebude problém jej zhotovit. S pozdravem Zdeněk.

Tak jsem se dostal i k zadnímu kolu. Tady je postup podobný jen v několika bodech je odlišný, protože toto kolo je jednodušší konstrukce. Na disku má také dvě kolmá čela, ale to jedno je menší a plášt disku je tím páderm do kuželu a s tím se musí také počítat.
Opět jsem si připravil pásek pro plášt disku, tentokrát ale o 1 mm širší než je plášt dezénu kola. A proč? Protože boky pneu jsou bombírované tak, že vnější průměr mezi oběma boky má menší vzdálenost než vnitřní u pláště disku. A aby mi pak bok pneu neodstával od disku, tak jsem vyříznul pomocné kolečko na bok pneu z 0,5mm tlustého papíru, tím i získám právěže ten 1 mm navíc pro pásek na plášt disku.

Na proužek pro disk nalepím jen ten proužek co má být kolmé čelo disku bez kuželu a celý prožek stočím a slepím. Originál proužek uvnitř tvoří jakýsi doraz, na který jsem schopen přitisknout čelo disku a zevnitř zavařit lepidlem.

Připravím si druhé čelo, na které přilepím kuželovou část pláště vnějšího disku a ten pak přilepím do vzniklého pláště natlačením až co to jde.

Na takto vzniklý disk nasunu a přilepím boky kol. A plášt stejným způsobem jako u předních kol. Stejně pak i nabombírované boky pneu a vše nakonec doladím retuší.



U zadního kola, kde vnější disk tvoří pouze kužel, se tento zalepí do pláště podobně jako ten kuželový s kolmým čelem.
_________________
PATLU ZDAR!!!
Nová Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
TEO
Moderátor


Založen: 12.3.2007
Příspěvky: 1187
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: 17.3.2011 12:01 čt    Předmět: Citovat

Od tohoto předešlého postupu lepení kol, jsem přešel k trošinku více jednoduššímu.

Jedná se o zjednodušení předešlé technologie a vypuštění složitého sestavován disků kol.

Jedná se tedy o následovné.... Před tvarováním jsem běhoun podlepil kanclákem pro jeho zpevnění a dobře navlhčil pro jeho snazší a pohodlnějsí vytvarování, u složitější vzorků tímto předejdeme k odlupování samostatných figur. Plášt v tomto případě laserem vypálená dezén suchého typu jsem vytvaroval a spojil pomocnou chlopní užší o 2 - 3 mm než je sám běhoun. To z důvodu aby mi tato chlopeň nepřekážela při vlepování boků zhotovených z 1 mm tlusté strojní lepenky, do které je zalepen disk kola zhotovený klasickým způsobem a na který se pak nalepí bombírovaný bok pneumatiky. U rovných čel disků je zevnitř pro jejich zpevnění nalepen zkytek vyříznutý z lepenkové bočnice.

Tento postup je focen při lepení předního kola k modelu BAR 005 a tím pádem zde chybí středová dírka pro osazení na osu ze špejle

Arrow 1 - připravený bok ze strojní lepenky a klasicky slepený disk kola



Arrow 2 - vlepený disk do bočnice a připravený zbytek co se vyříznul OLFA kružítkem z bočnice a nalepený na rub disku kola. U zadního kola je nutno udělat dírku pro osu ze špejle ( např vyvrtáním nebo protlačením špejle přes čelo disku a následným odstraněním otřepu oříznutím klasickou žiletkou)



Arrow 3 - takto vzniklý bok se zasune do slepeného pláště, podotýkám, že vše je k sobě zhotoveno tak nějak téměř na těsno, vložený bok do pláště samovolně nevypadne a ani plášt neroztáhne...



Arrow 4 - bok kola se v plášti zafixuje nanesením lepidla zevnitř, tzv způsobem koutového sváru...nechá se to pěkně zaschnout, mezi tím se zhotoví druhý bok obdobným způsobem. Poznámka: pokud je čelo disku do kužele, nejde v tomto případě použít zbytek lepenky vyříznuté z bočnice na zpevnění čela disku....

Arrow 5 - druhý bok kola se vlepuje do pláště trošku odlišným způsobem. lepidlo se nanese na vnitřní hranu pláště, bok se položí na podložku a celé kolečko se nasune na bok. Tímto dokážeme také zapezpečit rovnoměrné zasunutí bočnice do pláště a předem nanesené lepidlo pak bok kola zafixuje v jeho požadované poloze. A i na tento bok se v zápětí nalepí vybombírovaný bok pneumatiky.

Arrow 6 - posledním krokem pro lepší vzhled pneumatiky je vyhlazení přechodu pláště s bokem kola. Toto vyhlazení třeba násadou od skalpelu dosáhneme plynulého a oblého přechodu mezi pláštěm a bokem a nebude tak tento přechod vzhledově ostrý. Prostě ten ostrý přechod hlazením jakoby otupíte.

Arrow 7 - a konečná fáze: kdo má možnost, může celé kolečko nabarvit třeba barvou AGAMA 36M barva pneumatik, jako to dělám já. Nebo si namíchá daný odstín z barviček, které má k dispozici


Doplním tento postup ještě o dohlazení přechodu mezi pláštěma bokem pneumatik pro ladnější a zakulacenější tvar.
Arrow 1 - položím kolečko s přilepeným bombírovaným bokem
na podložku, prsty levé ruky s ním pomalu otáčím a v pravé ruce s kouskem pletací jehlice ( je to jeden z mých nástrojů na tvarování a jiné postupy při lepení ) zhruba v tomto sklonu přitiskáváma zároveň dohlazuji bok k plášti.



Arrow 2 - a druhým hlazením ostrého přechodu plášť - bok při postaveném kolečku a opět zhruba ve sklonu co je na fotografii dotvořím oblý přechod. A ještě pak mezi prsty a dalším otáčením kolečka mezi nima dohlazuji a zárověn hmatem zjištuji drobounké nedostatky při dohlazení....



A že je na bok koleček použita ta strojní lepenka, nemusím se bát, při dohlazování tohoto přechodu trošinku víc přitlačit.
_________________
PATLU ZDAR!!!
Nová Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Jitrocel



Založen: 22.12.2010
Příspěvky: 2

PříspěvekZaslal: 30.1.2012 17:33 po    Předmět: kartony Citovat

Teo chtěl bych se zeptat kde kupuješ kartony na podlepování. Díky Honza
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu
TEO
Moderátor


Založen: 12.3.2007
Příspěvky: 1187
Bydliště: Havlíčkův Brod

PříspěvekZaslal: 30.1.2012 21:21 po    Předmět: Citovat

Prodejna Grand Papir v Praze. Ulička u kostela Sv.Martina. Pasaž Platýz okolo prodejny T-Mobile z Národní třídy.
_________________
PATLU ZDAR!!!
Nová Galerie
Návrat nahoru
Zobrazit informace o autorovi Odeslat soukromou zprávu Odeslat e-mail
Zobrazit příspěvky z předchozích:   
Přidat nové téma   Zaslat odpověď    Obsah fóra Papírové modelářství CZ -> Stavba, konstrukce, tipy a triky Časy uváděny v GMT + 2 hodiny
Strana 1 z 1

 
Přejdi na:  
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Český překlad phpBB Czech - www.phpbbcz.com